Ylipäällikkö Mannerheimilla oli erittäin suuret valtuudet. Jopa presidentin oli vaikeaa puuttua hänen toimiinsa, vaikka Ryti ei häntä koskaan ylipäälliköksi valtuuttanut.
Entä jos ei olisi ollut Marskia? Jospa hän olisi kuollut lentokoneeseen menomatkalla Sveitsiin huhtikuussa 1943?
Tai jos ryhmä johtavia kenraaleja olisi kissan poissa ollessa hypännyt pöydälle ja mennyt presidentin puheille vaatimaan uutta ylipäällikköä sairaalloisen ja monasti arvaamattoman vanhuksen tilalle? Ehkä presidentti itse apunaan tarpeellisn valtuuksin varustettu puolustusvoimien komentaja?
Perusteiksi kenraalit olisivat esittäneet lyhyen listan tarvittavista toimista:
1. Marskin muiston kunnioittaminen.
2. Päämajan ja kenttäarmeijan organisaation uusiminen.
3. Sotakokemusten kerääminen ja nopea ohjesääntöjen uusiminen.
4. Koulutus muuttuneen taistelun kuvaan mukaiseksi.
5. Materiaalihankinnat.
Kohta 1. on selvä. Mikäli Marski olisi palannut hengissä, hänet olisi voitu nimittää sopivaan kunniavirkaan varustettuna adjutantilla, edustusrahoilla ja jollain uudella ainutkertaisella kunniamerkillä vaikkapa Mannerheimristin ritarikunnan suurristillä miekoin, tammenlehvin ja timantein?
Hengissähän Marski olisi tullut ja presidnetin puhuttelun sekä eeppiseen raivokohtauksen jälkeen eronnut kaikista viroistaan ja lähtenyt omaistensa luo Ruotsiin. So what?
Etteikö ollut Marskia?
1
50
Vastaukset
2. Päämajan ja kenttäarmeijan organisation uusiminen.
Päämaja olisi ilman muuta jaettu alaesikuntiin esimerkiksi komento-, operaatio-, huolto-, hallinto-, linnoitus ja sotatalousesikuntiin. Komentoalalta olisi voinut vielä irrottaa koulutuksen omaksi alaesikunnakseen.
Pääesikunnan päälliköksi itseoikeutettu olisi ollut K.L.Oesch ja alaesikuntien päälliköt Tuompo, Mäkinen,Isaksson, J. Heiskanen, Hanell ja Grandell. Koulutuspäälliköksi Laatikainen.
Ylipäällikkö olisi siis ollut Ryti ja puolustusvoimien komentaja E. Heinrichs.
Rytin sotilaskanslian päälliköksi olisi tullut Hägglund ja puolustusministeriksi Österman.
Kyllä tällä porukalla olisi pärjätty. Luulisin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857495- 965424
- 2614669
- 444545
- 623287
- 502718
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 492343
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292342- 412204