Odotus ja syntymä

Olen v.1954 vielä tähän aikaan äitini kohdussa.

Äidillä ei taida olla helpot oltavat, kun olo on kehno ja poltot ovat alkamassa illalla kello 22. 00.

Isäni vie äitini sairaalaan 27.06 kello 7.00 sunnuntaiaamuna.

Kello 10,10 minä synnyn.

Strategiset mitat
51 cm/3480g

Täysin terve, mustatukkainen, maailman kaunein tyttö on maailmassa.
Viides lapsi nuorelle äidille
Sunnuntailapsi

28

88

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitaa olla kohta Syntymäpäiväsi
      Onnentoivotukset huiskautan Sunnuntailapselle täältä jo etukäteen.

*
      Tähän aikaan vuodesta äitini kohdussa minäkin potkin jo aikamoisesti,
      ei mennyt montaa aamua kun isäni jo pyörän tarakalla kuskasi tuskailevan äidin mukulakivikatua pitkin synnytyssairaalaan.

Silloin oli helle ja perjantai päivä.
      Näiden kahden sodasta selvinneen nuoren
      odotetun esikoisen mitoiksi merkittiin
      kello 8.40 , 3 kiloa 600 grammaa, 53 cm
      Isän lisäykset : tukka kuin untuvaa, pitkät jalat ja kova komenteleva huuto, toistaa kahta sanaa: en nää.

Muutaman päivän päästä tämä kovaääninen muutti pieneen vinttikamariin kolmanneksi.

• Huomenna on mansikkaleivosten aika.
        Vien palvelukotiin tarjottavaa.

En tullut koskaan kysyneeksi, millä kulkupelillä isä äitiäni kuskasi.

Nyt on myöhäistä, kun isä on nukkunut pois ja äiti on afaatikko.

Joskus isä kertoi, että ronski kätilö oli sanonut hänelle,
        että eikö olisi korkea aika lopettaa lasten teko.
        Tai ainakin pitää paussia.

Vaimo on kovilla, kun lapset syntyvät
        lähes vuoden välein.

Isäni oli hyvin loukkaantunut kätilön mommereista.

Olin siis viides lapsi ja meidän perheen viimeinen.

• Anonyymi

Se oli perjantai klo 14. Paino 4200 ja potra tyttö. Samaan aikaan syntyi toinen tyttö, joka oli kuolemaisillaan. Hänelle haettiin nopeasti pappi antamaan hätäkasteen. Äiti hoksasi, että nyt kun hän lykkää minutkin sairaanhoitajan sylissä samalla kastettavaksi, niin ei tarvitse lähteä uudestaan pappilaan. Ja mikä hassuinta, molemmat äidit olivat jo päättäneet meille vauvoille samat sen-aikaisen trendinimen toista nimeä myöten. Toinen äiti antoi periksi ja muutti toisen etunimen, vaikka eihän sitäkään olisi tarvinnut tehdä, kun sukunimi oli eri.
      Myöhemmin olimme kaikki vuodet samalla luokalla, siellä elelee tomerasti edelleen kotipitäjässä tämä heiverö, minä muutin työn perässä muualle.
      Olisin sen nimen halunnut viivan kanssa, se ei ole, mutta aina nimeäni antaessani kysytään - viivalla vai ilman. Kiva muistella, klo-ajan jouduin tarkistaa.

• Vanhempani olivat sopineet, että jos tulokas on tyttö isä saa antaa nimen ja jos poika äiti keksii nimen.
        Isän ei kohdallani tarvinnut paljon pähkäillä,
        siitä lähtien olen nimi ja syntymäpäiviä viettänyt samana päivänä.
        Sinä vuonna se nimi *** oli sinä vuonna suosikkinimi.
        sen tiesi siitä. että kouluaikana meitä oli ykkös ja kakkos ja kolmos ***
        samalla luokalla.

• Ano
        Hain syntymäsairaalani arkistosta kopion, missä on lueteltu kaikki syntymääni liittyvä.
        Aina rokotuksia myöten.

Kirkkoherranvirastosta hain kastetodistuksestani kopion.

Kun täytin kuusikymmentä, luin ne äidilleni ja sisarilleni.
        Olin tärkeä, kun minulla oli hienot paperit itsestäni.

• Eikö ne olleet äidilläsi tallessa? Mä ainakin löysin omani kun äidin kämppä tyhjättiin?
        Sunnuntailapsi. Joo, mitä tarkoittanee? En ainakaan usko koko termiin. Enää...

• Anonyymi

EmPä muista, olin niin pieni vielä. Vasta koulussa ekalla ottivat pituuden ja painon.

• Ano
        Kaikkia ei kiinnosta omaan syntymään liittyvät asiat.
        Jokainen elää tavallaan.

Nyt en halua vaakaan.
        Tuskin kohta näen sitä, kun vatsani on edessä.

• Äitini meni synnyttämään minua linja-autolla läheieen kaupunkiin. Olen kesä-vauva. Käveli lapsivedet kinttuja pitkin valuen vielä kilometrin sairaalaan. Takaisin kotiin mentiinkin sitten myymälä-autossa :D. Varmaan oli hauskaa mutta en muista. Painoa jotai 3300 ja pituus normit 50 cm.

• Anonyymi

Vanhin siskoni on syntynyt peräkamarissa kätilön avustamana. Me toiset kolme olemme syntyneet saunassa ja kukaan ei ole ollut "kätilönä", vaan äitini kulki sakset taskussa viimeiset ajat, sillä kun minä synnyin toisena, hän ei ollut muistanut ottaa saksia mukaansa. Onneksi isäni oli kuullut, kun hän huuteli ulkosaunan ovelta ja toi sakset.

• Anonyymi kirjoitti:

Vanhin siskoni on syntynyt peräkamarissa kätilön avustamana. Me toiset kolme olemme syntyneet saunassa ja kukaan ei ole ollut "kätilönä", vaan äitini kulki sakset taskussa viimeiset ajat, sillä kun minä synnyin toisena, hän ei ollut muistanut ottaa saksia mukaansa. Onneksi isäni oli kuullut, kun hän huuteli ulkosaunan ovelta ja toi sakset.

Minunkin kummitätitin synnytti viisi lasta. Heti samoilta sijoilta nousi ja lähti hillastamaan.

• Anonyymi

En muuta tiedä, kun että olin eitoivottu ja tyyppi haki aborttia, muttei saanut! Asia, josta kyllä jatkuvasti kuulin ja oli osa normaalia elämääni.

• Anonyymi

No tuliko asiasta sinulle traumoja? Koitko myöhemmin että sinua ei rakastettu tai hyväksytty, vaikka olisikin.
        Ihan kiinnostuksesta kysyn, kun niin paljon pannaan painoa lapsuuden kokemuksille. Itsekin kyllä uskon että tulee tasapainoisempi, jos on tavallisesti lapsista huolehtivasta kodista.

• Anonyymi

Mitä ”traumoja” siitä, minulle normaalista lapsuudesta olisi tullut? Nautin elämästäni ja järjestin sen sellaiseksi, kun halusin.

Ilmeisesti tyyppi oli ainakin viisi kertaa raskaana, joista kolmeen sai abortin. Yksi vähemmän toivottu sisarus kuitenkin syntyi, joka oli enemmän mieleen. Ei minua hyväksytty, saati rakastettu koskaan. Olin aina se ”paha”!

Olen elänyt elämäni ”ilman vanhempia”! Jos ei miellytä, niin sitten ei miellytä! Eivät kaikki vanhemmat ennenkään vastuuta lapsistaan ottaneet.

Tottakai lapsilla on turva, jos vanhemmat huolehtivat, jos ei vanhempien turvaa ole, niin täytyy itse olla oma turvansa ja pärjätä elämässä itse.

• Anonyymi

On jutut.... .

Olin 3 vuotias hain apua naapurista---äitini makasi lattialla mökissä maha paksuna lähellä syntymää----niin oli ollut poika valmis elämään kuollut.

Äitini kertoi silkolleni oli ollut vain alku. Hän valehteli, isäni tietää ovat kuolleita.

muistan kaikki 2 vuotiaasta elämän Suomesta.

• Paljon Onnea aloittajalle syntymäpäivän johdosta. Aitokos jollain tapaa juhlistaa?

• Onnea syntymäpäiväsankarille. Perässä tuut, minä juhlin ensiviikolla, eli rapuja ollaan. Sinä olet kiinalaisessa hevonen, minä sika. Rapu/hevonen ja rapu/ sika. Ollaan kimurantteja sekoituksia molemmat.

Kippis ja maiskis 😊

• Etkös se sinä perässä tule ainakin synttäripäivien suhteen sillä hällä tänään ja sulla ensiviikolla :D.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Etkös se sinä perässä tule ainakin synttäripäivien suhteen sillä hällä tänään ja sulla ensiviikolla :D.

Nuoremmalle yleensä sanotaan, että perässä tulet....

• siilivain kirjoitti:

Etkös se sinä perässä tule ainakin synttäripäivien suhteen sillä hällä tänään ja sulla ensiviikolla :D.

Onnittele itseäsi 😊

• Anonyymi

mää vasta seuraavalla viikolla, kaikkien syntymäpäiväsankarien kannataisi
        laittaa sotun loppuosa vielä, turvallisuus syistä
        njjjj

• Anonyymi kirjoitti:

Nuoremmalle yleensä sanotaan, että perässä tulet....

Nii mutta kuten sanoin että ensin viettää lesken ja siten korppis. Iästä en puhunu, en tiiä puhuiko Korppis.

• korpikirjailija kirjoitti:

Onnittele itseäsi 😊

Emmää vielä kun mää tuun vasta sun jäljessäs.

• Anonyymi kirjoitti:

mää vasta seuraavalla viikolla, kaikkien syntymäpäiväsankarien kannataisi
        laittaa sotun loppuosa vielä, turvallisuus syistä
        njjjj

njjj
        Hetu loppuosa 124-A

• Onnea synttärisankareille, niille jotka juhlivat tänään, niille jotka juhlivat eilen ja niille jotka menevät edellä ja tulevat perässä. Mammani tapasi sanoa että "et sie minnuu koskaan kiinni saa." Odotas vaan mammani, kuolema on suuri tasoittaja, sanovat viisaammat.
      Sukujuhlissa joskus kahdeksankymmentäluvun lopulla kun olin palannut Suomeen seitsemäntoista ulkomaan vuoden jälkeen setäni leski kertoi minulle syntymästäni kotitaloni peräkammarissa, Hän oli ollut kätilönä ja isä ei ollut kotona. Vahinko vaan että ei tullut nauhoitettua keskustelua, mutta jospa serkut muistaisivat yksityiskohtia.

• Kiitos Onnitteluista.

Taidanpa juhlistaa tätä päivää mansikkakeivoksella.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Kiitos Onnitteluista.

Taidanpa juhlistaa tätä päivää mansikkakeivoksella.

kiitos vaan itsellesi edestä tullaan
        njjjj

• Anonyymi

Kinuskien mukaan Härän vuonna helmikuussa 1949 :) (Per-kel)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5390
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      234
      1576
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      314
      1127
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      306
      1058
    Aihe