ilmastointilaite perämoottoriin

Anonyymi

Onko joku asentanut ilmastointia perämoottoriin eli siis kompuraa, freonia ym. kiilahihnalla vauhtipyörästä ? Sen verran lämpimiä ilmoja alkaa olla että alkanut kiinnostamaan mahdollisuus, että ostaisi rompparilta jonkun jenkkiauton ilmastointivehkeet ja ruuvaisi evikkaan kiinni. Joku jo asiassa ttehnyt kokeiluja kenties ?

17

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taidat olla ainoa joka edes on miettinyt sitä. Freonit on ollu kielletty jo ajat sitten. Voithan asentaa pikku dieselin johonkin nurkkaan pärisemään, johon voi liittää kompuran ja lauhdutin vaikka katolle tuuleen flektin keralla. Kätevä silleen, että siihen saa myös laturin kun tuppaa huikkaamaan virtaakin tuo tsydeemi. Höyrystimen puhalluksenkin voi asentaa sitä konetta kohti jäähdyttämään, että ei leikkaa kiinni se dieseli. Siitä vaan tekemään ja muista leuhkia täälläkin kun on valmis.

      • Anonyymi

        Kovin oli tylyä tekstiä aivan asialliseen kysymykseen. Millä kylmäaineilla noita tuhansia ilmaläpöpumppuja käytetään?
        Ei siihen mitään kiellettyjä freoneita tarvita.
        Toinen asia on, voiko perämoottoriin kompuran helposti asentaa.
        Sitähän tuo aloittaja kysyi.
        Suuressa maailmassa ilmastointi veneessä on aivan tavallinen asia.
        Nyt vain tarvitaan asiantuntija, joka kertoo miten se asennetaan perämoottoriveneeseen.
        Asiallista ja kohteliasta keskustelua on paljon miellyttävämpi lukea, joten tarkistapa tekstisi ennenkuin painat lähetä nappulaa :D
        Kylmää kyytiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin oli tylyä tekstiä aivan asialliseen kysymykseen. Millä kylmäaineilla noita tuhansia ilmaläpöpumppuja käytetään?
        Ei siihen mitään kiellettyjä freoneita tarvita.
        Toinen asia on, voiko perämoottoriin kompuran helposti asentaa.
        Sitähän tuo aloittaja kysyi.
        Suuressa maailmassa ilmastointi veneessä on aivan tavallinen asia.
        Nyt vain tarvitaan asiantuntija, joka kertoo miten se asennetaan perämoottoriveneeseen.
        Asiallista ja kohteliasta keskustelua on paljon miellyttävämpi lukea, joten tarkistapa tekstisi ennenkuin painat lähetä nappulaa :D
        Kylmää kyytiä

        Ei se nyt kovin tylyltä minun silmiin vaikuttanut. Pettymys taitaa olla enemmän lukijan omassa päässä.

        Erillinen kone on varmasti helpompi kuin yrittää työntää kompaktiin perämoottorin koteloon uusia osia. Lisäksi tulee painokysymys, perämoottorin painoa ei ole järkevä lisätä härpäkkeillä.

        Ilmastointilaitteita löytyy veneisiin ja pienimmät vaativat käynnin aikana saman verran tehoa kuin ison perämoottorin laturi maksimissaan tuottaa. Käynnistyksessä vaaditaankin sitten paljon enemmän. Akkupankin kautta invertterillä homman voisi saada toimimaan, mutta silloinkin liikutaan järjestelmän ylärajoilla.

        Kompuran laittaminen mottoriin, jonka asento muuttuu toisi omat ongelmansa letkujen kanssa joten sähkökäyttö hyväksyen jännitehäviöt vaikuttaa ainoalta toimivalta ratkaisulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin oli tylyä tekstiä aivan asialliseen kysymykseen. Millä kylmäaineilla noita tuhansia ilmaläpöpumppuja käytetään?
        Ei siihen mitään kiellettyjä freoneita tarvita.
        Toinen asia on, voiko perämoottoriin kompuran helposti asentaa.
        Sitähän tuo aloittaja kysyi.
        Suuressa maailmassa ilmastointi veneessä on aivan tavallinen asia.
        Nyt vain tarvitaan asiantuntija, joka kertoo miten se asennetaan perämoottoriveneeseen.
        Asiallista ja kohteliasta keskustelua on paljon miellyttävämpi lukea, joten tarkistapa tekstisi ennenkuin painat lähetä nappulaa :D
        Kylmää kyytiä

        "Nyt vain tarvitaan asiantuntija, joka kertoo miten se asennetaan perämoottoriveneeseen."

        Siten, että veneeseen ostetaan dieselgeneraattori joka pyörittää ilmanlömpöpumppua tai veneisiin myytävää ilmastointilaitetta jonka käyttö vaatii kyseisen generaattorin. Olen ollut asentamassa ilmastointilaitetta 42 jakaiseenpurjeveneeseen. Vei paljon tilaa ja vaati toisaan isohkon dieselgeneraatorin.

        Kyllä vastaaja sai juuri tämän tiedon jo aiemmin. Minusta tyyyli ei ollut kovin tyly.


    • Anonyymi

      Voi olla vähän hankalaa asentaa perinteistä ilmastointilaitteen kompuraa perämoottoriin.
      Kompuran koko, hihnaveto, letkut vie tilaa ja sitä ei perämoottorissa ole liikaa.
      Toki, jos tekee perämoottorille uuden kopan niin, että se liike rajoitu mihinkään suuntaan.
      Kannattaa ekana lukea vaikka seuraava opinnäytetyö:
      HENKILÖAUTON ILMASTOINTILAITTEENSUUNNITTELU JA RAKENTAMINEN
      Sen jälkeen aloittaa suunnittelutyö

      Veneeseen voi asentaa myös matkailuautoissa ja -vaunuissa käytettävän ilmastointilaitteen:
      Dometic Freshjet 1100 ilmanohjaimella 1680,00€
      Kompakti ilmastointilaite pieniin alle 5m ajoneuvoihin.
      -Jäähdytysteho 1000W/3400Btu/h
      -Virrankulutus jäähdytyskäytössä 430W
      -Invertterisarjan avulla käytettävissä ajon aikana

      • Anonyymi

        Mihin käyttöön ilmastointi tulisi? Harvemmin Suomessa ilmastointi on tarpeen liikkeellä ollessa eli perämoottorin käydessä. Sen sijaan paikallaan ollessa voi tulla kuuma. Ei kuulosta mielekkäältä asentaa kompressoria perämoottoriin.


      • Anonyymi

        430 W vaatii 35A virtaa.
        Vaikka laite ei kävisi jatkuvasti, niin se vie ison osan laturin tuotosta. Käynnistysteho on nelinkertainen ja vaatii invertterin, jonka huipputeho on 1800 W. Niitä toki on.


    • Anonyymi

      Ei ollut epäasiallinen vastays se minun ensimmäinen, vaan se ei sinua miellyttänyt, koska haluat sen kompuran siihen tuuppariin. Ota huomioon sen syömä teho ja monethan jo tuossa varsin hyvin sitä avasivatkin. Minusta siis ainoa mahdollisuus on erillinen systeemi riittävän isolla moottorilla, eli agregaatilla.

      • Anonyymi

        Korjattakoon hieman asiaa. Minä en ole aloittaja, vaan mukaan tullut asiasta kiinnostunut.

        En ole itse asentamassa ilmastointia perämoottoriin, mutta olen ollut aina utelias ja tiedonhaluinen.

        Sitten tähän miksi kommentoin tuota aloittajalle antamaasi vastausta.
        Henki oli alusta asti negatiivinen ja vähättelevä, mutta lopussa oli sitten se vahvistus seuraavan lauseen muodossa: ”Siitä vaan tekemään ja muista leuhkia täälläkin kun on valmis.”

        Tuohon tuskin tarvitsee lisätä enempää.

        Ystävällisin terveisin: Kylmää kyytiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjattakoon hieman asiaa. Minä en ole aloittaja, vaan mukaan tullut asiasta kiinnostunut.

        En ole itse asentamassa ilmastointia perämoottoriin, mutta olen ollut aina utelias ja tiedonhaluinen.

        Sitten tähän miksi kommentoin tuota aloittajalle antamaasi vastausta.
        Henki oli alusta asti negatiivinen ja vähättelevä, mutta lopussa oli sitten se vahvistus seuraavan lauseen muodossa: ”Siitä vaan tekemään ja muista leuhkia täälläkin kun on valmis.”

        Tuohon tuskin tarvitsee lisätä enempää.

        Ystävällisin terveisin: Kylmää kyytiä

        Huumori on vaikea aihe.


    • Anonyymi

      Pidin sitä vitsinä, mutta toisaalta voi olla tottakin..

    • Anonyymi

      Minä olen aloiittaja, ja osasin odottaa näsäviisaita vasrauksia. Yht
      Kaikki, ajats kiinnostaa rakentelumielessä. Olisi liian helppo ratkaisu ostaa esim. Halpahallista generaattori ja toimistoilmastointipömpeli yht 1500 eurolla. Liian uusavunton ratkaisu. Sopisi jollekin sitisaatananynnylle ehkä muttei minulle. Puoli huvia on systeemin rakentaminen

      • Anonyymi

        Ja aloitat rakentamisen sitten vahvasti kysymällä täältä neuvoa?
        Taitaa jäädä rakentamatta.


    • Anonyymi

      Helppo vastaus: tuuppariin ei voi asentaa ilmastoinnin kompuraa. Jos sen teet, tule ihmeessä "leuhkimaan" siitä tännekkin, että saamme osviittaa jos joku haluaakin samanlaisen.

    • Anonyymi

      Asentaja tarvii kylmä-aine luvat, ja myöskin sen asentajan tieto taitoja tarvitaan näissä hommissa. Ei riitä pelkästään että saa kompuran pyöriin.

    • Anonyymi

      Hankkii ylitehokkaan perämoottorin ja valjastaa siitä yhden sylinterin komprimoimaan kylmäainetta. Näin tehonhukka ei haittaa ja kopan sisälle ei tarvitse asentaa itse kompuraa, Vain letkuja ja muuta pikkuroinaa.

      • Anonyymi

        Parempi rakentaa vaikka kenno vedetä otettuna ja puhallin taakse. Pohjaan/perään vedenotto ja letkut kennoon jne. Kiertovesipumppu väliin. Taas tullaan akun riittävyyteen ja sehän onnistuu aurinkokennolla. Nyt ainakaan ei pitäs luulla kettuiluksi, vai..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2640
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe