Joku anonyymi oli kirjoittanut palstalle itkuvirren, jossa jopa hekumoitiin oikeustoimilla, kun hänen aloituksensa muurahaisten korkeasta älykkyydestä poistuvat. Näkemäni viesti alkoi sanalla 'siis', mikä mielestäni olisi validi syy poistaa aloitus (no ei sentään).
Mutta asiaan:
Käsittääkseni muurahaisten parviäly on sitä, että kun yksittäinen muurahainen toteuttaa yksinkertaista toimintamekanismia, niin kokonaisuus toimii muurahaisyhteiskunnan kannalta hyödyllisesti. Taustalla ei tarvitse olla mitään suurempaa älyä tai yliluonnollista ilmiötä. Sellaiset muurahaispopulaatiot joilla tuota mekanismia ei ole, loistavat poissaolollaan, koska ilman sitä muurahaisyhteiskunnat eivät tule toimeen.
Mutta olenko väärässä? Vaatiiko parviälyn synty sittenkin jonkin älykkään suunnittelijan?
Vaatiiko parviäly luojan?
1
55
Vastaukset
Tässä artikkelissa on hyvin tiivistettynää sosiaalisuuden evoluutio
"Aitososiaalisuuden evoluution ratkaisun oivalsi englantilainen William D. Hamilton (1936–2000) vuonna 1964 (Hamilton 1964). Hän selitti, että aitososiaalisten pistiäisten sukupuolen määräytymisestä johtuen (naaraat syntyvät hedelmöityneistä, koiraat hedelmöitymättömistä munasoluista) työläisnaaraiden, edistääkseen omien geeniensä runsastumista populaatiossa, kannattaa ennemmin auttaa kuningatarta lisääntymään kuin lisääntyä itse. Niiden geneettinen korrelaatio sisariinsa (3/4) on nimittäin suurempi kuin korrelaatio (1/2) omiin mahdollisiin jälkeläisiinsä. "
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=2ahUKEwjz_bj1pfrjAhVjxosKHTALB2sQFjACegQIARAC&url=https://journal.fi/tt/article/download/2558/2362/&usg=AOvVaw0nhzps6B33ici-mHgnB0xS
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857515- 965424
- 2624683
- 484582
- 643312
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512372
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214