Luukkaan evankeliumin lähteistä ja ajoituksesta

Anonyymi

Luukkaan evankeliumissa käytetään lähteinä Markuksen evankeliumia joka on kirjoiteetu noin vuonna 70, Josephuksen Juutalaissodan historiaa vuodelta 79 ja Juutalaisten historiaa joka on vuodelta 94 sekä Matteuksen evankeliumia joka on noin vuodelta 90. Evankeliumia ei siis ole voitu kirjoittaa ennen lähdeteoksia eikä ennen juutalaissotaa (66-73) joista Luukkaan evankeliumi puhuu selkeästi ja hyvin yksityiskohtaisesti useammassakin kohtaa.

23

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laittaisitko mukaan lähteesi, jonka mukaan noin varmasti pystyt määrittämään Markin ja Mttin evankeliumien kirjoitusajankohdan. Asiasta ei olla niin yksimielisiä kuin väität. Kun pohja on harva, voi siltä pudota pois.

    • Nuo Josephuksen teokset ovat mielenkiintoisia, sillä niitä lainataan varsin suuressa määrin. Toisaalta voisi jopa tehdä oletuksen, että alkuperäinen Luuk nimellä kulkenut teksti oltaisiin kirjoitettu ennen v. 94, mutta se muokkautui myöhemmin, sittemmin sisältäen Josephuksen tekstin viittaukset.

      Toisaalta minulle on yhdentekevää itse vuosiluku; missään tapauksessa Joh, Matt tai Luuk ei ole itse nimellään kulkevaa tekstiä kirjoittanut.

      • Anonyymi

        Tieto on merkityksellinen. Jos ei pystytä sanomaa mikä testamentti on toista varhaisempi, ei pystytä sanomaan mikä niiden sisällöstä on luotettavampi.


      • Anonyymi

        Papias (s.79 - k.163) joka toimi vanhoillapäivillään Hierapoliin piispana kertoi 115 evankeliumin kirjoittajaksi nimen omaan Vähä-Aasiassa toiminut seurakunnan Johannes vanhin jota ei kuitenkaan tule sekoittaa opetuslapsi ja apostoli Johannekseen joka on aivan eri henkilö. Tämän asian Papias teki aivan selkeäksi sillä kyseinen Johannes oli apiaan oma opettaja ja nykyinen väärikäsitys on syntynyt vasta 500-luvulla kun oli "muodikasta" yhdistellä eri aamatun henkilöitä toisiinsa (Papias myös liittää Johannes Sebeteuksen pojan kuoleman lähelle tämän veljen Jaakobin marttyyrikuolemaa vuonna 44). Jos Johanneksen evankeliumi on todella kirjoitettu vuonna 80-96, kuten Rylandin papyrus P52 perusteella tutkijat ovat päätelleet, on Papias ollut tuolloin noin parikymppinen. Mutta ymmärrän hyvin että aivot voivat mennä nyt herkästi umpisolmuun ja oikosulkuun kun sopassa onkin nyt useampi Johannes. Sitö ei aivot välttämättä pysty kaikilla käsittelemään kun kyse on kuitenkin kahdesta samannimisestä Johannes-kaimasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Papias (s.79 - k.163) joka toimi vanhoillapäivillään Hierapoliin piispana kertoi 115 evankeliumin kirjoittajaksi nimen omaan Vähä-Aasiassa toiminut seurakunnan Johannes vanhin jota ei kuitenkaan tule sekoittaa opetuslapsi ja apostoli Johannekseen joka on aivan eri henkilö. Tämän asian Papias teki aivan selkeäksi sillä kyseinen Johannes oli apiaan oma opettaja ja nykyinen väärikäsitys on syntynyt vasta 500-luvulla kun oli "muodikasta" yhdistellä eri aamatun henkilöitä toisiinsa (Papias myös liittää Johannes Sebeteuksen pojan kuoleman lähelle tämän veljen Jaakobin marttyyrikuolemaa vuonna 44). Jos Johanneksen evankeliumi on todella kirjoitettu vuonna 80-96, kuten Rylandin papyrus P52 perusteella tutkijat ovat päätelleet, on Papias ollut tuolloin noin parikymppinen. Mutta ymmärrän hyvin että aivot voivat mennä nyt herkästi umpisolmuun ja oikosulkuun kun sopassa onkin nyt useampi Johannes. Sitö ei aivot välttämättä pysty kaikilla käsittelemään kun kyse on kuitenkin kahdesta samannimisestä Johannes-kaimasta.

        Mitäs sanot Exappi nyt, kun sua viedään kuin litran mittaa? Johannes ei ollutkaan nuorin evankeeliuumi.


      • Anonyymi

        "missään tapauksessa Joh, Matt tai Luuk ei ole itse nimellään kulkevaa tekstiä kirjoittanut."

        Tuo on vain sinun väitteesi, jota et pysty todistamaan. Väitteesi ei kerro Raamatusta eikä sen kirjoittajista, vaan SINUSTA ja epäuskostasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Papias (s.79 - k.163) joka toimi vanhoillapäivillään Hierapoliin piispana kertoi 115 evankeliumin kirjoittajaksi nimen omaan Vähä-Aasiassa toiminut seurakunnan Johannes vanhin jota ei kuitenkaan tule sekoittaa opetuslapsi ja apostoli Johannekseen joka on aivan eri henkilö. Tämän asian Papias teki aivan selkeäksi sillä kyseinen Johannes oli apiaan oma opettaja ja nykyinen väärikäsitys on syntynyt vasta 500-luvulla kun oli "muodikasta" yhdistellä eri aamatun henkilöitä toisiinsa (Papias myös liittää Johannes Sebeteuksen pojan kuoleman lähelle tämän veljen Jaakobin marttyyrikuolemaa vuonna 44). Jos Johanneksen evankeliumi on todella kirjoitettu vuonna 80-96, kuten Rylandin papyrus P52 perusteella tutkijat ovat päätelleet, on Papias ollut tuolloin noin parikymppinen. Mutta ymmärrän hyvin että aivot voivat mennä nyt herkästi umpisolmuun ja oikosulkuun kun sopassa onkin nyt useampi Johannes. Sitö ei aivot välttämättä pysty kaikilla käsittelemään kun kyse on kuitenkin kahdesta samannimisestä Johannes-kaimasta.

        Ireneos on eri mieltä, ja hän sentään oli apostoli Johanneksen oppilaan Polykarpoksen, Smyrnan piispan, oppilas. Ireneos sanoo suoraan, että apostoli Johannes kirjoitti Ilmestyskirjan ja sen jälkeen evankeliumin ja kirjeet. Jälkimmäisten kohdalla hänellä oli kirjallisia avustajia. Ireneoksen tiedot ovat Polykarpokselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "missään tapauksessa Joh, Matt tai Luuk ei ole itse nimellään kulkevaa tekstiä kirjoittanut."

        Tuo on vain sinun väitteesi, jota et pysty todistamaan. Väitteesi ei kerro Raamatusta eikä sen kirjoittajista, vaan SINUSTA ja epäuskostasi.

        Yhtä vähän sinä pystyt todistamaan omaa väitettäsi. Esitäpä jokaisesta evankeliumista kohta, jossa sen kirjoittaja identifioi itsensä, niin päästään keskustelemaan aiheesta. Sitä minäkin.


      • Anonyymi

        Ilmestyskirjan kirjoittajan eli Johanneksen henkilöllisyys ei ole täysin selvä. PERINTEISEN näkemyksen mukaan kirjoittaja oli apostoli ja evankelista Johannes, joka kirjoitti myös Johanneksen evankeliumin sekä Ensimmäisen, Toisen ja Kolmannen Johanneksen kirjeen. Perinnäisopit ovat kuitenkin tarkoitettu tutkittavaksi eivätkä kaikki tutkijat niele noita väitteitä purematta.

        Nykyisin useat eksegeetit kiistävät tämän esittäen, että apostoli, evankelista ja Patmoksen Johannes ovat todennäköisesti KAIKKI eri henkilöitä. Osa nykyeksegeeteistä kuitenkin kannattaa perinteistä näkemystä, jonka mukaan kyseessä on sama henkilö. Ilmestyskirjan ja Johanneksen evankeliumin kielelliset erot ovat kuitenkin niin suuret, että jo useat varhaiskristilliset kirkkoisät katsoivat ne eri kirjoittajien kädestä kirjoitetuiksi.

        Varmuutta ei siis ole suuntaan eikä toiseen, ainakaan Johanneksen kohdalla. Mutta entäpä muut evankeliumit sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Papias (s.79 - k.163) joka toimi vanhoillapäivillään Hierapoliin piispana kertoi 115 evankeliumin kirjoittajaksi nimen omaan Vähä-Aasiassa toiminut seurakunnan Johannes vanhin jota ei kuitenkaan tule sekoittaa opetuslapsi ja apostoli Johannekseen joka on aivan eri henkilö. Tämän asian Papias teki aivan selkeäksi sillä kyseinen Johannes oli apiaan oma opettaja ja nykyinen väärikäsitys on syntynyt vasta 500-luvulla kun oli "muodikasta" yhdistellä eri aamatun henkilöitä toisiinsa (Papias myös liittää Johannes Sebeteuksen pojan kuoleman lähelle tämän veljen Jaakobin marttyyrikuolemaa vuonna 44). Jos Johanneksen evankeliumi on todella kirjoitettu vuonna 80-96, kuten Rylandin papyrus P52 perusteella tutkijat ovat päätelleet, on Papias ollut tuolloin noin parikymppinen. Mutta ymmärrän hyvin että aivot voivat mennä nyt herkästi umpisolmuun ja oikosulkuun kun sopassa onkin nyt useampi Johannes. Sitö ei aivot välttämättä pysty kaikilla käsittelemään kun kyse on kuitenkin kahdesta samannimisestä Johannes-kaimasta.

        Eusebioksen mukaan Papias onkin vähä-älyinen joten se siitä todistuksesta. Evankeliumin kirjoitti Johannes Sebeteuksen poika joka oli Jeesuksen opetuslapsi ja myöhemmin toimi apostolina Efesoossa.


      • Exap
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs sanot Exappi nyt, kun sua viedään kuin litran mittaa? Johannes ei ollutkaan nuorin evankeeliuumi.

        "Mitäs sanot Exappi nyt, kun sua viedään kuin litran mittaa? Johannes ei ollutkaan nuorin evankeeliuumi."

        Mielipiteitä mahhtuu maailmaan aika monia. Yksi niistä on esitetty tässä ketjussa, joskaan sitä ei ole mitenkään kunnolla perusteltu.

        Voisin toki heittää itsekin yhden mielipiteen ilmaan, jonka mukaan Joh on vanhin, Matt seuraava, Luuk sitä seuraava ja Mark nuorin evankeliumeistamme. Milläs sen osoitat vääräksi ???

        Tai kenties voisin sanoa että kaikki kirjeet ja evankeliumit kijoitettiin vasta toisella vuosisadalla.

        Mielipiteitä mahhtuu maailmaan, enkä tuomitse niistä yhtäkään ilman kunnon faktaperusteita, Ja faktoja on kovn vähän.

        Mutta missäs ovat ne faktat joilla tämä täällä esitettu mielipide perustellaan ? Papiaksen kadonneet kirjoitukset kun eivät ihan oikeasti - sanotaanko - hetkauta.


      • Anonyymi
        Exap kirjoitti:

        "Mitäs sanot Exappi nyt, kun sua viedään kuin litran mittaa? Johannes ei ollutkaan nuorin evankeeliuumi."

        Mielipiteitä mahhtuu maailmaan aika monia. Yksi niistä on esitetty tässä ketjussa, joskaan sitä ei ole mitenkään kunnolla perusteltu.

        Voisin toki heittää itsekin yhden mielipiteen ilmaan, jonka mukaan Joh on vanhin, Matt seuraava, Luuk sitä seuraava ja Mark nuorin evankeliumeistamme. Milläs sen osoitat vääräksi ???

        Tai kenties voisin sanoa että kaikki kirjeet ja evankeliumit kijoitettiin vasta toisella vuosisadalla.

        Mielipiteitä mahhtuu maailmaan, enkä tuomitse niistä yhtäkään ilman kunnon faktaperusteita, Ja faktoja on kovn vähän.

        Mutta missäs ovat ne faktat joilla tämä täällä esitettu mielipide perustellaan ? Papiaksen kadonneet kirjoitukset kun eivät ihan oikeasti - sanotaanko - hetkauta.

        Eusebioksen mukaan Papias oli mielipuolihullu ja vajaa, minkä takia Papiaksen sanomisilla ei toisen vuosisadan aikanakaan ollut minkäänlaista painoarvoa. Papiaksen tekstejä lainattiin ainoastaan vain sen vuoksk että niitä haluttiin kritisoida ja korjata niissä esitettyjä virheellisiä väittämiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eusebioksen mukaan Papias oli mielipuolihullu ja vajaa, minkä takia Papiaksen sanomisilla ei toisen vuosisadan aikanakaan ollut minkäänlaista painoarvoa. Papiaksen tekstejä lainattiin ainoastaan vain sen vuoksk että niitä haluttiin kritisoida ja korjata niissä esitettyjä virheellisiä väittämiä.

        "Eusebioksen mukaan Papias oli mielipuolihullu ja vajaa"

        Ei siis mitään uutta auringon alla.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15949606/raamatun-uskottavuus


    • Anonyymi

      Omien pyhien kirjojen tunteminen on kovin heikkoa. Sekin, että kirjoittajia ei tiedetä ja ne nimettii vasta toisella vuosisadalla on mysteeri monille.

      Markuksen nimellä tunnettu evankeliumi on vanhin, tästä on vankkumaton konsensus asioihin perehtyneiden keskuudessa. Ajoitus menee 70-luvun alkuun, kirjoitus paikasta ei ole täyttä varmuutta. Tekstissä on voimakas roomalainen vaikutus mm. mittayksiköissä. Kirjoittaja on hellenistisen koulutuksen saanut henkilö ja elänyt roomalaisessa kulttuuripiirissä. Kirjoittaja ei itse ole voinut olla silminnäkijä ajallisen ja maantieteellisen välimatkan vuoksi.

      • Anonyymi

        Paitsi tietysti Johanneksen evankeliumi jonka kirjoittajaksi Papias nimeää oman opettajansa Johannes vanhimman. Tätä Johannesta ei kuitenkaan pidä sekoittaa opetuslapsi ja apostoli Johannekseen vaan kyse on aivan eri Johanneksesta. Nimien samanlaisuus aiheuttaa kuitenkin hyvin helposti sekaannuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi tietysti Johanneksen evankeliumi jonka kirjoittajaksi Papias nimeää oman opettajansa Johannes vanhimman. Tätä Johannesta ei kuitenkaan pidä sekoittaa opetuslapsi ja apostoli Johannekseen vaan kyse on aivan eri Johanneksesta. Nimien samanlaisuus aiheuttaa kuitenkin hyvin helposti sekaannuksen.

        Papias on väärässä.


      • Anonyymi

        "Markuksen nimellä tunnettu evankeliumi on vanhin, tästä on vankkumaton konsensus asioihin perehtyneiden keskuudessa."

        Itse asiassa ei ole, vaikka tuo onkin valtavirran näkemys. On niitäkin, jotka hyväksyvät vanhan kirkon tradition, että Matteus on vanhin. Tuo mainitsemasi "konsensus" perustuu vain siihen oletukseen, että lyhyempi täytyy olla vanhempi. Oletetaan, että pidempi ja seikkaperäisempi ei voi olla vanhempi. No se nyt on vain pelkkä oletus.


    • Anonyymi

      Eusebios piti Papiasta vähä-älyisenä, hitaana ja hieman jälkeen jääneenä tapauksena.

      • Anonyymi

        Vähä-älyinen tai ei, niin Papias kuitenkin avioitui Apostolien teoissakin mainitun Filippoksen kaikkien seitsemän profeettatyttären kanssa. Siinä on ollut polygamiaa kerrakseen (ja kalliiksi tulleet myötäjäiset)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähä-älyinen tai ei, niin Papias kuitenkin avioitui Apostolien teoissakin mainitun Filippoksen kaikkien seitsemän profeettatyttären kanssa. Siinä on ollut polygamiaa kerrakseen (ja kalliiksi tulleet myötäjäiset)

        Filippoksella oli neljä tytärtä, joten väitteesi on huuhaata.


    • Anonyymi

      Aloitus on taas yksi höpönlöpön aloitus. Kukaan ei tiedä varmuudella sitä, milloin Markus kirjoitti tekstinsä. Jotkut tutkijat ovat arvailleet, että jopa varhainen 40-luku on mahdollinen ajankohta.

      Luukas kirjoitti sen, mitä Jeesuksen tiedettiin sanoneen ja tehneen. Siis ajankohta voi olla ihan hyvin mitä vain 50-80. Kun otetaan huomioon, että Luukas kirjoitti Apostolien teot evankeliuminsa jälkeen (kuten jokainen voi Raamatusta lukea, Luuk. 1:1-4; Ap. t. 1:1-3), ja Ap.t. päättyvät noin vuoteen 63, ei ole mitään syytä väittää, että evankeliumi ei voisi olla joskus 60-luvulla kirjoitettu teksti.

      Josefus ei ole Luukkaan lähde, vaan kuten hän itse sanoo, SILMINNÄKIJÄT.

      • Anonyymi

        Luukas lainaa suoraan, välillä sanasta sanaan Josefusta. Josefuksen Juutalaisten historia valmistui -92, joten ainakin ne osat on kirjoitettu vuoden 92 jälkeen.

        1. Clement saattaa olla kirjoitettu heti Paavalin kirjeiden jälkeen mutta sehän ei tosin päässyt kaanoniin. Samoin 1.Pietari kuten myös Kirje heprealaisille on todennäköisesti kirjoitettu ennen evankeliumeita.

        Jesajan Taivaaseen astuminen on kirjoitettu samaan aikaan kuin evankeliumit, joka myöskään ei ole kaanonissa. Papias on kirjoitettu samaan aikaan tai hiukan myöhemmin kuin Johannes. Quadratius, Aristides sekä Ignatius evankeliumien jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luukas lainaa suoraan, välillä sanasta sanaan Josefusta. Josefuksen Juutalaisten historia valmistui -92, joten ainakin ne osat on kirjoitettu vuoden 92 jälkeen.

        1. Clement saattaa olla kirjoitettu heti Paavalin kirjeiden jälkeen mutta sehän ei tosin päässyt kaanoniin. Samoin 1.Pietari kuten myös Kirje heprealaisille on todennäköisesti kirjoitettu ennen evankeliumeita.

        Jesajan Taivaaseen astuminen on kirjoitettu samaan aikaan kuin evankeliumit, joka myöskään ei ole kaanonissa. Papias on kirjoitettu samaan aikaan tai hiukan myöhemmin kuin Johannes. Quadratius, Aristides sekä Ignatius evankeliumien jälkeen.

        Ei lainaa Josefusta.

        Josefus saattaa lainata Luukasta, mutta en usko siihenkään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1891
    2. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      58
      1699
    3. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1641
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1639
    5. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      103
      1599
    6. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1577
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1337
    8. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1279
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1150
    10. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1111
    Aihe