Paul

Mustavalkoista

Jäin tammikuun lopussa eläkeputkeen, joten nyt on aikaa harrastaa. Olen kuvannut vuodesta 1957 alkaen. Minulla on edelleen kolme Nikon runkoa ja niihin objektiivit ym. lisävälineet. Nyt kuvaan pääasiassa Fuji S2 Pro digillä sekä parilla kompaktilla. On Minolta Dimage Skan Elite filmiskannerikin
.
Kaapissa on 1970 luvun mv-laboratoriovälineet ja kiinnostaisi kuvata mustavalkoista pitkän tauon jälkeen.

Onko mikään muuttunut, kemiassa- tai papereissa, löytyykö jostakin uusia ohjeita vai onko todettava, että vanha Rodinal on edelleen kehitteiden kehite. Kaipa noita kemioita on vieläkin saatavissa?

1

267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TanieliNypliini

Monijyrkkys on tullut tavaksi 70-luvun jälkeen, liekkö tuttua? Siis kaikki jyrkkyydet samalla arkilla suodatusta vaihtaen. Ja "oikean" paperin tilalle helpommin ja nopeammin käsiteltävä muovi.

Rodinal elää ja toimii keskiherkillä ja hitaill, mutta ellet välttämättä hae raetta niin herkille ( 27 DIN ) käyttäisin jotain muuta. Tuolla ilforttitukun sivuilla on päivitettyjä aikoja.
      http://www.interfoto.fi/

Toinen helppo tapa saada sävykäs nega on nämä väriprosessin läpi ajettavat , kuten Ilfordin XP2 filmi. Nega on oikean mv-negan kaltainen kirkaspohjainen. Kodakin väriprosessimv-filmien pohja punertaa eikä itse vedostajalle ole kovin kiva. Scanneri siitä selviää, kun säädöt löytyy. Kilpailevalla Foorumilla, valokuva.net sivuston Keskustelut/kuvaus filmille osiossa näistä enemmän keskustellaan. Ostopaikoistakin löytyy vihjeitä, kun ihan kaikki kauppiaat ei pidä hyllyssä edes sitä rodinaalia. Mie oon kuvannut vain vuodesta 62 joten olen aloittelija rinnallasi. Työkseni tein MV-kuvia viimeksi 98, joten tuntumaa on hieman tähän alueeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      89
      1629
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1521
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1410
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      131
      1391
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      73
      1302
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1170
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      264
      1059
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1001
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      965
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      947
    Aihe