Minua kiinnostaisi tietää mikä on suomeksi tuo Råneå ja sen joen varrella oleva kylä Niemisel on suomeksi?? Tutkin kerran netistä ruotsinkarttaa niin huomasin Niemisel kylän vierellä siellä selvän suomenkielisen paikan niemifors eli niemikoski. Tuo todistaa, että siellä on joskus ollut meänkielisiä, mutta en tiedä enää onko siellä. Råneå joki alkaa Råneå järvestä Jällivaarasta näin kartasta, että Råneå järven ympärillä oli suomalaisia paikannimiä niin pakko Råneålla on olla meänkielinen vastine. Tutkikaa asiaa kans itse menemällä karttaosoitteeseen http://kartor.eniro.se/ sieltä klikkailkaa karttaa jällivaaran kohdalle ja etsikää sieltä råneåträsket ja lähtekää sieltä suuntaamaan alas jokea niin sieltä tulee se niemisel kylä.
Mikä on suomeksi Råneå??
kiinnostunut7
1
386
Vastaukset
- nimistötutkija
Råneån nimi on tod. näköisesti lähtöisin suomalaisperäisestä Roina -sanasta. Ajanmittaan se on ruotsittunut. Roina -sanalla on tarkoitettu alkujaan likaista vettä. Råneå on saameksi Ratvvi. Olen myös löytänyt ratni -nimen Råneåträskin läheltä.
Virallinen meänkielinen versio on Rooneo ja Rooneonväylä.
Niemisel = Niemisuvanto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043404
- 883093
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä201953- 691916
- 381887
- 221756
- 241697
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341459Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91349- 481337