On aiheellista opastaa uusia palstalaisia, miten välttyy joutumasta harhateille palstaa lukiessaan.
Kun luet väitteen, katso
1. miten se on perusteltu
- onko perustelua ollenkaan?
- onko perusteluna epätieteellinen lähde tai peräti akuankka-blogi?
- ilman kunnon perustelua kyseessä on diletantin mielipide, jolle ei kuulu tälle tiedepalstalle
2. onko väite maalaisjärjellä uskottava
- tukevatko omat havaintosi väitettä?
- vaikuttaako kirjoittaja perehtyneen asiaan riittävästi?
3. onko väite "julistusta"
- vaikuttaako kirjoittaja olevan kiihkon vallassa?
- muista, että mitä vähemmän kirjoittaja asiasta tietää, sitä itsevarmemmin hän mielipiteensä tuo julki
-mikä on viestin todellinen asiasisältö vai onko sitä ollenkaan?
4. sekoittaako kirjoittaja uskonnon ja tieteen
- uskontomaininnat tiedepalstalla viittaavat siihen, että kirjoittaja on eksynyt väärään keskusteluun
- tiede perustuu havaintoihin ja rationaaliseen päättelyyn
5. onko kirjoitusasu hyvä
- kirjoitus- ja kielioppivirheet tai epäselvä asian muotoilu viittaavat siihen, että luet peräkammarin pojan hengentuotetta
6. Muista, että tiedemiesten havaintojen ja päättelyn mukaan on käynnissä ihmisen aiheuttama ilmaston lämpeneminen. Sitä tieteellistä faktaa ei kukaan ole pystynyt kumoamaan.
Palstan lukuopas
3
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Näin se ketju vaan jatkuu.
Kun palstalta katosi nolona yksi "typpihitsari", niin paikan täyttää toinen samantasoinen "kaikkitietäbä" tyhjänpuhuja. Usein lukiessani denialistien kirjoituksia minulle tulee mieleen vanha sanonta:
"Minulla on mielipide, on siis olemassa TOTUUS!"Puolet kansastamme ei usko ilmastomuutokseen ja toinen puoli paskat välittää siitä.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006249808.html
Itse maksan kuitenkin joka kuukausi 1200 € ilmastonmuutosta vastaan taisteleville järjestöille ja olen lopettanut punaisen lihan syönnin ja matkustelun.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.1817504Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.2651833- 681289
- 721213
Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei641187- 571178
Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa931112Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau51108Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti511085- 361046