onko havaintoa muilla meillä marraskuussa talitintit sekä pikkuvarpuset kuljettaa pesäaineita pönttöihin höyheniä ym
pesänteko marraskuussa
2
319
Vastaukset
- Anonyymi
Johtuu lintujen ruokinnasta, kun hoivavietin sairastavat kantavat kaupasta ruokasäkiä luonnossa eläville linnuille.
Paljon ruokaa niin linnuille kehittyy lisääntymisvietti väärään aikaan.
Minä ruokin aikoinaan tinttiä koko talven ja ne alkoi pesimään liian aikaisin. Tuli pieni takatalvi ja penikoille kantoivat lintulaudalta ruokaa mutta sillä sapuskalla ei penikat kehittyneet ja loppu todella surkea.
Nyt en ruoki enää lainkaan niitä mutta naapurustossa riittää ruokkijoita. Nykyään talvet lauhoja niin ei tarvitse mitään ruuoka-apua linnut, ne vain vieraantuvat normaalista luonnon kiertokulusta. Suomessa talvehtiville linnuille talvipesän rakentaminen on jopa tärkeämpää, kuin lisääntymispesän tekeminen. Varsinkin tällaisina sateisina vuosina pesän sisustus voidaan syksyllä joutua vaihtamaan useampaan kertaan, kun home ja parasiitit kiusaavat.
Jos haluaa eläimiä auttaa, voi sapuskan lisäksi tarjota myös pasätarpeita, kotieläinten karvat katoavat pihalta nyt pikavauhtia monenmoisten pikkueläinten tarpeisiin. Linnut, oravat ja näätäeläimet tarvitsevat juuri nyt eristettä ja pehmikettä pesiinsä, jotta selviävät taven yli. Esimerkiksi orava, kärppä ja lumikko synnyttävät usein jo huhtikuussa, vaipat ja vällyt pitää siis kerätä jo syksyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038182- 1105733
- 2875158
- 535146
- 773803
- 583021
- 662737
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222538Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452471