Kondensaattorivikaa digiboxissa ?

Anonyymi

Mistä tietää että digiboxissa saattaisi olla vaikkapa kondensaattorivikaa?
Oireileeko jollain tietyllä tavalla?

Omassa halvassa Valueline merkkisessä DVB-T2 digiboxissa on sellaista että toistuvasti ja yhtäkkiä koko kanavanipun signaali romahtaa alas, vaikkapa 80%:sta 20%:een, ja kuva alkaa pätkiä ja sätkiä.

Korjautuu kun vaihtaa muutamaksi sekunniksi toiselle kanavanipulle (eri taajuudelle siis).

Jos ei johdu kondensaattoreista niin mistä sitten? Digiboxiin olen vian paikallistanut, ei johdu antennista eikä TV:stä (TV:ssäkin on viritin DVB-T mutta siinä huonompi kuva kuin mitä tulee digiboxin kautta).

7

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä oireilee. Laite ei tahdo käynnistyä, tai sammuilee äkisti, käynnistelee itseään uudestaan. Mikäli boksi on tallentava, niin kiintolevy jää naksumaan käynnistyksen yhteydessä, koska sille ei mene tarpeeksi jännitettä. Levyn sisältö saattaa myös korruptoitua. Levy oireilee noin myös silloin, kun se on hajonnut/hajoamassa. Kondensaattorit, mitä noissa käytetään ovat elekrolyyttikondensaattoreita, niiden yläosat värjäytyvät ruskeiksi, mikäli ovat vuotaneet. Myöskin pullistumiset ovat merkki siitä, että konkka on sökö.

• Anonyymi

Olen kerran avannut tuon Valueline digiboksini, juuri tarkastellakseni mahdollisia kondensaattorivikoja ja kehnoja juotoksia. Takuutahan sillä ei tämän takia sitten enää olekaan.

Mutta en huomannut vehkeen sisällä omituista. En konkkien enkä juotosten suhteen. Konkissa ei pullistumia eikä vuodon näköistä. Liittimissäkään ei näyttänyt olevan mitään viallista, ei yleismittarillakaan tutkittuna.

Laitetta on lisäksi kokeiltu useammallakin sopivalla erilaisella ulkoisella 5V virtalähteellä, sillä sellaista tämä käyttää, eikä mitään eroa toiminnassa näillä.

Myös digiboksin ja TV:n välistä kaapelia (SCART ja HDMI kaapeliliitännät) on vaihdeltu eikä tämäkään saa aikaan parannusta.

• Kondensaattorit, mitä noissa käytetään ovat halvimpia mahdollisia(85celsiusta kestäviä)elekrolyyttikondensaattoreita, niiden yläosat värjäytyvät ruskeiksi kuumuuden keston puutteen takia sekä myös kuivuvat ,vaihtamalla ne hakkurikäyttöön tarkoitettuihin laadukkaampiin ja kalliimpiin elkoihin joissa on lämmönsieto 105celsiusta (elkoissa on merkintä 105c).

• Anonyymi

No niin, tutkin sitä koko hommaa vielä kerran.

Asia ilmeisesti onkin niin että kanavanipun signaalin heilahtelun ja kuvaongelmat aiheuttikin käyttämäni antennivahvistin, tavallinen verkkovirralla toimiva VHF/UHF antennivahvistin, varmaan jo ajalta ennen digi-TV:tä.

Nyt kauniilla ilmaalla näkyy kaikki kanavat sievästi ja signaalin heilahtelemata ilman antennivahvistintakin. Saapa nähdä sitten kun pyryttää, tuleeko kuvaa ollenkaan.

Onhan se hyvä että itse digiboksi onkin ehyt ja luotettava.

• Anonyymi

Ei se antennivahvistimen poisto kokonaan sitä vikaa poistanut, että kyllä tässä digiboksissa on.

Mikähän mysteeri sitten lienee.

• Anonyymi

Vielä tuli tarkistettua asia toisella digiboksilla. Toisella digiboksilla ei häiriöitä ilmene. Eli on se Valueline digiboksi vähintäänkin jollain lailla viallinen.

• Anonyymi

Omasta tallentavasta digipoksista hajosi regulaattori joka syöttää säätää cpu:lle menevän jännitteen. Vaihdoin silloin myös konkat musta niiden vaihdosta ei ollut apua. Regulaattori oli juotettu piirilevylle ilman mitään jäähdytysprofiilia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5320
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2357
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      113
      1582
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      228
      1529
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1467
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1165
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1133
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      291
      1085
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe