Diesel henkilöautojen ajoneuvovero laskee merkittävästi jo lähiaikoina. Väitän koska nykyiselle verotukselle ei ole perusteita.
Verotuksen näkökulmasta diesel autojen omistajat maksavat ylimääräistä veroa useita satoja euroja joka vuosi. Enemmän kuin puolet enemmän.
Polttoaineiden hinnat on hyvin lähelle samat, lisäksi co2 lukema on vanhoissakin dieseleissä pienempi eli ei voitaisi perustella korkeampaa veroa co2 lukemallakaan.
Jos sinulla on 10v vanha V50 bensa 1.8 ja ja vero on 260eur vuodessa, sama auto dieselillä ja yli 600eur. Vajaa 400eur on todella iso raha kaikille perheille.
Jos on pari vuotta vanha uudehko passat niin veroissa on myös yli 400eur ero. Sama auto eri moottorit.
Nämä on pienimmät erot yleisissä käyttöautoissa joissa pienet dieselit ja auto ei iso. Hieman isommissa ajoneuvovero voi olla 700-800eur joka vuosi sama 2 litran bensalla alle 300eur. Dieselillä ajava voi maksaa 500eur enemmän.
Tämähän on eriarvoinen verotus, toinen maksaa valtavasti enemmän veroja ns perusteettomasti koska ei ole perusteltu miksi nykyään ero on noin iso.
Toimassa yhteiskunnassa pitäisi olla ne perusteet.
Ajoneuvovero laskee todennäköisesti
6
76
Vastaukset
- Anonyymi
Sen korottamisesta 1.8.2020 alkaen on tehty päätös. Että silleen.
- Anonyymi
1.1.2020 laskee vero diiselautossani 10%. Kertomastasi korotuksesta ei minulla ole tietoa.
- Anonyymi
Tuossa on sekä ajoneuvovero että käyttövoimavero (=dieselvero, kun dieseleistä puhutaan) yhdessä.
Hiilidioksidipohjainen ajoneuvoverohan on dieseleissä poikkeuksetta alhaisempi kuin vastaavassa bensa-autossa. Näin koska hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät.
Käyttövoimaveroa ei bensa-autoista peritä laisinkaan. Kaikilla muilla käyttövoimilla on käyttövoimavero.
Dieselien osalta dieselveroa perustellaan sillä, että polttoaineveroa peritään vähemmän pumppuhinnassa kuin bensiinillä. Tästä johtuu, että dieselien pumppuhinnat ovat alhaisemmat, talvisin jossain 12-15senttiä ja kesäisin noin 20senttiä. Tästä hyötyy ammattiliikenne ja muut paljon ajavat. Tuo raja, milloin diesel tulee polttoaineen osalta taloudellisemmaksi, riippuu hyvin oleellisesti eri automalleista, mutta keskimäärin raja menee jossain 17tkm-20tkm/vuosi, jonka jälkeen dieselillä ajaminen on edullisempaa.
Jos käyttövoimavero jyvitettäisiin pumppuhintaan, niin on esitetty arvioita, että pumppuhinta nousisi suunnilleen bensan pumppuhinnan suuruiseksi. Näin siis verojen vaikutuksen osalta mutta pumppuhintaan tietysti vaikuttaa muukin kuin vero.
Luulen, että ammattiliikenne ja muut isoja kilometrejä kerryttävät, vastustaisivat verojen jyvitystä pumppuhintaan , mutta vähemmän ajaville se olisi etu. Ja jos sillä dieseleillä korvautuisi bensa-autokantaa, niin omalta osaltaan sekin edistäisi Suomen liikenteen päästötavotteiden toteutumista. - Anonyymi
2021 laskee diesel henkilöautoissa oleva käyttövoimavero paljon.
- Anonyymi
Ja linkkiä kitoooosss....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja linkkiä kitoooosss....
Eipä niitä linkkejä ole muihinkaan väitteisiin jaksettu liittää....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722766
- 632674
- 681792
- 241627
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219