Tulevaisuuden sähköautojen apulataus maantiellä?

Anonyymi

Polttomoottoriautoissa joskus akku on huono ja auto ei ihan jaksa pyörittää starttia vaikka mittarivalot suht kirkkaasti vielä palavat. Silloin tarvitaan apuvirtaa käynnistyskaapeleilla toisesta henkilöautosta tai irtoakusta. Olisiko mahdollista edes saman merkkien/mallien välille suunnitella töpseliä ja sopivaa heittokaapelia kahden täyssähkösähköauton välille, jolloin toinen voisi antaa toiselle (vaikkapa noin 10km matkan verran) latausta, jotta pääsee lähimmälle latausasemalle/kotiin? Onko apuvirran antaminen täyssähköautosta täyssähköautoon realistista teknisesti jos sille suunnitellaan omat töpselit, latauspiirit (korkeajännite purku/lataus) ja välikaapelit? Tällöin pelko matkan katkeamisesta vähenisi ja jos latausasemat olisivat jo täynnä seuraavat 2h niin voisi soittaa maksullisen latausauton (hinausauton) paikalle antamaan apuvirtaa. Tähän latausauton tulemiseen palveluna kuluttajille menee varmasti vielä pitkä aika, mutta ehkä tulevaisuudessa se voisi olla halvempi vaihtoehto kuin perinteinen hinauspalvelu, jolloin se kiinnostaisi kuluttajia?

Vertailun vuoksi raskaskalustossa käytettään "natopistoketta" ja paksuilla heittokaapeleilla annetaan apuvirtaa lyijyakkuihin suoraan ilman akkukotelon avaamista ja apukaapelien kytkentää. Nopeaa ja turvallista.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&tbm=isch&q=nato pistoke&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwiZyM2xq_HmAhWMwqYKHSQiA6EQBQg_KAA&biw=1216&bih=612&dpr=1.58

11

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On varmaan luotettavampi laittaa diesel aggregaatti peräkonttiin niin ei tarvitse pysähtyä lataamaan, eikä odotella hinureita tai apuvirtaa.

    • Anonyymi

      Miksipä ei. Sähköautoihin on tosin olemassa perässä hinattavia "range extendereitä", joissa on dieselaggegaatti tuottamassa sähköä hinaajalleen. Tuossahan on vielä se kätevä puoli, että voi käyttää halvempaa polttoöljyä, koska autohan ei ole mikään diesel.

      • Anonyymi

        Jes. Hyvä huomio tuo polttoöljy. Vielä kun sähköllä toimivia Pick-up autoja alettaisiin tekemään niin sais tuon aggregaatin kulkemaan lavalla. Kojetauluun vain käynnistysnappi niin vois ladata silloin kun tarvii. Tässähän alkaa jo vannoutunut dieselauton kannattajakin lämpenemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jes. Hyvä huomio tuo polttoöljy. Vielä kun sähköllä toimivia Pick-up autoja alettaisiin tekemään niin sais tuon aggregaatin kulkemaan lavalla. Kojetauluun vain käynnistysnappi niin vois ladata silloin kun tarvii. Tässähän alkaa jo vannoutunut dieselauton kannattajakin lämpenemään.

        Pelkkä perinteinen Pick-up riittää hyvin range extender -ratkaisuksi, ei siihen enää mitään aggregaattia lavalle tarvita
        https://www.youtube.com/watch?v=RaGVoB4Zn-Y


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jes. Hyvä huomio tuo polttoöljy. Vielä kun sähköllä toimivia Pick-up autoja alettaisiin tekemään niin sais tuon aggregaatin kulkemaan lavalla. Kojetauluun vain käynnistysnappi niin vois ladata silloin kun tarvii. Tässähän alkaa jo vannoutunut dieselauton kannattajakin lämpenemään.

        Saattaa aggregaatti mahtua sähköauton etuboksiinkin. Laittaa pakoputkesta vaan viennin ulos ja tekee tarvittaessa jäähdytysaukon keulaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa aggregaatti mahtua sähköauton etuboksiinkin. Laittaa pakoputkesta vaan viennin ulos ja tekee tarvittaessa jäähdytysaukon keulaan.

        Tämän lisäksi kun vielä kytkee moottorin suoraan voimansiirtoon, voi sähkömoottorin ja akuston jättää tarpeettomana painolastina pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän lisäksi kun vielä kytkee moottorin suoraan voimansiirtoon, voi sähkömoottorin ja akuston jättää tarpeettomana painolastina pois.

        Sitten vielä kannataa hankkia agrikaattiin suurempi lisä polttoaine säiliö diidelille sellainen joku 50 litran astia jossa polttoine pummu moottoriin..


    • Anonyymi
    • Jos sillä latausautolla olisi aggregaatti, niin puolentoista tunnin latauksella se nuukahtanu sähköauto saisi reilun 30 km rangen. Hinattaessa ton matkan (50km/h nopeudella) hinaamiseen menisi paljon lyhyempi aika.
      Ei ole toimiva idea.

    • Anonyymi

      Kysymys oli avauksessa APUVIRTAKAAPELISTA ja sille rakennetusta omasta korkeajännite töpselistä, palataan siis siihen aiheeseen.

      • Anonyymi

        Apuvirtaa saa annettua hinauskäydellä tai -kaapelilla, jolle patteriauton keulassa on liitäntäpiste (vrt. töpseli).

        Tietenkään vastaus ei tyydytä patteriautojen kanssa tumputtavaa poikasta, mutta elämä on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8053
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5657
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      5003
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4943
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3727
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2667
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2508
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2442
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2358
    Aihe