Onko jollakin mahdollisuus selventää ,miten ja millä perusteilla EU-eläke lasketaan , ja myös jaksotuksen vaikutukset , kun työ on suoritettu esim 15 vuotta Ruotsissa ja 25 vuotta Suomessa.?
EU - eläkkeen laskenta.
3
116
Vastaukset
- Anonyymi
En tiedä ymmärsinkö ihan mitä tarkoitat, mutta minulle laskettiin EU-eläke vuonna 2017. Suomesta ja Ruotsista. Esim tuo jaksotuksen vaikutukset, mitä sillä tarkoitat?
Periaatteessa siinä ei ymmärtääkseni ollut mitään erikoista laskentatapaa, laskettiin Suomessa ansaittu eläke ja Ruotsissa ansaittu eläke ihan erikseen toisistaan riippumatta. Suomen eläke maksetaan kuun ensimmäinen arkipäivä ja Ruotsin eläke kuukauden 19 päivä on tililläni.
Varmaankin saat paremmin ja yksityiskohtaisemman selvityksen vaikkapa ETK:sta (Eläketurvakeskus).- Anonyymi
Jaksotuksella tarkoitan sitä , kun eläkkeiden laskentatavat muuttuvat. 40 vuoden aikana ehtii olemaan jaksoja erilaisilla laskentatavoilla. Kun lasketaan kansallista eläkettä , mielestäni E-U :n lainsäädäntö antaa ymmärtää , että molemmat maat laskevat oman kansallisen eläkkeen ottaen aina huomioon myös toisessa maassa tehdyn työn. Molempien maiden eläkkeitä verrataan toisiinsa ja suurempi on se jonka mukaan eläke tulee maksaa. Eläkeläinen on oikeutettu saamaan hyvityksenä eron joka on eläkkeiden välillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaksotuksella tarkoitan sitä , kun eläkkeiden laskentatavat muuttuvat. 40 vuoden aikana ehtii olemaan jaksoja erilaisilla laskentatavoilla. Kun lasketaan kansallista eläkettä , mielestäni E-U :n lainsäädäntö antaa ymmärtää , että molemmat maat laskevat oman kansallisen eläkkeen ottaen aina huomioon myös toisessa maassa tehdyn työn. Molempien maiden eläkkeitä verrataan toisiinsa ja suurempi on se jonka mukaan eläke tulee maksaa. Eläkeläinen on oikeutettu saamaan hyvityksenä eron joka on eläkkeiden välillä.
Minulle maksetaan eläkettä Suomessa ansaitsemani mukaan ja Ruotsissa ansaitsemani mukaan täysin toisistaan riippumatta. En tiedä onko niitä vertailtu keskenään, mutta ainakaan se ei minulle näy mitenkään. Eikä ole pienentänyt jos ei suurentanutkaan kummankaan maan maksamaa eläkettä. Päästös ja ensimmäinen maksukin eläkkeestä tuli eri aikaan. Ruotsista muistaakseni pari kuukautta myöhemmin. Takautuvasti maksoivat sitten
Saan Suomesta reilusti parempaa eläkettä kuin Ruotsista, koska ole reilusti valtaosan työelämästäni tehnyt Suomessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465287Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5311812Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77953
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748