Koirallako masennus?!?

katuvarpunen79

Äidilläni on kaksi chihua,joista toinen vain kyhjöttää aina jossain nurkassa surkean näköisenä tai nukkuu päivät pitkät.Voiko koira (narttu) sairastua masennukseen???Onko tällä koiralla liian vähän virikkeitä vai miksi se käyttäytyy noin?Leikkikään ei sitä kiinnosta...=( Itsekin masentuu, kun katselee sitä ja sen surkeutta...

15

9000

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • milie81

Voisiko olla jokin sairaus? Tai valeraskaus? Itse tarkistaisin eläinlääkärillä jos koiran käytös kovinkin muuttuu aivan yhtäkkiä... =)

• snadi

Niin,
      masennuksenkaltainen tila kyllä on hyvin yleistä koirilla. Tämä johtuu juuri niinkuin sanoit, virikkeiden puutteesta. Yleensä kyllä puhutaan sanasta tylsyys.

Sairaus on toki mahdollisuus, kipu aiheuttaa koirassa samallaisia oireita kuin vähävirikkeistäminen ja aktivoinnin puute.

Mutta tuskin voisi käyttää diagnoosia masennus, sillä koira elää tässä ja nyt. Masennus sisältää ihan psyykkisenä sairautena muitakin oireita sisälleen kuin pelkän elottomuuden...

• Liäkäri

Jos sillä on ADHD?

• ollut samanlainen. Tuleeko lähelle? Kysyn siksi kun olen nähnyt viime kesänä kokeneella koira ihmisellä samanlaisen chihun josta kerroit.

• katuvarpunen79

ei se kyl oikein viihdy ihmisten seurassa...vapaaehtoisesti harvoin lähestyy ihmistä.

• katuvarpunen79 kirjoitti:

ei se kyl oikein viihdy ihmisten seurassa...vapaaehtoisesti harvoin lähestyy ihmistä.

näkemälläni oikeasti jonkun tyyppinen jälkeen jääneisyys synnynnäisenä.

• mamulity

Onko koira hyvin hoidettu? Ei liian pitkiä kynsiä? Vie eläinlääkärille ja kerro koiran oireet

• Renata.

Minullakin on n. 3 - vuotta vanha koira. Se on aina ollut niin ihanan villi ja vikkelä. Se tykkäsi pitkistä lenkeistä, leikkimisestä ja muista koirista. Ennen se haukkui niin villisti ja tervehti tuntemattomiakin ihmisiä näykkäämällä kämmenestä.

Nyt kuitenkin se kävelee pää alhaalla ihan väsyneen näköisenä. Ei ihmiset, koirat, lenkkeily eikä leikkiminenkään kiinnosta. Ennen se käveli korvat pystyssä loikkien, mutta nyt se aivan maseentuneesti raahaa itseään pää alhaalla?

Mikä avuksi? Voinko tehdä jotain kotikonstein, kuin menisin lääkäriin?

• koirakuiskuri
        Renata. kirjoitti:

Minullakin on n. 3 - vuotta vanha koira. Se on aina ollut niin ihanan villi ja vikkelä. Se tykkäsi pitkistä lenkeistä, leikkimisestä ja muista koirista. Ennen se haukkui niin villisti ja tervehti tuntemattomiakin ihmisiä näykkäämällä kämmenestä.

Nyt kuitenkin se kävelee pää alhaalla ihan väsyneen näköisenä. Ei ihmiset, koirat, lenkkeily eikä leikkiminenkään kiinnosta. Ennen se käveli korvat pystyssä loikkien, mutta nyt se aivan maseentuneesti raahaa itseään pää alhaalla?

Mikä avuksi? Voinko tehdä jotain kotikonstein, kuin menisin lääkäriin?

Jollei kyse ole juoksuihin liittyvästä pms-oireilusta (leikkisästi sanottuna) niin ilman muuta kannattaa viedä eläinlääkäriin tutkimuksiin. Pään roikottaminen alhaalla voi pahimmillaan tarkoittaa painetta aivoissa tms hyvin vakavaa eikä kukaan tiedä ennen tutkimuksia, miten kipeä koirasi voi olla. Jos ei ole ruokahalua, ei liikunta kiinnosta eivätkä virikkeet, sosiaalisetkaan, niin kipeänä on ellei kyse jstk tilapäisestä kuten hormonaalisesta tunnetilasta.

• lövis

moi. kuulostaa tutulta. Meillä on noin vuoden ikäinen tyttö löchen. Aluksi se oli täynnä intoa ja energiaa ja oli iloinen, kuin mikä, mutta jos mä yhtään koiria tunnen, niin luulen, että sillä on masennus. Tai muuton aiheuttama stressi. Olin sille pentuna liian ankara ja nyt se sitten kostautuu. Yritän leikkiä sen kanssa, mutta sitä ei oikein huvita. Jos vien sen ulos, niin se haluaa heti takaisin sisälle. Sillä ei juurikaan ole toisista koirista seuraa. Koirapuisto on kaukana ja mua huolettaa viedä Muru sinne, varsinkin nyt, kun sillä on juoksuaika. Se on niin villi ja pieni vielä, että se voi jäädä auton alle. En tiedä, olisiko se onnellisempi sen kasvattajan luona. Sen kasvattajalla on vuosien kokemus koirista. Sillä on ollut koiria niin kauan, kuin jaksan muistaa. Muru saisi seuraa sen rotukavreista ja takuulla osaavan ihmisen. Koiran paras on tietenkin myös mun paras. Aina sanotaan, ettei lemmikkiä pitäisi ottaa hetken mielijohteesta. Mulla ei ole siis minkäänlaista kokemusta koirista eikä muistakaan eläimistä. mikä neuvoksi? millä piristettäisiin Murua, niin että se saisi elää sen arvolle sopivaa elämää ?

• K

Kuten monet ovat jo sanoneetkin, masennukselta vaikuttava tila voi johtua kivusta tai virikkeiden puutteesta.

Monia muitakin syitä on, esimerkiksi liiallinen ankaruus kasvatuksessa. Herkkä tai vähemmänkin herkkä koira masentuu, mikäli sitä jatkuvasti moititaan ja kielletään enemmän kuin kannustetaan ja kehutaan. Koiran pitää saada tuntea onnistumisen tunteita siinä missä ihmisenkin. On myös äärimmäisen epäreilua raivostua koiralle sen tehdessä kiellettyjä juttuja, ellei sille ole ensin opetettu mikä on kiellettyä ja mikä ei. Tosin raivostuminen ei tietenkään ole oikeutettua missään tilanteessa.

Tietty johdonmukaisuus koirankasvatuksessa on todella tärkeää. Mikäli koiraa joskus hellitään ja kehutaan, kun se hyppää sohvalle ja joskus sille huudetaan ja meuhkataan, se ei tiedä missä mennään ja takuulla reagoi epäjohdonmukaisuuteen masentumalla tai vaikkapa riehumalla ylenpalttisesti.

Meidän koiranomistajien tulisi kiinnittää huomiota enemmän omaan käyttäytymiseemme, sillä vaikkei aina siltä vaikuta, koira yrittää jatkuvasti ymmärtää meitä. Itse asiassa se on siinä todella taitava ottaen huomioon miten ristiriitaisia viestejä annamme. Olen esim. huomannut, että kun koirani lenkillä vitkastelee, saatan kutsua sitä sanomalla "tule", "tuletule", "tulehan", "mennään", "hophop" jne. ja toisinaan jopa vähäsen vedän sitä hihnasta ennen kuin olen edes lausunut kutsuani. Koiraparanko pitäisi opetella nuo kaikki kutsut ja ymmärtää, että niillä tarkoitetaan yhtä ja samaa asiaa? Tai kyetä jopa lukemaan ajatuksiani ja tietää, milloin haluan jatkaa matkaa? Siitä huolimatta, että yritän jatkuvasti kiinnittää huomiota käytökseeni, aina silloin tällöin huomaan, etten taaskaan ole erityisen selkeä. Ei siis välttämättä ole helppoa selkiyttää omia tapojaan siitä huolimatta, että on niistä tietoinen, ja suurin osa koiran omistajista ei varmaankaan ole. Koira kuitenkin voi taatusti paremmin, kun se tietää, mitä siltä odotetaan.

Tuosta koirien taidosta lukea ihmisiä vielä yhden esimerkin verran, vaikka se onkin vähän aiheen sivusta. Pikku koirulaiseni on melkoinen sirkuskoira, ja harjoittelemme temppuja joka päivä. Sillä on erinomainen keskittymiskyky ja se tekee yleensä pyydetyn tempun heti yhdestä käskystä sen sijaan, että tarjoaisi innoissaan koko repertuaarinsa ennen kuin osuu oikeaan niin kuin joillain koirilla on tapana. Joskus se kuitenkin tarjoaa väärää temppua, ja tässä yksi päivä tajusin, että se tekee niin silloin, kun minä viime hetkellä muutan mieltäni. Toisin sanoen silloin, kun olen ajatellut pyytää koiraa istumaan, mutta käskenkin sen maahan, se istuu. Epämääräinen ajatukseni on siis ehtinyt välittyä koiralle jonkin minun täysin tiedostamattoman eleeni kautta. :)

• Koirallinen

Väsyneen ja apaattisen koiran tapauksessa ottaisin ihan enismmäisenä verikokeet ja tutkisin mm. kilpirauhasen. Vajaatoiminta on yleistä koirillakin ja aiheuttaa juuri edellä kuvatun kaltaisia oireita. Hoitona on lääkitys (joka on halpa) ja muutokset näkyvät jo muutamassa viikossa.

Ylipäänsäkin veisin noin apaattisen koiran lääkäriin ja teettäisin ensin perustutkimukset, enkä pelkästään suomikaksnelosen kaikkitietävällä faktafoorumilla pohtisi asiaa.

• juu, ensin poissuljetaan sairaudet, sitten vasta mietitään virikkeistämistä.

Kivulias koira saattaa hakeutua omaan rauhaansa, johtui se sitten haljenneesta hampaasta tai selkäviasta. Kilpirauhasen vajaatoiminta joillakin, sydämen vajaatoiminta, cushingin syndrooma, ja mitä niitä onkaan; kaikki vakavia sairauksia, voivat aiheuttaa väsyneen/ voimattoman/ voipuneen oloisen koiran. Ja joihin tarvitaan oikea diagnoosi ja lääkitys.

• ...
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

juu, ensin poissuljetaan sairaudet, sitten vasta mietitään virikkeistämistä.

Kivulias koira saattaa hakeutua omaan rauhaansa, johtui se sitten haljenneesta hampaasta tai selkäviasta. Kilpirauhasen vajaatoiminta joillakin, sydämen vajaatoiminta, cushingin syndrooma, ja mitä niitä onkaan; kaikki vakavia sairauksia, voivat aiheuttaa väsyneen/ voimattoman/ voipuneen oloisen koiran. Ja joihin tarvitaan oikea diagnoosi ja lääkitys.

Meidän koiralla (nartulla) on samanlaisia "oireita", vaikka pentuus ei ole ollut ankara tai vastaava. Meille hankittiin vastoittain toinen samanrotuinen pentu (karjalan karhukoira) ja sen jälkeen se on lopettanut syömisen ja sitä pitää vetää lenkillä mukana. Metsästyskoirana ei oikein enää toimi, koska se ei suostu lähtemään häkistä. Ja näitä virikkeitäkin olisi meillä tarjolla sille, mutta sitä ei kiinnosta. Yleensä kun menee sen luo häkkiin, se menee jalkojen väliin selälleen.

• 18+18

Minun koirakin tuntui masentuneelta yhteen aikaan, näin jälkikäteen kun ajattelee niin jopa vuoden pari. Ei halunnut lähteä edes ulos. Pakosta muutimme, ja koira hieman piristyi mutta vain hetkellisesti. Alakuloinen, väsyneen oloinen ja puhditon koira. Söi kuitenkin ja leikittäessä leikki hetken ja perheelleen oli iloinen. Sitten päädyttiin jatkuvien pissatulehduksien puolesta lääkärille jossa selvisi virtsakiviä. Kivien poissaannista on kulunut nyt yli vuosi, ja koira on huomattavasti virkeämpi. Ikää on jo 11 vuotta ja iso rotu kyseessä, mutta silti on paljon touhukkaampi, iloisempi ja muutenkin enemmän koiramaisempi, kuin vuosia sitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8182
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5733
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      287
      5158
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      53
      5146
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      77
      3803
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3021
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2737
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2538
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2471
    Aihe