MIKÄ ON ELÄMÄNTARKOITUS, JOS

KATSOTAAN luterilaisten tai kristittyjen näkökulmasta? Juttelin torstaina yhden kanssa elämäntarkoituksesta. Tälle luterilaiselle lähetyssaarnajavanhemmat olivat tehneet luterilaisen näkemyksen selväksi. Mikä sinusta on elämäntarkoitus?

61

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Elää ja kuolla.

• Ei se noin ainakaan ollut sen ensimmäisen vuoden englanninopiskelijalle, kun hänen kanssaan tällä viikolla torstaina juttelin. Luterilaiset vanhemmat olivat opettaneet toista. Pitää lähiviikkoina kysyä siltä nuorelta naiselta - mitä hänen vanhempansa oikein opettaneet? Utelias olen siitä, että onko oppi monella täällä kirjoittajilla sama vai onko se joku ateistien "elää ja kuolla", jossa ei ole mahdollista taivaspaikkaa tarjouksessa?

• Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

Ei se noin ainakaan ollut sen ensimmäisen vuoden englanninopiskelijalle, kun hänen kanssaan tällä viikolla torstaina juttelin. Luterilaiset vanhemmat olivat opettaneet toista. Pitää lähiviikkoina kysyä siltä nuorelta naiselta - mitä hänen vanhempansa oikein opettaneet? Utelias olen siitä, että onko oppi monella täällä kirjoittajilla sama vai onko se joku ateistien "elää ja kuolla", jossa ei ole mahdollista taivaspaikkaa tarjouksessa?

Elää ja antaa toisten kuolla, jos tiukka paikka tulee.

• Anonyymi

Ei se noin ainakaan ollut sen ensimmäisen vuoden englanninopiskelijalle, kun hänen kanssaan tällä viikolla torstaina juttelin. Luterilaiset vanhemmat olivat opettaneet toista. Pitää lähiviikkoina kysyä siltä nuorelta naiselta - mitä hänen vanhempansa oikein opettaneet? Utelias olen siitä, että onko oppi monella täällä kirjoittajilla sama vai onko se joku ateistien "elää ja kuolla", jossa ei ole mahdollista taivaspaikkaa tarjouksessa?

Luterilaiset eivät ole veistetty samasta puusta. Käsitys elämän tarkoituksesta on aina hyvin henkilökohtainen.

• Anonyymi kirjoitti:

Luterilaiset eivät ole veistetty samasta puusta. Käsitys elämän tarkoituksesta on aina hyvin henkilökohtainen.

Mutta minulla oli se kuva, että tälle nuorelle naiselle lähetyssaarnaajat pitkälti siirsivät oman maailmankuvansa luterilaisittain. Oli nuori pohtinut elämäntarkoitusta itsekseenkin, mutta vanhemmat antoivat suunnan. Minua harmittaa se, että en näe viime torstaina nuorta naista pitkään ilmeisesti sen takia, että kokoontumiset on kielletty ja yliopisto suljettu korona-viruksen takia. Minä en oikein ymmärrä korona-viruksen elämäntarkoitusta? Ymmärtääkö joku?

• Anonyymi

Tulenpalava homoviha?

• Anonyymi

Se on enemmän tuota laitalahkolaisten osastoa kuin tavisluterilaisten.

• Anonyymi

Teet muuten ihan turhaan niitä mainosketjuja "lähetyssäätiösi" propagandakanavasta. Ilmoitan ne aina poistoon, jos ne eivät selvästi liity palstan aiheeseen.

• Anonyymi

Jumalahan loi alkujaan yksin, eikä sellainen olotila tietenkään edes Jumalaa miellytä.Hän loi Jeesuksen töittensä esikoiseksi,ennen aikojen alkua(Sananlaskut 8:22-32.) sen jälkeen Hän loi enkelit. Mutta kolmasosa enkeleistä alkoi vapaan jumalallisen tahtonsa ylpistämänä kapinoida Jumalaa vastaan. Koska Jumala oli täydellinen ja halusi maksimoida rakkauden ja hyvyyden hän loi materiaalisen maailmankaikkeuden ja ihmisen omana materiaalisena kuvanaan hoitamaan sitä. Mutta ensimmäiset ihmiset jo lankesivat pimeyden enkeleiden houkutuksiin, hyläten Jumalan neuvon. Jeesus,jonka ihastuksena olivat ihmislapset ,(Sananl. 8:31-36.) halusi hyvän puutarhurin tavoin hoitaa ihmiskuntaa ja saada mahdollisimman paljon rakkautta ja uskollisuutta, pelkän vapaaehtoisen uskon kautta,Jumalaa näkemättä. Vapaa tahto houkutti ihmiset paholaisen puolelle,tekemään paatuneina kauheita tekoja.Hän armossaan antoi toisen mahdollisuuden ihmisille,veden paisumuksen jälkeen. Silloinkin ihmiset olivat patriarkkoja myöten sangen inhimillisiä. Mutta Jeesus tuli maailmaamme ja otti maailman kaikki synnit päälleen Golgatan ristillä.Nyt on jumalan tahto,että kaikki ,jotka vapaaehtoisesti valitsevat Jeesuksen tuoman ilosanoman pelastuvat Jumalan valtakuntaan, ikuiseen iloon, rauhaan ja rakkauteen.

• Anonyymi

Mitä erinomaist a on siinä tavisluteruksessa joka ei ymmrrä juuri mitään taivaastaan johon kuvittelee olevansa matkalla häh?

• Anonyymi

Ihmiset meinaa lähteä muutaman päivän lomalle johonkin tietty lentäen, eihän se ole loma eikä mikään johon ei lentämällä mennä, oho menikö Filippuskin lomalle hovihetrrakeikan jälkeen...hm,,

no mutta siis tarkoin tutkitaan kohteen asioita paikkoja ja hintoja ja ollaan ihan tohinassa asiasta.

no sitten ollaan mukamas menossa iäksi taivaaseen, mutat ei koko elämön aikana viitsitä suoda mitään ajatustakaan asian puolesta hah se on sitten sitä tavisluterilaista järjenkulkua, eikö ole ihanan ihanaa!

• Anonyymi

Elämän tarkoitus on, että me tässä maailmassa etsisimme ja löytäisimme Jumalan, vastaisimme Jumalan pelastuskutsuun ja vaeltaisimme Hänen tahdossaan Raamatun sanan mukaan, myös itse levittäen evankeliumin sanomaa.

Tämä elämä on ohimenevä vaihe, tärkeä ainoastaan iankaikkiseen elämään valmistautumisen kannalta.

• Jota tämänkaltaista sanomaasi hainkin aloituksella. Jokseenkin tuon kuulin nyt torstaina olevan elämäntarkoitus. Kait sillä elämällä on tarkoitus lisäksi myös luoda uutta elämää ja ylläpitää olemassa olevaa elämää?

• Muuten evl.fi ja elämäntarkoitus haulla löysin seuraavan iltahartauden, jonka voi linkin kautta lukea kokonaan. Siellä sanotaan minusta mielenkiintoista elämän tarkoituksellisuudesta.

https://evl.fi/verkkokirkko/hartaudet/hartaushaku/-/ds/5206/15-12-2017 Sari Lehtela#4a320200

" Iltahartaus
      15.12.2017
      Sari Lehtelä

”Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi vahingon sielullensa?”
      Näillä sanoilla Jeesus haastoi oppilaitaan miettimään elämänsä arvojärjestystä. Samassa Matteuksen evankeliumin kohdassa hän sanoo: ”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
      Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.”

Kun nuorena luin näitä Jeesuksen sanoja, ne tuntuivat kovilta. Ajattelin, että itsensä kieltäminen ja ristin kantaminen tarkoittavat ankeata elämää. Nyt 37 vuotta myöhemmin näen nämä sanat uudessa valossa.
      Uskon, että Jeesus haluaa näillä sanoilla ohjata meitä suojelemaan sitä mikä elämässä on kallisarvoisinta: ikuisuutta sisimmässämme. Se tarkoittaa sielun pelastusta ja ikuisen elämän toivoa, mutta myös elämää tässä ajassa Jeesuksen kanssa. Hän ei halua että elämä kuluu turhien asioiden perässä juoksemisessa.

Elämä on suuri lahja. Jeesus lupaa meille yltäkylläisen elämän jo täällä maan päällä. Yltäkylläisen ajattelen tarkoittavan sisäisesti merkityksellistä elämää. Sellaista, jolla on tarkoitus, jokin itseä suurempi päämäärä. Yltäkylläinen elämä merkitsee myös sovussa elämistä itsen, läheisten ja Jumalan kanssa.
      Lupaus on tullut elämässäni todeksi, vaikka välillä on ollut vaikeita aikoja.

”Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen tahtoaan, niin teille annetaan kaikki muukin mitä tarvitsette.” Tämän raamatunkohdan saimme evääksi häissämme kauan sitten. Vaikka emme lähimainkaan ole pystyneet aina elämään tämän periaatteen mukaan ja uskon liekki on välillä lepattanut heikosti, Jumalan siunaus on kuitenkin tuntunut elämässä monin tavoin..."

• Juutalainen rabbi Baruch Korman opettaa, että meidän tulee tietää kuka Jeesus oli ja mitä hän teki. Arvelisin, että meidän elämän tarkoitus on rakastaa, koska Jeesus on rakkaus.

• Jumala on rakkaus. Siihen tulokseen minäkin olen monta kertaa tullut, joten olen samaa mieltä kuin sinä.

• Anonyymi

Jumala on rakkaus. Siihen tulokseen minäkin olen monta kertaa tullut, joten olen samaa mieltä kuin sinä.

Mitta sinä et tiedä kuka Jeesus oli ja mitä Hän teki. Sinä et edes usko, että Jeesus loi maailman ja ihmisen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitta sinä et tiedä kuka Jeesus oli ja mitä Hän teki. Sinä et edes usko, että Jeesus loi maailman ja ihmisen.

Olen huomannut myös, että hän on ” korvasyyhyyn- ja fiilisuskovainen”. Mutta ei uudestisyntynyt.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen huomannut myös, että hän on ” korvasyyhyyn- ja fiilisuskovainen”. Mutta ei uudestisyntynyt.

Helluntalaiset korostavat sitä uudestisyntymistä ja jotkut vapaatsuunnat. Luterilaisuudessa taitaa riittää se, että uskoo ja pääsee armosta taivaaseen ottamalla Jeesuksen sydämeensä Vapahtajaksi.

"Uudestisyntyminen tarkoittaa protestanttisen kristinuskon teologiassa hengellistä uudestisyntymistä, kun ihminen ottaa vastaan Jeesuksen Messiaana ja vastaanottaa Pyhän Hengen. Termi on peräisin Johanneksen evankeliumista, jossa Jeesus sanoo: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"[1].

Termiä käytetään erityisesti evankelikalismissa ja helluntailaisuudessa. Uudestisyntyminen liitetään joissakin kristinuskon opinsuunnissa kasteeseen, joka nähdään hengellisen uudestisyntymisen fyysisenä todistuksena. Läheskään kaikki kristinuskon opinsuunnat eivät kuitenkaan hyväksy tuollaista näkemystä uudestisyntymisen ja kasteen suhteesta. Esimerkiksi vanhoillislestadiolaiset uskovat hengellisen uudestisyntymisen tapahtuvan ainoastaan elävässä uskossa olevan uskovaisen (jossa on Pyhä Henki) julistaman synninpäästön kautta, joka perustuu "Herran Jeesuksen Kristuksen sovitustyöhön, Kristuksen ylösnousemukseen ja Kristuksen vanhurskauteen, sekä Kristuksen ylösnousemuksen voimaan ja Pyhän Hengen voimaan" (Synninpäästö on evankeliumin ydin). Hengellistä uudestaan syntymistä tarvitsevat hengellisesti kuolleet ihmiset eli "epäuskoiset", saadakseen synnit anteeksi ja osallisuuden Kristuksen vanhurskaudesta ja taivaskelpoisuuden ja Pyhänhengen ja Jumalan lapseuden ja hengen uudistuksen ja pyhityksen.

Uudestisyntyminen liittyy näiden ryhmien mukaan myös pelastukseen. Se tarkoittaa siirtymistä pois tuomion alta Jumalan armoon. Uudestisyntyminen vaikuttaa sekä nykyiseen että tulevaan elämään. Nykyisessä elämässä ihmisen moraalinen elämä muuttuu, kun hän ryhtyy seuraamaan Jumalan tahtoa omassa elämässään. Uudestisyntymisessä kadotustuomio väistyy, ja ihminen pääsee tässä elämässä (armovaltakunta eli armontaivas maan päällä) ja myöhemmin myös tulevassa elämässään (kirkkauden valtakunta vanhurskasten levossa ja uusissa taivaissa ja uudessa maassa ("joissa vanhurskaus asuu")) osalliseksi Taivasten valtakunnasta."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Uudestisyntyminen_(kristinusko)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt puhuin SINUSTA.

• Anonyymi

Jumala on rakkaus. Siihen tulokseen minäkin olen monta kertaa tullut, joten olen samaa mieltä kuin sinä.

Tuo ei käsittääkseni ole kuitenkaan pääasiassa se "elämän tarkoitus".

Seppä Högman sanoi Paavo Ruotsalaiselle: "Yksi sinulta puuttuu ja sen ohessa kaikki muu: Kristuksen sisäinen tunteminen."

Pääasia on Jeesuksen Kristuksen sisäinen tunteminen. Tätä sitten itsestään seuraavat Kristuksen omat teot uskovassa, myös rakkaus lähimmäisiä kohtaan. Myös viisaus, voima, kaikki Isän Jumalan, Pojan ja Pyhän Hengen vaikutukset.

On siis tärkeintä nk. "uudestisyntyä ylhäältä". Yksin kaste ei tätä aikaansaa, vaan kaste usko. Siksi kirkko pitää rippikoulua: kastetulle opetetaan myös se, mitä usko Kristukseen on.
        Kukin konfirmaatiossaan sitten joko uskossa vastaanottaa tämän armon, tai voi myös sen kieltää, suhtautua siihen jumalattoman kevytmielisesti ja pilkallisestikin.

Armo on kuitenkin aina tarjolla... myöhemminkin, niin kauan kuin ihminen elää, oli kastettu tai vaikka kastamatonkin. Kristilliseen uskoon kuitenkin kuuluu kaste. Uskon saatuaan, kastamattoman tulee ottaa kaste vastaan. Se on sakramentti, jossa itsessään jumalaton, langennut ihminen kastetaan Kristukseen, Hänen elämäänsä ja kuolemaansa.

Uskova kristitty elää jatkuvasti tässä kasteenarmossaan, kasteen uskossa ja voimassa, kasteen puvussaan. Hän aina muistaa olevansa Kristukseen liitetty.

Gal. 3: 22-29
        22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
        23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
        26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
        *✨

• Anonyymi kirjoitti:

Tuo ei käsittääkseni ole kuitenkaan pääasiassa se "elämän tarkoitus".

Seppä Högman sanoi Paavo Ruotsalaiselle: "Yksi sinulta puuttuu ja sen ohessa kaikki muu: Kristuksen sisäinen tunteminen."

Pääasia on Jeesuksen Kristuksen sisäinen tunteminen. Tätä sitten itsestään seuraavat Kristuksen omat teot uskovassa, myös rakkaus lähimmäisiä kohtaan. Myös viisaus, voima, kaikki Isän Jumalan, Pojan ja Pyhän Hengen vaikutukset.

On siis tärkeintä nk. "uudestisyntyä ylhäältä". Yksin kaste ei tätä aikaansaa, vaan kaste usko. Siksi kirkko pitää rippikoulua: kastetulle opetetaan myös se, mitä usko Kristukseen on.
        Kukin konfirmaatiossaan sitten joko uskossa vastaanottaa tämän armon, tai voi myös sen kieltää, suhtautua siihen jumalattoman kevytmielisesti ja pilkallisestikin.

Armo on kuitenkin aina tarjolla... myöhemminkin, niin kauan kuin ihminen elää, oli kastettu tai vaikka kastamatonkin. Kristilliseen uskoon kuitenkin kuuluu kaste. Uskon saatuaan, kastamattoman tulee ottaa kaste vastaan. Se on sakramentti, jossa itsessään jumalaton, langennut ihminen kastetaan Kristukseen, Hänen elämäänsä ja kuolemaansa.

Uskova kristitty elää jatkuvasti tässä kasteenarmossaan, kasteen uskossa ja voimassa, kasteen puvussaan. Hän aina muistaa olevansa Kristukseen liitetty.

Gal. 3: 22-29
        22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
        23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
        26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
        *✨

Tämä oli hyvä vastaus, joten äänestin sitä hyvänä. Jotenkin teksti oli opettava Raamatun lukuineen. Itse keskityn nyt lukemaan Raamattua ja hengellistä kirjallisuutta, kun on aikaa, koska yliopisto suljettiin tänään. En voi saada tenttikirjoja yliopiston kirjastosta, joten luen Raamattua! :)

• Anonyymi

Elämän alkuperäinen tarkoitus on nautiskelu ja hengailu. Tähänhän Jumala ihmisen loi 1. Mooseksen kirjan mukaan. Nauttimaan paratiisin antimista ja vastakkaisesta sukupuolesta. Mutta sitten kaikki kääntyi päälaelleen. Ihminen karkotettiin nautintojen äärestä pois yksinäisyyteen. Tuli himo, kosto, halu ja ahneus. Enää ei nautittu ja hengailtukaan. Ja lopun kaikki sitten tietävät...

• Anonyymi

Elämän tarkoitus on kuolla.

• 3-vuotiaana olessani pikkuveljeni kuoli. Käännyin Jumalan puoleen, kun en ymmärtänyt kuolemaa ja sitä, miksi pikkuveljen piti kuolla. Yllättäin Jumala vastasi 3-vuotiaalle, mikä taisi olla 3-vuotiaan mielikuvitusta. Joka tapauksessa kuvittelin Jumalan kertoneen, että kuolema on osa elämää. Elävät antavat tilaa uudelle elämälle, jotta elämä jatkuisi. "Jumala" lupasi kuolleen pikkuveljen ikuisesti minulle leikkitoveriksi ja selitti hänen olleen sellainen jännä vähän kehittynyt valopallokokonaisuus, jolla ei valtavaa tietoisuutta kahden päivän ikäisenä ollut. Ihmiselämän tarkoituksena ei ole kuolla vaan se on tilanantamisvaihe uudelle elämälle. 3-vuotiaan "Jumala" lupasi ikuisen elämän niin kuin Raamatun Jumala. Ihmiselämän tarkoitus on elää kuoleman jälkeen Taivaassa ikuisesti tai jokseenkin ikuisesti, ihmisen kannalta ikuisesti?

• Tarkoitus on että ihminen löytää tarkoituksen elämälleen.
      Kouluampumiset ja itsemurhat ovat merkki äärimmäisestä tarkoituksettomuudesta

• Niin no, saattavathan nuokin kokea noissa jotain itselleen tarkoituksellista?

• mummomuori kirjoitti:

Niin no, saattavathan nuokin kokea noissa jotain itselleen tarkoituksellista?

Juuri niin eli jokainen kokee ja näkee omalla tavallaan omat merkityksensä. Siksipä alkuperäiseen kysymykseen on yhtä monta vastausta kuin on kysyjää.
        Itse pidän ajatuksesta että minun elämäni on tarkoitus elää tämä elämä

• Anonyymi
        enkelipallo kirjoitti:

Juuri niin eli jokainen kokee ja näkee omalla tavallaan omat merkityksensä. Siksipä alkuperäiseen kysymykseen on yhtä monta vastausta kuin on kysyjää.

Ja siihen se sitten sinulla jääkin.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Niin no, saattavathan nuokin kokea noissa jotain itselleen tarkoituksellista?

Miksi sinä elät?

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi sinä elät?

Luojan tahdosta

• Anonyymi kirjoitti:

Ja siihen se sitten sinulla jääkin.

Juuri siksi käytän persoonallista nimimerkkiä koska kaiken minkä teen on minun tekemäni. Voin kopioida Raamattua tms. silloin se on minun kopioimaani. Viisas havaito sinulta anonyymi

• enkelipallo kirjoitti:

”Siksipä alkuperäiseen kysymykseen on yhtä monta vastausta kuin on kysyjää.”

Aivan, ja jokainen pohtii sitä omasta lähtökohdastaan.

Mielestäni me emme voi tarkalleen tietää elämän tarkoista, mutta kun elämä on lahjaksi saatu, se pitää jokaisen käyttää niin hyvin kuin mahdollista. Ehkä arvoitus sitten ratkeaa kun näemme Jumalan?

• Anonyymi

Alussa oli vain Jumala ja enkelit, mutta heillä ei ollut keskenään mitään tekemistä. Joten uhkasi tulla pysähtyneisyys, joka olisi tuhonnut maailman.
      Joten Jumala loi maapallon mihin ihmiset tulevat kokemaan fyysisyyden.
      Ihmiset kokevat täällä elämän ja samalla ylläpitävät rattaita pyörimässä.
      Eli tavallaan antavat enkeleille töitä.

• Tämä lienee niitä suurimpia kysymyksiä, joita ihmiskunta lienee kautta aikojen miettinyt. Kuten minäkin lukuisia kertoja. Vastaukset ovat vaihdelleet, mutta joku yhteinen pohja niille ollut tuo kliseiseltä kuulostava rakkaus. Sen syvimmässä muodossa.

”Uskon, että Jeesus haluaa näillä sanoilla ohjata meitä suojelemaan sitä mikä elämässä on kallisarvoisinta: ikuisuutta sisimmässämme. Se tarkoittaa sielun pelastusta ja ikuisen elämän toivoa, mutta myös elämää tässä ajassa Jeesuksen kanssa. Hän ei halua että elämä kuluu turhien asioiden perässä juoksemisessa.”
      evl.fi ” Iltahartaus ” 15.12.2017 Sari Lehtelä

Tuossa on myös paljon sitä, minkä voin omalle kohdalle ajatella.

Elämän tarkoituksia voi olla oikeastaan myös monia muita. Ihmisenä eläminen tällaisena kuin nyt olemme, on ainutkertainen tilaisuus. Jokainen voi löytää tarkoituksen, joka ehkä on vain se, mitä täällä elämämme aikana teemme. Välillä se voi olla muiden mielestä vähäpätöinen, mutta kuitenkin se kantava voima itselle.

• Anonyymi

Asuuko Jeesus Kristus sinun sydämessäsi uskon kautta? oletkouudestisyntynyt Jumalan lapsi ja tunnustaudut häneen uskovaksi?

• Anonyymi kirjoitti:

Asuuko Jeesus Kristus sinun sydämessäsi uskon kautta? oletkouudestisyntynyt Jumalan lapsi ja tunnustaudut häneen uskovaksi?

Taivasten valtakunta on sisällisesti teissä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et varmasti saa mummolta vastausta ;)))

• Anonyymi
        enkelipallo kirjoitti:

Taivasten valtakunta on sisällisesti teissä

Muttei siussa.

• Anonyymi kirjoitti:

”Asuuko Jeesus Kristus sinun sydämessäsi uskon kautta?”

Kyllä.
        ”… oletkouudestisyntynyt Jumalan lapsi ja tunnustaudut häneen uskovaksi?”

Kyllä, tosin uudestisyntyminen ei tarkoita helluntailaista muotoa, vaan ihan tätä tavallista luterilaista muotoa.

Nämä eivät siis vaikuta siihen, että muuttaisin mielipiteitäni tai lakkaisin tutkimasta asioita. En siis niele mitään oppeja uskonnon varjolla painostettuna.

Mutta mitä sinä vastaat elämän tarkoituksesta esitettyyn kysymykseen?

• mummomuori kirjoitti:

”Asuuko Jeesus Kristus sinun sydämessäsi uskon kautta?”

Kyllä.

Kyllä, tosin uudestisyntyminen ei tarkoita helluntailaista muotoa, vaan ihan tätä tavallista luterilaista muotoa.

Nämä eivät siis vaikuta siihen, että muuttaisin mielipiteitäni tai lakkaisin tutkimasta asioita. En siis niele mitään oppeja uskonnon varjolla painostettuna.

Mutta mitä sinä vastaat elämän tarkoituksesta esitettyyn kysymykseen?

Mummomuori: "Kyllä, tosin uudestisyntyminen ei tarkoita helluntailaista muotoa, vaan ihan tätä tavallista luterilaista muotoa. "

Tuo oli hyvin vastattu. Yksi kaveri liikkui helluntalais- ja vapaissasuunnissa. Hän toi minullle niiden suuntauksen mukaisen uudelleensyntymistekstiä. Joku luterilainen sanoi, että uudestisyntymisen korostaminen kuuluu lähinnnä helluntalaisille. Toisaalta vuonna 2016 tunsin, että Pyhä Henki tuli minuun ja synnyin uudelleen, joten ei se luterilaisillekaan vierasta ole, mutta ei korosteteta varta vasten. Silloin vuonna 2016 talvella en vielä kirjoitellut täällä.

• FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

Mummomuori: "Kyllä, tosin uudestisyntyminen ei tarkoita helluntailaista muotoa, vaan ihan tätä tavallista luterilaista muotoa. "

Tuo oli hyvin vastattu. Yksi kaveri liikkui helluntalais- ja vapaissasuunnissa. Hän toi minullle niiden suuntauksen mukaisen uudelleensyntymistekstiä. Joku luterilainen sanoi, että uudestisyntymisen korostaminen kuuluu lähinnnä helluntalaisille. Toisaalta vuonna 2016 tunsin, että Pyhä Henki tuli minuun ja synnyin uudelleen, joten ei se luterilaisillekaan vierasta ole, mutta ei korosteteta varta vasten. Silloin vuonna 2016 talvella en vielä kirjoitellut täällä.

"Toisaalta vuonna 2016 tunsin, että Pyhä Henki tuli minuun ja synnyin uudelleen, joten ei se luterilaisillekaan vierasta ole, mutta ei korosteteta varta vasten. "

Aivan, sillä oikeastaan se on vasta se ensimäinen askel uskon tiellä.

• mummomuori kirjoitti:

"Toisaalta vuonna 2016 tunsin, että Pyhä Henki tuli minuun ja synnyin uudelleen, joten ei se luterilaisillekaan vierasta ole, mutta ei korosteteta varta vasten. "

Aivan, sillä oikeastaan se on vasta se ensimäinen askel uskon tiellä.

Jälkikäteen ajatellen se Pyhä Hengen tulo oli vain parin kuukauden uskonnollinen hurmioituminen ja sen jälkeen palasi sellainen usko, että välillä epäillään vähän kaikkea paitsi ei Jumalan olemassaoloa. Silloisesta minästä olisi monet sanoneet, että tuo on uskossa, mutta sen jälkeen moni olisi sanonut minun olevan epäilevä Tuomas, joka ajoittain uskoi koskettaessaan "naulanjälkiä".

Hyviä huhtikuita ja keväitä.

• FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

Jälkikäteen ajatellen se Pyhä Hengen tulo oli vain parin kuukauden uskonnollinen hurmioituminen ja sen jälkeen palasi sellainen usko, että välillä epäillään vähän kaikkea paitsi ei Jumalan olemassaoloa. Silloisesta minästä olisi monet sanoneet, että tuo on uskossa, mutta sen jälkeen moni olisi sanonut minun olevan epäilevä Tuomas, joka ajoittain uskoi koskettaessaan "naulanjälkiä".

Hyviä huhtikuita ja keväitä.

Kyllä epäily kuuluu meille ihmisille, eikä se aina pahasta ole. Mutta kukin tavallaan, ei tuo sinusta tee yhtään sen huonompaa uskovaa - ehkä pikemminkin rehellisen?

Samoin sinulle keväitä!

• Anonyymi

Elämän tarkoitus maapallolla on kokea sielulle kokemuksia, joten antakaa haista.

• Anonyymi

Tämä suuri kysymys elämän tarkoituksesta avartui hiukan amerikkalaisen eläintarhan bingviineille, jotka pääsivät jaloittelemaan, koronan vuoksi muutoin suljetulle akvaariotalon lattioille:

Koronavirus tyhjensi akvaarion asiakkaista – pingviinit pääsivät kierrokselle ihmettelemään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006444529.html

Kävin adventin aikoihin Berliinissä ja siellä myös sen Eläintarhassa. Siellä bingviinit ulkona olevassa lammessa / altaassa uivat aivan luokseni tervehtimään minua!

🐧🐧🐧🐧🐧🦈🐙🐂🐂🐃🐑🐑🐏🦅🦅 ☀️

• Anonyymi

Tässä muuten hauska leffa: Herra Popper ja bingviinit
        https://www.imdb.com/title/tt1396218/

Jim Carrey on elokuvissaan osoittanut tulevansa hyvin toimeen eri eläinten kanssa. Itsekin olen jonkinlainen eläinkuiskaaja.

Tykkään Carreyn huumorista. Tämän päivän Jerry Lewis. 🐧

• Anonyymi

Etsiä ja pelastaa kaikki kadonneet.

• 19:30 Mutta monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi, ja monet viimeiset ensimmäisiksi."

Ensimmäiset tulevat viimeiseksi ja huolehtivat että kaikki tulevat mukaan.
      Siinä on elämän tarkoitus

• Anonyymi

Se on ihan omaa teologiaasi, että kaikki tulevat mukaan. Raamattu ei niin sano!

• Anonyymi

Jokainen on vapaa valitsemaan itse omalle elämälle tarkoituksen. itse olen tullut siihen tulokseen, että rakkaus on paras tarkoitus.

• Juuri näin ja vuosien myötä tulee huomaamaan että valinta tulee tehdyksi joka hetki.
        Voit testata tämän kun ajattelet mitä tunsi ja koit lukiessasi kirjoittamani lauseen, se on sinun valintasi tällä hetkellä ja hyvä niin.
        Rakkaus on paras tarkoitus

• Anonyymi

Kun katsotaan asioita rationaalisesta näkökulmasta, universumilla, ihmisellä ja elämällä ei ole mitään erityistä tarkoitusta, eikä merkitystä. Niiden olemassaolo on vain "kuolleiden" prosessien aiheuttamaa. Kun syvennytään termiin 'merkitys' tai 'tarkoitus', niin ymmärretään, että ne on inhimillisiä ominaisuuksia, kykyjä, jota ei olisi ilman aivotoimintojen kehittymistä. 'Tarkoitus' ja 'merkitys' rakentuu aina kunkin henkilökohtaisista mieltymyksistä ja tunteista, jotka perustuu omien motiivien mukaan 'hyväksytyistä' käsitteistä ja tiedosta.

Asian myös häiritsevä puoli on se, että merkitys ja tarkoitus on aina keinotekoisia, "tahallisia illuusioita", joista osaan liittyy uskominen johonkin "ulkopuoliseen". Nämä "ulkopuolisetkin" asiat on kuitenkin sisäsyntyisiä, mutta ihmisen omalaatuisen rajoittuneisuuden vuoksi ne saatetaan nähdä ja kokea ulkopuolisina, joille niillekin luodaan omat 'keinotekoiset' merkitykset ja tarkoitukset.

Ihminen on varsin omalaatuinen olento, joka ajoittain huijaa itseään, ja se koetaan joko sallituksi tai se kielletään, tai se on jopa tiedostamatonta. Todellisuuskäsitys on monimutkainen asia, mutta kun sitä lähtee tutkimaan syvemmin, paljastuu ihmisestä ja elämästä paljon sellaisia asioita, joita normaalisti ihminen ei ajattele tai tunne. Ihminen elää perusoletuksena tiettyjen näkemysten, kokemusten ja tuntemusten luomassa pinnassa, kykenemättä tai haluamatta nähdä syvemmälle. "Luonnollisuus" on rakennettu tunteiden ja käsitteiden kokonaisuus.

• mummomuori

”Asian myös häiritsevä puoli on se, että merkitys ja tarkoitus on aina keinotekoisia, "tahallisia illuusioita", joista osaan liittyy uskominen johonkin "ulkopuoliseen".”

Tuollainen ajattelu johtaa aika pian nihilismiin, ja sen jälkeen kun ei ole mitään tarkoitusta eikä millään ole merkitystä, vajoaa jo aika syvälle depressioon.

Vaikka tuon tarkoituksen tai merkityksen kokisi olevan joku elämään liittyvä asia, se on äärimmäisen tärkeä. Sekään vain ei kovin pitkälle kanna, etenkin kun syystä tai toisesta tulee vastoinkäymisiä.

Hengellinen ulottuvuus on eräs ihmiselle kuuluva ominaisuus ja mielestäni sitä ei meillä turhaan ole. On jonkinlainen ymmärrys siitä, että olemassa on jotain suurempaa kuin mitä ihminen itse on. Tämän moni pukee sitten uskonnon kautta konkreettisemmaksi, ja ottaessaan uskon vastaan, valikoi sitten jonkun yhteisön, minkä kokee parhaimmaksi.

Siitä toki voidaan aina keskustella, millaisen maailmankuvat yms. uskonnot antavat, tai miten eri opit sitten kantavat ja niin edelleen.

• Anonyymi

MIKÄ ON ELÄMÄNTARKOITUS?

Kristillisen uskon mukainen tarkoitus ihmiskunnan ja koko universumin olemassaololle alkaa Jumalan luomistyöstä. Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus" ja valkeus tuli. Koska Jumala antoi ihmiselle "iankaikkisuuden heidän sisimpäänsä", löytyy ihmisen tarkoitus hänen olemassaololleen vain olemisesta tässä iankaikkisuudessa, mikä ei ole jotain tiettyä tekemistä, vaan OLEMASSAOLOA tässä hänelle tarkoitetussa alkuperäisessä tilassa.

Raamatun, luterilaisen opetuksen, mukaan maailmaan syntyvän ihmisen tila on alkuperäiseen hyvän olemisen ulkopuolella. Tätä ihminen itse ei ymmärrä, joten Jumala rakkaudessaan tekee kaikkensa alkuperäisen suhteen palauttamiseksi, lähettää kutsun palata kotiin ja antaa välineet paluuseen. "Sana tuli lihaksi." "Minä olen tie, totuus ja elämä." Puhumme Jumalan ainoasta Pojasta, Jeesuksena tunnetusta.

Elämän tarkoitus on OLLA Isämme kanssa. Siellä on paljon muitakin. Mikään tietty yleväkään tekeminen ei täytä ihmisen perimmäistä tarkoitusta, ellei olemisen tila ole kunnossa.

Täällä ajassa ihmisen tarkoituksen voi kiteyttää lauseella: "Tuntea Kristus ja tehdä hänet tunnetuksi." Ihminen on palannut kotiin. Terveisin, tätä kokenut: serious.

• Anonyymi: "Kristillisen uskon mukainen tarkoitus ihmiskunnan ja koko universumin olemassaololle alkaa Jumalan luomistyöstä."

Itselläni on juuri nyt vaikeuksia ottaa täysin todesta Mooseksen ensimmäinen kirja ja sen käsitys maailmansynnystä. Nöyrästi luen seuraavalla viikolla Genesiksen läpi ja kuuntelen sen jälkeen koko Uuden Testamentin. Nyt on aikaa, kun ei oikein voi opiskella yliopistossa kuin etänä.

Kiitos näkemyksestäsi. Ehkä palaan siihen, kun UT ja Mooseksen ensimmäinen kirja on käyty läpi,

• Anonyymi

Pitkän liirumlaarumin tiivistelmä: olemassaolon tarkoitus on olla olemassa. Aika floppi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitkän liirumlaarumin tiivistelmä: olemassaolon tarkoitus on olla olemassa. Aika floppi.

Ymmärsit väärin. Ihmisen tarkoitus ei ole vain "olla olemassa", vaan olla kotona, ihmisen Luojan, kaikkivaltiaan Jumalan seurassa, siinä mihin hänet alunperin on tarkoitettu olemaan. Yst terveisin:serious

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2173
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1484
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe