Onko ko. kone ketjulla vai hihnalla ? Mitä mieltä muuten siitä ?
suzuki 30 4t
15
114
Vastaukset
- Anonyymi
Hihna. Vaihtoväli 4 vuotta tai 800 tuntia.
- Anonyymi
Jos nelarin laitat, vaihda ensimmäiseksi hihnapyörien paikalle mopon hammasrattaat ja sitten saat laitettua ketjun.
- Anonyymi
Joo siinähän voi vaihtaa välityksiäkin.
- Anonyymi
vm 2006 ketjulla.
- Anonyymi
Mikä on tämä pakkomielle hihnoista? Mulla on ollut nokkahihnaisia autoja -88 lähtien. Tuossa ensimmäisessä -76 mallisessa oli ongelmiakin hihnan kanssa, yksi venttiili vääntyi seurauksena. En tuolloin juuri kortin saaneena tiennyt, että hihnaa pitää joskus vaihtaakin ja ajoin 100 tkm hihnalla, jonka edellisestä vaihdosta ei ollut tietoa. Silloinkin syynä oli hammaspyörän keskiön hajoaminen, joka repi hampaat hihnasta.
Nykyään ei taida olla edes suurta eroa hihnan ja ketjun kestävyydessä. Hätävarjelun liioittelua vaihtaa hihna neljän vuoden välein, kun ne autoissa kestävät 160 000 km/10 vuotta hihnalle paljon karuimmissa oloissa.
Lisäksi perämoottorissa hihnan vaihto on hyvin helppoa, toisin kuin monien autojen ahtaissa konetiloissa.
Itse en ainakaan pitäisi hihnaa tai hihnattomuutta minkäänlaisena valintakriteerinä ja en vaihtaisi hihnaa 4 vuoden jälkeen ellei käyttötunteja olisi todella reilusti.- Anonyymi
Se onkin se seisottaminen usein pahasta.
- Anonyymi
Joo, autoinsinöörit ovat onnistuneet pilaamaan ketjurakenteen kun ne oli liian kestäviä. Nykymoottoreissa ketju voi olla ihan susi ja hajoaa samoilla kilometreillä kuin parhaat hihnat, mutta yli 30 vuotta vanhassa toistamiljoonaa ajetussa alkuperäinen ketju on vielä ihan priima.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, autoinsinöörit ovat onnistuneet pilaamaan ketjurakenteen kun ne oli liian kestäviä. Nykymoottoreissa ketju voi olla ihan susi ja hajoaa samoilla kilometreillä kuin parhaat hihnat, mutta yli 30 vuotta vanhassa toistamiljoonaa ajetussa alkuperäinen ketju on vielä ihan priima.
Taitaa olla aika poikkeus tuollaiset kilometrit. Onhan monessa 80- ja 90-luvun autojen ketjuissa ollut korjaustarvetta 200 tkm paikkeilla.
Mutta hihnalle tai ketjulle venekäyttö on kevyttä autoon verrattuna. Ei ole pakkasajoa eikä ruuhkan aiheuttamaa kuumuutta. Ei myöskään tiepölyä.
100 tkm vastaa n. 3000 h tyypillisessä ajossa. Erittäin harva perämoottori pääsee edes tuohon tuntimäärään elämänsä aikana.
Omassa kakkosautossa on nyt 16-vuotias 130 tkm ajettu hihna. En jaksa vanhaan romuun vaihtaa. Hajoo jos hajoo. Suositeltu vaihtoväli 120 tkm/5 v. Itse vaihdoin 2004. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla aika poikkeus tuollaiset kilometrit. Onhan monessa 80- ja 90-luvun autojen ketjuissa ollut korjaustarvetta 200 tkm paikkeilla.
Mutta hihnalle tai ketjulle venekäyttö on kevyttä autoon verrattuna. Ei ole pakkasajoa eikä ruuhkan aiheuttamaa kuumuutta. Ei myöskään tiepölyä.
100 tkm vastaa n. 3000 h tyypillisessä ajossa. Erittäin harva perämoottori pääsee edes tuohon tuntimäärään elämänsä aikana.
Omassa kakkosautossa on nyt 16-vuotias 130 tkm ajettu hihna. En jaksa vanhaan romuun vaihtaa. Hajoo jos hajoo. Suositeltu vaihtoväli 120 tkm/5 v. Itse vaihdoin 2004.Tosi hyvin on remmi kestänyt, tosin km aika vähän. Tosiaan nykyautoissa ketjunvaihtoväli on sen 30000 km, eli öljynvaihtoväli. Eli TSI volkkari, audi ym. Ihan kuraa se pieni ketju. Hihnakin siihen vielä pitää vaihtaa kaikkineen kolskeineen. Romuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla aika poikkeus tuollaiset kilometrit. Onhan monessa 80- ja 90-luvun autojen ketjuissa ollut korjaustarvetta 200 tkm paikkeilla.
Mutta hihnalle tai ketjulle venekäyttö on kevyttä autoon verrattuna. Ei ole pakkasajoa eikä ruuhkan aiheuttamaa kuumuutta. Ei myöskään tiepölyä.
100 tkm vastaa n. 3000 h tyypillisessä ajossa. Erittäin harva perämoottori pääsee edes tuohon tuntimäärään elämänsä aikana.
Omassa kakkosautossa on nyt 16-vuotias 130 tkm ajettu hihna. En jaksa vanhaan romuun vaihtaa. Hajoo jos hajoo. Suositeltu vaihtoväli 120 tkm/5 v. Itse vaihdoin 2004.Näytä minulle vanha 8 venttiilinen Saappi tai Volvo josta ketju on pettänyt ylipäätään millään kilometrimäärällä kun öljyt on vaihdettu edes suunnilleen ajallaan. Yhden 8 venasen -78 rekisteröidyn ajoin miljoonamittarin melkein täyskierroksen ja -92 rekisteröidyn 16 venasen melkein puoliväliin alkuperäisillä ketjuilla. 8 venasesta prakas vaihteensiirtäjät enkä viitsinyt korjata vaan lahjoitin pois lahjakkaalle nuorelle joka ajeli sillä pari vuotta ja möi eteenpäin. Vielä kymmenisen vuotta sitten tuo tuli liikenteessä tuntemattoman ohjastamana vastaan sellaisen näköisenä että taatusti siinä ei mitään koneremppoja tehty. 16 venasen tarina päättyi kolariin. Nykyisessä 16 venasessa vuodelta -04 reilun 200tkm ajetussa ketju on rallattanut nyt kohta puoli vuotta siihen malliin että pakko pikaisesti tehdä jotain tai se jättää tielle. Ei ne ketjut niissäkään helposti hajoa mutta ohjurit on tehty aivan varmasti tahallaan heikoiksi.
Ihan ok ne hihnatkin kun tietää että vaihtaa pitää säännöllisesti, ja helppo vaihtaa, mutta voivat katketa yllättäen ilman suurempia varoitusääniä kun venynyt tai muuten vaan löysä ketju varoittelee pitkään ennen hajoamista. Merellä ajelisi mieluummin sellaisella joka varoittelee hyvissä ajoin. Ei tosin ole perämoottorissa minulla ikinä katkennut mutta autossa on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näytä minulle vanha 8 venttiilinen Saappi tai Volvo josta ketju on pettänyt ylipäätään millään kilometrimäärällä kun öljyt on vaihdettu edes suunnilleen ajallaan. Yhden 8 venasen -78 rekisteröidyn ajoin miljoonamittarin melkein täyskierroksen ja -92 rekisteröidyn 16 venasen melkein puoliväliin alkuperäisillä ketjuilla. 8 venasesta prakas vaihteensiirtäjät enkä viitsinyt korjata vaan lahjoitin pois lahjakkaalle nuorelle joka ajeli sillä pari vuotta ja möi eteenpäin. Vielä kymmenisen vuotta sitten tuo tuli liikenteessä tuntemattoman ohjastamana vastaan sellaisen näköisenä että taatusti siinä ei mitään koneremppoja tehty. 16 venasen tarina päättyi kolariin. Nykyisessä 16 venasessa vuodelta -04 reilun 200tkm ajetussa ketju on rallattanut nyt kohta puoli vuotta siihen malliin että pakko pikaisesti tehdä jotain tai se jättää tielle. Ei ne ketjut niissäkään helposti hajoa mutta ohjurit on tehty aivan varmasti tahallaan heikoiksi.
Ihan ok ne hihnatkin kun tietää että vaihtaa pitää säännöllisesti, ja helppo vaihtaa, mutta voivat katketa yllättäen ilman suurempia varoitusääniä kun venynyt tai muuten vaan löysä ketju varoittelee pitkään ennen hajoamista. Merellä ajelisi mieluummin sellaisella joka varoittelee hyvissä ajoin. Ei tosin ole perämoottorissa minulla ikinä katkennut mutta autossa on.Se tuupparin remmi on niin rimpulanoloinen, että oikeasti epäilyttää ajaa yliaikaa, mutta sehän onkin perämoottori ja voimat erilaiset, kuin autossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näytä minulle vanha 8 venttiilinen Saappi tai Volvo josta ketju on pettänyt ylipäätään millään kilometrimäärällä kun öljyt on vaihdettu edes suunnilleen ajallaan. Yhden 8 venasen -78 rekisteröidyn ajoin miljoonamittarin melkein täyskierroksen ja -92 rekisteröidyn 16 venasen melkein puoliväliin alkuperäisillä ketjuilla. 8 venasesta prakas vaihteensiirtäjät enkä viitsinyt korjata vaan lahjoitin pois lahjakkaalle nuorelle joka ajeli sillä pari vuotta ja möi eteenpäin. Vielä kymmenisen vuotta sitten tuo tuli liikenteessä tuntemattoman ohjastamana vastaan sellaisen näköisenä että taatusti siinä ei mitään koneremppoja tehty. 16 venasen tarina päättyi kolariin. Nykyisessä 16 venasessa vuodelta -04 reilun 200tkm ajetussa ketju on rallattanut nyt kohta puoli vuotta siihen malliin että pakko pikaisesti tehdä jotain tai se jättää tielle. Ei ne ketjut niissäkään helposti hajoa mutta ohjurit on tehty aivan varmasti tahallaan heikoiksi.
Ihan ok ne hihnatkin kun tietää että vaihtaa pitää säännöllisesti, ja helppo vaihtaa, mutta voivat katketa yllättäen ilman suurempia varoitusääniä kun venynyt tai muuten vaan löysä ketju varoittelee pitkään ennen hajoamista. Merellä ajelisi mieluummin sellaisella joka varoittelee hyvissä ajoin. Ei tosin ole perämoottorissa minulla ikinä katkennut mutta autossa on.Näytä minulle vanha 8 venttiilinen Saappi tai Volvo josta ketju on pettänyt ylipäätään millään
No näytä mulle 8 vent volvon kone jossa on ketju. B20 oli rattaila ja B19 21..jne hihnalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näytä minulle vanha 8 venttiilinen Saappi tai Volvo josta ketju on pettänyt ylipäätään millään
No näytä mulle 8 vent volvon kone jossa on ketju. B20 oli rattaila ja B19 21..jne hihnalla.Näytä minulle vanha 8 venttiilinen Saappi josta ketju on pettänyt tai näytä minulle vanha Volvo josta ketju on pettänyt. 16v venttiilistä vanhaa Saappia josta ketju on pettänyt ei tarvitse näyttää, sellainen seisoo pihassa. Uuden Saappin näkisin myös mielelläni mutta tiedän ettei niitä ole.
- Anonyymi
Palstalla 2t trolli joka spammännyt tuhansia 4t haukkumis spammiä,nuo mopon ketjut hänen trolli tehtaalta. Miksi pitää trollata harraste palstalla. . on monia jotka tarviis ihan oikeasti neuvoja ja apua moottori ongelmiin huoltoihin ym. 15 hv hondalla ajellut n 20v,vuosi sit vaihdoin eka kerran jakohihnan ja ihan ehjä,ei venynyt ku vertas uuteen ja hampaatkin ihan ehjät,tunteja vuoteen n 100-200. Ei ymmärrä trolleja.
- Anonyymi
2t marineri leikkeli kiinni hirveä kolo sylinterin kyljessä, vaihdoin 4t kiinalaiseen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682600
- 622562
- 681752
- 241577
- 201500
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91440- 151362
- 381213
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81167- 251086