Radio Suomen uutisten lukijat lopettavat usein uutislähetyksen: "Ja vielä kertaus pääuutisiin." Tällaisen 40-luvulla syntyneen korvissa tuo kuulostaa omituiselta. Miten lienee muiden korvissa? Oma ikäluokkani sanoisi mieluummin: Ja vielä pääuutisten kertaus.
Illatiivin suosio on lisääntynyt muissakin yhteyksissä. Vuosia sitten mäkihyppääjä Janne Ahonen kokeili jotakin autourheiluakin. Helsingin Sanomissa oli otsikko: "Janne Ahonen menetti mahdollisuutensa varaslähtöön."
Kummastelin, miksi Ahosen olisi pitänyt saada varaslähtö. Tekstistä ilmeni, että varaslähtö oli pilannut Ahosen mahdollisuudet.
"Kertaus pääuutisiin"
Anonyymi
1
52
Vastaukset
- Anonyymi
No joo, kyllähän molemmat muodot ymmärtää tällainen 70-luvulla syntynyt ja yksi mulle mieleen tuleva muoto olisi sanoa "kertaus pääuutisista".
Yksi nykyajan sana, mitä en ainakaan itse aiemmin kuullut koskaan on "alsa", tai "alsan". Esim. lauseessa "jos postikulut ylittävät tämän summan, alsan ne".
Tarkoittanee, että henkilö maksaa yli menevän osan omasta pussistaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692663
- 632614
- 681772
- 241597
- 201530
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251106