Rauhan tervehdys.
Aikanamme on monia erilaisia käsityksiä Jumalasta, kuten panteismi, unitarismi, doketismi ja monet muut -ismit joiden kautta monilla on väärä käsitys Jumalasta eli heillä on väärää jumala tai epäjumala. Aivan jokaisella ihmisellä onkin oma käsityksensä Jumalasta, mutta kaikilla ei suinkaan ole oikea.
"Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla. Jos jotakin on, josta sanotaan: 'Katso, tämä on uutta', niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä." - Saarnaajan kirja 1:9-10
Hyvä uutinen on se, että Raamattu kertoo Jumalasta selvästi ja toistuvasti, mutta myös se että kahden tuhannen vuoden aikana kristityt ovat historiallisesti tutkineet asiaa paljon ja erotelleet useimmat harhat.
Koska tällä foorumilla on laidasta laitaan monenlaisia käsityksiä Jumalasta, niin uskon että tämä opetus tulee tarpeeseen, jossa käsittelen yhdeksän yleisintä harhaoppia Jumalasta.
Kun Jumala Puhuu Jumalalle:
https://youtu.be/7z4UbU5bRPo
"Totisesti, sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja." - Jesajan kirja 45:15
Tuo jae Jesajan kirjassa 45:15 on mielenkiintoinen, joka esittelee yhden Jumalan kolmella tavalla:
1. Sinä olet salattu Jumala
2. Sinä Israelin Jumala
3. Sinä Vapahtaja.
Tässä ensiksi salattu Jumala kuvaa Isää Jumalaa taivaassa, jota kukaan ei ole nähnyt.
Toiseksi tuo Israelin Jumala kuvaa Jumala kansansa keskellä, sillä Pyhä Henki asuu jokaisessa seurakunnan uudestisyntyneessä jäsenessä.
Ja kolmanneksi, Jumala on myös Vapahtaja, joka on kuva Jumalan Pojasta Jeesuksesta Kristuksesta ristillä, joka lunasti meidät synneistämme.
Siunauksin, MM.
Välttämätön Oppi Jumalasta
38
78
Vastaukset
Mauno, on säälittävää peukuttaa omia kommentteja ja avauksia.
Rauhan tervehdys.
Tässä myös yksi hyvä opetus tästä aiheesta, joka on hyvin laaja, mutta välttämättömän tarpeellinen.
https://youtu.be/NzQytvbt13s
Siunauksin, MM.- Anonyymi
>>>Tässä myös yksi hyvä opetus<<<
Missä se toinen hyvä opetus on? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Tässä myös yksi hyvä opetus<<<
Missä se toinen hyvä opetus on?Jos ihminen ei myönnä erehtyneensä missään kohtaa raamatun suhteen, kannattaa jättää lukematta ja kuulematta, sillä raamattu sanoo kaikkien erehtyvän.
- Anonyymi
Erikoisesti juuri tässä nettiajassa on eri oppien opettaja repullinen, jos kaksikin. Juuri he rakentavat ihmisille mielikuvaa, miten tärkeää on olla opetusta ottamassa. Kuin musllimit kuunaan eli ovat omineet Pyhän Hegen opettajan paikan. Jeesushan opetti, miten hänen jälkeensä lähetetään Pyhä Henki opettajaksi ja johdattajaksi, joka on harvinaisen todellsuutta.
26 Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät.
27 Mutta te — teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.
Kuten nykyään tiedämme mihin on johtanut tämä ihmisopettaminen oppeineen. Jokaisella "opettajalla" on iki oma oppisa, joka kulkee siten isältä pojalle. opettajalta kuulijalle ja kuulija jatkaa opin levittämistä lapsilleen jne... Luterilaisuus katolilaisuuksineen kolminaisuusoppieneen on hyvä esimerkki mitem jokin oppi siirtyy sukupolvelta toiselle.
Raamattu on ihmeellinen kirja. Jos / kun sitä tutkii itsenäisesti, niin se avautuu aivan erilaisesti kuin mitä uskonnollisuus opettaa oppeineen ja erikoisesti painotan; uskon vaikutus ihmisessä on aivan eritasoista kun itse Pyhän Hengen /voitelun kautta on sisäistänyt.
m.l- Anonyymi
Sanoo Markku, jonka mukaan Jeesus ei ole Jumala !!!
Joten mikä on Markun mainitsema "voitelu" oikeasti ??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoo Markku, jonka mukaan Jeesus ei ole Jumala !!!
Joten mikä on Markun mainitsema "voitelu" oikeasti ???Lukemassani Raamatussa Jeesus opetetaan JUMALAN Pojaksi. Isä on siis kaikkivaltias JUMALA. Jeesuksen opetukseen uskoen - en ihmisoppien;
1 Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;
2 koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.
3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
4Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
Todella voitelu opettaa - ei ihmisopit.
m.l - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lukemassani Raamatussa Jeesus opetetaan JUMALAN Pojaksi. Isä on siis kaikkivaltias JUMALA. Jeesuksen opetukseen uskoen - en ihmisoppien;
1 Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;
2 koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.
3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
4Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
m.l>>>Lukemassani Raamatussa Jeesus opetetaan JUMALAN Pojaksi.<<<
Tätä ei tarvitse opettaa kenellekään uskovalle. Jokainen uskova tietää,
ja tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika. Jopa uskosta osattomatkin,
ja uskonnolliset ihmiset, kuten sinä, tunnustavat, että Jeesus on Jumalan Poika.
Sen tietää koska se lukee selvästi Raamatussa. Niin tätä ei nyt kovin paljon
tarvitse opettaa.
Mutta se, mitä Jumalan Poika tarkoittaa käytännössä ja kuka on Jeesuksen
Isä, siitä tarvitaan opettaa koska se ei ole kaikille uskovillekaan täysin selvä.
Monet uskovatkaan eivät kykene hahmottamaan kuka Jeesuksen Isä on
vaikka sekin on kyllä täysin selvästi luettavissa Raamatussa.
Uskonnollinen ihminen ei käsitä jumaluutta vaikka sitä hänelle opetettaisiinkin.
Kuten sinulle on opetettu mutta et ole käsittänyt, tai et tahdo ottaa vastaan.
Jumalalta saadaan opetusta USKON KAUTTA SANAAN. Silloin täytyy
hyväksyä kaikki Raamatun ilmoitukset ja ottaa ne vastaan ihan sellaisinaan.
Sitten Pyhä Henki soveltaa nämä ilmoitukset Raamatun kokonaisilmoitukseen
yhtäpitäväksi kokonaisuudeksi. Mikäli joku löytää Raamatusta ristiriitaisia
ilmoituksia, hän ei vielä tiedä, niin kuin tulisi tietää. Pyhä Henki ei ole vielä
päässyt opettamaan häntä siinä asiassa. Ehkä siksi Pyhä Heni ei ole opettanut
koska ihminen on hylännyt Raamatun ilmoitusta.
Sitten vasta kun Raamatusta ei enää löydä yhtään ristiriitaista ilmoitusta,
voi opettaa toisia. Silloin suurella todennäköisyydellä Pyhä Henkion ollut
opettamassa ja oppi on Jumalasta. - Anonyymi
Herra on kyllä opettajat itse seurakuntaan asettanut, mutta edes opettajan virka ei tee opettajastakaan erehtymätöntä. Raamattu opettaa selvästi, että kaikki erehtyvät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lukemassani Raamatussa Jeesus opetetaan JUMALAN Pojaksi. Isä on siis kaikkivaltias JUMALA. Jeesuksen opetukseen uskoen - en ihmisoppien;
m.lAmen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
m.lEräs uskoo muun muassa, että Pyhä Henki itse opettaa hänelle kaiken ajallaan ja tavallaan. Hän on seurakunnassa vanhemmistossa ja opiskelee pastoriksi ja on nainen, joten onko asia niin? Minusta vaikuttaa kyllä siltä, että hän on uskonut joka mielenliikahduksensa, ajatuksensa ym. olleen Pyhästä Hengestä, vaikka ei ole ollut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Lukemassani Raamatussa Jeesus opetetaan JUMALAN Pojaksi.<<<
Tätä ei tarvitse opettaa kenellekään uskovalle. Jokainen uskova tietää,
ja tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika. Jopa uskosta osattomatkin,
ja uskonnolliset ihmiset, kuten sinä, tunnustavat, että Jeesus on Jumalan Poika.
Sen tietää koska se lukee selvästi Raamatussa. Niin tätä ei nyt kovin paljon
tarvitse opettaa.
Mutta se, mitä Jumalan Poika tarkoittaa käytännössä ja kuka on Jeesuksen
Isä, siitä tarvitaan opettaa koska se ei ole kaikille uskovillekaan täysin selvä.
Monet uskovatkaan eivät kykene hahmottamaan kuka Jeesuksen Isä on
vaikka sekin on kyllä täysin selvästi luettavissa Raamatussa.
Uskonnollinen ihminen ei käsitä jumaluutta vaikka sitä hänelle opetettaisiinkin.
Kuten sinulle on opetettu mutta et ole käsittänyt, tai et tahdo ottaa vastaan.
Jumalalta saadaan opetusta USKON KAUTTA SANAAN. Silloin täytyy
hyväksyä kaikki Raamatun ilmoitukset ja ottaa ne vastaan ihan sellaisinaan.
Sitten Pyhä Henki soveltaa nämä ilmoitukset Raamatun kokonaisilmoitukseen
yhtäpitäväksi kokonaisuudeksi. Mikäli joku löytää Raamatusta ristiriitaisia
ilmoituksia, hän ei vielä tiedä, niin kuin tulisi tietää. Pyhä Henki ei ole vielä
päässyt opettamaan häntä siinä asiassa. Ehkä siksi Pyhä Heni ei ole opettanut
koska ihminen on hylännyt Raamatun ilmoitusta.
Sitten vasta kun Raamatusta ei enää löydä yhtään ristiriitaista ilmoitusta,
voi opettaa toisia. Silloin suurella todennäköisyydellä Pyhä Henkion ollut
opettamassa ja oppi on Jumalasta.Riivaajatkin taisivat raamatun mukaan uskoa ja tuntea Jeesuksen Jumalan Pojaksi, vaikka ne eivät ole lukeneet raamattua tai tulleet Pyhän Hengen opettamiksi. Ne tietävät sen, koska Jeesus on raamatun mukaan ollut aina olemassa.
Raamatun totuus myös on, että ihmiselle Pyhä Henki valaisee sen, kuka Kristus on.
Mitä taas tulee, siihen, kuka Isä on ja kuka on Vanhan Testamentin Jumala, on erittäin epäselvää aika monellekin uskovalle. Jopa Suomessa ilmenee nykyään harhaopeista kauheinta eli sellaista, jossa uskotaan, ettei VT:n Jumala olisi Jumala lainkaan, vaan saatana. Joten opetusta kyllä tarvitaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riivaajatkin taisivat raamatun mukaan uskoa ja tuntea Jeesuksen Jumalan Pojaksi, vaikka ne eivät ole lukeneet raamattua tai tulleet Pyhän Hengen opettamiksi. Ne tietävät sen, koska Jeesus on raamatun mukaan ollut aina olemassa.
Raamatun totuus myös on, että ihmiselle Pyhä Henki valaisee sen, kuka Kristus on.
Mitä taas tulee, siihen, kuka Isä on ja kuka on Vanhan Testamentin Jumala, on erittäin epäselvää aika monellekin uskovalle. Jopa Suomessa ilmenee nykyään harhaopeista kauheinta eli sellaista, jossa uskotaan, ettei VT:n Jumala olisi Jumala lainkaan, vaan saatana. Joten opetusta kyllä tarvitaan.>>>Jopa Suomessa ilmenee nykyään harhaopeista kauheinta eli sellaista, jossa uskotaan, ettei VT:n Jumala olisi Jumala lainkaan, vaan saatana. Joten opetusta kyllä tarvitaan.<<<
No jo on maailmankirjat sekasi jos joku alkaa luulemaan edes vähän tuonne päin.
Mutta Raamatun Kirjat eivät ole sekaisin, Siksi kannattaisi lukea enemmän Raamattua, ja tehdä se nimenomaan Pyhän Jumalan kanssa yhteistyössä ja ottaa Häneltä oppia. Pyhä Henki pitäytyy Kirjoitettuun Raamatun Sanaan, ei mene yli eikä ali Sanan vaan pitäytyy tiukasti Sanaan.
Jeesus käski opetuslapsiaan pysymään Hänessä, siis Sanassa. Hän lupasi myös, että jos uskova pysyy Hänessä, Jeesuksessa Kristuksessa, Jumalan Sanassa, niin Hän, Sana, pysyy
uskovassa. Paavali kehotti uskovia pitäytymään Kristukseen Jeesukseen ja Hänessä rakentumaan ja kasvamaan uskossa. Ei siis ohi eikä varsinkaan ilman Jeesusta Kristusta. Paavali myös kehotti uskovia kasvamaan Jumalan Pojan tuntemisessa, siis kehittymään Jumalan Sanan tuntemisessa.
Mutta tässä se ongelma on monen kohdalla, varsinkin uskonnollisten ihmisten kohdalla.
Ollaan niin järkeviä ja ovelia, että ohitetaan Herra Jeesus Kristus ja pyritään suoraan Jumalan puheille ja Jumalan ystäväksi ohi Herran Jeesuksen Kristuksen ja jopa kokonaan ilman Häntä. Ei tahdota tulla Jeesuksen luokse, ja jos on tultukin Jeesuksen luokse, ei kastateta itseään eikä oteta vastaan Pyhää Henkeä. Pyhä Henki on Jumala ja Opettajamme. Koska monet lukevat Raamattua ilman Jumalan Henkeä, ilman Jumalaa, he eivät saa oppia Jumalalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Herra on kyllä opettajat itse seurakuntaan asettanut, mutta edes opettajan virka ei tee opettajastakaan erehtymätöntä. Raamattu opettaa selvästi, että kaikki erehtyvät.
Markku varmasti muistaa tuon, että kaikki, myös opettajat, erehtyvät.
Mutta sitä hän ei tahdo muistaa eikä hyväksyä, että JUMALA on
asettanut seurakuntiin opettajat, jotka opettavat uskoville Raamattua
Jumalalta saadulla taidolla ja voitelulla. Jumala siis antaa sananjulistukseen
viisauden ja elämän. Raamatun opettajat seurakunnissa ovat siis Jumalan
virkaan asettamia ja ovat siksi Jumalasta. Mutta tätä Markku ei tiedä.
Ef 4:7 Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.
Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille." Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin? Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki. Ja HÄN ANTOI MUUTAMAT apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja OPETTAJIKSI, TEHDÄKSEEN PYHÄT täysin VALMIIKSI palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen, kunnes me kaikki pääsemme YHTEYTEEN USKOSSA ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään, ETTEMME ENÄÄ OLISI ALAIKÄISIÄ, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa; vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus, josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Markku varmasti muistaa tuon, että kaikki, myös opettajat, erehtyvät.
Mutta sitä hän ei tahdo muistaa eikä hyväksyä, että JUMALA on
asettanut seurakuntiin opettajat, jotka opettavat uskoville Raamattua
Jumalalta saadulla taidolla ja voitelulla. Jumala siis antaa sananjulistukseen
viisauden ja elämän. Raamatun opettajat seurakunnissa ovat siis Jumalan
virkaan asettamia ja ovat siksi Jumalasta. Mutta tätä Markku ei tiedä.
Ef 4:7 Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.
Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille." Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin? Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki. Ja HÄN ANTOI MUUTAMAT apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja OPETTAJIKSI, TEHDÄKSEEN PYHÄT täysin VALMIIKSI palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen, kunnes me kaikki pääsemme YHTEYTEEN USKOSSA ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään, ETTEMME ENÄÄ OLISI ALAIKÄISIÄ, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa; vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus, josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.Höpö höpö. Nuo ns. opettajat ovat uskonnollisten puolueiden itselleen valitsemia eivätkä seurakuntien. Suomessa ei taida olla yhtäkään paikkakuntaa, jossa uskonnolliset puolueet eivät ole pilkkomassa tuon paikkakunnan Jumalan seurakuntaa, joka on yhtä kuin kaikki kyseisen paikkakunnan Kristukseen uskovat.
Annan yhden esimerkin tuollaisesta puoluehenkisyydestä. Eräällä paikkakunnalla erään vapaan suunnan "srk:n" (eli uskonnollisen puolueen) vanhimmisto kohteli erästä konkarijäsentään niin sikamaisesti, ettei hän voinut enää käydä tuossa "srk:ssa". Mitä teki tämä konkari? Alkoi ajaa sunnuntaisin yli sadan km:n päähän eri paikkakunnalle päästäkseen saman uskonnollisen puolueen eli herätysliikkeen "srk:n" kokouksiin. Hänen paikkakunnallaan oli taatusti muitakin uskovia kuin ne, jotka häntä murjoivat, mutta koska puolueajatus oli hänen päässään niin syvällä, auton nokka kääntyi aina sunnuntaisin toisaalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. Nuo ns. opettajat ovat uskonnollisten puolueiden itselleen valitsemia eivätkä seurakuntien. Suomessa ei taida olla yhtäkään paikkakuntaa, jossa uskonnolliset puolueet eivät ole pilkkomassa tuon paikkakunnan Jumalan seurakuntaa, joka on yhtä kuin kaikki kyseisen paikkakunnan Kristukseen uskovat.
Annan yhden esimerkin tuollaisesta puoluehenkisyydestä. Eräällä paikkakunnalla erään vapaan suunnan "srk:n" (eli uskonnollisen puolueen) vanhimmisto kohteli erästä konkarijäsentään niin sikamaisesti, ettei hän voinut enää käydä tuossa "srk:ssa". Mitä teki tämä konkari? Alkoi ajaa sunnuntaisin yli sadan km:n päähän eri paikkakunnalle päästäkseen saman uskonnollisen puolueen eli herätysliikkeen "srk:n" kokouksiin. Hänen paikkakunnallaan oli taatusti muitakin uskovia kuin ne, jotka häntä murjoivat, mutta koska puolueajatus oli hänen päässään niin syvällä, auton nokka kääntyi aina sunnuntaisin toisaalle.Hylkäät siis Jumalan Sanan ilmoituksen niiltä kohdin,
jotka eivät sovi omaan oppiisi ja käytäntöösi? Niinkö?
Otatko ennemin vastaan omia ja toisten kokemuksia
kuin Jumalan Sanan? Ojennatko käsityksesi näiden mukaan
vai Jumalan Sanan mukaan? Missä silloin on uskosi?
Onko se Jumalan ilmoituksissa vai ihmisten kokemisissa
tai kokematta jäämisissä? Seuraat Sanan sijasta ihmisiä?
Tekstistäsi päätellen uskosi ei ole Jumalan Sanassa Sanaan.
Uskot siis seurakuntiin ja ihmisiin ja pidät heitä halveksien
uskonnollisina puolueina. Mitä jos Herra Jeesus Kristus antaakin
tuomitsemistasi puolueista tunnustuksen: "Minun seurakuntani",
ja sinä olet halveksinut ja herjannut Jeesuksen seurakuntaa?
Saatko Häneltä siitä kiitoksen?
Ajatteletko, että Jumalan seurakunta on täydellisten virheettömien
ihmisten joukko? Jos ajattelet niin tai vaadit virheetöntä seurakuntaa
ja virheetöntä seurakunnan palvelijaa tai tavallista rivijäsentä, sinun
tulee lukea uudelleen ensimmäinen korinttolaiskirje. Ja jos satut
löytämään virheettömän täydellisten ihmisten uskovien joukon, älä
missään tapauksessa mene sinne. Sillä silloin se joukko lakkaa heti
olemasta virheetön ja täydellinen.
Tuosta korinttolaisten seurakunnasta vielä yksi asia: Jeesus antaa
heistä todistuksen, että he ovat vanhurskaita ja pyhiä. Sitten Hän
Paavalin kautta nuhtelee tätä pyhien seurakuntaa ja sen uskovia
vakavistakin synneistä. Seurakunta koostuu vajavista virheellisistä
ihmisistä. Siksi ei ole olemassa täydellisten ihmisten seurakuntaa.
Siksi Jeesuksella on vain vajavia seurakuntia ja vain virheellisiä
ihmisiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hylkäät siis Jumalan Sanan ilmoituksen niiltä kohdin,
jotka eivät sovi omaan oppiisi ja käytäntöösi? Niinkö?
Otatko ennemin vastaan omia ja toisten kokemuksia
kuin Jumalan Sanan? Ojennatko käsityksesi näiden mukaan
vai Jumalan Sanan mukaan? Missä silloin on uskosi?
Onko se Jumalan ilmoituksissa vai ihmisten kokemisissa
tai kokematta jäämisissä? Seuraat Sanan sijasta ihmisiä?
Tekstistäsi päätellen uskosi ei ole Jumalan Sanassa Sanaan.
Uskot siis seurakuntiin ja ihmisiin ja pidät heitä halveksien
uskonnollisina puolueina. Mitä jos Herra Jeesus Kristus antaakin
tuomitsemistasi puolueista tunnustuksen: "Minun seurakuntani",
ja sinä olet halveksinut ja herjannut Jeesuksen seurakuntaa?
Saatko Häneltä siitä kiitoksen?
Ajatteletko, että Jumalan seurakunta on täydellisten virheettömien
ihmisten joukko? Jos ajattelet niin tai vaadit virheetöntä seurakuntaa
ja virheetöntä seurakunnan palvelijaa tai tavallista rivijäsentä, sinun
tulee lukea uudelleen ensimmäinen korinttolaiskirje. Ja jos satut
löytämään virheettömän täydellisten ihmisten uskovien joukon, älä
missään tapauksessa mene sinne. Sillä silloin se joukko lakkaa heti
olemasta virheetön ja täydellinen.
Tuosta korinttolaisten seurakunnasta vielä yksi asia: Jeesus antaa
heistä todistuksen, että he ovat vanhurskaita ja pyhiä. Sitten Hän
Paavalin kautta nuhtelee tätä pyhien seurakuntaa ja sen uskovia
vakavistakin synneistä. Seurakunta koostuu vajavista virheellisistä
ihmisistä. Siksi ei ole olemassa täydellisten ihmisten seurakuntaa.
Siksi Jeesuksella on vain vajavia seurakuntia ja vain virheellisiä
ihmisiä.Onko sinulla jotenkin harhainen käsitys maailmasta ja ihmisistä ja siiitä, kuka kirjoitta ja mitäkin? Kuinka aivopesty sinä oikein olet?
Pitää olla aika pahasti lukihäiriöinen, että pystyy lukemaan edelllsestä kommmentistani jonkin ihmeen "täydellisen seurakunnan" vaatimuksen.
On päivänselvää, ettet tajua, mitä apostoli Paavali tarkoitti sanalla "seurakunta". Seurakunta jollakin paikkakunnalla tarkoittaa kaikkia kyseisellä paikkakunnalla asuvia Jeesukssen uskovia ihmisiä. Se, joka tätä totuutta murentaa, hämärtää tai rajoittaa kutsumalla jotakin vähäisempää uskovien ryhmää paikkakunnallaan seurakunnaksi, syyllistyy puoluehenkisyyteen, ja mikäli sama ilmiö toistuu muillakin paikkakunnilla, kyse on lahkolaisuudesta. Paavali kirjoittaa, mitä puoluehenkisyydestä ja lahkolaisuudesta seuraa. On aika irvokasta pyhittää Jeesuksella asioita, jotka Paavali yksiselitteisesti tuomitsee.
Esimerkkejä puolueista/lahkoista Suomen eri paikkakunnilla ovat mm. luterilainen kirkko, adventistit, helluntailaiset, vapaakirkolliset ja kaikki muut, jotka ovat omalla paikkakunnallaan julistautuneet seurakunnaksi minkä tahansa muun kuin maantieteellisen kriteerin perusteella - sen, että kyseisen paikkakunnan seurakunta ON tuon paikkakunnan KAIKKI Jeesukseen uskovat ihmiset. Historian saatossa tapahtunut kieroutuminen tässä asiassa ei todellisuutta muuksi muuta.
On nimittäin niin, että kyseiset puolueet ja lahkot AINA hämärtävät samalla evankeliumia jäsentensä mielissä, tajusipa sitä kukaan tuon puolueen sisällä tai ei. (Siksipä Paavali tuon ilmiön niiin tiukkasanaisesti tuominneekin). Tällaisen ihmisten omientuntojen sitomisen voi helposti todeta esim. menemällä Youtubeen ja katselemalla jonkin herätysliikkeen - vaikkaapa oman entisen - kokouksen kulkua. Saaarnaaja viittaa aina ja poikkeuksetta seurakunta-sanalla oman puljunsa jäsenistöön, johon näähden hänellä on omasta mielestään hengellistä auktoriteetttia (kun tosiasiassa hänellä ei sellaista ole; mikään hengellinen ei voi perustua valheeseen).
Jumalan valtakunta ei nähdäkseni tällä elämänalueella uskovallle periydy eli avaudu ennen kuin sanoutuu irti kaikesta tuollaisesta ns. teossa ja totuudessa. Omasta mielestäni joku, joka tunnistaa UT:n sanoman perusteella oman "seurakuntansa" pelkäksi puolueeksi mutta jatkaa ulkoisesti eloaan ja oloaan niin kuin mitään ei olisi tapahtunut (rahoitellen omaatuntoaan sillä, että on sisäisessä maailmassa myöntänyt totuuden totuudeksi), on hieman kuin mies, joka myöntää alkoholiongelmansa, muttei tee asialle mitään. Mutta toki on niin, että ensin tulee tulla asian sisäinen näkeminen ja hyväksyminen, jonka pohjalta voi sitten jaksamisensa ja uskalluksensa puitteissa toimia. Kukaan ei ole täydellinen, tässäkään asiassa. Mutta totuus tekee vapaaksi, tässä(kin) asiassa. Senpä vuoksi harkitsemattomia siirtoja ei tarvitse tehdä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla jotenkin harhainen käsitys maailmasta ja ihmisistä ja siiitä, kuka kirjoitta ja mitäkin? Kuinka aivopesty sinä oikein olet?
Pitää olla aika pahasti lukihäiriöinen, että pystyy lukemaan edelllsestä kommmentistani jonkin ihmeen "täydellisen seurakunnan" vaatimuksen.
On päivänselvää, ettet tajua, mitä apostoli Paavali tarkoitti sanalla "seurakunta". Seurakunta jollakin paikkakunnalla tarkoittaa kaikkia kyseisellä paikkakunnalla asuvia Jeesukssen uskovia ihmisiä. Se, joka tätä totuutta murentaa, hämärtää tai rajoittaa kutsumalla jotakin vähäisempää uskovien ryhmää paikkakunnallaan seurakunnaksi, syyllistyy puoluehenkisyyteen, ja mikäli sama ilmiö toistuu muillakin paikkakunnilla, kyse on lahkolaisuudesta. Paavali kirjoittaa, mitä puoluehenkisyydestä ja lahkolaisuudesta seuraa. On aika irvokasta pyhittää Jeesuksella asioita, jotka Paavali yksiselitteisesti tuomitsee.
Esimerkkejä puolueista/lahkoista Suomen eri paikkakunnilla ovat mm. luterilainen kirkko, adventistit, helluntailaiset, vapaakirkolliset ja kaikki muut, jotka ovat omalla paikkakunnallaan julistautuneet seurakunnaksi minkä tahansa muun kuin maantieteellisen kriteerin perusteella - sen, että kyseisen paikkakunnan seurakunta ON tuon paikkakunnan KAIKKI Jeesukseen uskovat ihmiset. Historian saatossa tapahtunut kieroutuminen tässä asiassa ei todellisuutta muuksi muuta.
On nimittäin niin, että kyseiset puolueet ja lahkot AINA hämärtävät samalla evankeliumia jäsentensä mielissä, tajusipa sitä kukaan tuon puolueen sisällä tai ei. (Siksipä Paavali tuon ilmiön niiin tiukkasanaisesti tuominneekin). Tällaisen ihmisten omientuntojen sitomisen voi helposti todeta esim. menemällä Youtubeen ja katselemalla jonkin herätysliikkeen - vaikkaapa oman entisen - kokouksen kulkua. Saaarnaaja viittaa aina ja poikkeuksetta seurakunta-sanalla oman puljunsa jäsenistöön, johon näähden hänellä on omasta mielestään hengellistä auktoriteetttia (kun tosiasiassa hänellä ei sellaista ole; mikään hengellinen ei voi perustua valheeseen).
Jumalan valtakunta ei nähdäkseni tällä elämänalueella uskovallle periydy eli avaudu ennen kuin sanoutuu irti kaikesta tuollaisesta ns. teossa ja totuudessa. Omasta mielestäni joku, joka tunnistaa UT:n sanoman perusteella oman "seurakuntansa" pelkäksi puolueeksi mutta jatkaa ulkoisesti eloaan ja oloaan niin kuin mitään ei olisi tapahtunut (rahoitellen omaatuntoaan sillä, että on sisäisessä maailmassa myöntänyt totuuden totuudeksi), on hieman kuin mies, joka myöntää alkoholiongelmansa, muttei tee asialle mitään. Mutta toki on niin, että ensin tulee tulla asian sisäinen näkeminen ja hyväksyminen, jonka pohjalta voi sitten jaksamisensa ja uskalluksensa puitteissa toimia. Kukaan ei ole täydellinen, tässäkään asiassa. Mutta totuus tekee vapaaksi, tässä(kin) asiassa. Senpä vuoksi harkitsemattomia siirtoja ei tarvitse tehdä.Lisäys:
Olen jokseenkin varma, että tämä paikallisseurakunta-asia linkittyy orgaanisesti evankeliumin sanoman ytimeen. Edellistä ei voi hämmentää hämärtämättä jälkimmäistä. Kun tajuan, että jäsenyyteni paikallisseurakunnassa on Kristuksen ristin ansiosta historiallis-maantieteellinen eikä historiallis-opillis-sosiaalinen fakta, silloin vapaudun. Minun omaatuntoani ei sido mikään, koska karttakirjat eivät moralisoi. Lisäksi maantieteellisessä sijainnissamme Kristus tulee jälleen kerran absoluuttisen täydellisesti "lihaksi": maantieteeksi, maantieteelliseksi TODELLISUUDEKSI, maantieteelliseksi MEIKSI. On vaikea kuvitella vapauttavampaa sanomaa kuin tämä.
Siksi en itse sitoudu mihinkään uskonnolliseen puolueeseen. Jos sitoutuisin, olisin kuin raitistunut alkoholisti, joka alkaa hengailla baareissa yrittäen pysytellä vichyvesilinjalla.
- Anonyymi
Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Tulee tuo kohta mieleen Raamatusta.
- Anonyymi
Guugletin ja tähän kopsaan.
Johanneksen evankeliumi:
14:1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun. > Jakeen lisätiedot
14:2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? > Jakeen lisätiedot
14:3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. > Jakeen lisätiedot
14:4 Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte." > Jakeen lisätiedot
14:5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?" > Jakeen lisätiedot
14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. > Jakeen lisätiedot
14:7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet - Anonyymi
>> Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. <<
Juu. Koska Jeesus sanoi myös, että hän tuli näyttämään minkälainen Isä on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. <<
Juu. Koska Jeesus sanoi myös, että hän tuli näyttämään minkälainen Isä on.>> ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. <<
Mitenköhän nämä, jotka väärin opettavat ja selittävät, että Jeesus olisi sama kuin Isä, selitävät tuonkin raamatunkohdan, että "kukaan tule Isän tykö muuten kuin Jeesuksen kautta"?
Jeesus on raamatun mukaan tie ja ovi Isän Jumalan yhteyteen ja luokse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. <<
Mitenköhän nämä, jotka väärin opettavat ja selittävät, että Jeesus olisi sama kuin Isä, selitävät tuonkin raamatunkohdan, että "kukaan tule Isän tykö muuten kuin Jeesuksen kautta"?
Jeesus on raamatun mukaan tie ja ovi Isän Jumalan yhteyteen ja luokse.Uskon myös niin, että Jumala syntyi ihmiseksi ja tuli lihaksi.
Uskon, että ellei Jeesus olisi ollut myös Jumala, Hän ei olisi kyennyt sovittamaan ristillä syntejämme. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskon myös niin, että Jumala syntyi ihmiseksi ja tuli lihaksi.
Uskon, että ellei Jeesus olisi ollut myös Jumala, Hän ei olisi kyennyt sovittamaan ristillä syntejämme.Jumala syntyi ihmiseksi..
Kysymys: Onko Jeesus Jumala? Väittikö Jeesus koskaan olevansa Jumala?
Vastaus: Raamattuun ei ole tallennettu, että Jeesus sanoi juuri nämä sanat: ”Minä olen Jumala.” Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei hän olisi julistanut olevansa Jumala. Katsotaanpa ensin Jeesuksen omia sanoja (Joh. 10:30): ”Minä ja Isä olemme yhtä.” Meidän tarvitsee ainoastaan tarkastella juutalaisten reaktiota hänen väitteeseensä tietääksemme, että hän väitti olevansa Jumala. He halusivat kivittää hänet juuri tästä syystä. "Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen" (Joh. 10:33). Juutalaiset tulkitsivat Jeesuksen sanat niin, että hän väitti olevansa Jumala. Huomaa, että Jeesus ei kiellä väitettä olevansa Jumala. Tämä osoittaa, että Jeesus todellakin sanoi olevansa Jumala ilmoittaessaan, että ”minä ja Isä olemme yhtä” (Joh. 10:30). Joh. 8:58 on toinen esimerkki. Jeesus julisti: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille; ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut.” Juutalaiset reagoivat aikomalla kivittää Jeesuksen (Joh. 8:59) jumalanpilkan vuoksi ja Mooseksen lain vaatimusten mukaisesti (3. Moos. 24:15).
Johannes toistaa Jeesuksen jumalisuuden kirjoittamalla: ”Sana oli Jumala” ja ”Sana tuli lihaksi” (Joh. 1:1, 14). Tämä osoittaa selvästi, että Jeesus on Jumala ihmisen muodossa. Ap. t. 20:28 kertoo meille: ”huolehtikaa seurakunnasta, jonka Herra [suomalaisessa käännöksessä; monessa muussa käännöksessä ”Herran” sijasta ”Jumala”] omalla verellään on itselleen lunastanut.” Kuka lunasti seurakunnan - Jumalan seurakunnan - omalla verellään? Jeesus Kristus. Ap. t. 20:28 julistaa, että Jumala lunasti seurakunnan omalla verellään. Jeesus on siis Jumala!
Opetuslapsi Tuomas huudahti Jeesukselle: ”Minun Herrani ja Jumalani!” (Joh. 20:28). Jeesus ei oikaise hänen sanojaan. Tiit. 2:13 rohkaisee meitä odottamaan Jumalamme ja Pelastajamme – Jeesuksen Kristuksen – tulemista (ks. myös 2. Piet. 1:1). Heprealaiskirjeessä (Hepr. 1:8) Isä Jumala todistaa Jeesuksen todellisesta henkilöllisyydestä: ”Mutta Pojastaan hän sanoo: - Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka.” Isä puhuu Jeesuksesta käyttämällä sanaa Jumala.
Ilmestyskirjassa enkeli käskee apostoli Johannesta palvomaan vain Jumalaa (Ilm. 19:10). Raamatussa Jeesusta palvotaan monessa yhteydessä (Matt. 2:11; 14:33; 28:9,17; Luuk. 24:52; Joh. 9:38). Hän ei koskaan nuhtele ihmisiä, jotka palvovat häntä. Jos Jeesus ei olisi Jumala, hän olisi kieltänyt ihmisiä palvomasta häntä, aivan kuten Ilmestyskirjan enkeli teki. Raamatusta löytyy paljon muitakin jakeita ja kohtia, jotka puhuvat Jeesuksen jumaluuden puolesta.
Jeesuksen on oltava Jumala ennen muuta siksi, että jos hän ei ole Jumala, hänen kuolemansa ei olisi riittänyt sovittamaan koko maailman syntejä (1. Joh. 2:2). Kukaan luotu ei pystyisi maksamaan äärettömälle Jumalalle syntien ääretöntä rangaistusta. Vain Jumala voi kärsiä sellaisen äärettömän rangaistuksen. Vain Jumala voi ottaa maailman synnit kantaakseen (2. Kor. 5:21), kuolla ja nousta kuolleista ja osoittaa siten voittaneensa synnin ja kuolema
- Anonyymi
Monessa kohtaa raamattua puhutaan Jeesuksesta JA Isästä, Kristuksesta JA Jumalasta jne.
- Anonyymi
Jeesus sanoi viimeisessä rukouksessaan mm.: "Minä olen ilmoittanut sinun nimesi niille ihmisille, jotka valitsit maailmasta..."
Kuka ilmoitti? Jeesus ilmoitti.
Kenen nimen? Isän nimen.
Kuka valitsi? Isä valitsi. - Anonyymi
Teit Mauno videon "Eksytyksen hengen toinen tulemus" n. 5 kuukautta sitten.
Kyseisellä videolla rinnastit One Way Missionin harhaoppisiin, epäterveisiin yhteisöihin.
Teitpä vielä ampumispätkänkin, jossa lataus ja laukaus äänet vuorottelivat, henkilöistä, jotka olivat poistuneet OWM -seurakunnasta. Erittäin mautonta, kuvottavaa.
Kyseisellä videolla syyllistyit panettelemiseen ja mustamaalaamiseenTee parannus, ja pyydä vääriä todistuksiasi anteeksi julkisesti, koska julkisesti herjasitkin.
Nuo heitot, "Selänne koodi" sekä korona numerokoodi ovat syöneet uskottavuutesi raittiina opettajana. Ensimmänen liike uskottavuuden palautumiseen on anteeksipyyntö OWM kohdistuneen panettelusi vuoksi. Siitä on hyvä aloittaa.
Vai toimitko siten, että olet vain hiljaa? Vaikka tiedossa on, että katsot tämän ketjun kirjoituksia.- Anonyymi
Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Siinähän haukut. Karavaani kulkee kyllä, mutta minne?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinähän haukut. Karavaani kulkee kyllä, mutta minne?
Jos ei ymmärrä lukemaansa, ei kannata kommentoida. Karavaanilla viitatiin Mauno Mattilaan ja hänen tapaansa ottaa kritiikkiä vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei ymmärrä lukemaansa, ei kannata kommentoida. Karavaanilla viitatiin Mauno Mattilaan ja hänen tapaansa ottaa kritiikkiä vastaan.
"Jos ei ymmärrä lukemaansa, ei kannata kommentoida".
Juurikin niin. Puhumattakaan, että kirjoittaa mitä kirjoittaa.
Toisille se vain on vaikeaa tajuta asioita, kuten vastauksestasi käy ilmi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos ei ymmärrä lukemaansa, ei kannata kommentoida".
Juurikin niin. Puhumattakaan, että kirjoittaa mitä kirjoittaa.
Toisille se vain on vaikeaa tajuta asioita, kuten vastauksestasi käy ilmi.Oliko sinulla jotain asiaakin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko sinulla jotain asiaakin?
Et ymmärtänyt.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ymmärtänyt.....
Mitä oikein selität...
- Anonyymi
" Ja kolmanneksi, Jumala on myös Vapahtaja, joka on kuva Jumalan Pojasta Jeesuksesta Kristuksesta ristillä, joka lunasti meidät synneistämme."
kuule nyt instinööri...pysy linjassa äläkä sorru valheeseen tuossa kolmannessa kohdassa.
Tuo kolmas kohta tarkoittaa edelleen sitä mitä on kirjoitettu tuossa, että Israelin Jumala vapahtaja ja Israelin Jumala lunasti meidät Jeesuksen kautta, joka on välimies ja ihminen. Israelin Jumala on lunastaja! Israelin Jumalan sovitti meidän synnit itsensä kanssa, aamen!
Jeesus on ihminen ( 1Tim. 2:5)
Sinun selityksesi on katolista uskoa ja katolista uskonlaatua ja katolista oppia.
Apostoolinen usko ja apostoolinen uskonlaatu ja apostolinen oppi on eri oppi kuin sinun oppisi, joka on katolinen oppi.
Israelin Jumala on tehnyt hänet (Jeesuksen) Herraksi ja Kristukseksi, ( Apt. 2: 36 )
Kristus on kunnianimi ja voideltu ( Luuk. 4:18 )
Israelin Jumala Ei siis ole tehnyt häntä Jumalaksi, ei Sana-jumalaksi eikä Sana-pojaksi eikä myöskään papiksi eikä ylipapiksi eikä Israelin Jumala eikä Jeesus ole myöskään luonut mitään Kristuksen Kirkkoa , jotka kaikki katolisen uskonluonteen ja katolisen opin mukaista.
Palaa sinä instinööri takaisin Jumalan oppiin ja apostolien ja profeetojen perustalle..kulmakivenä Kristus Jeesus, Pyhimmän uskon perustalle. ( Juuda 20, 25...Ef. 2 : 20-22)
Aamen.- Anonyymi
lahkojäsenillä on: "putkiaivot", he yleensä puhuvat: "minun kokemukseni"
- no niin, KOKO MAAILMAAHAN kiinnostaakin, juuri SINUN KOKEMKSESI. . ."
"rakasta lähimmäistäsi. . ." vaan: "ei ku MUN kokemus, MUN; MUN, ja MUN, se kokemushan menee vaikka raamatun "ylitse", kunhan se vain on; MUN kokemus. . . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
lahkojäsenillä on: "putkiaivot", he yleensä puhuvat: "minun kokemukseni"
- no niin, KOKO MAAILMAAHAN kiinnostaakin, juuri SINUN KOKEMKSESI. . ."
"rakasta lähimmäistäsi. . ." vaan: "ei ku MUN kokemus, MUN; MUN, ja MUN, se kokemushan menee vaikka raamatun "ylitse", kunhan se vain on; MUN kokemus. . .Joku on noussut ylös väärällä jalalla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku on noussut ylös väärällä jalalla...
ei muuta, kuin vähän kokeneemmat. . .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038202- 1105743
- 555191
- 2895186
- 783831
- 583021
- 662747
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222548Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452481