Miksi kuulut tai et kuulu luterilaiseen

seurakuntaan? Mitä kirkko ja usko antaa Sinulle?

37

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta johonkin kristilliseen seurakuntaan tulee kuulua - niinpä luterilaisuuteen kasvaneena olen kirkon jäsen. Silloin tällöin käyn uskon takia luterilaisissa jumalanpalveluksissa ja esimerkiksi luterilaisten nuorten raamattupiirissä. Itselleni oli menetys, kun en päässyt pääsiäisenä kirkkoon. Luterilainen kirkko antaa minulle kristillisen yhteisön, jossa voin elää krisitittynä muitten kristittyjen joukossa.

• Anonyymi

Hyvä ettei kaltaisiasi ole enempää Suomessa tai muuten oltaisiin kuin Irakissa, jossa pitää kuulua juuri minun mullahini seurajiin tai muuten henki pois.

Tuo kristillisyys on ollut aivan samanlainen uskonto kuin Islam.

• Anonyymi kirjoitti:

Hyvä ettei kaltaisiasi ole enempää Suomessa tai muuten oltaisiin kuin Irakissa, jossa pitää kuulua juuri minun mullahini seurajiin tai muuten henki pois.

Tuo kristillisyys on ollut aivan samanlainen uskonto kuin Islam.

Anonyymi: "Hyvä ettei kaltaisiasi ole enempää Suomessa tai muuten oltaisiin kuin Irakissa, jossa pitää kuulua juuri minun mullahini seurajiin tai muuten henki pois. Tuo kristillisyys on ollut aivan samanlainen uskonto kuin Islam."

Irakilaisia, iranilaisia ja pakistanilaisia kristittyhä olen tavannut. Ei se ole niissä maissa, että on pakko kuulua Mohamedin seuraajiin. Kristityitä voidaan syrjiä näissä maissa, mutta harvemmin heidän henkeään uhataan. Kuulumisella johonkin kristilliseen seurakuntaan en tarkoittanut tietenkään ateisteilla ja muille VAAN VAIN KRISTITYILLE, jotka minusta eivät ole kunnon kristittyjä ilman seurakunnan yhteyttä?

• Anonyymi

Itse olen monta kertaa eronnut luterilaisesta kirkosta, mutta aina olen palannut jäseneksi, sillä en ole muualta löytänyt parempaa kristitittyä kirkkoa ja seurakuntaa.

Kirkko antaa minulle hengellisen kodin ja uskossa minulla on toivo siitä, että elämä jatkuu vielä kuoleman jälkeen Jumalan luona.

• Anonyymi: "Kirkko antaa minulle hengellisen kodin ja uskossa minulla on toivo siitä, että elämä jatkuu vielä kuoleman jälkeen Jumalan luona."

Itsekin uskon kuolemanjälkeiseen elämään ja Jeesuksen sovitustyön, vaikka välillä olen epäileväinen. Kiitos asiallisesta vastauksesta.

• Anonyymi

Kristinusko on kopiouskonto, jolla ei ole edes omaa Jumalaa. Legendat yms. on kopioitu usean eri kulttuurin tuotannosta. Jeesus -nimistä henkilöä ei ole ollut olemassa. Tässä nyt muutama peruste, miksi kristinuskoon uskominen on eksyneisyyttä. Kaikki uskonnot yleensäkin on maallista tuotantoa, joissa on muodostunut jumalhahmoja jokaiseen omaan tarkoitukseen. Niiden kuvien ja patsaiden palvominen on taas yksi eksytys.

Korkein Voima ei edusta mitään tiettyä uskontoa, eikä sitä löydy mistään uskonnosta muuten kuin etäisenä ideana, eikä sitä tarvitse manata esiin symboleilla ja taikasanoilla. Korkein Voima on meille näkymätön ja tuntematon, jota siksi ei pysty myöskään personoimaan, eikä määrittelemään. Kaikki persononoinnit yms. on siis väärentämistä, eikä siksi aitoa yhteyttä koskaan saada.

Aito usko ei tarvitse valmiiksi pureskeltuja oppeja tyyliin "näin uskot oikein ja oikeaan jumalaan". Aitoa uskoa ei selitellä, määritellä yms. Se on vain sanaton tunne ja kun sen tuntee, ei muuta tarvitse. Kaikki tarvittava tieto tulee sen yhteyden kautta. Jos haluat löytää sen oikean tien Korkeimman luokse, polta raamattusi ja muut oppikirjat, sekä kuvat ja patsaat. Kun harhaanjohdatuksista pääsee eroon, on enää jäljellä se, mitä et pysty tuhoamaan. Puhdas usko ja luottamus johdattaa.

• Anonyymi: "Jos haluat löytää sen oikean tien Korkeimman luokse, polta raamattusi ja muut oppikirjat, sekä kuvat ja patsaat. Kun harhaanjohdatuksista pääsee eroon, on enää jäljellä se, mitä et pysty tuhoamaan. Puhdas usko ja luottamus johdattaa."

Sinä et taida olla luterilainen ja kristitty? Minä uskon Raamattuun, vaikka en kirjaimellisesti. Korkeimman voiman palvominen taitaa olla jotain New Age -kamaa tai vastaavaa?

• Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

Anonyymi: "Jos haluat löytää sen oikean tien Korkeimman luokse, polta raamattusi ja muut oppikirjat, sekä kuvat ja patsaat. Kun harhaanjohdatuksista pääsee eroon, on enää jäljellä se, mitä et pysty tuhoamaan. Puhdas usko ja luottamus johdattaa."

Sinä et taida olla luterilainen ja kristitty? Minä uskon Raamattuun, vaikka en kirjaimellisesti. Korkeimman voiman palvominen taitaa olla jotain New Age -kamaa tai vastaavaa?

Ts. et välitä siitä, että kristinusko on kopiouskonto, johon on kopioitu sisältöä useilta eri aikakausilta ja kulttuureilta ja muotoiltu "uniikiksi".

Minut on kastettu ev.lut kirkossa, mutta erosin siitä joitakin vuosia sitten.

Onhan kristinuskonkin Jumala se Korkein Voima. Nimitin sitä nyt vain sellaiseksi, koska ilman maallista personointia ja määrittelyä sitä ei voi juuri muuksi kutsua, paitsi luojaksi. Eikä se ole mitään New Age kamaa, vaan sellaista uskomista luojaan, josta on karsittu kaikki maallinen eksytys pois. New Age kamassa on ihan samanlaista maallista kikkailua, ehtoja, sääntöjä, uhkailua yms., kuten muissakin uskonnoissa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ts. et välitä siitä, että kristinusko on kopiouskonto, johon on kopioitu sisältöä useilta eri aikakausilta ja kulttuureilta ja muotoiltu "uniikiksi".

Minut on kastettu ev.lut kirkossa, mutta erosin siitä joitakin vuosia sitten.

Onhan kristinuskonkin Jumala se Korkein Voima. Nimitin sitä nyt vain sellaiseksi, koska ilman maallista personointia ja määrittelyä sitä ei voi juuri muuksi kutsua, paitsi luojaksi. Eikä se ole mitään New Age kamaa, vaan sellaista uskomista luojaan, josta on karsittu kaikki maallinen eksytys pois. New Age kamassa on ihan samanlaista maallista kikkailua, ehtoja, sääntöjä, uhkailua yms., kuten muissakin uskonnoissa.

Anonyymi: "Minut on kastettu ev.lut kirkossa, mutta erosin siitä joitakin vuosia sitten.

Onhan kristinuskonkin Jumala se Korkein Voima. Nimitin sitä nyt vain sellaiseksi, koska ilman maallista personointia ja määrittelyä sitä ei voi juuri muuksi kutsua, paitsi luojaksi. Eikä se ole mitään New Age kamaa, vaan sellaista uskomista luojaan, josta on karsittu kaikki maallinen eksytys pois. New Age kamassa on ihan samanlaista maallista kikkailua, ehtoja, sääntöjä, uhkailua yms., kuten muissakin uskonnoissa."

Myönnetään, että joskus on hetkiä jolloin uskon vain Jumalan olemassa oloon. Tälläisiä hetkiä on sattunut myös kirkossa, jolloin en ole voinut sanoa ääneen uskontunnusta ja käydä ehtoollisella. Uskoon taitaa kuulua epäily, mutta en koskaan voi rukoilla mitään Korkeinta Voimaa vaan iltaisin rukoilen Jeesuksen opettaman Isä meidän -rukouksen. Jeesus on minulle "Tie, Totuus ja Elämä", sillä olen hänen seuraajansa ja luterilainen kristitty. Joku "Korkein Voima" on korvissani epäjumalan palvelemista, sillä minut on kasvatettu luterilaiseksi kristityksi.

• Anonyymi

Tunnustan vanhaa, perinteistä, lutherilaista ev.luterilaisen kirkon oppia, mutta olen eronnut kirkosta, koska sen johtavat piispat eivät tunnu sitä tunnustavan. Minä ja Luoma emme sovi saman kirkon katon alle. Bööö! 😝

• Anonyymi

Omissa oloissani harjoitan näkemystäni, nk.eksyksissä oleminen tässä maailmassa on todellakin tyhjyyttä. Kun sisäinen tyhjyys täyttyy on oikealla tiellä.

Omat teot vaivaavat, tietämättömyyttäkin ym. Teologiaan tutustuminen avaa näkemyksiä,huomaa eksytykset tässä todella turhassakin maailmassa.

• Anonyymi: "Tunnustan vanhaa, perinteistä, lutherilaista ev.luterilaisen kirkon oppia, mutta olen eronnut kirkosta, koska sen johtavat piispat eivät tunnu sitä tunnustavan. Minä ja Luoma emme sovi saman kirkon katon alle. Bööö! 😝"

Mitä tämä perinteinen oppi oikein on? Lutherin aikasta vai vähän myöhempää ja miltä vuosisadalta? Muuten minusta Luoma on parempi kuin Mäkinen, jolla oli seuraavia näkemyksiä?

"Näkemyksiä

Mäkistä pidettiin arkkipiispanvaalissa liberaalina ehdokkaana. Häntä kuvailtiin pohdiskelevana filosofina, joka haluaa kirkon olevan moderni ja tulevaisuuteen katsova.[3] Mäkinen suhtautuu myönteisesti maahanmuuttoon ja on toivonut pakolaisille nykyistä parempaa kohtelua Suomessa sekä turvallista reittiä Eurooppaan.[6]

Mäkinen herätti syksyllä 2010 kohua sanomalla kuuluvansa keskiluokkaan,[7] vaikka hänen vuosiansionsa olivat edellisenä vuonna 111 667 euroa[8] ja arkkipiispana hän on Suomen valtiollisen protokollan ylimmässä päässä.

Mäkisen samaa sukupuolta olevien avioliittoa koskeva lausunto herätti keskustelua marraskuussa 2014. Mäkinen kertoi Facebook-päivityksessään iloitsevansa eduskunnan päätöksestä antaa oikeus avioliiton solmimiseen myös homopareille. Seuranneen viikonlopun aikana noin 13 000 ihmistä erosi kirkosta ja jopa kolme neljäsosaa eronneista sanoi eronsa syyksi Mäkisen myönteiset lausunnot eduskunnan avioliittopäätöksestä.[9] Mäkisen lausunnot ovat kuitenkin saaneet myös paljon tukea sekä kannustusta,[10] ja kirkkoon myös liityttiin lausuntojen seurauksena tavanomaista enemmän. Liittyneiden määrä oli kuitenkin muutamissa kymmenissä, eli huomattavasti vähäisempi kuin eronneiden.[11] Vaikka Mäkinen suhtautuu myönteisesti samaa sukupuolta olevien avioliiton kirkolliseen vihkimiseen, on vihkimistä ennen kuitenkin oltava asiasta kirkon yhteinen päätös.[12]

Pääsiäislauantaina 2016 Mäkinen lupasi MTV:n haastattelussa kirkon suojelevan kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita turvapaikanhakijoita.[13] Mäkisen kommentteja seuranneina päivinä kirkosta erosi lähes tuhat suomalaista Eroakirkosta.fi-sivuston kautta.[13][14]

Arkkipiispa Kari Mäkisen mielestä kirkon tehtävä ei ole puolustaa Suomen etua."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kari_Mäkinen

• Anonyymi kirjoitti:

Omissa oloissani harjoitan näkemystäni, nk.eksyksissä oleminen tässä maailmassa on todellakin tyhjyyttä. Kun sisäinen tyhjyys täyttyy on oikealla tiellä.

Omat teot vaivaavat, tietämättömyyttäkin ym. Teologiaan tutustuminen avaa näkemyksiä,huomaa eksytykset tässä todella turhassakin maailmassa.

Anonyymi: "Omissa oloissani harjoitan näkemystäni, nk.eksyksissä oleminen tässä maailmassa on todellakin tyhjyyttä. Kun sisäinen tyhjyys täyttyy on oikealla tiellä. Omat teot vaivaavat, tietämättömyyttäkin ym. Teologiaan tutustuminen avaa näkemyksiä,huomaa eksytykset tässä todella turhassakin maailmassa."

Voiko omissa oloissa olla tosi kristitty? Eikö seurakunta ole Kristuksen ruumis ja Jeesus sen pää? Eikö pitäisi kuulua johonkin seurakuntaan ja kristilliseen yhteisöön? Ehtoollinenkin kommunikaatio, jossa koetaan yhteisesti Jeesuksen sovitustyö Viimeisen Ehtoollisella aloitetun sakramentin ympärillä. Ehtoollista ei pappikaan voi nauttia yksinään, sillä se on yhteisöllinen?

• Samoin minä 🤓

• usko_vainen kirjoitti:

Samoin minä 🤓

Eli sinä et kuulu luterilaiseen kirkkoon, mutta miksi et? Mikä siinä muka on vikana??

• FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

Eli sinä et kuulu luterilaiseen kirkkoon, mutta miksi et? Mikä siinä muka on vikana??

En kuulu, olen eronnut ja syy on ihan sama johon komppasin

” Tunnustan vanhaa, perinteistä, lutherilaista ev.luterilaisen kirkon oppia, mutta olen eronnut kirkosta, koska sen johtavat piispat eivät tunnu sitä tunnustavan. Minä ja Luoma emme sovi saman kirkon katon alle. ”

• usko_vainen kirjoitti:

En kuulu, olen eronnut ja syy on ihan sama johon komppasin

” Tunnustan vanhaa, perinteistä, lutherilaista ev.luterilaisen kirkon oppia, mutta olen eronnut kirkosta, koska sen johtavat piispat eivät tunnu sitä tunnustavan. Minä ja Luoma emme sovi saman kirkon katon alle. ”

Miksi Luoma ja sinä ette sovi saman katon alle? Itse en näe niin liberaalina Luomaa kuin hänen vastaehdokasta Vickströmiä. MInusta parempi ehdokas voitti arkkipiispan vaalit? Luoman johdolla voi olla kirkossa minusta. Mikä piispoissa ja Luomassa vikana on?

Miksi Luoma ja sinä ette sovi saman katon alle? Itse en näe niin liberaalina Luomaa kuin hänen vastaehdokasta Vickströmiä. MInusta parempi ehdokas voitti arkkipiispan vaalit? Luoman johdolla voi olla kirkossa minusta. Mikä piispoissa ja Luomassa vikana on?

Se vastaus tuli jo edellisessä 🤓 mitä eroa on kahdella huonolla❓

• usko_vainen kirjoitti:

Se vastaus tuli jo edellisessä 🤓 mitä eroa on kahdella huonolla❓

usko_vainen: "Se vastaus tuli jo edellisessä 🤓 mitä eroa on kahdella huonolla❓"

Minä en näe vikaa Luomassa, vaikka Luojan luomana hän ei ole täydellinen. Vikströmissäkin vikana oli se, että hänellä oli liian liberaaleja näkemyksiä samaa sukupuolta olevien vihkimisestä. Myös V:n yhteistyö Pohjoismaitten luterilaisten kirkkojen kanssa mietitytti. En haluaisi, että Suomen kirkosta tulisi Ruotsin mallin mukainen. Itse kannatan naispappeutta ja en näe Luomaa Raamatun vastaisena. Vai onko hän?

usko_vainen: "Se vastaus tuli jo edellisessä 🤓 mitä eroa on kahdella huonolla❓"

Minä en näe vikaa Luomassa, vaikka Luojan luomana hän ei ole täydellinen. Vikströmissäkin vikana oli se, että hänellä oli liian liberaaleja näkemyksiä samaa sukupuolta olevien vihkimisestä. Myös V:n yhteistyö Pohjoismaitten luterilaisten kirkkojen kanssa mietitytti. En haluaisi, että Suomen kirkosta tulisi Ruotsin mallin mukainen. Itse kannatan naispappeutta ja en näe Luomaa Raamatun vastaisena. Vai onko hän?

Se on sinun mielipiteesi mutta sinä oletkin liberaali joka ei usko edes luomiseen ja Raamatun olevan kokonaan Jumalan erehtymätöntä sanaa 🤓

• usko_vainen kirjoitti:

Se on sinun mielipiteesi mutta sinä oletkin liberaali joka ei usko edes luomiseen ja Raamatun olevan kokonaan Jumalan erehtymätöntä sanaa 🤓

usko_vainen: "Se on sinun mielipiteesi mutta sinä oletkin liberaali joka ei usko edes luomiseen ja Raamatun olevan kokonaan Jumalan erehtymätöntä sanaa 🤓"

Kyllä minä luomiseen uskon Vanhan maan -mallin mukaan. Jumala loi maailman, mutta ei kuudessa päivässä kuin vertauskuvallisesti. Raamattu on Jumalan Sanaa, mutta ei kirjaimellesti, sillä usko ei siirrä vuoria vaan Jeesus puhuu monessa paikassa vertauskuvallisesti. Myöskään VT:tä ei tule ottaa kirjaimellisesti?

usko_vainen: "Se on sinun mielipiteesi mutta sinä oletkin liberaali joka ei usko edes luomiseen ja Raamatun olevan kokonaan Jumalan erehtymätöntä sanaa 🤓"

Kyllä minä luomiseen uskon Vanhan maan -mallin mukaan. Jumala loi maailman, mutta ei kuudessa päivässä kuin vertauskuvallisesti. Raamattu on Jumalan Sanaa, mutta ei kirjaimellesti, sillä usko ei siirrä vuoria vaan Jeesus puhuu monessa paikassa vertauskuvallisesti. Myöskään VT:tä ei tule ottaa kirjaimellisesti?

Niinpä, et usko vaan asetat omat ehtosi 🤓

• usko_vainen kirjoitti:

Niinpä, et usko vaan asetat omat ehtosi 🤓

usko_vainen: "Niinpä, et usko vaan asetat omat ehtosi 🤓"

23-vuotiaana luin Helsingin teologisen pääsykokeisiin. Pääsykoetta edellisenä iltana Helsingissä päätin, että en mene kokeeseen, sillä usko oli horjunut Raamattuun. Teologisen pienen rokotuksen jälkeen en enää voinut kirjaimellisesti uskoa Raamatun Sanaan. Uudelleen uskoon tultua jouduin pitämään Raamattua ihmisten kirjoittamana kirjana, jota ei ollut kirjaimellisesti kirjoitettu Jumalan Sanana vaan se sisälsi aikalaisten mietteitä, joita oli pidettävä vertauskuvina tai sen ajan maailmankuva mukaisina käsityksinä. VT:n ja UT:n aikoina oli orjuutta sekä monta muuta asiaa, joka kuului siihen aikaan, mutta ei enää nykyaikaan.

usko_vainen: "Niinpä, et usko vaan asetat omat ehtosi 🤓"

23-vuotiaana luin Helsingin teologisen pääsykokeisiin. Pääsykoetta edellisenä iltana Helsingissä päätin, että en mene kokeeseen, sillä usko oli horjunut Raamattuun. Teologisen pienen rokotuksen jälkeen en enää voinut kirjaimellisesti uskoa Raamatun Sanaan. Uudelleen uskoon tultua jouduin pitämään Raamattua ihmisten kirjoittamana kirjana, jota ei ollut kirjaimellisesti kirjoitettu Jumalan Sanana vaan se sisälsi aikalaisten mietteitä, joita oli pidettävä vertauskuvina tai sen ajan maailmankuva mukaisina käsityksinä. VT:n ja UT:n aikoina oli orjuutta sekä monta muuta asiaa, joka kuului siihen aikaan, mutta ei enää nykyaikaan.

Sinun pitää rukoilla, että saat Pyhän Hengen ja synnyt uudesti. Omalla viisaudellasi et koskaan tulekaan pääsemään tuon pidemmälle 🤓

• usko_vainen kirjoitti:

Sinun pitää rukoilla, että saat Pyhän Hengen ja synnyt uudesti. Omalla viisaudellasi et koskaan tulekaan pääsemään tuon pidemmälle 🤓

Vuonna 2016 helmikuun lopussa koin, että Pyhä Henki tuli minuun ja olin kaksi kuukautta aivan pääpyörällä kuin uudesti syntynyt, mutta sitten se hurmos meni ja samoihin hurmoksen häviämisen aikoihin aloin kirjoittelemaan suomi24.fi - palstoille. Tänne luterilaiselle palstall taisin ilmestyä sitten vuonna 2017 olematta enää hurmoshenkinen fanaatikko. Minusta järki ja usko voivat kulkea käsikädessä, kunhan seurataan Jeesuksen opetuksia.

Vuonna 2016 helmikuun lopussa koin, että Pyhä Henki tuli minuun ja olin kaksi kuukautta aivan pääpyörällä kuin uudesti syntynyt, mutta sitten se hurmos meni ja samoihin hurmoksen häviämisen aikoihin aloin kirjoittelemaan suomi24.fi - palstoille. Tänne luterilaiselle palstall taisin ilmestyä sitten vuonna 2017 olematta enää hurmoshenkinen fanaatikko. Minusta järki ja usko voivat kulkea käsikädessä, kunhan seurataan Jeesuksen opetuksia.

Mitä olet saanut päähäsi, että uudestisyntyminen ja Pyhä Henki saisi aikaan
        tuollaista🤔❓
        Et tätäkään ole lukenut Raamatusta ja itse keksit mitä ne voisivat olla, ja metsään meni.
        Lue Apt. se on täynnä Pyhän Hengen töitä.

• usko_vainen kirjoitti:

Mitä olet saanut päähäsi, että uudestisyntyminen ja Pyhä Henki saisi aikaan
        tuollaista🤔❓
        Et tätäkään ole lukenut Raamatusta ja itse keksit mitä ne voisivat olla, ja metsään meni.
        Lue Apt. se on täynnä Pyhän Hengen töitä.

Joo, kuuntelen seuraavalla viikolla alustavasti UT:n läpi ja sitten luen sen tekstinä opiskellen. Kiitos vinkistä. Hyvää illan loppua, sillä lopettelen tämän päivän osalta. Jumalan siunausta loppuviikkoosi.

Joo, kuuntelen seuraavalla viikolla alustavasti UT:n läpi ja sitten luen sen tekstinä opiskellen. Kiitos vinkistä. Hyvää illan loppua, sillä lopettelen tämän päivän osalta. Jumalan siunausta loppuviikkoosi.

Ei se siitä miksikään muutu jos Pyhä Henki ei sinua ohjaa joten rukoile Hänen johdatustaan.
        Siunattua viikonloppua 🙏

• Anonyymi

En kuulu, koska vanhempani olivat eronneet kirkosta ennen syntymääni.

• FAlTH.HOPE.LOVE

Olet kumminkin kuullut Jeesuksesta ja eksynyt jostain syystä luterilaisella Suomi24.fi:n palstalle?

• Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

Olet kumminkin kuullut Jeesuksesta ja eksynyt jostain syystä luterilaisella Suomi24.fi:n palstalle?

Joo, Jeesuksella tarkoitat todennäköisesti Nasaretin Jeesusta.

Ilmeisesti jossain päin maailmaa Jeesus, Jesus tai Hesus on melko yleinen nimi.

Vasta äskettäin, vanhana aikuisena, sain tietää, että melko yleinen musliminimi Ibrahim on sama kuin Aabraham.

Olen eksynyt tälle palstalle, olen muulloinkin eksynyt mm Lapissa.

• Anonyymi kirjoitti:

Joo, Jeesuksella tarkoitat todennäköisesti Nasaretin Jeesusta.

Ilmeisesti jossain päin maailmaa Jeesus, Jesus tai Hesus on melko yleinen nimi.

Vasta äskettäin, vanhana aikuisena, sain tietää, että melko yleinen musliminimi Ibrahim on sama kuin Aabraham.

Olen eksynyt tälle palstalle, olen muulloinkin eksynyt mm Lapissa.

Toivottavasti löydät joskus elämääsi sen Jeesuksen ja liityt ehkä luterilaiseen kirkkoon! Hyvää loppuviikkoa!

• Anonyymi
      • Olen joskus ollut lähellä liittyä Helluntaiseurakuntaan, kun melkein koko kaveripiiriä oli hellareita. Mutta sitten katsoin, että olen sittenkin luterilainen, kun tulin hetken käytyä hellareitten jumalanpalveluksissa ja nuorisoryhmissä.

• Anonyymi

Kuuluisin kirkkoon, jos suhteessa veroon saisin etuja.

• Anonyymi

Tosin enpä usko, että saisin mitään mitä minulla on jo, joten ei lisäarvoa.

• Anonyymi

En kuulu luterilaiseen kirkkoon, koska, heiiidän vauva aste on Raamatun vastainen petos.
      Lisäksi kirkko on maailmallistunat muodinmukaisen seksuaalisen luonnottomuuden mukaisesti.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2143
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1454
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      934
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe