Pyytäisin apua. Minulla on remppa menossa ja jouduin vaihtamaan moninapaliittimestä yhden Abiko liitinparin, olivat ihan vihreitä. Ja nyt kone ei käynnisty. Nyt en löydä kytkinkaaviota että näkisin minkä värinen johto aktivoi startin. Koneesta ei edes kuulu siitä kuuluisaa "klick" kun kääntää virta-avainta. Osaisiko joku neuvoa mistä löytyy kytkentäkaavio (wiring diagram) ?
Volvo Engine AQ 225 F (V-8)
15
101
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä niistä kaikista liitimistä?
Montako napaa?
Menikö johdot sekaisin vai epäonnistuiko jotain, nimittäin kahden johdon liittämisessä ei pitäisi olla montaa erilaista tapaa tehdä se?Muistaakseni 7 napaa, liitin on virranjakajan takana. Tein niin että irroitin Abikot moninaparungosta ja minulla oli 7 johtoa kädessäni Abikoineen. Niin ennen siitä kuvasin sen kameralla. Tämän jälkeen juotin vanhat Abikot uudestaan (alkuperäinen puristosliitos yli 30 vuotta vanha), ja tämä on ehkä epäonnistunut. No, jatko on selvää kiitos alla olevan anonyymin. Releelle menevä johto on keltainen/punaraita. Seuraan miten se pysyy jännitteellisenä kun vaimo kääntää virta-avainta. Yhden liitinparin vaihdoin (se läpihapettunut).Lumisateen takia jää tänään tekemättä mutta huomenna homma jatkuu. Kerron miten kävi. Ja kiitos kommentista ja hyvää veneilykesää.
- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Muistaakseni 7 napaa, liitin on virranjakajan takana. Tein niin että irroitin Abikot moninaparungosta ja minulla oli 7 johtoa kädessäni Abikoineen. Niin ennen siitä kuvasin sen kameralla. Tämän jälkeen juotin vanhat Abikot uudestaan (alkuperäinen puristosliitos yli 30 vuotta vanha), ja tämä on ehkä epäonnistunut. No, jatko on selvää kiitos alla olevan anonyymin. Releelle menevä johto on keltainen/punaraita. Seuraan miten se pysyy jännitteellisenä kun vaimo kääntää virta-avainta. Yhden liitinparin vaihdoin (se läpihapettunut).Lumisateen takia jää tänään tekemättä mutta huomenna homma jatkuu. Kerron miten kävi. Ja kiitos kommentista ja hyvää veneilykesää.
Abikot ovat kalliita joten kannattaa tehdä useampikin tunti töitä ennen kuin puristaa uuden paikalleen.
- Anonyymi
Tuolta olen löytänyt oman koneen räjäytys yms. Kuvat. Toivottavasti löydät omaasi vastauksen.
https://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-schematics-MarineGasolineEngines.aspx Tämä tuntuu vaikealta. Kone ei inahdakaan. Viimeinen toivo on että maadoitus ei ole kunnossa. En ole koskaan tarkistanut sitä ja kone ollut meillä 20 vuotta. En tiedä mistä kone on maadoitettu mutta eiköhän selviä kun ottaa akusta lähtevän - johdon käsiin.
- Anonyymi
Mootorirempan jälkeen kone ei inahda ja epäilet liitintä?
Oikeesti?
Sulje startin solenoidi ja katso, mitä tapahtuu.- Anonyymi
Silloin pitäisi ainakin pyörittää, jos on akussa virtaa. Jos ei edelleenkään inahda, niin vika ei ole ohuissa johdoissa vaan paksuissa ja/tai akussa tai startissa.
Anonyymi kirjoitti:
Silloin pitäisi ainakin pyörittää, jos on akussa virtaa. Jos ei edelleenkään inahda, niin vika ei ole ohuissa johdoissa vaan paksuissa ja/tai akussa tai startissa.
"Sulje startin solenoidi ja katso, mitä tapahtuu." Kyllä näin teen huomenna. Lävistän nuppineulalla solenoiidiin menevän johdon eristyksen ja syötän sinne 12 VDC. Jos ei silloin edes inahda niin on piru merrassa . Kiitos vinkistä.
PS Tämä vene (Marino 23 DL) ei ole tehty V- moottoreita varten vaan rivi moottoreille. Tilaa ei ole fyysisesti oikosulkea solenoidi tai ohittaa se.- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
"Sulje startin solenoidi ja katso, mitä tapahtuu." Kyllä näin teen huomenna. Lävistän nuppineulalla solenoiidiin menevän johdon eristyksen ja syötän sinne 12 VDC. Jos ei silloin edes inahda niin on piru merrassa . Kiitos vinkistä.
PS Tämä vene (Marino 23 DL) ei ole tehty V- moottoreita varten vaan rivi moottoreille. Tilaa ei ole fyysisesti oikosulkea solenoidi tai ohittaa se.Solenoidin ohittamisessa ei olisi järkeä koska kone ei silloin inahdakaan (tuntuuko tutulta?)
Solenoidin luona on sulake, joka voi olla poissa tai sitä ei ole asennettu.
Moottori on yksinkertainen. Jos se ei inahda eli solenoidi ei edes naksahda, niin starttiin ei tule virtaa tai solenoidi ei maadoitu.
Johtonipussa pitää olla johto, jossa on jännite ja joka tulee startilta. Sinne tulee myös toinen johto virralla akulta. Kun maadoitat startilta tulevan johdon, startti hyrähtää. Jos maadoitat väärän, niin jossain palaa sulake, johto tai koko vene.
Startilta tulevalla johdolla on akun plus napaan vastusta, toisella ei. Voit ehkä kokeilla laittamalla lampun väliin. Se voi riittää siihen, että solenoidi naksahtaa.
Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri. Anonyymi kirjoitti:
Solenoidin ohittamisessa ei olisi järkeä koska kone ei silloin inahdakaan (tuntuuko tutulta?)
Solenoidin luona on sulake, joka voi olla poissa tai sitä ei ole asennettu.
Moottori on yksinkertainen. Jos se ei inahda eli solenoidi ei edes naksahda, niin starttiin ei tule virtaa tai solenoidi ei maadoitu.
Johtonipussa pitää olla johto, jossa on jännite ja joka tulee startilta. Sinne tulee myös toinen johto virralla akulta. Kun maadoitat startilta tulevan johdon, startti hyrähtää. Jos maadoitat väärän, niin jossain palaa sulake, johto tai koko vene.
Startilta tulevalla johdolla on akun plus napaan vastusta, toisella ei. Voit ehkä kokeilla laittamalla lampun väliin. Se voi riittää siihen, että solenoidi naksahtaa.
Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.
Olen sähkäri.- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.
Olen sähkäri.Olet helvetin huono sähkäri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet helvetin huono sähkäri.
Olikohan tuo nyt tarpeen. Tänä päivänä saatu koulutus on usein hyvin pienelle alueelle suunnattu, eikä kaikki ”sähkärit” ole välttämättä sinuja venemoottoreiden kanssa.
Minäkin ostin aikoinaan veneen koneinsinööriltä ja jouduin hänen jäljiltään käymään kaikki uudelleen läpi. Yksi esimerkki oli polttoainetankki, joka oli rakennettu sellaiseen paikkaan, ettei sen puhdistaminen ollut mahdollista ilman mittavia purkutöitä.
Satunnainen tarkkailija Anonyymi kirjoitti:
Olikohan tuo nyt tarpeen. Tänä päivänä saatu koulutus on usein hyvin pienelle alueelle suunnattu, eikä kaikki ”sähkärit” ole välttämättä sinuja venemoottoreiden kanssa.
Minäkin ostin aikoinaan veneen koneinsinööriltä ja jouduin hänen jäljiltään käymään kaikki uudelleen läpi. Yksi esimerkki oli polttoainetankki, joka oli rakennettu sellaiseen paikkaan, ettei sen puhdistaminen ollut mahdollista ilman mittavia purkutöitä.
Satunnainen tarkkailijaKiitos myötätunnosta. Asia selvisi, jippiiiiii ! Tämä on ihan tyhmä juttu. Olin unohtanut kiinnittää solenoidin maadoituksen. Kun se oli tehty hörähti kone käyntiin. Sähköinsinöörin " tekemiä korjauksia ". Kiitos kaikille kommenteista ja hyvää veneilykesää .
- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Kiitos myötätunnosta. Asia selvisi, jippiiiiii ! Tämä on ihan tyhmä juttu. Olin unohtanut kiinnittää solenoidin maadoituksen. Kun se oli tehty hörähti kone käyntiin. Sähköinsinöörin " tekemiä korjauksia ". Kiitos kaikille kommenteista ja hyvää veneilykesää .
Joksus tarvitaan pieni töytäisy, että ihminen ryhdistäytyy :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih475957Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6152390Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821191Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591058- 771033
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä541006Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.62965- 61915
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58789