Vuosimalli 90 yamaha 60hv. Tuorevoitelu tuli poistettua käytöstä. Mikähän olis sopiva/riittävä seossuhde? Ajo suurimmaksi osaksi matka ajoa, eli ei tule uisteltua yms.
Seossuhde?
5
95
Vastaukset
- Anonyymi
Ennen tuoreöljyvoitelua kaikissa Yamahoissa oli 1% seossuhde, joten eiköhän se toimi hyvin. Tietysti öljy ei saa olla kuraa.
- Anonyymi
1% seos kuulostaa kovin vähältä. Ehkä kannattaa kysellä perämoottoreita korjaavilta pajoilta kanssa . Tohatsun 20hv 2T-koneessa valmistajan ohje on 2%.
- Anonyymi
Jammuossa on aina käytetty 1% seosta, mutta öljyn pitää olla perämoottoriin tarkoitettua synteettistä 2t öljyä, eikä mitäsattuu löytymään, kuten monilla tapana ja sitten koneessa alkaa ongelmat.
- Anonyymi
1-2% ei oikeastaaan mitään väliä jos kone on kunnossa ja öljy on TCW3 luokiteltua
- Anonyymi
Minulle on jäänyt käsitys, että monissa koneissa oli yli 1% suositus "silloin joskus" , mutta kun jotkut valmistajat lähtivät 1% linjalle niin muut seurasivat markkinatilanteen takia perässä, vaikka koneet olisi voineet paremmin runsaammalla öljyllä.
Muistan myös parin kolmen vuosikymmenen takaisen huoltokirjoituksen ruotsalaisessa venealan lehdessä, jossa Yamaha huoltaja kertoi näkevänsä purkutilanteissa että koneet olivat paremmassa kunnossa jos oli käytetty yli 1% ölymäärää.
Aikonaan kerrottiin myös, että viranomaiskäytössä lisättiin öljyä bensaan syksyllä kun vedet kylmeni - käytössä oli tehokkaita automaattiannostelulla toimivia 2-t koneita, mutta en muista oliko kyseessä annostelun epäluotetavuus vai öljyn suurempi tarve kylmässä.
Vaikka nämä muistikuvat ovat epämääräisiä, niin päädyin tuolloin 1,5 % seokseen, tietenkin TC-W3:ta , ja olen pysynyt siinä tiukasti, vaikka manuaaleissa suositellaan 1% . Tosin omat koneet ovat ollet välillä 2-35 hp.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732805
- 632694
- 681792
- 241637
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä151568- 201560
- 151412
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229