Isolla perällä

Anonyymi

Mitä tarkoitetaan iso perä perämoottoreissa? Muutamassa myynti ilmossa ollu..

8

313

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen lähes koko ikäni ollut tuuppareiden kanssa tekemisissä, mutta en ole tuollaista kuullut.

• Anonyymi

Joitakin perämoottorimalleja on tehty kahdella eri alaosalla. Esimerkiksi 2T Yamaha 50 taisi olla samalla kuin Yamaha 40 ja myöhemmin sama kuin Yamaha 60-70. Myös Mercuryllä oli vastaava tapaus olisiko ollut 60 hv. Toisella mallilla oli lisänimi big tail ja sitä myytiin rinnakkain.

Tarkoittaa siis yleensä paksumpaa vaihteistoa, mahdollisesti eri akselia ja mahtuu suurempi potkuri. Nopeassa ja kevyessä veneessä pelkkä haitta, mutta raskaassa ja hitaassa voi olla etu.

• Anonyymi

Evarilla ja Johnssonilla oli 50-60 hv koneissa 140hv moottoreiden periä, ja sitten myös hyvinkin solakoita periä, joita sanoivat "pikkuperäksi.

• Anonyymi

Käytännössä tuo Mercuryn isoperä tarkoitettu kovempaan rasitukseen/työkäyttöön, nyt uusissa malleissa tuo kulkee nimellä Mercuryn 60 Command Thrust -mallissa on suurempi vaihteistokotelo, suurempi potkuri ja hitaampi välityssuhde. Ne tarjoavat enemmän työntövoimaa ja paremman hallinnan kuin yksikään toinen vastaavan kokoluokan perämoottori. Entistä paremman työntövoiman tuottaa 2,33:1-välityssuhde 44 prosenttia suuremmilla hammaspyörillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käytännössä tuo Mercuryn isoperä tarkoitettu kovempaan rasitukseen/työkäyttöön, nyt uusissa malleissa tuo kulkee nimellä Mercuryn 60 Command Thrust -mallissa on suurempi vaihteistokotelo, suurempi potkuri ja hitaampi välityssuhde. Ne tarjoavat enemmän työntövoimaa ja paremman hallinnan kuin yksikään toinen vastaavan kokoluokan perämoottori. Entistä paremman työntövoiman tuottaa 2,33:1-välityssuhde 44 prosenttia suuremmilla hammaspyörillä.

Työkäyttö ja kovempi rasitus ovat väärät sanat. Ne ovat tarkoitettu hitaampiin vauhteihin. Etua tulee lähinnä puoliliukuvissa ja uppoumarunkoisissa veneissä.

Liukuvissa, varsinkin nopeammissa, pelkkää haittaa. Enemnän painoa, enemmän vastusta, isoa potkuria ei haluta ja välitys ei ole optimaalinen noille vauhdeille.

• Anonyymi

Tapauskohtaista, itse tykkään kuitenkin vielä kertoa vaihdekotelon halkaisijan kun puhun alavaihteistosta.. Useaan moottoriin on saatavilla eri vaihteistoja.

• Anonyymi

No tulihan sekin sieltä viimein, monta päivää jo odoteltiin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2620
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1762
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1587
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1510
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1450
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1362
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe