Voiko hybridiautoa hitsata? Apua ja asiallisia vastauksia kaivataan.

Anonyymi

Käytössäni oleva 2007 Prius on myös aika pahasti ruosteessa alustastaan, kuten moni muukin on Toyotistaan kirjoittanut.
Katsastusmies kehotti rustesuojaamaan alustan pikaisesti, mutta ruostesuojaamo ei halunnut selvästi tehdä asialle mitään. Heti tarkastuksen jälkeen ilmoittivat, ettei työlle sää enään takuuta, koska ruoste on edennyt pistehitsisaumojen väliin.
Asian korjaamiseksi ei ole toistaiseksitehty mitään.
Varsinainen asiani koskee alustan mahdollista hitsaamista tulevaisuudessa. Onko se edus teoriassa mahdollista ja tekeekö kukaan sellaista enään?
Minulle on myös ehdotettu alustan öljyämistä, mutta sen jälkeen taas hitsaaminen on kai mahdotonta palovaaran vuoksi?
Onko Etelä-Suomessa yritystä, joka voisi edes antaa ensiapua pohjalle ja hidastaa pohjan ruostumista?

31

3556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Homma olisi pitänyt tehdä aikanaan. Nyt se on jo myöhäistä ja korjaus todella vaikeaa, eikä enää kannattavaa tuon ikäiselle autolle jos ruostesuojausta ei ole tehty aikoinaan.

      • Anonyymi

        Tojon korkean hinnan vastineeksi moni kuvittelee saavansa tehtaalla ruostesuojatun auton.


    • Anonyymi

      Miten se öljyäminen vaikuttaisi pohjaan ja saisiko sillä muutaman lisävuoden autolle vielä?

      • Anonyymi

        Öljy on hemmetin huono ruostesuojauksessa, ei pysy kuin hetken aikaa ja huuhtoutuu pois. Pitää olla kunnollinen tunkeutuva ruostesuoja-aine ja suojaava massa päälle. Ammattifirma kyllä tietää millä saa ainakin pysäytettyä ruosteen etenemisen muutamaksi vuodeksi. Kun vielä uusii käsittelyn vuoden-parin kuluttua niin suojaustehokin paranee.

        Takuutahan tuossa ei enää saa, mutta se voi olla jopa työn hintaa alentava tekijä.


    • Anonyymi

      Kylä tuo on menetetty peli. Kiertoon vaan jos siitä vielä jotain saa.

      • Anonyymi

        Ruostuneesta Priuksesta ei paljoa makseta.


      • Anonyymi

        Ongelmajätteeksi käytetyt Priukset luokitellaan.


    • Anonyymi

      Ei kai se kiertoon laittaminen ruostetta poista?

      • Anonyymi

        Kiertoon laitto siirtää ruostuneen tojon jonkun toisen murheeksi.


    • Anonyymi

      Ilmeisesti ei auto kuitenkaan ole vielä ruostunut mistään puhki?

      Jos ruosteen alla on riittävästi tervettä peltiä, niin kyllä tuon vielä käsiteltyä saa. Ruoste pistehitsisauman välissä tosiaan johtaa useimmiten siihen, ettei ruostesuojaamo voi antaa tekemälleen ruostesuojaukselle takuuta, mutta oikeilla aineilla saumojenkin ruostumista saa ainakin hidastettua, jos saumat eivät ole vielä alkaneet irvistellä.

      Missä päin asut? Pyydä tarjous esim. Senotecilta Nokialta, jos on kohtuullisen matkan päässä. Ovat suojanneet aika pahaankin jamaan ehtineitä autoja, mutta hintakin on sitten kyllä työmäärän mukaan.

      • Anonyymi

        > Jos ruosteen alla on riittävästi tervettä peltiä, niin kyllä tuon vielä käsiteltyä saa.

        Hah! Nämä itäautot ruostuu sisältä ulospäin. Siinä vaihessa kun maalipinnassa näkyy ruostekukkia, alla ei enää ole lainkaan peltiä, vaan pelkkää "näkkileipää". Siinä sitten onkin pulma, kuinka kaukaa sitä peltiä pitää etsiä, että saisi paikkapalan kiinni.


    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista!
      Asun Järvenpäässä ja olen valmis viemään auton kauemmaksikin, jos sille sää vielä lisävuosia, koska käyttöarvoa sillä vielä minulle on.
      Täytyy olla yhteydessä Nokialle, kun ei tässä paljon vaihtoehtoja ole jäljellä.
      Vaasan seudulla on useampikin öljyn ja massan sekoitusta käyttäviä suojaamoja, mutta onkohan se silloin juurikin ruosteen suojaamista, eikä rustesuojaamista.
      Auton ongelma siis ruoste pistehitsien välissä, joka on tunkeutunut peltien väliin, pullistaen sen.

    • Anonyymi

      VArmasti joku ruostesuojausfirma ottaisi auton hoidettavaksi, mutta kalliiksi tuollaisen korjaaminen pajalla tulee. Pystytkö itse tekeen mitään autolle?

      Mulla oli joskus aikanaan 1990-luvun Ford Escort, jossa kynnyskoteloiden pistehitsaussaumat alkoi pullistella. Muuta näkyvää ruostevaurioa ei ollut lukuun ottamatta akseliston ja tukivarsien pintaruostetta. Hoidin homman itse seuraavalla tavalla:

      1. Irtoruosteet ja muu töhkä pois, noista pullistuneista raoista kaivoin puukon kärjellä sen mikä lähtee.
      2. Kynnyskoteloihin sisälle maaliruiskulla tunkeutuvaa ruosteenestoainetta (en muista nimeä). Sitten samaa tököttiä myös alakautta noihin pullisteleviin saumoihin.
      3. Naputtelin pullistelevat kohdat umpeen.
      4. Kunnon kerros massaa pohjaan.

      Saumat kesti ainakin sen n. 4 vuotta, jonka vielä autoa pidin eikä katsurillakaan ollu valittamista ruosteista.

    • Anonyymi

      Kylläpä 2007 varmaan jo käytettiin erikoismenetelmiä, joiden vuoksi alustan hitsaileminen ei ole sallittua.

      • Anonyymi

        Suurlujuusteräs on hankalasti hitsattavaa ja se on parempi jättää erikoismiesten tehtäväksi. Sähköhärveleiden suojaaminen hitsauksen ajaksi on myös ongelma.


    • Anonyymi

      Ei ole mitään paikkaa missä pääsisin auton alle, eikä oikein pysy pensseli kädessä. Jonkin verran olisin valmis korjauksesta maksamaan, koska tuollaisena en voi autoa kovin kauan käyttää. Aikaa myös jahkailuun ei enää ole, joten vien auton johonkin alan liikkeeseen, joka ottaa vastaan.

    • Anonyymi

      Nyt on pohja saanut ensiapua. Ystäväni pesi Priuksen pohjan höyrypesurilla, jolla lähti pintaruosteet suurimmaksi osaksi pois. Tämän jälkeen auto kuivui paripäivää helteessä ja sitten alustaan ruiskutettiin kotelosuojaainetta useampi kerros, muutaman tunnin välein.
      Tuntui hyvin imeytyvän ruosteisiin saumoihin.
      Kiitos neuvoista, toki en saanut vielä vastausta voiko tuota autoa hitsata, mutta tuskin tarvitsee minun omistukseni aikana muutenkaan. Jos vaikka pari vuotta vielä ajelisin...

      • Anonyymi

        Voi sitä hitsats, kunhan puhdistaa pois tuon teidän laittamanne kotelosuoja-aineen.


    • Anonyymi

      Jos irrottaa akut ja hybriidiyksikön- päivän homma ammattilaiselta. Sitten voi hitsata kun kiinnittää autosta maajohdon 15 metriä johonkin isoon metalliesineeseen joka deaktivoi maasäteilynkin.
      Itsellä on metalliesineenä vanha traktori mc cormickki, käy myös rautapata tms.
      Elektroniikka on hyvin herkkää eikä kestä muuten sähköpiikkejä joita hitsauksessa syntyy.

      • Anonyymi

        Terojen mielestä Toyota ei ruostu, onko tuo valetta koko juttu kun Skoda ja Volkkari vaan ruostuu, nyt Terot kommenttia valehteleeko tuo kirjoittaja teidän mielestä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terojen mielestä Toyota ei ruostu, onko tuo valetta koko juttu kun Skoda ja Volkkari vaan ruostuu, nyt Terot kommenttia valehteleeko tuo kirjoittaja teidän mielestä..

        No eihän se niiden palstatoyotistien mielestä ruostu mutta monilla on toinen kokemus...prius ei kuitenkaan ole niitä kaikkein ruostuvimpia Toyotia.


      • Anonyymi

        Ikävä homma noiden patteriautojen korjaaminen.


    • Anonyymi

      Jos et tee mitään etkä koske mihinkään niin auto kestää vielä 15 vuotta.

      • Anonyymi

        Ei mahda kyllä kestää. Toyotan pitkäiköisyysbperustuu vain vähäiseen ajoon. Mitä tiiviimmän otteen ruoste on ehtinyt autosta saada, sen pikemmin se maatuu.


    • Anonyymi

      Ajoakusta johto suoraan puikkoon ja toinen runkoon, niin syntyy siistiä saumaa.

    • Anonyymi

      ei voi hitsata, akkuelektroniikka hajoaa. Öljypohjainen massa hidastaa matkaa paalaamoon.

      • Anonyymi

        Tuon ikäisessä ei ole vielä hitsausta kielletty, mutta sähkölaitteiden suojaus hitsauksen ajaksi teettää rutkasti töitä. Ilman niitä suojaus toimenpiteitä jotakin varmasti hajoaa. Tuo on ammattilaisten hommaa. Tulee sen verran hinnakkaaksi, että tuskin kannattaa.


    • Anonyymi

      Meidän Yaris ruostui puhki taka-akselin kohdalta ja sen hitsasi paikallinen pikku korjaamo. Hintakaan ei ollut, kuin 150 euroa ja uusintakatsastuksessa kehuttiin siistiä korjausta. Eli kyllä varmasti korjaus jossain onnistuu...

      • Anonyymi

        Kumpi tuo oli tavallinen vai hybridi. Tavallinen on helpompi kuin hybridi. Hybridinkin pystyy hitsaamaan, mutta on muistettava niiden sähkövehkeiden suojaus, ettei saa virtapiikkiä.Uudemmissavoi olla suurlujuus teräksiä, jolloin hitsaus on kielletty. Niidenkin korjaukseen on omat menetelmät.


    • Anonyymi

      Salon Autohitsaus hoiti raksa pakuni hiekkapuhallukseen ja epoksi maalukseen. Kaiken jälestä ruostesuojaamoon. 6 vuotta mennyt. Eikä ole ruoste enää pohjaan tarrannut.

    • Anonyymi

      Ei voi. Pakko antaa ruostua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2653
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2592
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe