Ennen muinoin henkilöautoilijat ohittivat rekat ja linja-autot, jos niitä sattuivat matkalla tavoittamaan. Nykyään raskaissa ajoneuvoissa on nopeudenrajoittimet, jotka ovat merkittävästi laskeneet maanteillä nopeuksia. Henkilöautoissa on ajo-ominaisuudet kehittyneet ja tehotkin kasvaneet merkittävästi. Nykyautolla ohittaminen onnistuu paljon paremmin kuin takavuosien vastaavalla kalustolla.
Miksi ihmeessä henkilöauton kuljettajien tarvitsee ylipäätään jäädä hidastelemaan raskaankaluston eteen ja kirjoitella kommenttejaan turvaväleistä esim. tänne suomi24:ään?
Turvaväleistä ja ohittamisesta
29
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Miksi ihmeessä henkilöauton pitäisi ohittaa linja-auto, koska molemmille on sallittu sama ajonopeus moottoritietä lukuun ottamatta.
Nämä turvaväleistä kirjoittavat ovat sitten oma ryhmänsä. He ajavat rystyset valkoisena oman mittarin mukaan 70...80 km/h ja sitten ihmetys on suuri kun joku ilmestyy taustapeiliin. Paljon helpompaa olisi väistää seuraavalle pysäkille kuin itkeä asiaa täällä.- Anonyymi
Jos et pysty/osaa ohittaa, mene sinä sinne pysäkille odottelemaan, en ala ajamaan 80 alueella 110 km/h sinun mieliksesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et pysty/osaa ohittaa, mene sinä sinne pysäkille odottelemaan, en ala ajamaan 80 alueella 110 km/h sinun mieliksesi.
Mitähän tämä purkaus mahtaa tarkoittaa..?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän tämä purkaus mahtaa tarkoittaa..?
Oletko humalassa? Sehän on aivan selvää suomea.
- Anonyymi
Ajoin viime viikonloppuna nopeusrajoitusta muutama (3-4) km/h nopeampaa todellista vauhtia, eli hivenen ylinopeutta. Silti perään muodostui jono. Jos olisi ajanut alle rajoitusten, olisi siirtynyt syrjään ja päästänyt jonon ohi. Nyt kun itse jo ajoin muutama km/h yli rajoitusten, niin en sitä tehnyt, enkä tule jatkossakaan tekemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoin viime viikonloppuna nopeusrajoitusta muutama (3-4) km/h nopeampaa todellista vauhtia, eli hivenen ylinopeutta. Silti perään muodostui jono. Jos olisi ajanut alle rajoitusten, olisi siirtynyt syrjään ja päästänyt jonon ohi. Nyt kun itse jo ajoin muutama km/h yli rajoitusten, niin en sitä tehnyt, enkä tule jatkossakaan tekemään.
Itselläni on tapana ajaa varsinkin kahdeksankympin alueella 10km/h yli rajoituksen (inisijöille tiedoksi, että tuossa vaiheessa todellinen nopeus on noin 85km/h, testattu on), eli siis hiukan ylinopeutta (törkeää, tiedän). Siitä huolimatta taakseni muodostuu aina jono ja yleensä kukaan ei lähde edes ohittamaan, vaan sinne he jäävät typeränä "köröttelemään" ja tietenkin mahdollisimman lähellä edellä ajavaa.
Tämä on todella outoa käyttäytymistä ja kertoo vain siitä, että suurimmalla osalla ei ajotaito ole riittävällä tasolla ja todennäköisesti älyllisessäkin tasossa olisi parantamisen varaa. Moni luottaa vain tuuriinsa ja siihen, että "kyllä ne muut sitten tarpeen tullen väistävät minua". Kaikille pitäisi tehdä parin vuoden välein jonkinlainen älykkyystesti liikenteeseen liittyen. Uskon oikeasti, että ainakin kolmasosa tulisi menettämään ajolupansa, ehkä jopa minäkin.
- Anonyymi
Joo wanabe ohittajien olisi pikkuhiljaa ymmärrettävä ettei muut tee ohitusta hänen puolestaan, nyt kasva mieheksi ja vapauta se sisäinen makuliinisuutesi, tee ohitus rohkeutta pappa pystyt siihen
- Anonyymi
Ja sitten jonne heräsi päiväuniltaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten jonne heräsi päiväuniltaan.
Mikä se jonne on? Missä sellainen tai sellaisia on nähtävissä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä se jonne on? Missä sellainen tai sellaisia on nähtävissä?
Katsot vain peiliin niin näet talttahampaisen ja hörökorvaisen jonnen.
Kuorma-autot ja ajoneuvoyhdistelmät tosin nykyään kulkevat ja etenkin kiihtyvät lisääntyneen teho-painosuhteen vuoksi aivan huomattavasti paremmin kuin ennen muinoin, mutta toisin väittäminen pitänee jättää aloittajan nuoruuden piikkiin, samoin kuin se, että raskaassa liikenteessä on ollut nopeusrajoittimet pakollisia varmasti jo reilusti aloittajan ajokortin iän ajan.
Satasen alueella ei henkilöauto jää kuorma-auton eteen lojumaan, eikä kahdeksankympin alueella juuri ole syytä eikä mahdollisuuksiakaan ohittaa ainakaan ajoneuvoyhdistelmää laillisesti."Satasen alueella ei henkilöauto jää kuorma-auton eteen lojumaan..." Mitä tuolla mahdat tarkoittaa, hyvin useinhan pikkuauto vetää rekkaa perässään niin kahdeksankympin kuin satasenkin alueella. Seurauksena rekan rytmi sotkeentuu, eikä se pysty pitämään tasaista nopeutta. Letka rekan perässä kasvaa ja haitariliike pahenee. Turvallisuus ei ainakaan noin toimien parane.
Enevpk1 kirjoitti:
"Satasen alueella ei henkilöauto jää kuorma-auton eteen lojumaan..." Mitä tuolla mahdat tarkoittaa, hyvin useinhan pikkuauto vetää rekkaa perässään niin kahdeksankympin kuin satasenkin alueella. Seurauksena rekan rytmi sotkeentuu, eikä se pysty pitämään tasaista nopeutta. Letka rekan perässä kasvaa ja haitariliike pahenee. Turvallisuus ei ainakaan noin toimien parane.
Satasen alueella ei saisi eikä pitäisi ajaa alle raskaan kaluston nopeusrajoittimien nopeuden, muutoin on tientukkona. Hyvin harva näin ajaakin, ei "hyvin usein".
Toki olen itsekin huomannut kahdeksankympin alueella rekan tulevan takapuskuriin ajessani nopeusmittarin mukaan n. 86 km/h ja navigaattorin GPS:n mukaan 83 km/h.
Tällainen ei tietenkään edellytä itseltäni mitään toimenpiteitä. Ajan melkein rajoituksen mukaan, huomautuksen saamisen rajoilla rekkakuskin pyrkiessä laittomasti ajamaan kahdeksankympin alureella rajoitinta vasten ylinopeutta.
Tämän jätän hänen huolekseen.- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Satasen alueella ei saisi eikä pitäisi ajaa alle raskaan kaluston nopeusrajoittimien nopeuden, muutoin on tientukkona. Hyvin harva näin ajaakin, ei "hyvin usein".
Toki olen itsekin huomannut kahdeksankympin alueella rekan tulevan takapuskuriin ajessani nopeusmittarin mukaan n. 86 km/h ja navigaattorin GPS:n mukaan 83 km/h.
Tällainen ei tietenkään edellytä itseltäni mitään toimenpiteitä. Ajan melkein rajoituksen mukaan, huomautuksen saamisen rajoilla rekkakuskin pyrkiessä laittomasti ajamaan kahdeksankympin alureella rajoitinta vasten ylinopeutta.
Tämän jätän hänen huolekseen.Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, kertoo rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen Aamulehden jutussa 11.8.2018.
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Satasen alueella ei saisi eikä pitäisi ajaa alle raskaan kaluston nopeusrajoittimien nopeuden, muutoin on tientukkona. Hyvin harva näin ajaakin, ei "hyvin usein".
Toki olen itsekin huomannut kahdeksankympin alueella rekan tulevan takapuskuriin ajessani nopeusmittarin mukaan n. 86 km/h ja navigaattorin GPS:n mukaan 83 km/h.
Tällainen ei tietenkään edellytä itseltäni mitään toimenpiteitä. Ajan melkein rajoituksen mukaan, huomautuksen saamisen rajoilla rekkakuskin pyrkiessä laittomasti ajamaan kahdeksankympin alureella rajoitinta vasten ylinopeutta.
Tämän jätän hänen huolekseen.Kyllä tuossa tilanteessa kannattaa hidastaa vauhtia oman turvallisuuden takia. Jos takana ajava ei osaa asettaa turvaväliä nopeuteen sopivaksi, voi edellä ajava asettaa nopeuden turvaväliin sopivaksi.
Anonyymi kirjoitti:
Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, kertoo rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen Aamulehden jutussa 11.8.2018.
Nopeusrajoitusta hitaammin ajavan, jonoa keräävän henkilöauton kuljettajan olisi lyhyin, säännöllisin väliajoin väistettävä sivuun levähdyspaikalle tai vastaavaan paikkaan, missä voi päästää takana tulijat ohitseen laillisesti ja turvallisesti.
Ymmärrän kuitenkin, että raskaan ammattikaluston ei ole satasen alueella tarkoituksenmukaista eikä turvallistakaan väistellä takana tulevia, jos yhdistelmä pystyy pitämään yllä 80 km/h marssivauhtia.
Turvallisuuden ja matkustusmukavuuden lisäämiseksi voi tehdä myös enemmän, mitä laki vaatii. Se on laillista.Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuossa tilanteessa kannattaa hidastaa vauhtia oman turvallisuuden takia. Jos takana ajava ei osaa asettaa turvaväliä nopeuteen sopivaksi, voi edellä ajava asettaa nopeuden turvaväliin sopivaksi.
Turvavälistä vastaa lain mukaan takanatulija, ei edellä ajava. Ylinopetta ajamaan hiillostaminen ei ainakaan minuun tepsi, myöskään siten, että alkaisin takana tulijaa ärsyttämään vielä enemmän hidastelemalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, kertoo rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen Aamulehden jutussa 11.8.2018.
Tämäkin on totta, mutta se ei kuitenkaan poista muita hitaammin ajavan velvollisuutta seurata takaa tulevaa liikennettä ja tarvittaessa ajamaan pysäkille ja päästämään normaalinopeutta ajavat ohi. Tämän luulisi olevan kaikille itsestään selvää ilman laissa olevaa mainintaakin.
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Satasen alueella ei saisi eikä pitäisi ajaa alle raskaan kaluston nopeusrajoittimien nopeuden, muutoin on tientukkona. Hyvin harva näin ajaakin, ei "hyvin usein".
Toki olen itsekin huomannut kahdeksankympin alueella rekan tulevan takapuskuriin ajessani nopeusmittarin mukaan n. 86 km/h ja navigaattorin GPS:n mukaan 83 km/h.
Tällainen ei tietenkään edellytä itseltäni mitään toimenpiteitä. Ajan melkein rajoituksen mukaan, huomautuksen saamisen rajoilla rekkakuskin pyrkiessä laittomasti ajamaan kahdeksankympin alureella rajoitinta vasten ylinopeutta.
Tämän jätän hänen huolekseen.Kirjoittelet aika ahkerasti liikenne-apalstalle niin luulisi sinunkin ymmärtävän, että jos joku roikkuu takapsuskurissa kiinni on se erittäin vakava turvallisuusriski. Sillä ei ole väliä onko kyseesä moottoripyörä vai rekka. Perässä roikkuminen ei ole vain roikkujan huoli.
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoittelet aika ahkerasti liikenne-apalstalle niin luulisi sinunkin ymmärtävän, että jos joku roikkuu takapsuskurissa kiinni on se erittäin vakava turvallisuusriski. Sillä ei ole väliä onko kyseesä moottoripyörä vai rekka. Perässä roikkuminen ei ole vain roikkujan huoli.
Välimatkan pitäminen turvallisena on perässäajajan tehtävänä. Itse pidän huolen siitä, että en aja liian lähellä edellä ajavaa, ja toivoisin takanani ajavan tekevän samoin.
Aina ei tee. Se siitä sitten. En ala siitä säätämään.- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Välimatkan pitäminen turvallisena on perässäajajan tehtävänä. Itse pidän huolen siitä, että en aja liian lähellä edellä ajavaa, ja toivoisin takanani ajavan tekevän samoin.
Aina ei tee. Se siitä sitten. En ala siitä säätämään.Mutta jos perässä ajaja ei osaa/kykene/halua sovittaa turvaväli vallitsevaan nopeuteen, niin sitten edessä oleva joutuu säätämään nopeuden takana tulijan valitseman turvaväliin sopivaksi. Luulisi että vinkki menee perille viimeistää silloin, kun vauhti tippuu kävelyvauhdiksi.
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos perässä ajaja ei osaa/kykene/halua sovittaa turvaväli vallitsevaan nopeuteen, niin sitten edessä oleva joutuu säätämään nopeuden takana tulijan valitseman turvaväliin sopivaksi. Luulisi että vinkki menee perille viimeistää silloin, kun vauhti tippuu kävelyvauhdiksi.
Minä en reagoi. Joten ei "joudu".
Se on Hakuna Matata! :D- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämäkin on totta, mutta se ei kuitenkaan poista muita hitaammin ajavan velvollisuutta seurata takaa tulevaa liikennettä ja tarvittaessa ajamaan pysäkille ja päästämään normaalinopeutta ajavat ohi. Tämän luulisi olevan kaikille itsestään selvää ilman laissa olevaa mainintaakin.
Etkö oikeasti pääse mistään ohi, senkö takia muiden pitää mennä pysäkeille odottelemaan ?Sinä olet se tohelo, joka ei osaa tai uskalla ohittaa, tämän tiedät itsekin, vaikkei sitä laissa erikseen mainita...
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Minä en reagoi. Joten ei "joudu".
Se on Hakuna Matata! :DEhkä joku toinen haluaa "reagoida" ja tipuuttaa vauhtia kunnes viesti menee perille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö oikeasti pääse mistään ohi, senkö takia muiden pitää mennä pysäkeille odottelemaan ?Sinä olet se tohelo, joka ei osaa tai uskalla ohittaa, tämän tiedät itsekin, vaikkei sitä laissa erikseen mainita...
Minä tyydyn elellä olevan vauhtiin jos se on mielestäni sopiva. Mikään laki ei kiellä olemasta tyytyväinen valittuun nopeuteen. Vasta kun/jos se on huomattavasti alle rajoitusten, niin menen ohi.
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Minä en reagoi. Joten ei "joudu".
Se on Hakuna Matata! :DKokeile joskus reagoida. Se on oikeastaan aika helppoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä joku toinen haluaa "reagoida" ja tipuuttaa vauhtia kunnes viesti menee perille.
Sillä edellä ajavalla ei ole mitään syytä tai tarvetta reakoida mitenkään.
Nämä "reakoivat" on niitä liikenteen kusipäitä joilla on hillitön halu ja tarve opettaa ja kouluttaa muita tiellä liikujia.
- Anonyymi
Joskus ihmettelee tuotakin.
Mä en muista koska mun perässä olisi roikkunut mitään raskaanliikenteen ajoneuvoa.
Enkä aja monestikaan ylinopeutta. 80km/h alueella ajan usein pk-seudun pääteitä missä pääsee ohi toista kaistaa eikä perässä tarvitse roikkua kenenkään. Maantiellä ajan niin harvoin muualla suomessa että ei ole pitkää kokemusta niistä.
Näitä haaveilijoita on, toisilla kiihdyttäminen siihen lopulliseen ajonepeuteen kestää 2km matkan, se kaksi kilsaa mennään sitten 80 alueella 60-70 ja kaikki alkaa ohittaa..
Huomioikaa takana oleva liikenne vaikka ei kiire olisikaan, ei se haittaa vaikka ajat suurin sallittua nopeutta. - Anonyymi
Risto Jarlakin otti kantaa: https://www.hs.fi/fingerpori/car-2000006577377.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565710Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141737
- 941566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391369Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121325Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3521286