Mikä ompelukone on hyvä mielestäsi ja miksi.
Uusi pitäisi ostaa ja nyt on pää sekaisin kaikista niistä todella hyvistä joita kaupoista saa, hinta pitäisi olla kohtalainen ja ompelenkin kohtalaisesti kaikkea sekä uutta että vanhaa.
Mielipiteet esiin nyt en jaksa niin juosta kuuntelemassa maireita, makeita selityksiä miksi juuri joku tietty pitäisi ostaa.
Eli ei nyt pelkästää pelkkä peruskone mutta ei kuitenkaan mikään 2000€ hintainen.
mikä ompelukone
21
41203
Vastaukset
- vieras 4
Nämä ovat makuasioita ja riippuu tietysti siitä, mitä aiot ommella. Minulle riittää ompelukoneessa tasan kaksi ommelta: suora ja siksak. Napinläpeä varten en tarvitse ohjelmoitua toimintoa, erikoisompeleilla tai ohjelmoitavilla kuviolla en tee yhtään mitään ja joustavia neuloksia ompelen mieluummin saumurilla (joustinommel on kyllä kätevä, mutta kone ei ole silloin enää ihan perusperuskone). Vähän paremman koneen säädettävää kankaansyötintä kyllä kaipaan.
Osta takuuhuollettu vaihtokone, eivät ne kaikki ole ikäloppuja ja hinta on murto-osa alkuperäisestä.- kyllästynyt
Vaihtoehto olisi toinen vaihtoehto, itse myös olen yrittänyt miettiä mitä haluaisi ja muutaman "ylinmääräisen" piston kyllä haluaisin, itselläni on myös saumuri joten se tekee ison työn.
Tilkkutöitä, aplikointeja, uutta sekä vanhan korjaus on lähinnä tiedossa mutta ei paljon.
Se juuri kun katsomassa olen käynyt niin jokainen kehuu juuri omaansa ja ei kerro ongelmia tai puutteita, omani (Bernette vm. 87) oli kohtalainen mutta pariin otteeseen olen jo korjattavaksi vienyt kun pari saumaa saa ommeltua ja sen jälkeen "hyytyy" eli ei kulje, ei edes kun pyörää kiertää. Pksut kankaat on uutena hyvin mennyt mutta ei nyt enää ja olen sitä mieltä että on kyllä työnsä tehnyt olen ommellut kolmelle lapselle omat ja vanhat korjatut ja kaikkea siltä väliltä.
Uutta olen hankkimassa oli järkeä tai ei. - kyllästynyt
kyllästynyt kirjoitti:
Vaihtoehto olisi toinen vaihtoehto, itse myös olen yrittänyt miettiä mitä haluaisi ja muutaman "ylinmääräisen" piston kyllä haluaisin, itselläni on myös saumuri joten se tekee ison työn.
Tilkkutöitä, aplikointeja, uutta sekä vanhan korjaus on lähinnä tiedossa mutta ei paljon.
Se juuri kun katsomassa olen käynyt niin jokainen kehuu juuri omaansa ja ei kerro ongelmia tai puutteita, omani (Bernette vm. 87) oli kohtalainen mutta pariin otteeseen olen jo korjattavaksi vienyt kun pari saumaa saa ommeltua ja sen jälkeen "hyytyy" eli ei kulje, ei edes kun pyörää kiertää. Pksut kankaat on uutena hyvin mennyt mutta ei nyt enää ja olen sitä mieltä että on kyllä työnsä tehnyt olen ommellut kolmelle lapselle omat ja vanhat korjatut ja kaikkea siltä väliltä.
Uutta olen hankkimassa oli järkeä tai ei.Siis käytetty voisi olla toinen vaihtoehto.
Sanat tässä sekaisin jo menee - vieras
kyllästynyt kirjoitti:
Uutta olen hankkimassa oli järkeä tai ei.Neuvoksi voin antaa vain kokeilla esittelykoneilla senkaltaisia ompelutöitä, joita teet paljon. Aikoinaan pienen paikkakunnan ompelukonemyyjä saattoi pistää pari sovitunlaista esittelykonetta auton takakonttiin ja tuoda asiakkaalle kokeiltavaksi. En tiedä vieläkö on näin ostajaystävällisiä myyjiä, mutta kannattaa aina kysyä tai testata sitten liikkeessä.
Ompelukoneita ja niiden käyttäjiä on niin monenlaisia, että vaikeaa suositella yhtä merkkiä tai jotain mallia. Oma ompelukone tikittää paksut saumat ja jopa muovia tekemättä hyppytikkiä tai jumiutumatta, mutta silkkiä tai neulosta sillä on aika turhauttavaa ommella. Kokeile myös kavereiden koneita.
Muuten tuli mieleen tuosta hyytymisestä: puhdistathan koneen tekstiilitomusta säännöllisesti ja öljyät? Hyväkin kone hyytyy, jos sitä ei pidetä puhtaana ja sopivasti öljyttynä. Bernette saattaa olla vain niin tomuinen ja kuiva ettei kankaansyöttö toimi kunnolla. Öljyttömänä käytetyn koneen osat voivat kulua kelvottomiksi ennenaikoijaan. - vieras vielä
vieras kirjoitti:
Neuvoksi voin antaa vain kokeilla esittelykoneilla senkaltaisia ompelutöitä, joita teet paljon. Aikoinaan pienen paikkakunnan ompelukonemyyjä saattoi pistää pari sovitunlaista esittelykonetta auton takakonttiin ja tuoda asiakkaalle kokeiltavaksi. En tiedä vieläkö on näin ostajaystävällisiä myyjiä, mutta kannattaa aina kysyä tai testata sitten liikkeessä.
Ompelukoneita ja niiden käyttäjiä on niin monenlaisia, että vaikeaa suositella yhtä merkkiä tai jotain mallia. Oma ompelukone tikittää paksut saumat ja jopa muovia tekemättä hyppytikkiä tai jumiutumatta, mutta silkkiä tai neulosta sillä on aika turhauttavaa ommella. Kokeile myös kavereiden koneita.
Muuten tuli mieleen tuosta hyytymisestä: puhdistathan koneen tekstiilitomusta säännöllisesti ja öljyät? Hyväkin kone hyytyy, jos sitä ei pidetä puhtaana ja sopivasti öljyttynä. Bernette saattaa olla vain niin tomuinen ja kuiva ettei kankaansyöttö toimi kunnolla. Öljyttömänä käytetyn koneen osat voivat kulua kelvottomiksi ennenaikoijaan.Olethan kokeillut neulan vaihtamista? Paksujen saumojen kanssa voi tulla haveri ja neula vääntyy juuri sen verran, että jälki on surkeaa ja syötin takkuilee. Ompelukoneliikeessä voivat neuvoa sopivien neulojen valinnassa, sillä on yllättävän paljon vaikutusta ompelun sujuvuuteen. Itse pärjään tavis-peruskoneella juuri vaihtamalla neulan työn mukaan. Irroitettava puolakotelo ei ole ikuinen, jos se on muovia. Halpa varaosa verrattuna uuteen koneeseen.
- mies
En niinkään pitäisi ongelmana koneen merkkiä, Husqvarna, Singer, mikä tunnettu merkki tahansa sinänsä käy, mutta varoisin ennemminkin huijatuksi tulemista. Kun me ostimme ensimmäistä ompelukonetta niin meille myytiin joku Bernella tai joku Merkki minkä nimi kuulosti lähes tältä Sveitsiläiseltä laatukoneelta, noh konehan oli täysi susi ja jouduimme sen vaihtamaan. Koneen myyneen liikkeen nimeä en ikävä kyllä tässä viitsi mainita.
Ostin Husqvarna koneen ja myöhemmin saumurin Ommelympyrä nimisestä liikkeestä, siellä oli hyvä palvelu ja koneenostajalle tarjottiin ilmaista ompeluopetusta jos halusi. On varmasti muitakin hyviä liikkeitä, mutta kehotan olemaan ERITTÄIN tarkkana, koska Helsingissä on muutama liike jotka saavat elantonsa myymällä halpismaista tuotuja romukoneita. Käytetyn ostamisessa ei sinänsä ole vikaa, mutta täytyy muistaa, että koneet ovat kehittyneet koko ajan ja koneiden helppokäyttöisyys on lisääntynyt. Koneet ovat enemmän muovia kuin ennen ja siitähän voi olla montaa mieltä, mutta ainakin ovat kevyempiä kannella. Itse ompelen pfaffin konneella (2140) ja muuta en aio enää ostaakaan. Se syöttää kangasta sekä ylä, että alapuolelta, eli siinä on ns. yläsyöttä, IDT tai kaksisyöttö, miksikä sitä nyt haluaa kutsua. Raidat ja ruudut menee kohdilleen, ompelujälki on aina tasaista, riippumatta kuinka paksua tai ohutta kangas on. Itse ompelin viime kesänä kaverin veneelle venepressun ja sitä oli parhaimmillaan 4- kertaisena paininjalan alla, ja hyvin veti. Tuo yläsyötöllinen kone on juuri tilkkuihmisten suosiossa. On 5 vuoden takuu osille, niin elektronisille kuin mekaanisillekin ja 2 vuoden takuu työlle. On osa samaa firmaa kuin Husqvarna Vikingkin nykyään.
Ja muuten: kyllä peruskoneessa pitää muuten joustinompeleet olla vaikka saumuri olisikin!- kyllästynyt
Eikö 2140 ole aikas kallis kone, tietokone yms.
1525:in väliraha olisi 600€, kun annan vanhan vaihdossa.
Miksi näin kuitenkin internetin huippuaikoina ei netistä löydy koneista tietoa kuin joku rivi (hinnoista puhumattakaan), olisi huomattavasti helpompaa katsella ensin tarpeet ja odotukset ja sen jälkeen mennä kauppaan kuulemaan koneen hinta ja pyörtymään. - En vaihtaisi
kyllästynyt kirjoitti:
Eikö 2140 ole aikas kallis kone, tietokone yms.
1525:in väliraha olisi 600€, kun annan vanhan vaihdossa.
Miksi näin kuitenkin internetin huippuaikoina ei netistä löydy koneista tietoa kuin joku rivi (hinnoista puhumattakaan), olisi huomattavasti helpompaa katsella ensin tarpeet ja odotukset ja sen jälkeen mennä kauppaan kuulemaan koneen hinta ja pyörtymään.Mulla on Pfaff, jossa on se yläsyöttö, mutta muuten kohtalaisen peruskone. Se yläsyöttö tekee ompelemisesta ihan nautinnon, johon kannattaa satsata. Ja kun kerran hennoo ostaa kunnon koneen, niin ei tarvii tuskailla sen kanssa. Ja kunnon metallikuorinen kone kestaa hyvin pidettynä vuosikymmeniä. Suosittelen.
- jaana..
pfaff on muovikone ja eikä siinä ole oikeaa yläsyötintä.vaan koukku joka tekee liikkeen kankaan yläpuolelta..ei syötä.syöttöä ei tapahdu sen takia kun koukku paininjalan takana ei edessä niin kuin pitäis
- innostunut
1. Käytetty tunnettu merkki on aina hintansa väärti.
2.(ennenkuin tuota tiesin) Ostin metallikuorisen Janomen, jonka luvattiin ompelevan paksua. Aika hyvin tekikin, mutta tosi hyvin ompelee, kun vaihdoin Teflon-jalkaan. Löytyisikö sun koneeseen sellainen? - kyllästynyt
Kavereilta ei tule apua kun kaikilla eri koneet ja nyt ovat tyytyväisiä niihin (suora-sixsaz) eli eri tarpeet.
Merkkiä meinaankin ostaa mutta nyt vielä kiertelen ehkä Singer 3860, Pfaff classic Style 1525 ja Bernina 812 välillä, kun en oikeasti tiedä mitä ja minkä kannattaisi ostaa.
Singer on ainoa missä on ennemmän ompeleita ja Pfaff:issa juuri tuo kaksois-syöttö iski silmään.
Nyt vaan ei ole mitään messuja tai muita tiedossa kun siellä olisi hyvät tarjoukset ja kaikki saman "katon" alla jotta ei tarvii juosta koko kaupunkia läpi ja toisaalta kuunnella toinen toistaa parempia myyntipuheita.
Näppylöitä nousi jo kun kävin parissa kaupassa , kuunnellen kun kilpailijalla on niin huono kone jne...- pfaff
Kokeile konetta. sellainen joka ehdottomasti pysyy pöydällä...nuo kevyet halpakoneet kun hyppivät alta pois kun hiukan vauhtia masiinaan tulee.
Monwt ompelwwt ovat turhia yleensä, ennen tuo kaksoissyöttö. - mene
käymään liikkeissä vaan lähetä sähköpostilla tarjouspyyntö. Kerro mitä haluat koneelta ja hintahaarukka mitä olet valmis maksamaan. Myyjät eivät sähköpostitse kehuskele turhia, vaan lyhyesti ja ytimekkäästi saa vastaukset, hyvät ja huonot puolet. Voit sitten kotona rauhassa vertailla ominaisuuksia (pyydä siis joku oikeakin esite)ja myyjät vastailevat auliisti lisäkysymyksiin, niin puhelimessa kuin netin välityksellä. Välimatka ei nykyään ole mikään ongelma.
- Viking
Eikös juuri tilkkutöissä hyvä ompelukone ole aivan ehdoton, jotta saa tikit kulkemaan tasaisesti ja suoraan?!
Itselläni on pari vuotta vanha Husqvarna Viking Freesia, johon olen ollut todella tyytyväinen. Silloin maksoi muistaakseni vajaat 800 e. Nykyään vastaavaa myydään eri nimellä. Tietysti on paljon ompeleita, joita ei tule käytettyä, mutta arvostan kyllä automaattista napinläpeä, jousto-ompeleita jne. On kyllä ihan mukavaa, että on koruompeleitakin, niiden myötä olen jopa innostunut vähän "kirjomaan". Ainoa mikä harmittaa, on se, että en ole oppinut tekemään monogrammikirjaimia, vaikka sen pitäisi ko koneella olla helppoa. Lasten vaatteisiin olisi kiva kirjailla nimikirjaimet.
Saumurini on Bernina, mallia en muista, vuoden vanha. - jaana
Ennen kun teet päätöstä koneesta muista tsekata puolakotelo. Omalta kohdaltani sanon, että metallinen puolakotelo on ainakin must! sen saa helposti yleensä osiin jos lanka jostain kumman syystä syrttääntyy sinne.
Toinen must on koneen paino, johon joku jo kiinnitikin huomiota.
Bernina on kallismerkki, mutta mielestäni varma toiminen. Niin varma toiminen, että monet koulut ostavat sitä. Kouluissa käyttö on välillä aika hulvatonta, sanon minä nimimerkillä Kokemusta on - Midinetinkaveri
Minun avopuolisolla on 50 V synttäri. Hän on huippu ompelija ja käyttää jotain Janomea tai jotain. Ostaisin hänelle monipuolisemman koneen jos tietäisin mikä on ominaisuuksiltaaan vielä parempi. Auttakaka siskot veljet.
Hinta saa olla 1000-2000.
Tsege - Tarpeeton.
Minulle on jäänyt vaimoni jäämistöön melkein uusi Husqvarna ompelukone ja höyryprässi, sekä kaikenlaista ompelutarviketta. Myisin kaiken kerralla pois jos löydän niille hyvän kodin.
Jätän rohkeana mioehenä sähköposti osoitteeni yhteydenottoa varten.
kari.kohonen@sulo.fi - Hyytyvä kone
Haluaisin tietää, miksi useampi merkkinen ompelukone hyytyy, vaikka olen niitä puhdistanut ja öljynnyt. Joukossa on ollut uusiakin vähän käytettyjä
- kakosoosos
Vaikea tietää miksi koneesi hyytyvät. Huksvarna ;aito; itsellä ja ongelmia ollu. Lähinnö käyttästä johtuvia. Kone ei ole kertaakaan hyytynyt. Eikä oo öljyttykään koskaan. Ikääkin läytyy jo aparaatilla.
Siis älkää edes kokeilko muita merkkejä. Aito Bernina kaipaa jatkuvaa puhdistusta ja langan kiristäjän ruuvausta. Jotta jonkinlaista tikkiä saa aikaiseksi. Mihinkään halpakoneisiin ei kannata paljoo sijoittaa. edes siinä tapauksessa, että ei halua mitään erikoiskonetta.
Jos tuntuu, että nyt et tarvi kun suoraa ja siksakkia, voit toisessa vaiheessa jo tarvita vaikka erilaisia trikoo ompeleitä. ainakin silloin kun saumuri tekee tenät. - pikkumidimetti
kyllä näinhän se onkiitos kun muistutit onpelin joskus lapsille nahkatakitkin ekövalta ostin nahkat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565430Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141637
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2391620- 931487
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91163Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3241150Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241136