Terve, minulla on vanha keskimoottori jossa on starttimoottori. Kaikki johdot on kuitenkin poistettu. Lisäksi minulla on akku ja hankin käynnistysnapin..
Mihin vedän akun plus johdon ja mihin miinuksen? Mihin väliin tulee käynnistysnappi ja tarvitaanko sulake?
Tyhmä kysymys mutta niin on kysyjäkin. Huomenna pitäisi kuitenkin saada starttimottori pyörimään.
Startin piuhat
6
2508
Vastaukset
- Anonyymi
Oletko sä se sama tyyppi, jolla oli joku aika sitten toinen moottori ilman johtoja ja kyselit kytkentöjä?
Mistä sulle niitä johdottomia koneita tulee? - Anonyymi
Noissa on konekohtaisiakin eroja. Tässä nyt kuitenkin esimerkkinä Yanmar GM-sarja:
https://www.jeanneau-owners.com/Manuals/3GM Engine Service Manual.pdf
Tuolta siis löytyy kytkentäkaavio kappaleesta 12. Kuten tuossa starttivirta ei koskaan kulje napin tai avainpesän kautta. Sinne tulee vain solenoidin virta, jossa sulake. Akulta tulee starttivirta suoraan startille ja solenoidi toimii myös releenä, joka kytkee starttimoottorin käyntiin. - Anonyymi
Homma selvisi, nyt startti lähtee nappia painamalla pyörimään. Plussa meni startille ja miinus runkoon. Herätevirta kiertää starttinappulan kautta solenoidin isoon mutteriin samaan missä plussa piuha. Tosi yksinkertainen nyt kun tietää. Avainta tässä ei ole.
Nyt tuleekin sitten vaikeampi kysymys. Kyseessä on vanha yksipyttyinen diesel. Syllinterin päällä on pieni korkki, tämä on luultavasti vanhanajan ryyppy? Mitä ainetta tuonne kaadetaan ja kuinka paljon?
Moottori ei ole vielä käynnistynyt.- Anonyymi
Lombardini merkkinen moottori.
- Anonyymi
En ole ikinä kuullut , että dieselissä olisi ryyppykuppi. Tiedän ainoastaa puolipuristuksen.
Ehkä joku viisaampi tietää. - Anonyymi
Siitä korkin reijästä kaadetaan korkillinen dieseliä kun moottori käynnistetään käsin, eli narusta vetämällä. Tämä lisää puristussuhdetta. Yamarinin ohjeessa ja moottoreissa puhutaan moottoriöljystä. En tiedä kumpaa sinne sitten pitää virallisesti kaataa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682620
- 622582
- 681762
- 241587
- 201510
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91450- 151362
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81177- 251096