sosiaalisuus/epäsosiaalisuus ja kiusaaminen

Anonyymi

"Sosiaalinen" on adjektiivi, jota henkilöä kuvailtaessa yleensä kai pidetään positiivisena adjektiivina? Sosiaalisuus on hyvin ristiriitainen käsite. En ymmärrä sitä. Tätä miettiesäni kysyin mieheltäni, "Mitä sosiaalisuus tarkoittaa?". Äkkiseltäänvastaus: "Kai se on jonkinlaista yhteistyöhalua ja - kykyä... Ja että yleensä haluaa mieluumin olla yhdessä toisten kanssa kuin yksin."

Tapetilla on viimeaikoina ollut iänikuinen aihe: koulukiusaaminen. Miksi kiusattu joutuu vaihtamaan koulua, eikä kiusaaja? Syy: ihminen on sosialinen eläin. Kun joku alkaa kiusata toista -aikuisten tai lasten ryhmässä- suurin osa porukasta menee kiusaamiseen mukaan. Näin koululuokassa kiusaamistapauksen tullessa ilmi, suurin osa luokasta joutuisi vaihtamaan koulua, jos kiusaajat vaihtaisivat koulua, eivätkä kiusatut.

Kiusaamiseen mukaan menevät ovat niin sosiaalisia. He haluavat kuulua porukkaan. He ovat niin yhteistyöhaluisia ja - kykyisiä, että sen tähden lähtevät vaikka sakinhivutukseen! Aikuisten kertoessa työpaikkakiusaamistapauksista, he yleensä kuvaavat jonkun "sosiaalisesti hyvin älykkään/lahjakkaan" henkilön aloittaneen kiusaamisen ja saaneen juonittelullaan muutkin siihen mukaan. Nämä pääkiusaajat, jollaisia yleensä tapauksissa on tarkkasilmäisen helppo löytää yksi tai kaksi ovat siis sosiaalisesti lahjakkaita. Siinäpä pohdittavaa ainakin minun pienelle päälleni!

1

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Edellisestä unohtui nimimerkkini MHHM Co, käytän sitä jatkossa.

Lisään. Exäni aikoinaan, oli lähinnä aspergerin liitännäisineen takia kuntoutustuella, psykoterapiassa ja poissa työelämästä.

Hän kertoi, että tutkimuksissa hänellä oli todettu epäsosiaalisen persoonallisuuden piirteitä. Hän kysyi, tiedänkö, mitä se tarkoittaa? Sanoin, että "Joo, suunnilleen". Ajattelin ystävääni, jolle vankilalääkäri oli diagnosoinut epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön. Ystävä on, mitä sydämellisin ihminen. Ihana, välittävä, toisiin yhteyttä kaukaakin pitävä ystävä. Hänellä on rankka tausta vauvasta asti, ajoittain lyhyt pinna ja päihdeongelma, jotka vetävät vankilaan. Ajattelin häntä, kun exä mainitsi epäsosiaalisen persoonallisuuden.

Sitten ex jatkoi: "Niin, se tarkoittaa, ettei kunnioita auktoriteettejä". Silloin palaset päässäni loksahtivat. Olin miettinyt omaa mahdollista pahuuttani, koska olin havainnut itsessäni monia epäsosiaalisen persoonallisuuden piirrelistan piirteistä.

Kuitenkin olen umpiherkkä ihminen, mistä suurimmat vaikeuteni elämässä juontuvat ja minut tuntevat yleensä kuvaavat minua esim. "hyvin sydämellinen ihminen" "empaattinen". Liiankin empaattinen kuulemma, ei pitäisi kuulemma ottaa omikseen jokaisen kadunmiehen ja naapurin koiran kummin kaiman murheita, vaan sulkea silmänsä ja jatkaa matkaa.

"Ei kunnioita auktoriteettejä" oli kuitenkin se, mikä loksautti palaset. En ole koskaan tosiaan kunnioittanut auktoriteetteja, enkä ymmärrä, miksi pitäisikään? En usein edes ymmärrä "auktoriteetin" kuvittelevan itsensä auktoriteettiasemaan minuun nähden ja ilmeisesti siitä juontuvat lukuisat vaikeuteni aikuisiällä työpaikoilla, kouluissa, lääkäreiden ja muiden terveydenhuoltoalan ihmisten kanssa. Heillä on tarve korostaa asemaansa, esim. "Olen opettaja ja johdan opiskeluasi", "Olen lääkäri ja olen terveyden asiantuntija". En vastaa tähän heidän statuksentarpeeseen, vaan pyrin yhteistyöhön itselleni luonnollisesti tasavertaisena: "Minä opiskelen, opettaja voi antaa neuvoja tai ehdotuksia", "Minä olen OMAN terveyteni asiantuntija, lääkäri voi ammattinsa puolesta järjestää tarvittavat tutkimukset, reseptit, sairaslomat jne.". Joten minut koetaan hankalana potilaana, opiskelijana, työntekijänä...

Olen epäsosiaalinen, koska en ymmärrä hierarkioita. Enkä ole motivoitunut niiden mukaan elämään, vaikka ymmärtäisinkin.

MHHM Co

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4875
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      498
      1541
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      717
    Aihe