Mitkä kalat huolit?

in.na

Mieheni vetouistelee, heittelee ja verkkokalastaa, mutta kyllä kalansaaliit laihoiksi jää, harvoin edes pakastimeen kaupunkiin vietäväksi saa mitään kun herra viskoo kaiken muun menemään paitsi taimenet, lohet, siiat, kuhat ja kampelat.

Arvokaloja joo, mutta minun lapsuudenkodissani pataan kelpasivat myös hauet, norssit, lahnat ja silakat, ja hyvää oli! Nyt ihmettelenkin ihan näin avoimesti, että mikä siinä lahanssakin nyt niin kamalaa on? Sen kun fileoi oikein ja savustaa, tai jauhaa munan ja mausteiden kanssa pyörykkätaikinaksi, niin hyvää tulee. Mikä lahnasta tekee roskakalan? Entä hauesta? Viime kesänä heittelin paatista virvelillä rantoja ja sain 5,2 kiloisen hauen, ja sitäkään muka ei voinut syödä, on kuulemma huono kala. Kateuttako?

10

1366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koskikara

Joku jota ei kaikennäköiset aivopesut ole kokonaan pilanneet.Lahna ja särkikin ovat erittäin maukkaita kaloja.Joskin ainakin särki on vaikea syödä ruotoisuutensa takia.Huono puoli vain on että särkikalat vaativat vähän erikoisen veden laadun.Ne siis ovat erittäin maukkaita oikean´laatuisesta järvestä saatuna.Toisaalta taas tosi huonon makuisia sopimattomasta vedestä saatuina.

Itse ostan joskus myös kuoretta(norssi) kun asun paikassa jossa sitä voi ostaa(kalastaa myös).Se on vaihteeksi vaikka kuinka maukas.Makuasioista ei sovi tietenkään väitellä.Haukikin on tietysti roskakala Suomalaiselle ja Ruotsalaiselle.Se maksaa kumminkin nykyisin Ruotsissa semmosen 10 euroo kilo,vain siitä syystä että esim Ranskalaiset ymmärtävät paremmin sen arvon.Tuo silakka on muuten mielenkiintoinen kala.Mielestäni se on erittäin korkealaatuinen kala,niin maun kuin ravintoarvojenkin suhteen.Kumminkin itsekin syön sitä aika harvoin.

Kun teen risteilyn Tukholman saaristoon,en kumminkaan voi juuri muuta ruokaa ajatellakaan kuin paistetut silakat pottumuusin kera.Savusilakkahan on myös mahtava eines.

Laita se miehesi vähän kurin alle.Hän tuntuisi olevan helppo virran vietäväksi.

Itse en kulje yleisen käsityksen mukana vain siksi että on kysymys suuresta massasta,sen enempää viinin kuin ruoankaan suhteen.

Sinä syöt mistä pidät.Miehesi ehkä syö mistä muut pitävät.

• in.na

Merestä kalastetaan, omalla mökillä, Saaristomeren pohjoisosassa (taitaa virallisesti olla selkämeren eteläosaa), mutta siitä veden laadusta en osaa sanoa mitään, onko se oikeanlainen. Ruotojen takia särjet meneekin lihamyllyyn. Siis silloin kun minä olen ollut mukana verkkoja kokemassa ja pelastellut hyviä ruokakaloja =o)

Tänä kesänä minulla on lomaa ja isännällä ei, niin eipähän tarvitse kinata mikä kala kelpuutetaan tänään ruokakalaksi, saan valmistaa mökillä päivät pitkät kaikkia mahdollisia kaloja.

Savusilakka on savukalojen aatelia, mökillä tykkään savustella norssia ja silakkaa ja latoa suoraan savustimesta koriin jossa kaverina kylmää valkkaria ja mennä koreineni viltteineni päivineni rantakalliolle nautiskelemaan kokonaisuudesta. Mistäköhän muuten johtuu, että kauaa siellä ei tarvitse yksin istuskella, ei taida se silakka sittenkään isännänkään mielestä niin pahaa olla kun valmiina eteen saa, hyvässä seurassa ja upeissa maisemissa!

Se viisikiloinen "mörkö" (iso taimen joka kuulemma tarttuu uistimeen päivänä minä hyvänsä) vaan jatkaa uiskenteluaan meressä, jatkakoon minun puolestani, nautiskelen sillä aikaa muista kaloista kun äijät villinä sitä mörköänsä jahtaa.

• Affena
        in.na kirjoitti:

Merestä kalastetaan, omalla mökillä, Saaristomeren pohjoisosassa (taitaa virallisesti olla selkämeren eteläosaa), mutta siitä veden laadusta en osaa sanoa mitään, onko se oikeanlainen. Ruotojen takia särjet meneekin lihamyllyyn. Siis silloin kun minä olen ollut mukana verkkoja kokemassa ja pelastellut hyviä ruokakaloja =o)

Tänä kesänä minulla on lomaa ja isännällä ei, niin eipähän tarvitse kinata mikä kala kelpuutetaan tänään ruokakalaksi, saan valmistaa mökillä päivät pitkät kaikkia mahdollisia kaloja.

Savusilakka on savukalojen aatelia, mökillä tykkään savustella norssia ja silakkaa ja latoa suoraan savustimesta koriin jossa kaverina kylmää valkkaria ja mennä koreineni viltteineni päivineni rantakalliolle nautiskelemaan kokonaisuudesta. Mistäköhän muuten johtuu, että kauaa siellä ei tarvitse yksin istuskella, ei taida se silakka sittenkään isännänkään mielestä niin pahaa olla kun valmiina eteen saa, hyvässä seurassa ja upeissa maisemissa!

Se viisikiloinen "mörkö" (iso taimen joka kuulemma tarttuu uistimeen päivänä minä hyvänsä) vaan jatkaa uiskenteluaan meressä, jatkakoon minun puolestani, nautiskelen sillä aikaa muista kaloista kun äijät villinä sitä mörköänsä jahtaa.

Kaikki eivät kalasta vain syödäkseen kalaa. Kyllä urheilukalastuksessa on ihan oma jännityksensä, jota ei välttämättä vain ruoaksi kalastava ymmärrä.

Jotkut kalat ovat niin helppoja saada, ettei niitä ole kovin jänittävää pyytää. "Sen kun menee ja hakee". Sen sijaan, sen ison taimenen saaminen voi olla ainutkertainen elämys. Esimerkiksi juuri taimenessa yhdistyvät molemmat puolet; hyvä ruokakala ja kalastuksen jännitys.

• Savonmies

Joo, kyllä kaloissa riittää hyvänmakuisia muitakin kun miehesi talteen ottamat.

Itse pidän hyvin paljon särjistä ja ahvenista ihan nuotiolla paistettuna, hyvää on.

Hauki on myös hyvä kala mutta maistuu parhaalta kilon-kahden kokoisena. Isommat jässikät on jo lihaltaan vähän huonommanmakuista mutta ei toki syötäväksi kelpaamatonta.

Ja ainahan itse pyydystetty kala maistuu hyvältä, eiks vaan?

• Nuori kalastaja

Näinhän se menee että kun osaa käsitellä kunkin kalan sopivasti niin laji kuin laji kelpaa syötäväksi. Omia suosikkeja ehdottomasti ahven ja muikku. Hauki menee, mutta eihän siinä paljoa makua ole sellaisenaan. Lahna savustettuna, matikka keitossa, särki jauhettuna pihvissä. Yleensä ruuaksi laittamatta jää kiiski, särki, salakka, pienet lahnat ja hauet.

• EM.

Tämä kysyjä innoitti muistelemaan.
      Hesarin ruokapalstalla oli n. 3-4 vuotta sitten sokkotestivertailu savukaloista.Maistajina oli helsinkiläisravintoloiden keittiömestareita tai kokkeja,en muista enää tarkasti.Lisäksi oli maistajina lehden ruokapalstan toimittajia.Kaksi kohtaa jäi siitä testistä tarkasti mieleeni.Muikku oli täysin omaa luokkaansa pisteissä mutta se toinen kohta herätti ihmetystä:Savusärki sai enemmän pisteitä kuin savutaimen.Jutun otsikko jo oli:SÄRKI YLLÄTTI.
      Tuli silloin mieleen että taitaa tässä olla itselläkin asenteissa korjaamisen varaa.
      Varsinaiseen kysymykseen vastaan että kyllä lahnat syön,savustettuna paras.Hauki vähän ylenkatsottu.Paras kokemus mureketaikinasta tehtyinä pullina jotka keitetään öljyssä ruskeiksi ja rapsakoiksi.Vähän töinen mutta lopputulos herkullinen.

• kalamies

Eikä niitäkään kaikkia.
      Pitäähän sitä valita mitä syö tai muille syöttää.

Viimekesänä suurimman osan heitin takaisin.

n 150 kg tuli sentään pakastimeenkin sellaista lohta jota voi syödä.

• Wagner

USA:ssa jo 70-luvulla kehotettiin jättämään suuret petokalaut syömättä niihin liittyvän myrkkykertymien kerrosvaikutuksen vuoksi. Suuret hauet Suoemssakin kuuluvat riskiryhmään, niiden elohopea- ym. pitoisuudet ovat ehdottomasti yli suositusarvojen.

Nenä kertoo kaiken.

Muuten oolen sitä mieltä, että puhtaista vesistä pyydetyt särkikalakin ovat käyttökelpoisia.

Piakkoin norssit nousevat jokiin ja niistäkin saa sitruunalla maustaen aivan maimiota paistokalaa.

RÖH~

• Koskikara

petokalojen keräämä kaikennäköinen epäpuhtaus on tietenkin tosiasia ja jo kauan tunnettu.Toisaalta on kyllä tutkijoita jotka ovat valmiita väittämään että periaatteessa mikä kala tahansa on kyllä terveellistä syödä,jopa useinkin.Valitettavasti itse olen jo perusteellisesti kyllästynyt esim lohikaloihin.Hauki on tosi maukasta.En ole yksinkään siinä käsityksessä.Etelä Euroopassa todellakin on suuri määrä ihmisiä kanssani samaa mieltä.Norssinhan luulisi olevan ainakin melko terveellinen.Eikös se ole melko alussa ravintoketjua.

Tuosta saasteisuudesta puheenollen yleensäkin kannattaa ehkä käyttää tuolla yläkerrassa olevia omia harmaita solujakin.Voi nimittäin olla ettei yleisimmistä mielipiteistä välttämättä saa täysin totuudenmukaista käsitystä mikä on enemmän saasteista ja mikä vähemmän.Saasteethan leviävät paljon ilmasta vesistöön.Käsittääkseni ne eivät peltojakaan kierrä.Kaikennäköiset jätteet leviävät vesistöön pelloiltakin.Kyllähän niitä vielä pelloillekin jää,vaikka esim traktorin ja puimureitten jäljet peittyvätkin joka vuosi useampaankin kertaan.

• Meillä miehen kanssa syödään ihan mitä kalaa vaan.
      Hauki, kuha, ja silakat ovat minun herkkua, ainoastaa yhtä en suostu maistamaan nimittäin simppusoppaa, mitä mieheni pitää herkkuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5430
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1637
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      239
      1620
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1487
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1163
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      324
      1150
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1136
    Aihe