Puisen leivinlaudan käsitely?

Anonyymi

Toivottavasti tämä tulee postattua nyt oikeaan osioon mutta kyselisin siis että tarvitseeko puista leivinlautaa käsitellä mitenkään, esim. oljyllä ennen kuin sen ottaa ensimmäisen kerran käyttöön. Sain lahjaksi ison puisen leivinlaudan (koivuvaneria vissiin) ja pähkäilen nyt että riittäkö pelkkä vesipesu tai vesi/fairypesu ennen pipareiden tekoa. Netistä löytyy ohjeita vain puisten leikkuulautojen käsittelyyn ja se ei nyt ole sama asia mitenkään.

8

1077

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Polta alkoholilla kuten Hans Kuppilat kuntoon sarjassa, eiköhän vaneri sen kestä.

• Anonyymi

Minä olen ainakin ihan ruokaöljyllä käsitelly. Pelkkä pesu ei riitä.

• Anonyymi

Mikäli Välimäki on sellaista todellakin tehnyt, niin se kuulostaa kyllä oudolta. Hmm, ruokaöljyllä... Minulla olisi kyllä tallessa leikkuulautaa varten hankittu pellavaöljy, joten se varmaan toimisi myös tässäkin tapauksessa. :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikäli Välimäki on sellaista todellakin tehnyt, niin se kuulostaa kyllä oudolta. Hmm, ruokaöljyllä... Minulla olisi kyllä tallessa leikkuulautaa varten hankittu pellavaöljy, joten se varmaan toimisi myös tässäkin tapauksessa. :)

Toimii.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä outoa, ei pölkky/leivinlauta pala, mutta leimahdus tuhoaa bakteerit.

• Anonyymi

Ruoka-öljy härskiintyy. parafiini-öljy on hyvä , saa apteekista.

• Anonyymi

Yleensä puisiin leikkulautoihin, kulhoihin, aterimiin jne... käytetään pellavaöljyä.

Riippuu laudan kunnosta miten voimakasta käsittelyä käytetään eli pinta pahasti ruvella niin höylällä tasaiseksi, pinta tahriintunut niin pesu kuumalla vedellä ja kuivaus, desinfioinnin voi toki tehdä kuten Välipala teki, mutta tuskin tarpeen.

Missään tapuksessa älä pese lautaa pesuaineilla - niitä ei enää saa pois puun kuiduista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleensä puisiin leikkulautoihin, kulhoihin, aterimiin jne... käytetään pellavaöljyä.

Riippuu laudan kunnosta miten voimakasta käsittelyä käytetään eli pinta pahasti ruvella niin höylällä tasaiseksi, pinta tahriintunut niin pesu kuumalla vedellä ja kuivaus, desinfioinnin voi toki tehdä kuten Välipala teki, mutta tuskin tarpeen.

Missään tapuksessa älä pese lautaa pesuaineilla - niitä ei enää saa pois puun kuiduista.

Pellavaöljyrätit tulee hävittää asianmukaisesti joko polttamalla ne tai upottamalla veteen tulenkestävään astiaan - itsesyttymisvaara.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2862
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2743
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1619
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1580
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      18
      1454
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1253
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1239
    Aihe