Olen pakohuoneessa, jossa on kaksi eri osiota. Ensimmäisessä osiossa on tavallinen kuusitahkoinen noppa ja toisessa painotettu kolikko, joka antaa kruunan todennäköisyydellä p (ja klaavan tn:llä (1-p)).
Toisaalla (pakohuoneeseen johtavassa käytävässä) on peto, joka pyrkii pakohuoneeseen, mutta sen on otettava m askelta sinne päästääkseen. Aluksi peto on lukittuna eikä voi liikkua.
Minä aloitan ensimmäisestä osiosta ja heitän noppaa. Seuraavaa tapahtuu eri silmäluvilla:
1: Peto pääsee vapaaksi (tai pysyy vapaana)
2: Peto lukittuu (tai pysyy lukittuna)
3-4: Ei mitään
5-6: Pääsen osioon 2 (kaikissa edellisissä jään ykkösosioon)
Osiossa kaksi heitän kolikkoa ja tuloksen ollessa:
Kruuna:Pääsen ulos pakohuoneesta ja voitan pelin
Klaava: Joudun palaamaan ykkösosioon
Mitenkä peto sitten liittyy tähän? Joka kierros (eli joka kerta kun teen toiminnon) peto vapaana ollessaan ottaa askeleen kohti pakohuonetta. Lukittuna se pysyy paikallaan.
Mikäli peto pääsee pakohuoneeseen (eli saa otettua kaikki m askeltaan), se tappaa minut ja peli on hävitty. Poikkeuksena se tapaus, kun olen kakkososiossa ja saan kruunan. Siinä tapauksessa pääsen pakenemaan ja voitan pelin.
Peto ottaa askeleensa aina kierroksen aluksi, eli se ei liiku vielä sillä kierroksella kun se vapautuu. Ja käänten: peto liikkuu vielä sillä kierroksella kun se lukittuu (vapaana ollessaan tietenkin).
Tässä vielä diagrammi: https://aijaa.com/J4zobf
-
KYSYMYKSET
Olkoot a- ja b-kohtaa varten m = 3 ja p = 1/2.
a) Mikä on voittotodennäköisyyteni? Entä pelin kierrosten lukumäärän odotusarvo E[R]?
b) Mikä on todennäköisyys, että joka kerta kun olen kakkososiossa, peto ei ole lukittuna? Eli toisin sanottuna kysytään todennäköisyyttä tapahtumalle "Aina kun mä flippaan niin peto on irti".
c) Olkoon taas m = 3. Mikä on p:n arvon oltava, jotta voitto tn. on 1/2? Entä, jotta E[R] = 7?
Olkoon sitten m = 5. Mikä p:n arvo antaa voitto tn:ksi 0.42902808951? Anna vastaukset kahdeksan desimaalin tarkkuudella.
Pakohuonetehtävä
Anonyymi
2
103
Vastaukset
- Anonyymi
Laske itse mokoma lasku!
- Anonyymi
Johan minä olen sen tietenkin itse laskenut. Enhän minä muuten olisi tuollaista erikoista arvoa kuin mikä c-kohdan viimeisessä kysymyksessä on, laittanut. Siinä on nimittäin pienoinen Easter Egi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3067708Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne856019Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1713560Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322037Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221886- 361669
- 441494
- 221441
- 551422