Boottilevyke

Keimo

Pitäisi laittaa vanhaan läppäriin W98 95:n tilalle. Koneessa on PCMCIA-liitäntäinen CD-asema, jota normaali boottikorppu ei tunnista. Kuinka saan tehtyä sellaisen, että tunnistaa aseman jotta pääsen asentamaan 98:n. Kiitos vinkeistä!

7

494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä ohje miten tehdä boottikorppua emuloiva asennus-CD
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000000671&posting=22000000006850232
      W98SE asennus-CD on itsessään boottaava joskaan kaikki koneet ei sitä tue eikä myöskään kopioitu asennus-CD boottaa ellei sitä ole poltto-ohjelmalla boottaavaksi tehty. Noilla ohjeilla tehdään asennus-CD:stä sellainen että kone näkee sen boottiosuuden korppuna.

Itsellä oli vastaava tilanne Toshiba 3110ct kanssa tosin PCMCIA-liitäntäinen CD-aseman lisäksi oli myös korppu asema.

Lue kannettavan manuaalista voiko bootata suoraan CD:ltä. Toshibassa esim on aika erikoinen järjestely. Biosista valitaaan verkkobootti ekaksi (CD-vaihtoehtoa ei edes ole). Sitten piti olla itse verkkokortti irti koneesta ja bootatessa piti painaa jotain kirjainnäppäintä jota en nyt muista.

Joka tapauksessa vaikka bootti onnistuu niin itse asennus keskeytyy kun CD-ajurit puuttuu.
      Elikkä täytyy kopioida Win98 kansio asennus-CD:ltä kovalevylle ja sen jälkeen suorittaa asennus kovalevyltä Win98 kansiosta ASENNA komennolla.

Viimeinen keino jos ei millään muulla onnistu niin osta sellainen 2,5"->3,5" adapteri jolla saa kiintolevyn kytkettyä pöytäkoneeseen jolla sitten kopioi tuon Win98 kansion läppärin kovolle ja kovo takaisin läppäriin ja asennus tuolta kansiosta.

• Tietysti jos sulla on koneessa toimiva W95 niin silloin on helppo kun kopio W98SE asennus-CD:ltä Win98 kansion c-aseman juureen ja sen jälkeen boottaat korpulta ja poistat kiintolevyltä kaiken muun ja sitten asennat Win98 kansiosta käyttiksen komennolla ASENNA (SETUP eng.kielisessä).

• Keimo

Joo, ongelmana mulla on, ettei kone tue ollenkaan CD:ltä buuttausta. Tuolla jälkimmäisellä tavalla kopioimalla 98:n C:lle voisin sen asentaa, mutta kun mulla on ihan ensimmäinen versio 95:sta ja olisin halunnut muuttaa osion FAT32:ksi (nyt on FAT16). Silloin pitäisi saada buutti toimimaan korpulta, joka tunnistaisi sen CD-romppuaseman...

• Keimo kirjoitti:

Joo, ongelmana mulla on, ettei kone tue ollenkaan CD:ltä buuttausta. Tuolla jälkimmäisellä tavalla kopioimalla 98:n C:lle voisin sen asentaa, mutta kun mulla on ihan ensimmäinen versio 95:sta ja olisin halunnut muuttaa osion FAT32:ksi (nyt on FAT16). Silloin pitäisi saada buutti toimimaan korpulta, joka tunnistaisi sen CD-romppuaseman...

Täällä ohje jolla saat lisättyä boottikorpulle CD-ajurin.Itse en ole kokeillut, kerro jos onnistui.
        http://www.duxcw.com/digest/Fromshop/software/windows/startup/startup-6.htm

• Keimo kirjoitti:

Läppärisi merkki ja malli sekä PCMCIA-CD-aseman merkki ja malli.

• Keimo
        Rakentelija kirjoitti:

Läppärisi merkki ja malli sekä PCMCIA-CD-aseman merkki ja malli.

On joku vanha Compaq (133 pentium) ja cd-asema on Panasonic KXL-783A

• Keimo
        Keimo kirjoitti:

On joku vanha Compaq (133 pentium) ja cd-asema on Panasonic KXL-783A

Sain vinkkejä toiselta keskustelupalstalta. Eli tein näin: Asensin ensin DOS 6.22:n ja siihen Panasonicin DOS-ajurit. Sitten eikun 98 CD:ltä asentumaan. Asennuksen aikana ohjelma pyysi 98-ajureita DOS-ajureiden tilalle. Ne sai myös Panasonicilta. Nyt toimii 98 ja CD-asema!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5310
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2347
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      111
      1572
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      227
      1524
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1467
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1165
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1133
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      288
      1078
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe