Sähköautot siirtyy kohta historiaan.

Anonyymi

60

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttokennolla vedystä sähköä ..

    • Anonyymi

      Sähköauto syrjäyttää kaiken muun tekniikan henkilöautoliikenteessä seuraavan 20 vuoden aikana, yhdestäkään töhnästä ei ole kilpailijaksi.

    • Anonyymi

      On se kiva kaivella tuollaista liejua 30-asteen pakkasella tienvarressa.

      Ennemin ajan akuilla kuin sorkin tikulla tuollasta möhnää tien varressa pakkasella.

      Lataus on sen sijaa mukavaa, laittaa vain töpselin tolppaan ja menee itse kahville huolttarille.

      • Anonyymi

        "Lataus on sen sijaa mukavaa, laittaa vain töpselin tolppaan ja menee itse kahville huolttarille."
        patteriautolla Norjaan talvella lämmitys päällä 12 kertaa kahvilla ja odottelu että akku tulee täyteen...no idiootit on idiootteja ja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lataus on sen sijaa mukavaa, laittaa vain töpselin tolppaan ja menee itse kahville huolttarille."
        patteriautolla Norjaan talvella lämmitys päällä 12 kertaa kahvilla ja odottelu että akku tulee täyteen...no idiootit on idiootteja ja

        Norjaan? vain idiootti lähtee norjaan, vieläpä talvella ja omalla autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Norjaan? vain idiootti lähtee norjaan, vieläpä talvella ja omalla autolla.

        Niin niin. Sähöautoa aina voi myöskin työntää ja säästämme ennen kaikkea luontoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Norjaan? vain idiootti lähtee norjaan, vieläpä talvella ja omalla autolla.

        Norjaan joo eipääse sähköautolla talvella ei. Viikon lomaan on varattava 2 viikkoa yksi viikko menee latauksiin.
        Kalliiksi tulee hotellimajoitukset jos ei sitten nuku patteriautossa koko perheen kanssa no viherhippihän nukkuu autossa jotta ilmasto pelastuu sama se jos on aamulla munat jäässä mutta niin on järkikin.


    • Anonyymi

      Tuo on vasta laboratiossa toimiva aine, jota ei välttämättä ikinä tule markkinoille. Vastaavista keksinnöistä tulee joka vuosi kymmeniä uutisia ja mikään niistä ei ole oikeasti ollut käyttökelpoinen. Kukaan ei tiedä toimiiko tuo oikeasti, tuo toimii vasta TEORIASSA, mitään oikeaa autoa joka käyttää tuota ei ole olemassa.

    • Anonyymi

      Sähköautot siirtyvät historian tilalle tulevat mönjäautot.

    • Anonyymi

      Sähköauto, hahahaha, hybriidi, buhahaha
      Saiskohan niistä tehtyä katiskoita kun koirankoppi jo on?
      Litralla vetytahnaa ajaa tuhat kilometriä ja yksi litra maksaa tarjouksella 2 euroa Tokmannilla.
      Nyt on viimeinen aika luopua sähkiksestä ennenkuin niistä kannattaa tehdä mieluummin katiskoita.

    • Anonyymi

      "On se kiva kaivella tuollaista liejua 30-asteen pakkasella tienvarressa."

      Ja minkähän ihmeen takia sitä pitäisi kaivella? osaahan se bensiinikin olla siellä tankissa ihan kaivelematta.

      Muistat vaan ottaa reilusti jatkojohtoja mukaan siihen patteriautoosi.

      • Anonyymi

        Edes tuo tutkimusryhmä ei tiedä toimiiko tuo polttoaine oikeasti. Nyt tuo on vasta teoriassa toimiva, mutta oikeita testejä oikeilla autoilla ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edes tuo tutkimusryhmä ei tiedä toimiiko tuo polttoaine oikeasti. Nyt tuo on vasta teoriassa toimiva, mutta oikeita testejä oikeilla autoilla ei ole.

        Lisään... Tuossahan uutisessa lukee, että vasta koetehdasta ollaan rakentamassa. Ja tehtaan tuottama polttoaineen määrä on 4 tonnia vuodessa. Normaali bensa-auto kuluttaa bensaa 700-800 litraa, joten vaikka tuo olisi jopa energiatehokkaampaa kuin bensa, tuon tehtaan tuotanto ei silti riitä kuin ehkä 10 autolle. Kyse on tietenkin koetehdas, mutta kertoo siitä kuinka kaukana tulevaisuudessa tuo todellinen massavalmistaminen on, jos tuo toimii.

        Kertoo siitä, että tuota mönjää käyttäviä autoja ei tule moniin vuosiin edes markkinoille ja tuota ei tulla myymään vuosiin. Siis jos tuon ylipäätään todetaan toimivan, mistä ei ole mitään takeita.


    • Anonyymi

      Patteriauton voittokulua ei estä enää mikään.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Akuilla on nykyään jo 8 v takuu tai 160 000 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akuilla on nykyään jo 8 v takuu tai 160 000 km.

        Akkujen hint aon pudonnut 20 % vausivauhtia jo 8 vuotta. Jos trendi jatkuu, niin 8v kuluttua akku on niin halpa, että se kannattaa vaihtaa käytettyynkin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Nämä viedään käsistä, kun myynti alkaa Suomessa. Tosin hallitus voi pilata bileet ahneuksissaan verottamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoletonta ajoa 8 vuotta, kustaanus noin 2000 e/vuosi (17000/8). Todennäköisesti tuonkin jälkeen autosta saa vielä jotakin.

        Sähkökustannus pari euroa satasella. Huollon tarve lähes olematon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkökustannus pari euroa satasella. Huollon tarve lähes olematon.

        Sähköautojen myynti on tuplaantunut vuodessa. Hurjaa kasvua. Muutamassa vuodessa lähes kaikki uudet myytävät ovat sähköautoja.

        Uusia myydään kuitenkin vain 5 % autokannasta, joten saastuttavia rötisköjä on liikenteessä vielä pitkään, aiankin parikymmentä vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkökustannus pari euroa satasella. Huollon tarve lähes olematon.

        heh... mutta sitten kun huolletaan niin se vasta maksaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen myynti on tuplaantunut vuodessa. Hurjaa kasvua. Muutamassa vuodessa lähes kaikki uudet myytävät ovat sähköautoja.

        Uusia myydään kuitenkin vain 5 % autokannasta, joten saastuttavia rötisköjä on liikenteessä vielä pitkään, aiankin parikymmentä vuotta.

        Joo...jos myynti nousee yhdestä myydystä kahteen niin se tuplaantuu! :D

        Melko kaukana ollaan suomessa siitä että sähköautot oikeasti yleistyisivät. Täysin turha välivaiheen kulkine niille jotka eivät todellisuudessa edes tarvitse autoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Akuilla on nykyään jo 8 v takuu tai 160 000 km.

        Minä ajan 120 000 km/ vuosi, joten melko pian olis akkujen takuut finaalissa. Tosin patteriautolla nuo kilometrit tuskin toteutuisivat, koska jatkuvasti pitäisi olla latauksessa ja mahdollisissa latausjonoissa.


      • Anonyymi
        Kairakettu kirjoitti:

        Minä ajan 120 000 km/ vuosi, joten melko pian olis akkujen takuut finaalissa. Tosin patteriautolla nuo kilometrit tuskin toteutuisivat, koska jatkuvasti pitäisi olla latauksessa ja mahdollisissa latausjonoissa.

        mitä sitten? Outo tyyppi, sinua varten voidaan kehittää turveauto, sillä voit huristella ja ne muut muutamat kaltaisesi. Suomalaiset ajavat jotain 15 000km/v keskimäärin ja päivittäinen ajettu matka on reilusti alle 100km, sähköauto käy hyvin.
        Kysy sipilälätä, siltä löytyy jokin "häkäpönttö" (turpeella käyvä), tai se sipin kehittämä moottorikottikärry.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkökustannus pari euroa satasella. Huollon tarve lähes olematon.

        Ikiliikkuja se on, hassu vekotin. Kulkeeko ilmatyynyjen avulla kun ei huoltojakaan tarvita.
        Ei nuo sähköllä käyvät koneet mitkään ole ikuisia eikä huoltokorjaukset ilmaisia


    • Anonyymi

      Eikö sitä sähköä pidäkään nyt säästää? vielä vähän aikaa sitten kehotettiin istumaan kotona pimeässä että sähköä säästyisi.
      äkkiä ne jutut muuttuu.

    • Anonyymi

      Sähköautojen akut ovat hyvin edullisia.

      "Täyssähköautojen korkeajänniteakustojen hinnat liikkuvat usein 28 000–33 000 eurossa, mutta Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa."

      • Anonyymi

        Viiden vuoden päästä akku maksaa enää vaivaiset 15 000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viiden vuoden päästä akku maksaa enää vaivaiset 15 000 euroa.

        Riippuu siitä, kuinka suuren varauskapasiteetin haluaa. Tuollainen 30 kWh riittää hyvin päivittäiseen taajama-ajoon. Sellainen maksaa nykyhinnoilla 4800 e verran, jos nuo Renaultin luvut pitävät paikkansa. Ja vuonna 2024 noin 2700 e.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu siitä, kuinka suuren varauskapasiteetin haluaa. Tuollainen 30 kWh riittää hyvin päivittäiseen taajama-ajoon. Sellainen maksaa nykyhinnoilla 4800 e verran, jos nuo Renaultin luvut pitävät paikkansa. Ja vuonna 2024 noin 2700 e.

        Vaikuttaa siltä, että akku kannattaa vielä vaihtaa, kun takuuaika (8v) umpeutuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viiden vuoden päästä akku maksaa enää vaivaiset 15 000 euroa.

        10 vuoden päästä joudut maksamaan jos haluat jonku ottavan ongelmajäteakustosi vastaan. Autoilu on tuolloin siirtymässä vetyyn ja sen johdannaisiin.


    • Anonyymi

      Kuka olisi 60-luvulla uskonut, että 2021 lähes jokaisella suomalaisella on tietokone kämmenellään ja sillä hoidellaan kaikki asiat.

    • Anonyymi

      "Riippuu siitä, kuinka suuren varauskapasiteetin haluaa. Tuollainen 30 kWh riittää hyvin päivittäiseen taajama-ajoon. "

      Kanssasi samaa mieltä, sähköauto sopii lähinnä kaupassa käyntiin.

      • Anonyymi

        Ja työmatkoihin. Nyt korona-aikana yksityisautoilu on taas lisännyt suosiotaan.


      • Anonyymi

        tismalleen noin ne pidemmät reissut sitten tehdään oikealla autolla, patteriauto intoilija joutuu ostamaan kaksi autoa.


      • Anonyymi

        Klaanille riittää yksi polttis. Sillä sitten käydään lomilla kauempana, kukin vuorollaan. Ja saahan niitä vuokrattuakin.


      • Anonyymi

        Monissa perheissä onkin jo kaksi autoa, useampiakin.


      • Anonyymi

        Sähköautot ovat jo niin last season.


    • Anonyymi

      Narkkarit uneksii sähköautoista

      • Anonyymi

        Kannabiksen ja hanhenpaskan ystävät äänestävät vihreitä ja vihaavat turvetta.


    • Anonyymi

      Eikö kukaan ole huolissaan vetyauton tankkien vaatimasta 700 barin paineesta?Tuollainen kun körötellessä possahtaa niin sydärin siinä voi saada tai ainakin tärykalvot on entiset.

      • Anonyymi

        Et sitten vaivautunut edes lukemaan aloituksessa ollutta artikkelia!

        Yksi pointtihan tässä nimen omaan oli se että järjestelmä ei vaadi tällaisia paineita! No, tämähän on ihan normaalia täällä että "hakataan vaan sitä näppistä" ilman että asiasta mitään tiedetään!

        Siihen mitä ketjun otsikossa väitetään että "sähköautot siirtyy kohta historiaan" niin ei ihan sovi yksiin tämän iltalehden artikkelin kanssa sillä tässä systeemissähän käytetään polttokennoa jolla tuotetaan sähköä koska tämä on energiataloudellisesti järkevämpää kuin prosessin tuottaman vedyn käyttö polttomoottorissa.

        Eli, akut eivät ehkä olekaan se paras ja ainut keino auton kuljettamiseen tulevaisuudessa vaikka siis itse sähköä siihen käytettäisiinkin.


      • Anonyymi

        Ehkä samanverran huolissaan kuin sähköauton akun räjähtämisestä.


    • Anonyymi

      Aloittaja on joku puusta pudonnut idiootti joka ei tajua että sähköauto se edelleen on vaikka tahnalla kulkee ! Polttokenno ja sähkömoottorit ! Ei siinä paljoakaan eroa ole ajetaanko akulla vai tahnalla. Ainoa ero on että polttokennojen hyötysuhde on aika paska !

      • Anonyymi

        Sitä vaan ei ladata pistorasisasta niinkuin sitä sinun kotteroasi.

        Ps. muista tonttu ottaa pitkä jatkojohto mukaan että pääset kaupasta takaisin kotiin.


    • Anonyymi

      Sen verran eri juttu tuo pastamassa, ettei sitä voi jälkiasentaa tavanomaiseen sähköautoon. Vetypolttokennoautoon ehkä voisi tulla jälkiasenettavaksikin.

      Niin autotehtaillehan on ihan parasta, jos ihmiset ensin osti dieselin, kun EU-sitä suositti, sitten hybridin ilman latausmahdollisuutta, sitten ladattavan hybridin, täyssähköauton, kaasumaista vetyä käyttävän vetyauton ja ihan heti sitten tuollaista pastaa käyttävän vetyauton. Näin toimiva tekniikka saadaan vanhennettua nopeammin kuin mitä itse auto.

    • Anonyymi

      Sähköauto on tullut jäädäkseen vaikka se vanhoja jääriä kovin harmittaakin. Tulevaisuudessa polttomoottoriautoja nähdään vain museoiden näytösajoissa joissa ihmiset ihmiset ihmettelevät ja nauravat haiseville päristimille.

    • Anonyymi

      Ensin pitää katsoa toimiiko tuo oikeissa autoissa ja kuinka hyvin. Nyt tuo toimii vasta laboratiossa, yhtäkään tuolla polttoaineella toimivaa autoa ei ole olemassa eikä sitä ole edes testattu oikeilla autoilla. Kuten artikkelista ilmenee, koetehdas on vasta rakenteilla ja senkin polttoaine riittää vain joidenkin autojen testaamiseen, ei mihinkään muuhun.

      Eli todellisuudessa tämän polttoaineen käyttö on kaukana tulevaisuudessa, jos tuo ei edes toimii. Nimittäin tämä on niin varhaisessa vaiheessa, että edes polttoaineen toimimista oikeissa autoissa ei tiedetä.

    • Anonyymi

      Vetyauto on menneisyyttä, tulevaisuudessa ajetaan turveautoilla.
      T. Foliohattupersu

    • Anonyymi

      Vanha keksintö,sakut täyttivät tankin vedellä ja laittoivat isoja tabletteja tankkiin,nähtävästi öljy-yhtiöt vaatineet kyseisen keksinnön piilossa pitämistä T:hiihtäjä 47 härmästä

      • Kyllä tuollaisesta on ollut kirjoituksia, sota-aikana vettä moottoripyörän tankkiin ja jotain tabletteja. Jos on totta, niin jotain palavaa kaasua olis täytynyt muodostua.


      • Anonyymi
        Kairakettu kirjoitti:

        Kyllä tuollaisesta on ollut kirjoituksia, sota-aikana vettä moottoripyörän tankkiin ja jotain tabletteja. Jos on totta, niin jotain palavaa kaasua olis täytynyt muodostua.

        Karbidikivistä tuli asetyleenikaasua T:hiihtäjä 47 härmästä


    • "Niinpä kevyt ajoneuvo kuljettaisi mukanaan kahta tankkia: toista tahnalle ja toista vedelle."
      Kylläkyllä, idea vaikuttaisi ihan hyvältä, mutta mitähän sille vesitankille tapahtuisi kovilla pakkasilla?

      Kyllä se vety kuitenkin tekee tuloaan ja onhan sitä helppo muodostaa kotioloissakin ilman sähkövirtaa, eihän siihen tiettävästi tarvi kuin vettä ja sitruunahappoa ja ruosteisia rautapaloja.

    • Anonyymi

      Ai ovat päässeet jo historiaan?

    • Anonyymi

      Sähkö autot on ohi menevä nopea vaihe/siirtymä, tyhmät maksaa viisaat odottaa.

    • Anonyymi

      Naapurin persu on suunnittelemassa hernekeitolla kulkevaa autoa. Saas nähdä mitä siitäkin tulee.

    • Anonyymi

      Onko nuo sähköautot ikuisia? Eikö muita kuluvia osia kun akku? Miksi ei ole ikuista tiskikonetta, pyykkäriä, hiomakonetta... ? Noihin moottoriremontti kannattamatonta.
      Esim. Halpa hiomakone maksaa alle 30€, siihen hiilet yli 20€. Revippä siitä sitten

    • Anonyymi

      Arabien ihmisoikeudet perustuu öljyyn?

    • Anonyymi

      Persu, Mersu, sitä ja tätä. Pöö.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3847
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2596
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      2015
    4. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1751
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1556
    6. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1521
    7. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1331
    8. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      500
      1290
    9. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      84
      1289
    10. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    Aihe