Vaikuttaa siltä, että ateismia ilmiönä tutkimaan pyrkivät tahot tulevat teistiseltä puolelta? Tai ainakin uskontojen tutkimuksen puolelta.
https://www2.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/teologinen_ennakkomateriaali_2_sillfors_ateismi.pdf
Mikä olisi hyvä tapa tutustua ateismiin ikään kuin sen itseistutkimuksen kautta, jotta saisi käsityksiä siitä, miten ateismin maailmassa asiat jäsennetään, kun käsitellään sitä itseään? Lähdeaineistona palstalle voi mainita eri maiden ja kulttuurihistoriallisten aikakausien ateistien suorittamaa oman kulttuurinsa ja ajattelunsa tutkimusta.
Vaikuttaa siltä, että varsinkin Suomessa olisi voimassa tai ollut voimassa tendenssi, jossa ateismiin olisi "luotu" tai tehty korvaavia seremoniallisiakin tapoja toimia heille, ketkä eivät ole joistain syistä nähneet omakseen tai vaikkapa lapsilleen omaksi noudattaa vallitsevien teismien tai minkään teismien mukaisia tapoja.
Miten muiden maiden vastaavat käytännöt asiassa poikkeavat suomalaisten käytännöistä?
Ateismin itseistutkimus
12
<50
Vastaukset
Johdannon perusteella tuossa artikkelissa käsitellään todellisuudessa jumaluskon hylkäämistä kun ateistin ominaisuudeksi ehdotetaan mm. kykyä reflektiiviseen ajatteluun. Ateismi on kuitenkin luontainen olotila eikä se vaadi reflektiivistä ajattelua. Vastasyntynyt ihmisvauva ja kärpänen ovat ateisteja siksi, ettei kukaan ole opettanut heille jumaluskoa. He eivät ole ateisteja reflektiivisen ajattelunsa vuoksi.
- Anonyymi
Kysymys on mielenkiintoinen. Oliko olemassa alussa puhdas ja turmeltumaton ateismin tila?
Vai alkoiko ateismi vasta vastapainona teismiin lankeamisen seurauksena? Ja, jos alkoi, niin oliko kyse mahdollisesti syntyneen teistisen järjestelmän joitain piirteitä vastaan? Vai pelkästään ajatusta teismiä vastaan (teismi on voinut koskea, jonkin yksittäisen henkilön olemisen tapaa vastaan?).
Muinaisaikojen korkeakulttuureissa on ollut käytössä teistisiä uskomuksia riitteineen, joiden tavat ovat olleet nykykäytäntöjen ja ajattelun mukaan sellaisia, että ne ovat olleet osin ns. barbaarisia.
Onko ateistinen vastarinta kohdistunut myös näitä vastaan?
Muutoin huomasin saman, että asiassa oli tehty hypoteesi, jonka mainitsit. Anonyymi kirjoitti:
Kysymys on mielenkiintoinen. Oliko olemassa alussa puhdas ja turmeltumaton ateismin tila?
Vai alkoiko ateismi vasta vastapainona teismiin lankeamisen seurauksena? Ja, jos alkoi, niin oliko kyse mahdollisesti syntyneen teistisen järjestelmän joitain piirteitä vastaan? Vai pelkästään ajatusta teismiä vastaan (teismi on voinut koskea, jonkin yksittäisen henkilön olemisen tapaa vastaan?).
Muinaisaikojen korkeakulttuureissa on ollut käytössä teistisiä uskomuksia riitteineen, joiden tavat ovat olleet nykykäytäntöjen ja ajattelun mukaan sellaisia, että ne ovat olleet osin ns. barbaarisia.
Onko ateistinen vastarinta kohdistunut myös näitä vastaan?
Muutoin huomasin saman, että asiassa oli tehty hypoteesi, jonka mainitsit.” Kysymys on mielenkiintoinen. Oliko olemassa alussa puhdas ja turmeltumaton ateismin tila?”
Jos kysymys rajataan teistisiin jumaliin niin kyllä, ennen niitä on ollut teistisiin jumaliin uskomattomuuden tila. Teistiset jumalat liittyvät maatalousyhteiskuntien ja ensimmäisten kaupunkivaltioiden syntyyn.
Jos kysymystä tarkastelee tietoisuuden näkökulmasta niin tietoisuuden kehityksen alkutaipaleella on ollut hetkiä jolloin ei oikein kunnolla ollut edes henkiin uskomista. Toki ihminen alkoi uskoa näkymättömiin asioihin kun oppi syy-seuraussuhteet: ”Kuka tämän oksan on katkaissut?” ”Se on varmasti ollut leijona, vaikka en sitä nähnytkään.” ”Näin metsässä iltahämärässä ihmishahmon, kukahan se oli?” Kaikki muut heimon jäsenet olivat luolassa, sen täytyi olla metsänhaltija.”
- Anonyymi
Helpointa kristityille jos heitä tosiaan kiinnostaa ateismi on tutkia omaa itseään ja käyttäytmistään esimerkiksi joulutonttujen suhteen mitkä asiat saavat kristityn olemaan uskomatta joulutonttuihin ja mistä ensinnäkin se epäusko tulee ja kuinka se kehittyy näitä selvitellessä uskoisin että ateistin ajatusmaailma hieman aukeaa uskovaiselle ja se miksi ateistille miljoonat eri kulttuurien jumalat merkitsevät vain muinaisia kansantaruja ja niiden hahmoja .
Omaa itseä tutkimalla saa yleensä parhaan kuvan asioista kuin se että tutkii itsensä ulkopuolelta asioita- Anonyymi
Mikä tulisi olla sellainen "kriittisen ateistin käsikirja"? Ja ne kysymykset joita ateismi asettaa, niiden lähdeaineistoineen, jotta ateisti voisi vastata niihin kysymyksiin, joita ateismista esitetään?
Kuinka ateismissa olevan tulisi tietää tai käsitellä oman teoriansa asioita? Onko olemassa ateistisen tietouden yleissivistävää kirjallisuutta, käsitteistöä ja tapaa käsitellä omaa ateismiaan, keskustella siitä ja tutkia ateistisen aatehistorian liikehdinnän eri vaiheita historiassa eri aikakausina? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä tulisi olla sellainen "kriittisen ateistin käsikirja"? Ja ne kysymykset joita ateismi asettaa, niiden lähdeaineistoineen, jotta ateisti voisi vastata niihin kysymyksiin, joita ateismista esitetään?
Kuinka ateismissa olevan tulisi tietää tai käsitellä oman teoriansa asioita? Onko olemassa ateistisen tietouden yleissivistävää kirjallisuutta, käsitteistöä ja tapaa käsitellä omaa ateismiaan, keskustella siitä ja tutkia ateistisen aatehistorian liikehdinnän eri vaiheita historiassa eri aikakausina?Ei ole olemassa yhtenäistä ateismia vaan lukuisia erilaisia teitä ateismiin ihmisillä minulla ateismi varmistui nuorena poikana kun luin raamatun en voinut pitää jumalana sellaista jota pidin itseäsi alempana älyltään moraaliltaan ja oikeustajultaan olevaa uskomusta mutta se oli vain minun tieni.
Eräs sotaveteraani sanoi tulleensa ateistiksi sodan melskeissä huomatessaan että mikään ihmistä ylivertaisempi ei koskaan sallisi sellaista mitä sodassa tapahtuu jos tällä on kyky estää sota.
Sitten muiden kulttuurien ateisteista en osaa sanoa mitään tai muista omani kulttuurin ateisteista heillä kaikilla on omat yksilölliset päätelmät asiasta joten en usko että ateisteja voi kollektiivisesti edes tutkia ja vielä kun oikeastaan ateismi on hyvin merkityksetön asia itse ateisteille itse vertaisin omaa ateistimiani ihmiseen joka ei usko että maaihisia joulutonttuja allahia jahvea sekä metsänjumalia ei ole olemassa tuskin siittä kukaan mitään suurta numeroa alkaa elämässään tekemään vaan keskittyy tärkeämpiin asioihin
- Anonyymi
Yhteiskunnallisemmin: Uskonnottomuus Suomessa -artikkeli on julkaistu Opetushallituksen sivuilla, kirjoittajana Vapaa-ajattelijain liiton pääsihteeri, FM Esa Ylikoski: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/artikkeli-uskonnottomuus-suomessa
Artikkeli löytyy myös julkaisusta "Monien uskontojen ja katsomusten Suomi", sivuilta 159-169, ks https://evl.fi/documents/1327140/45386794/Ktk - Monien uskontojen ja katsomusten Suomi/c8c8d8be-e49b-5998-3539-6b2a29a4903d Kirjassa on monia muitakin hyödyllisiä artikkeleita.- Anonyymi
Tosin Ylikoski ei ole enää pääsihteeri. Sen sijaan hän on Vapaa ajattelija -lehden päätoimittaja. Löytyykö täältä itsetutkiskelua: https://vapaa-ajattelijat.fi/va-lehti/
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin Ylikoski ei ole enää pääsihteeri. Sen sijaan hän on Vapaa ajattelija -lehden päätoimittaja. Löytyykö täältä itsetutkiskelua: https://vapaa-ajattelijat.fi/va-lehti/
Kiitos vinkeistä. Ja linkeistä.
- Anonyymi
On selvää, ettei hokeminen ateismista vain että ei usko jumaliin on vaillinainen.
Jos se ettei usko, sisältää jotain tiedonmurua että miksi ei ole jumalia.
Kysymys on tiedostuksesta. Miksi ei ole jumalia mutta uskontoja on kuitenkin syntynyt ja syntyy edelleen. Spagettijumala on mainio keksintö: Kun hoetaan yhtä ja samaa niin se painollaan tuo vähätietoisia mukaan.
Tietoteoria.
Ihmisen kehitystrendissä ei voi olettaa olleen alussa jumalia. Eläminen oli toimia hankkia ravintoa eli syödä kädestä suuhun.
Kanssakäyminen synnytti hiljalleen työkaluja. Puhekieli kehittyi. Iltanuotiolla kerrattiin päivän tapahtumia, menneitä kauempaakin.
Pelkkä aistinvarainen tieto synnytti näkemyksen maasta, jota kiersi aurinko jne..
Ihminen asetti myös kysymyksiä ja yhä enemmän kehityksen kuluessa. Vastauksia tuli mutta usein vääriä. Reaalielämän lisäksi tuli asettamukset kuoleman jälkeisestä sekä olemisesta monin tavoin. Tiedonhalu vei kehitystä eteenpäin ja synnytti ohessa henkien olemassaolon kaikelle elolliselle yhteisenä ja siitä myöhemmin kehittyi uskomukset ja uskonnot. Esimerkkinä Kalevalan uskomukset.
Nyt korkea tietotaso ei voi ottaa koneelliseen tuotantoon avuksi olettamuksia. Homman on toimittava ja todellista tietoa täytyy olla.
Uskomukset/uskonto syntyi ensin todellisen tiedon ohella. Nykyään todellinen tieto vaatii tutkimusta ja hylkää humpuukitiedon.- Anonyymi
"Nyt korkea tietotaso ei voi ottaa koneelliseen tuotantoon avuksi olettamuksia. Homman on toimittava ja todellista tietoa täytyy olla."
Voi olla, että tulevaisuuden automaatti ottaa yhä enemmän huomioon sen, mikä saisi ihmiset esim. ostamaan enemmän. Muuallahan teknologia" omaa" teollisuuden teknologia mukaan lukien tällaisia piirteitä. Lähimpänä esimerkkinä voidaan esittää "autokaupan tunteet", joita niihin liittyen on. Ihmiset ostavat Suomessa enimmäkseen "järkivalinnan" ja jossain muualla, jonkin toisen hyveen, jonka auto "uskonnolisena symbolina" ihmiselle antaa tunteeksi omasta olemisestaan. Osan silti vain kulkiessa niillä vain paikkojen välin tai pyöriessä paikoillaan.
On ehkä ymmärrettävä yhä enemmän ne piirteet, jotka saavat ihmisiä toimimaan, olivatpa ne motivaatiot sitten realistisia tai biologisgeneettisiä.
Ajatus uskomusten synnystä on mielenkiintoinen. Eräs vahvasti todistamaton teoria voisi olla se, että erilaisten tapahtumien seuraamukset opittiin tuntemaan. Ja siten taidosta toteuttaa ne tuli osaksi ritualiikkaa, sekä mystisyyttä.
Ritualiikkaa siten, että samankaltaisuuteen saatettiin ehkä lisätä jotain tai sitä itsessään pidettiin jotenkin niin välttämättämänä (ainoana) tapaa toteuttaa asia, että siitä tuli riitti ja mahdollisesti myöhemmin symbolinen sellainen?
Mystiikka kuvioihin on voinut tulla logiikan kautta siten, että tietyn prosessin kokonaiskulkua on ajateltu. Ja sen koostavaksi voimaksi on kuviteltu, joko huvitukseksi tai muutoin joku yli aineellisesti harjoitetun ritualiikan oleva taho, jolla voisi olla kokoonpaneva voima.
Ensiksi ehkä metsän eläin, siellä oleva näkymätön tekijä ja näille mahdollisesti muodostunut symbolinen kuvaus, jossa tietynkaltaisten ilmiöiden "samankaltaisuus" "vaatisi" samanlaisen taustavoiman.
Myös traditiot ovat voineet säilyä em. esitettyjen epätieteellisyyksien kautta siten, että uudella tai väärällä tavalla ei ole voitu pilata sitä mikä toimi.
Mitä oletetun alkuihmisen kykyyn ymmärtää asioita tulee, oli heillä tai niillä kuitenkin sitä sen verran, että se toi ihmisen sieltä tänne. Joka kyky taas monelta nykyihmiseltä puuttuu mennä aikaa vastaan ja palata luolaan asumaan.
Ja populan määrän noustessa oli aikaa sitten yksittäisten yksilöiden tai ryhmien itse kunkin kykyjensä mukaan keskittyä yksittäisiin erityisaloihin. Ja tässä mahdollisessa suuressa muutoksessa tuli myös esille sitten teologiset, teknologiset, filosofiset jne. kysymykset. Joita sitten kehiteltiin erilaisin metodein ja tekniikoin.
Kun oli aikaa chillailla syntyi kulttuurit. Vaikkemme noiden aikojen ihmisten ajankäytön tavoista oikein mitään tiedäkään, kun kirjoituksia niistä ei voi lukea kuin vasta sitten, kun teistiset, lainsäädännölliset, kaupankäyntiin ja verotukseen liittyvät seikat tulivat kirjoituksineen. Joita toki edelsi kuvat ja ehkä mahdolliset kadonneetkin tavat viestiä.
No turhuus on turhuutta.
- Anonyymi
Paras tapa tutustua ateismiin on opiskella esimerkiksi yliopistossa. Tällöin tulee tieteellinen metodi tutuksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.32912023Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4203391Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei951868- 891646
- 831623
- 941122
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te411091Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73937Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21933Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e253897