Kertokaas mulle mitä maksuja, veroja ja velvoitteita saan jos ostan pohjoisesta maa-metsätilan? Haaveena olisi hankkia n. 50hehtaarin maa-alue, puustolla ei niin väliä, kunhan polttopuut saa. Meikäläinen kun on täysin noviisi näissä maakauppa-asioissa niin mitä pitää ottaa huomioon, ostanko halvalla puhtaaksi hakatun vai kalliimmalla ns. metsää sisältävän alueen johon kai tulee velvoitteita, vai kuinka?
Metsätön mies huoleton mies?
12
1674
Vastaukset
- mti (AMK)
Ensinnäkin mitä tarkoitusta varten haluat n 50 ha, jos kerran puustolla ei ole väliä? Jos ostat puhtaaksi hakatun, niin sitten vasta velvoitteita itsellesi hankitkin. Sinun vastuullasi nimittäin on, että siihen saadaan aikaiseksi kasvatuskelpoinen taimikko. Siihen kuuluu hakkuualan raivaus, maanmuokkaus ja kylvö/istutus, ja taimikon perkaus. Eli hommia piisaa ja rahaa kuluu.
Kaikista palstoista, olipa siinä puuta tai ei, joudut maksamaan oston yhteydessä varainsiirtoveron, joka määräytyy kauppasumman mukaan. Sen lisäksi maksat metsänhoitomaksua, ellet sitten hanki siitä vapautusta.
Itse ostaisin runsaasti nuorta, hoitamatonta metsää, jonka kauppahinta olisi pieni. Siinä olisi mahdollisuuksia Kemera-avustettaviin nuoren metsän hoitoihin, mahdollisesti myös kunnostusojituksiin. Ensiharvennukset olisivat ajankohtaisia muutaman vuoden kuluessa.
Mutta kerropa hieman tavoitteistasi, millaiseen käyttöön metsän tarvit?- mäsmänä
olen miettinyt,jos ostais tuollaisen em.hoitamattoman kohteen ,laittas kuntoon ja muutaman vuoden päästä myis edelleen (jos raaskii).Saisko työlleen kunnon korvauksen....
- mti (AMK)
mäsmänä kirjoitti:
olen miettinyt,jos ostais tuollaisen em.hoitamattoman kohteen ,laittas kuntoon ja muutaman vuoden päästä myis edelleen (jos raaskii).Saisko työlleen kunnon korvauksen....
Se riippuu kahdesta asiasta: Kustannuksista (ostohinta, verot ja kaikki käytetyt eurot) ja tuotoista (puun myynti, myyntihinta). Niistäpä sitä voi laskeskella.
Verottaja vaan tahtoo viedä vähäisenkin voiton, sillä luovutusvoitosta verotetaan. - Metsänsä hoitaja
mäsmänä kirjoitti:
Itse olen ostanut noin 600€/ha 3-40v noin 50ha 300km H:gistä (myös rantaa on)harventamatonta taimikkoa. Mielestäni harvennettuani sen hyvään kasvukuntoon (sekametsää suurin osa) vasta 10 v kuluttua voi myydä osina tai kokonaan. Silloin saa verottomana 50% ostohintana, vaikka olisi maksanut vähemmän? oliko se näin?
Täytyy laskea, koska kannattaa myydä, metsähän on itse hoidettuna vasta kunnolla kannattava..
Jos onnistuu vielä hyvin kaupassa, niin verojen osuuden maksaa ostaja, joka puita myydessään maksaa myös sijoittamastaan osuudesta.
Maa-alan myydessään maksaa vain voitostaan, toisin, kuin puita myydessään, jolloin maksetaan veroa myös sijoittamastaan pääomasta(ellei ostossa ole onnistunut erittäin hyvin).
- mti (AMK)
Unohtui vielä mainita yksi kustannus: Lainhuudon hakeminen ostamallesi kiinteistölle maksaa, riippumatta puuston määrästä.
Jos lasketaan, että tietyt kustannukset ovat samankokoisella palstalla kiinteitä riippumatta puuston määrästä, niin eikös silloin kannata ostaa puustoinen palsta? ja selvitä maatilan myyjän omistus ja mahdolliset kiinnitykset ja lainhuuto tilaan, että on kunnossa.
Kauppahinnan lisäksi menee varainsiirtovero kauppahinnasta taitaa nykyisin olla 4%. Omistukseen tulon jälkeen Rakennuksista tulee maksettavaksi mahdollinen kiinteistövero.
Puhtaaksi hakatulla metsällä ei juuri muuta iloa ole, kuin kuluja seuraavan 30 vuoden aikana joten hinnassa kannattaa ottaa todella huomioon.Jos esim uudistus tekemättä, niin rahaa menee aika lailla, samoin taimikonhoito ym velvoitteet on edessä.
Hyväpuustoinen on eri juttu. Kannattaa ottaa paikalliseen MHY-toimistoon yhteyttä, jos ei itse osaa arvioida puuston määrää ja arvoa, eikä tilasta ole tuoretta metsäsuunnitelmaa.- Maata kynsien alle
Olen katsellut noita pohjois-suomen, eli kotiseutuni maapaikkoja sillä silmällä muutaman vuoden, eläkepaikaksi haaveilin jossa saisi olla herran rauhassa. Noita 10-50 heht. alueita siellä on myynnissä mielestäni edulliseen hintaan. Eli siis eläkepaikan rakentamista varten tuollaisen hankkisin, siinä olis lääniä lohkoa sitten lapsillekin jos tarve vaatii.Metsähommista en mitään ymmärrä joten siksi kysyin mitä velvotteita kaupasta seuraisi.
- mti (AMK)
OK, tuosta voisi tehdä sellaisen johtopäätöksen, että tärkeintä paikalle on se, että siellä viihtyy. Sinne voi siis rakentaa asumuksen ja puuhastella siellä metsätöiden parissa.
Jos näin on, niin ainakin itte suosittelisin katselemaan sellaista palstaa, jossa on rakentamismahdollisuus, mahdollisesta (?) vesistön äärellä. Jos haluaa puuhastella esim taimikonhoidon ja polttopuun teon parissa, niin silloin et varmaankaan tarvitse juuri tukkimetsää. Edullisesti saisi varmaankin taimikkovaltaisen palstan, mahdollisesti aiemmin hoitamattoman. Siinä riittäisi varmaankin puhdetöitä, lisäksi tulisi samalla polttopuutkin tehtyä. Ja jälkikasvulle jäisi perintönä hyvin hoidettu metsä.
Suosittelen kääntymään ensiksi paikallisen metsäkeskuksen taikka metsänhoitoyhdistyksen puoleen. Siellä osaavat paremmin opastaa kaikista velvotteista ja tuntevat paikallisen hintatason. - Maata kynsien alle
mti (AMK) kirjoitti:
OK, tuosta voisi tehdä sellaisen johtopäätöksen, että tärkeintä paikalle on se, että siellä viihtyy. Sinne voi siis rakentaa asumuksen ja puuhastella siellä metsätöiden parissa.
Jos näin on, niin ainakin itte suosittelisin katselemaan sellaista palstaa, jossa on rakentamismahdollisuus, mahdollisesta (?) vesistön äärellä. Jos haluaa puuhastella esim taimikonhoidon ja polttopuun teon parissa, niin silloin et varmaankaan tarvitse juuri tukkimetsää. Edullisesti saisi varmaankin taimikkovaltaisen palstan, mahdollisesti aiemmin hoitamattoman. Siinä riittäisi varmaankin puhdetöitä, lisäksi tulisi samalla polttopuutkin tehtyä. Ja jälkikasvulle jäisi perintönä hyvin hoidettu metsä.
Suosittelen kääntymään ensiksi paikallisen metsäkeskuksen taikka metsänhoitoyhdistyksen puoleen. Siellä osaavat paremmin opastaa kaikista velvotteista ja tuntevat paikallisen hintatason.Tuonsuuntaiset on ajatukset. Pläntillä pitäisi olla pieni lampi tai läpi virtaava joki jonka rantaan asumuksensa saisi kyhätä eikä tarvitsi sietää lähinaapureita. Tässä pari vuotta sitten eräässä kunnassa pohjoisessa oli myytävänä mökkitontteja nätistä niemestä, pieniä olivat ja muistaakseni 7 kpl eli vieri viereen olis mökit nousseet. Kyselin kunnasta mahdollisuutta ostaa koko niemi kerralla mutta olivat lohkoneet ja ei ollut halua myydä kun ei olis saaneet niin hyvää hintaa kuin nappikaupalla. No, ovat ne tontit sitten myymättä vieläkin, ei kaikki näköjään halua viettää lomiaan mökkikylissä. Täytyy tässä käydä siellä paikkakunnan metsänhoitoyhdistyksessä turisemassa.
- Åke Tyvi
Ota ainakin selvää aiemmista omistajista, kuka on todellinen myyjä, miksi metsä myydään ja kenen toimesta. Onko muita edunsaajia tai voidaanko nostaa kanne kiinteistön palauttamiseksi.
Muutoin voi jäädä metsän omistaminen kahdesta syystä hyvin lyhytaikaiseksi: 1) Entinen omistaja hakee väkisin omansa takaisin (OIK 1:12) tai 2) oikeuslaitosta peruu kaupan.
Hyvää omistusta,
Åke Tyvi
Ps. Ainakin Tampereen seudulla ja pääkaupunkiseudulla olevat asianajotoimistot vetelevät välistä röyhkeästi ja kauppaavat ohitse lain kiinteistöjä. Joten varmista, ettet osta ketkuilta. Ketkujen toimistoissa ovat sekä tuvassa, että toimistossa töissä. Tietävät jo, että on vain ajan kysymys, koska asianajotoiminta loppuu...- Maata kynsien alle
Olis tarkoitus kysyä omistajalta suoraan ja teettää sitten paperit muualla. Noissa kiintesitöfirmojen kauppaamissa on vähän lisähintaa mukana.
- metsalainen
ooo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363847- 122596
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos372025Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211751Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311556- 1251521
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101331- 851302
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo5001300- 141266