Moi
1.Minulla on asunto jonka olen vuokrannut, nyt pitäisi ilmoittaa vuokratulot verotuksessa, mistä näen sen ajan , mikä pitää ilmoittaa omaverossa?
Onko se 2020 vuoden alusta, vuoden loppuun vai joku muu aika?
2.Voinko vähentää asuntolainan korot verotuksessa?
-kiitos
Apua veroilmoituksen täyttöön.
5
153
Vastaukset
- Anonyymi
Ilmoitat viime vuoden vuokratulon ja niihin kohdistuvat menot. Siis ajalta 1.1. - 31.12. Jos laina on kyseisestä vuokratusta asunnosta, voit vähentää
- Anonyymi
Lainan korot voit vähentää tulonhankkimisvelan korkoina. Korjaa lainan käyttötarkoitus, jos se on asuntolainana tai muuna lainana tiedoissa. Korkoja ei vähennetä suoraan vuokratulojen kuluina.
- Anonyymi
Asuntolainan korot
1) oman asunnon asuntolainan korko on osittain vähennyskelpoinen (viime vuodelta 15 % koroista)
2) sijoitusasunnon lainan (eli tulonhankkimislainan / sijoituslainan) korko on 100 % vähennyskelpoinen
3) muiden "asuntolainojen" korko ei ole vähennyskelpoinen - Anonyymi
Kiitos kaikille kun olette vastailleet!
-Tämä on vähän uutta minulle niin kaikki vielä hakusessa.
Kysyisin vielä:
3. Voinko vähentää verotuksessa myös kerrostalo osakkeen korjaukseen käytettyä lainaa? Joka asuntoon vaihdettiin lasit ym korjausta tehtiin jonka takia samalla kun maksan hoitovastikkeen , maksan myös "pääomavastike" nimellä olevaa maksua eli lyhennän lainaa joka on otettu korjausta varten.
Voinko tämän vähentää verotuksessa kokonaan?
4.Maksan myös autopaikasta joka on vuokralaisen käytössä, voinko tämän vähentää verotuksessa?
-Jos voin nämä vähentää niin missähän kohtaa veroilmoituksessa?
-Iso kiitos teille.- Anonyymi
Saat vähentää tulon hankkimisesta aiheutuneet kulut, kuten autopaikan kulut. Tulot ja kulut vähennät omaverossa vuokratuloissa tai paperilla lomakkeella 7H.
Tutustu veon sivuihin asiasta. Esim. https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/vuokratulot/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692653
- 632594
- 681772
- 241597
- 201520
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251096