Raanattu sanoo selvästi, että sanarialaisen tuli s ä ä l i ryöstettyä ja pahoinpideltyä. SIKSI samarialainen auttoi tätä.
Liberaalit ovat tehneet tästä lähimmäisen rakkauden oppinsa.
Mutta missään ei sanota, että samarialainen olisi rakastanut pahoinpideltyä vaan hän tunsi s ä ä l i ä ja siksi auttoi.
Tämä on yksi esimerkki liberaalien tavata vääristellä Raamattua ja vaatia esim. hallitsematon maahanmuutto Suomeen.
Liberaalit ovat vääristyneet laupiaan Samarialaisenkin
37
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Erittäin hyvä esimerkki liberaalien eksytyksestä.
- Anonyymi
Näin helposti he vetävät nenästä niitä jotka eivät tunne Raamattua.
Anonyymi kirjoitti:
Näin helposti he vetävät nenästä niitä jotka eivät tunne Raamattua.
Tämä on niin totta 😺
- Anonyymi
Liberaaleja ei kannata kuunnella vaan pysyä kaukana heistä!
- Anonyymi
Jeesus itse antoi laupiaasta samarialaisesta esimerkin oikeasta lähimmäisenrakkaudesta. Lue nyt koko luku ja koeta nyt vihdoin ymmärtää lukemasi. Ei se nyt niin vaikeaa pitäisi olla kansakoulunkaan oppimäärällä.
- Anonyymi
Missä ihmeessä tuossa vertauksessa puhutaan rakkaudesta???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä ihmeessä tuossa vertauksessa puhutaan rakkaudesta???
Lue nyt koko luku jossa keskustellaan lähimmäisenrakkaudesta ja Jeesus vastaa siihen kertomalla vertauksen laupiaasta samarialaisesta. Aloitat taas jankkaamisesi. Annat vaikutelman itsestäsi lukutaidottomana hölmönä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue nyt koko luku jossa keskustellaan lähimmäisenrakkaudesta ja Jeesus vastaa siihen kertomalla vertauksen laupiaasta samarialaisesta. Aloitat taas jankkaamisesi. Annat vaikutelman itsestäsi lukutaidottomana hölmönä.
Sääli ei ole rakkautta !
- Anonyymi
Säälistä siinä autettiin.
- Anonyymi
Jeesuksen mukaan lähimmäinen oli tuo auttaja.
"36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin"."- Anonyymi
Laupeus on sääliä!
”Liberaalit ovat tehneet tästä lähimmäisen rakkauden oppinsa.”
Ei, kyllä tämä on ihan Jeesuksen oppia. Miten vittu teille fundamentalisteille pitää alkaa vääntämään rautalangasta jo yksinkertaisinta luetun ymmärtämistä?
36Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?»
37Lainopettaja vastasi: »Se, joka osoitti hänelle laupeutta.» Jeesus sanoi: »Mene ja tee sinä samoin.»- Anonyymi
Laupeus on sääliä, ei lähimmäisen rakkautta.
Anonyymi kirjoitti:
Laupeus on sääliä, ei lähimmäisen rakkautta.
Höpsistä, esimerkiksi Efesolaiskirjeessä todetaan laupeuden olevan rakkautta.
«Mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, on rakastanut meitä ja suuressa rakkaudessaan tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikkomustemme tähden, eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa. Armosta te olette pelastetut.» Ef. 2:4-5.- Anonyymi
Master-Henry kirjoitti:
Höpsistä, esimerkiksi Efesolaiskirjeessä todetaan laupeuden olevan rakkautta.
«Mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, on rakastanut meitä ja suuressa rakkaudessaan tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikkomustemme tähden, eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa. Armosta te olette pelastetut.» Ef. 2:4-5.Ei puhuta mitään yleisesti vaan Jeesuksesta!
Anonyymi kirjoitti:
Ei puhuta mitään yleisesti vaan Jeesuksesta!
”Ei puhuta mitään yleisesti vaan Jeesuksesta!”
Mitä nyt taas horiset? En puhunut mitään yleisestä. Eikös kolminaisuusopin mukaan Jeesus ole samalla Jumala? Tuossa efesolaiskirjeessä todetaan Jumalan rakastavan, koska hän on laupias. Miten ihmeessä kukaan voi olla noin kyvytön luetun ymmärtämiseen?
Tekoja sanotaan armolliseksi ja laupiaaksi ja nämä ovat rakkauden ilmentymiä. Olisihan ollut aika hölmöä, jos Jeesus olisi sanonut:
”Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hän alkoi rakastaa miestä.”
”Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?»
Lainopettaja vastasi: »Se, joka osoitti hänelle rakkautta.» Jeesus sanoi: »Mene ja tee sinä samoin.»- Anonyymi
Master-Henry kirjoitti:
Höpsistä, esimerkiksi Efesolaiskirjeessä todetaan laupeuden olevan rakkautta.
«Mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, on rakastanut meitä ja suuressa rakkaudessaan tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikkomustemme tähden, eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa. Armosta te olette pelastetut.» Ef. 2:4-5.Tietysti löytyy, koska se on Jahven kulttia nuo Paavalin kirjeet.
”Raanattu sanoo selvästi, että sanarialaisen tuli s ä ä l i ryöstettyä ja pahoinpideltyä. SIKSI samarialainen auttoi tätä.”
Jotta voisi ymmärtää, miten radikaalia Jeesus opetti, on ensin hiukan perehdyttävä kontekstiin.
Samarialaiset olivat hyvin halveksuttuja.
”…juutalaisten ja samarialaisten välit olivat pahasti tulehtuneet, ja jälkimmäistä kansanryhmää pyrittiin kaikin tavoin karttamaan jokapäiväisessä elämässä.”
”…olivat näet pakkosiirtolaisuudesta palanneiden juutalaisten silmissä harhateille ajautuneita puolipakanoita, jotka olivat sekoittuneet vaarallisesti ympäröiviin kansoihin.”
Jos tätä nyt jotenkin veisi nykypäivään, voisi asiaa ajatella vaikka siten, että ne, jotka kutsuvat itseään ”oikeiksi uskoviksi” tai ”aidoksi uskoviksi” näkevät ns. ”liberaali” uskovat vähän samoin kuin muut juutalaiset samarialaisia.
Tämänkin tavallaan voidaan tulkita samaan kontekstiin: ”…papit tahtoivat kiihkeästi varjella isiensä perintöä ja estää vierasmaalaisten vaikutusten ujuttautuminen israelilaisten uskonnonharjoittamiseen. He eivät pitäneet samarialaisia enää oman kansansa jäseninä ja kielsivät heitä osallistumasta temppelin jälleenrakennustöihin (Esra 4:3).”
tampereenseurakunnat.fi Luku VI: Samarialaiset
Sitten tarkastellaan vaikka Luukkaan evankeliumia. Jeesus puhuu eräälle lainoppineelle eli tarkkaan tooran tuntevalle:
10:28 Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää."
10:29 Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
10:30 Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.
10:31 Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse.
Eli he kävelivät ohi, koska tämä mies ei ilmeisesti ollut ”omia”.
0:33 Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
10:34 Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.
10:35 Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan.'
10:36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
10:37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin."
Eli tämä halveksittu samarialainen armahti – antoi armon käydä oikeudesta tavallaan. Hän ei jäänyt miettimään, onko uhri ”oikeanlainen” ihminen, vaan meni ja auttoi kyselemättä.
Tässä opetuksessa käännetään siis nurinpäin koko asetelma. Lähimmäinen kun tarvitsee apua, pitää auttaa huomioimatta sitä, millainen ihminen hän on. Ainoa joka tuon ymmärsi, oli tuon ajan ”liberaali”, kaikkein ”oikeiden” uskovien halveksuman. Jeesus jopa käski tehdä samoin kuin tuo heidän halveksima ihminen teki!- Anonyymi
Rakastatko sinä Ahviota?
- Anonyymi
Onko Ahvio hädässä? Tottakai autan häntä, jos näin on. Mitä apua hän kaipaa?
Anonyymi kirjoitti:
Onko Ahvio hädässä? Tottakai autan häntä, jos näin on. Mitä apua hän kaipaa?
:D Tivaaminen alkaa kun ei osata muuta sanoa.
Mutta näinhän se on, että Ahvio on siinä lähimmäinen kuin muutkin ja toki pitää auttaa, jos kohdalle osuu.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakastatko sinä Ahviota?
"Jos tätä nyt jotenkin veisi nykypäivään, voisi asiaa ajatella vaikka siten, että ne, jotka kutsuvat itseään ”oikeiksi uskoviksi” tai ”aidoksi uskoviksi” näkevät ns. ”liberaali” uskovat vähän samoin kuin muut juutalaiset samarialaisia."
No tämä on sitä Vanhan Testamentin jaottelua.
Uudessa Testamentissa on juuri se Jeesukseen uskova oikealla tiellä ja sitten liberaalit ovat niitä oman oppinsa rakentaneita "juutalaisia". Liberaalethan eivät ole ottaneet oppejaan Raamatusta, vaan teologisin vippaskonstein rakentaneet omat kummalliset Raamatun vastaiset oppinsa. Anonyymi kirjoitti:
"Jos tätä nyt jotenkin veisi nykypäivään, voisi asiaa ajatella vaikka siten, että ne, jotka kutsuvat itseään ”oikeiksi uskoviksi” tai ”aidoksi uskoviksi” näkevät ns. ”liberaali” uskovat vähän samoin kuin muut juutalaiset samarialaisia."
No tämä on sitä Vanhan Testamentin jaottelua.
Uudessa Testamentissa on juuri se Jeesukseen uskova oikealla tiellä ja sitten liberaalit ovat niitä oman oppinsa rakentaneita "juutalaisia". Liberaalethan eivät ole ottaneet oppejaan Raamatusta, vaan teologisin vippaskonstein rakentaneet omat kummalliset Raamatun vastaiset oppinsa.Öh, vähän erikoinen selitys. Hyvällä mielikuvituksella toki saa kaikenlaista.
Idea tuossa Jeesuksen opetuksessa oli, että ”oikea” uskova kyllä tietää, mitä tehdä, mutta ei tee. Kun Jeesus vertaa häntä henkilöön, jota muut eivät edes oikein pidä uskovana, jopa käskee toimia samaan malliin, on se ollut aika vaikea pala.
Missään ei sanottu, että tuo samarialainen olisi kääntynyt kristityksi!
Voitahan sinä laittaa liberaalin sijaan vaikka maahanmuuttajan.
Luukas kertoo näin:
10:25 Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
10:26 Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
10:27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
- Anonyymi
Tarkistin toisaalla kinaamastanne 'lapeus' -sanasta. Aivan oikein, se tulee Jahven kultista. Joku siellä taisi sanoakin, että tällainen alaspäin kumartelu lapeuden nimissä ei ole Jeesuksen ajattelua, eikä se olekaan.
Empatia, myötäelämisen kyky on sitten jotakin muuta kuin alapäin kumartelua.
Fariseuksilla, joiden oppi tämä Jahven syntioppi on, tuntuu olevan kova kilpailu näistä viittojen tupsuista ja arvostuksista ja penkkien eturiveistä, ja ainahan sitä voi nostaa myös alentumalla muiden suuntaan.
Hädässä olevaa autetaan - totta kai - ei kai siitä nyt pidä tehdä mitään elämää suurempaa kysymystä Raamatun varjolla.- Anonyymi
Luin nyt vasta edellä olevaa - no, johan löysitte taas kohdan, jossa ajaa päin Paavalin Jahven kultti ja Jeesuksen opetus. Todella termi tulee Jahven kultista, joten se löytyy varmasti Paavalilta, mutta se ei tarkoita sitä, että se silloin olisi sama kuin Jeesuksen opetus. Kokeilkaa nyt tajuta tämä ero, niin saatte vertailusta paljon mukavamman ja jopa antoisamman kuin pelkän juupaseipäskinan.
Suomi sanakirja tosin selittää toisin:
laupias
Varsinkin (uskonnollisessa kielenkäytössä) rakastavan ja anteeksiantavan lempeä, lempeästi auttava, hyväsydäminen, säälivä, armias, armelias, armollinen, armahtava.Osoitat siis pahansuopuutta, vaikket tiedä mitään siitä, miten muut käyttätyvät siellä oikeasa elämässä? :D
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Osoitat siis pahansuopuutta, vaikket tiedä mitään siitä, miten muut käyttätyvät siellä oikeasa elämässä? :D
Sinä itse olet niin ilkeä ja pahansuopa, että näet kaikki muutkin sellaisina.
👍 Anonyymi kirjoitti:
Sinä itse olet niin ilkeä ja pahansuopa, että näet kaikki muutkin sellaisina.
👍En todellakaan, ei vain voi välttyä tuolta jatkuvalta näkemykseltä, miten asioita ilmaistaan.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
En todellakaan, ei vain voi välttyä tuolta jatkuvalta näkemykseltä, miten asioita ilmaistaan.
Älä yritä! Olet paha ja ilkeä ihminen sen osoittaa kirjoituksesi tällä!
- Anonyymi
Kiitos vinkistä, nyt kansaneläkelaitoksen toimintaa voi katsoa uudesta vinkkelistä.
Ei , ei se noin mene. Olisi kannattanut käydä se pyhäkoulu, lienee yksiä ensimmäisiä asioita joita opetaan.
- Anonyymi
Miten se sitten menee?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten se sitten menee?
Turhaan kysyt tolta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turhaan kysyt tolta!
Joo, trolli ei vastaa.
- Anonyymi
Toki mutta kansaneläkelaitos säätää omat aikansa.
- Anonyymi
Aha, selvä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565640Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691812- 1141707
- 941546
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos241464Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121291Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3341260Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3431242Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681235