Käyttäkää

kypärää!!!

Kypärä on hyvännäköinen ja fiksua käyttää lenkeillä ja muutenkin fillarilla liikuttaessa.
Menneenä viikonloppuna näin monta vastaantulijaa
kypärät päässä mikä oli oikein mukava näky!
Itse olen käyttänyt kypärää n. kolme vuotta enkä
oikein osaa enää ajaa ilman.

201

46307

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sekel

Sunnuntaina ainakin kypärät olivat jääneet kotiin! Eräs äiti kyyditsi noin vuoden vanhaa ipanaa ja kummallakaan ei ollut kypärää. Kunpa vielä oppisitte laittamaan sen kypärän oikein päähänne!

Nykyään kypärät ovat kauniita. Toista oli 15-16 vuotta sitten, kun aloin sitä kayttää. Silloin sitä vasta olikin pottapää. Siihen tottuu aivan kuin turvavyön käyttöön autossa eikä tule mieleenikään lähteä liikenteeseen ilman kypärää.

• Vastuutonta

Jos joku lasta kyydittää eikä laita sille kypärää niin rangaista pitäis! Kai huikkasit sille muijalle rumasti? Meinaan se ei oo vain sen äidin asia vaan lapsen myös. Ja sivullisillakin on minusta oikeus huudella perään kun joku tuolla lailla vaarantaa toisen terveyden.

• likka vaan

moi... mä en yleensä käytä kypärää vaikka olen nuori mutta kyllä mä ymmärrän että kypärää on käytettävä mutta en siltikään käytä sitä koska mua aina pakotetaan käyttää sitä jos ei pakotettais niin kyllä mä sitä varmaan käyttäisin.....

• kovis

juuhjuu niin varmaan kypärät ovat kauniita.......
        noh pottapää sä oleskin...!!!!!!! eij mitään turvavöitä autossa olet ihan Wamppi....
        voih voih teitä wamppeja....

• Nuori pimu
        likka vaan kirjoitti:

moi... mä en yleensä käytä kypärää vaikka olen nuori mutta kyllä mä ymmärrän että kypärää on käytettävä mutta en siltikään käytä sitä koska mua aina pakotetaan käyttää sitä jos ei pakotettais niin kyllä mä sitä varmaan käyttäisin.....

Moi! Oon kans nuori enkä käytä kypärää vaikka ehkä pitäis. Ei sitä kypärää kehtaa pistää päähän koska monikaan mun ikänen ei sitä käytä...!!! Jos "kypärä-laki" tulee, niin aion kyl ruveta kypärää käyttämään. Rullaluistelus sitä käytän, mut en pyöräilys.

• mammi
        Nuori pimu kirjoitti:

Moi! Oon kans nuori enkä käytä kypärää vaikka ehkä pitäis. Ei sitä kypärää kehtaa pistää päähän koska monikaan mun ikänen ei sitä käytä...!!! Jos "kypärä-laki" tulee, niin aion kyl ruveta kypärää käyttämään. Rullaluistelus sitä käytän, mut en pyöräilys.

Ja minähän en päähäni mitään kypäränkuvatusta laita!
        mut muksuliinilla on aina kypärä, kun sen tonne tarakalle köytän. kyllä mä tiedän, että se ei paljoo vaadi että pää halkee kun kaatuu. mut ihan älytöntä holhoomista kaikki hemmetin kypäräpakot sun muut. kohta varmaan pitää kävellessä olla turvavaljaat, että jos putoo rotvallin reunalta ni ei satu! pöh pöh ja vieläkerran pöh kaikille maan isille ketkä meitä yrittää liekaan laittaa!

• matafaka
        likka vaan kirjoitti:

oikeesti! ihan kun sä sitä silloinkaan käyttäisit!
        sillon sul ei edes olis kypärää! Mut kyl kypärän käyttö on jotenkin aika tyhmää. :

jos sulle ei satu mitään, sä ostit kalliin kypärän turhaan. Jos sulle sattu jotain, niin sillon meni kallis kypärä rikki! ja sä joudut ostamaan uuden! JOten kalliiksihan se tulee joka tapauksessa!!!

• mavijo
        Vastuutonta kirjoitti:

Jos joku lasta kyydittää eikä laita sille kypärää niin rangaista pitäis! Kai huikkasit sille muijalle rumasti? Meinaan se ei oo vain sen äidin asia vaan lapsen myös. Ja sivullisillakin on minusta oikeus huudella perään kun joku tuolla lailla vaarantaa toisen terveyden.

Parempi sanoa ihan asiallisesti, täällä suomessa on ihme nolauskulttuuri vallalla. Kun lapsen äidille huikataan rumasti jotain, lapsi kohdistaa sen myös itseensä.

• elsku
        likka vaan kirjoitti:

Joo. Meidän koulus on kypäräpakko ja oon 5lk eikä kukaan muukaan 5-6lk käytä, paitsi jotkuhikarit. Mun mielestä sitä pitäis käytää, vaikka en ite pidäkkään. Mä tiedän monta tapausta jossa on ollu lähellä, ettei henki mee, mutta kypärä pelasti hengen. Kypärä=supersankari. (ja ne on tooosi järkeviä, jotka käyttää sitä, vaikka muut haukkuis!!!!

• kyllästynyt

Käytä kypärää jos haluat, mutta älä pakota muita, enhän minäkään pakota sinua syömään kalaöljyä. Kyseessä on minun henkiini, eikä se kuulu sulle käytänkö kypärää, vai en.

• PoroPorvari

...minun veromarkoilla sinut sitten onnettomuuden jälkeen opetetaan uudestaan syömään ja kävelemään. Niskalaukaus on nopein tapa päästä idioteista eroon.

• ...
        PoroPorvari kirjoitti:

...minun veromarkoilla sinut sitten onnettomuuden jälkeen opetetaan uudestaan syömään ja kävelemään. Niskalaukaus on nopein tapa päästä idioteista eroon.

kannattas varmaan ekana testata sitä keinoo ittees.

• Vapauden puolesta

En kannata pakottamista. Ihmisten kannattaa itse ajatella mikä on järkevää ja mikä ei. Mielestäni kypärä ei maksa paljoa, uudet ovat tyylikkäitä ja sen käyttö voi estää aivovaurion tai kuoleman. Ehkä sinä ajattelet toisin ja sinulla on myös hyvät perustelut. Olet oikeassa, kysymyksessä on sinun henkesi, mutta ajattele myös sukulaisiasi ja ystäviäsi, joita mahdollinen pysyvä aivovammasi tai kuolemasi koskettaa.

• päällesi

niin minua syytetään kuolemantuottamuksesta, mutta jos käytät kypärää, jäät varmemmin henkiin ja ainakin kitumaan. sakoilla selviää.

• ritu
        PoroPorvari kirjoitti:

Tuttavani pelastui kypärän ansiosta,
        leukaluut murtui , mutta ilman kypärää
        ei olisi selvinnyt hengissä kolarista.

Olen nähnyt yhden kolarin, jossa autoilija
        ajoi pyöräilijän päälle ja pyöräilijä oli pää veressä.
        Hän selviytyi siitä, mutta edelleenkin hän ajaa ilman kypärää pyörällä

Kaaduin viime talvena pyörällä työhön mennessä ja lääkäri kysyi käytänkö kypärää.
        Kuulemma vakuutusyhtiöltä vaikeampi saada korvauksia, jos ei käytä kypärää.

• Pampi

se on kaikkien oma asiaa!!!!!!!!!!!!!pitäkää jos kiinnostaa ja jos ei nii ei...

• lässytykseen kyllästynyt
        ritu kirjoitti:

Kaaduin viime talvena pyörällä työhön mennessä ja lääkäri kysyi käytänkö kypärää.

Hei, tässäpä hyvä idea kaikille, jotka haluavat suojautua hyvin liikenteessä. Jättäkää pyörät kotiin ja käyttäkää jalkoja sekä vetäkää vielä varmuudeksi lätkäkamat päälle, mieluiten maalivahdin sellaiset. Sitten vielä rajoittimet kaikkiin bensalla tai millä vain polttoaineella liikkuviin ajoneuvoihin vaikka 20km/h. Pitäis toimia aika hyvin tilastollisesti. Voi helvata!!! Ihmiselle on annettu aivot sitä varten, että voi tehdä omia valintoja! Holhous on pahin keino vaikuttaa ihemisten asenteisiin ja käytökseen! Ja verorahoja menee kuulkaas paljon turhempaankin kuin pyörällä vammautuneiden kuntoutukseen! Että siinä purtavaa..

• Joanito
        PoroPorvari kirjoitti:

Hei älykääpiö! Jos meikämanne teloo ittensä pyörällä, se on oma asia edelleen. Pyöräily on sen verta turvallinen laji, että vain holtittoman säikky varomaton kuski voi ja onnistuu ittensä telomaan, eikä siinä vaiheessa tulla kenekään veroeuroja ruinaamaan ittelle. Jos aattelet noin, ootko valmis maksamaan kypärättömille pyöräilijöille esim. kakskymmentä euroa päivässä, jotta voisi käyttää vaihtoehtoisia kulkuneuvoja. Kukaan itteään kunnioittava ei lähe muitten holhottavaks, mutta on onnettomuuden tapahtuessa myös tarpeekis munakas myöntämään oman tyhmyytensä, jättämällä korvaus vaatimukset väliin. Älä ala sekottamaan verorahoja tähän, niitä maksaa jokanen.

• Mohikaani viimeinen
        Vapauden puolesta kirjoitti:

En kannata pakottamista. Ihmisten kannattaa itse ajatella mikä on järkevää ja mikä ei. Mielestäni kypärä ei maksa paljoa, uudet ovat tyylikkäitä ja sen käyttö voi estää aivovaurion tai kuoleman. Ehkä sinä ajattelet toisin ja sinulla on myös hyvät perustelut. Olet oikeassa, kysymyksessä on sinun henkesi, mutta ajattele myös sukulaisiasi ja ystäviäsi, joita mahdollinen pysyvä aivovammasi tai kuolemasi koskettaa.

Kenestäköhän ajattelevasta sukulaisesta nyt puhut, tai ystävästä tai tutusta. Sukulaiset ei oo kiinnostuneita jos heitän veivit, vastoinpäin olisivat auttamassa oikeen mielellään siinä asiassa. ystävät on niin kauan kun rahaa riittää ja kun se loppuu häviää ne kuin tuhka taivaan tuuleen. Joten yksi mitätön kypärä ei paljon elämän arvoja liikauta, jotta sen päähän kannattaisi laittaa

• Buaha

Minun ystävät ei pakota mua käyttämään kypärää. Ne potat on uskomattoman rumia. Kaikki muu on vain pelkkää toiveajattelua. Yks tuttu käytti vähän aikaa, mutta pokka loppui aika äkkiä, kun naureskeltiin, kuinka rumalta se näyttää.

• PoroPorvari
        Buaha kirjoitti:

Minun ystävät ei pakota mua käyttämään kypärää. Ne potat on uskomattoman rumia. Kaikki muu on vain pelkkää toiveajattelua. Yks tuttu käytti vähän aikaa, mutta pokka loppui aika äkkiä, kun naureskeltiin, kuinka rumalta se näyttää.

Ei ne sille kypärälle nauranut....Ruma kuin ruma ei se kypärällä kaunistu. Buhahahahah

• Vapauden puolesta
        Buaha kirjoitti:

Mistäköhän tämä potta-nimitys johtuu? Käyttävätkö tuttusi joitain kymmenen vuotta vanhoja kypäriä? Nykyään löytyy kaupoista tyylikkäitä kypäriä eikä pottia enää ollenkaan. Kaikken tyylikkäimmät toki maksavat enemmän, mutta ei siihen kenenkään talous kaadu.

• Buaha

Mistäköhän tämä potta-nimitys johtuu? Käyttävätkö tuttusi joitain kymmenen vuotta vanhoja kypäriä? Nykyään löytyy kaupoista tyylikkäitä kypäriä eikä pottia enää ollenkaan. Kaikken tyylikkäimmät toki maksavat enemmän, mutta ei siihen kenenkään talous kaadu.

Anteeksi, mutta en ole missään nähnyt vielä tyylikästä kypärää. Samanlaisia pottia ne on kaikki, valitan.

• veron maksaaja
        PoroPorvari kirjoitti:

Ja lihavilta pitäisi lailla kieltä autojen käyttö ja julkiskulkuvälineiden käyttö. Saisivat juosta töihin, jotta laihduttaisivat. Mun verorahoilla ei kustanneta kaikenlaiset verenpainelääkkeet !!!!

• kypärätön
        päällesi kirjoitti:

niin minua syytetään kuolemantuottamuksesta, mutta jos käytät kypärää, jäät varmemmin henkiin ja ainakin kitumaan. sakoilla selviää.

Jos kuolen ilman kypärää niin voit ajatella että pääsit helpolla, jos taas kypärä pelastaisi pään, mutta vammautuisin ja joutuisin pyörätuolille, ja syy olisi sinun, niin tapaisin sinut! Minulla ei sitten olisi mitään menettävä.

• tilastot
        ... kirjoitti:

kannattas varmaan ekana testata sitä keinoo ittees.

Ihmisiä liukastuu ja vammautuu suihkussa moninkertaisesti verrattuna pyöräilijöihin, joten pitäisi saada pakkokyparät suihkuihin myös, vai mitä?

Entäs nämä vanhukset? Talvisin 45min välein tuodaan sairaalaan liukastuneet vanhukset, joten pakkokypärä kaikille vanhuksille pitäisi saada myös, eikö niin?

• Kypärällinen
        Buaha kirjoitti:

Anteeksi, mutta en ole missään nähnyt vielä tyylikästä kypärää. Samanlaisia pottia ne on kaikki, valitan.

Ei todellakaan kaikki kypärät ole pottia!!!

• Kypärällä
        ritu kirjoitti:

Enpä lähde ilman kypärää pyöräilemään. Se on pelastanut henkeni kun auto ajoi takaapäin päälle
        noin 80 km:n tuntinopeudella. Kypärä meni muusiksi, mutta pää jäi ehjäksi. Muita vammoja (useita) ei tässä edes lasketa!

• Buaha
        Kypärällinen kirjoitti:

Ei todellakaan kaikki kypärät ole pottia!!!

Turhaa toiveajattelua. Rumalta se POTTA näyttää sinunkin päässä.

• Jussi H.
        tilastot kirjoitti:

Ihmisiä liukastuu ja vammautuu suihkussa moninkertaisesti verrattuna pyöräilijöihin, joten pitäisi saada pakkokyparät suihkuihin myös, vai mitä?

Entäs nämä vanhukset? Talvisin 45min välein tuodaan sairaalaan liukastuneet vanhukset, joten pakkokypärä kaikille vanhuksille pitäisi saada myös, eikö niin?

Kyllä! Nyt ollaan asian ytimessä. Luetaan niitä tilastoja, niin saadaan korjattua kaikki epäkohdat ja turvallisuusasiat. Talvella kypäräpakko jalankulkijoille, kypäräpakko autoilijoille, kypäräpakko kylpyhuoneeseen, kypäräpakko lapsille ja vanhuksille. Myös jalkapalloon vois kehitellä kypäräpakon, kun pallot tuntuu osuvan pahasti päähän monta kertaa ottelussa.

• juuuu
        Buaha kirjoitti:

Turhaa toiveajattelua. Rumalta se POTTA näyttää sinunkin päässä.

Jos kaadut kerran pyörällä niin voi olla, että et edes osaisi puhua sen jälkeen, jos oikeassa kulmassa lyöt pääsi niin et parane, tai voit jopa kuolla! VAIKKA OIS KUINKA POTTA; NIIN MÄ KÄYTÄN , SILLÄ MÄ EN HALUA VAARANTAA HENKEÄNI!!!!

• sdfsjjsk
        PoroPorvari kirjoitti:

Eiköhän niitä veroeuroja käytetä vaikka mihin sellaiseen joka on ns. turha menoreikä.

Aletaanpa ajattelemaan oikein taloudellisesti niin ei ole kohtaan mitään valinnanvapautta minkään suhteen.

Surkea provo!

• maksaa
        ritu kirjoitti:

Vakuutusyhtiöllä ei ole mitään perustetta evät korvauksia kypärättömyyden vuoksi.

Eikö ole jännää, ett fillaristin pitää suojauta autoja vastaan, mutta miksi ei autoihin voitaisi laittaa tunnistinta, joka havaitessaan jalankulkijan tai pyörälijän pysäyttäsisi auton automaattisesti.

• Janne

Itsekin olen käyttänyt kypärää noin vuoden verran jokaisella pyörälenkillä kun olen aktiivisemman pyöräilyn aloittanut.Koko touhu näyttää paljon uskottavammalta ja urheilullisemmalta kypärän kanssa. Ja se on vielä halpa henkivakuutus esim. kaaduttaessa.

Tosin ne tiukimmat paikat ovat olleet sellaisia, ettei niissä olisi kypärä auttanut. Eli pari kertaa olen melkein rekan alle ajanut(ei ollut kypärää) ja kerran melkein jouduin auton yliajamaksi noin 60km tuntvauhdilla(oli kypärä). Huonosti niissä tilanteissa olisi käynyt kypäränkin kanssa, mutta nykyään tulee otettu risteykset aika varovaisesti.

• rullat

olisiko pyöräilijän viksua käyttää myös muita suojaimia kuin kypärää, vaikka sama varustus kuin rullaluistelijoilla.

• Helira
        rullat kirjoitti:

olisiko pyöräilijän viksua käyttää myös muita suojaimia kuin kypärää, vaikka sama varustus kuin rullaluistelijoilla.

Joo ois ainakin hyvä käyttää munasuojia ja rintapanssarria ettei satu kiekko. ite käytän AINA munasuojia Ja tietysti kypärää.

• asiaa
        Helira kirjoitti:

Joo ois ainakin hyvä käyttää munasuojia ja rintapanssarria ettei satu kiekko. ite käytän AINA munasuojia Ja tietysti kypärää.

munasuojat pyöräilyyn olisiko se nyt niin tarpeellista, ellei nyt ole kyse alamäkiajosta missä voi teoreettisesti olla mahdollisuus lentää pyörän selästä maastoon. mutta mitä tarkoitat tuolla rintapanssarilla ettei kiekko satu.

• helira
        asiaa kirjoitti:

munasuojat pyöräilyyn olisiko se nyt niin tarpeellista, ellei nyt ole kyse alamäkiajosta missä voi teoreettisesti olla mahdollisuus lentää pyörän selästä maastoon. mutta mitä tarkoitat tuolla rintapanssarilla ettei kiekko satu.

Hei kato ku mää pelkään kiekkoja ja kun menee jääkiekkokentän ohi melkeen joka päivä ympäri vuoden niin voihan se osua ja kyllä olis hyvä et tuis munasuoja pakko koska jos jarruttaa äkisti niin voi tipahtaa tangolle ja siinä tulee isokipu eli munasuojapakko.

• myy
        rullat kirjoitti:

Kyynärpääsuojat voisivat olla pyöräilijälle ihan hyvä varuste lisäsuojaa siltä varalta että kaatuu.

Onko kukaan käyttänyt niitä ns. tavallisessa pyöräilyssä?

• Tupac Shakur
        rullat kirjoitti:

Mun mielestä kevlarit ois aika tarpeelliset pyöräilijällä... eihän sitä koskaan tiedä jos joku vaikka ''drive-by-shooting''...

• rullailija
        rullat kirjoitti:

Rullaluisteluvarusteet....itse käytän yleensä rullaillessa ainoastaan kypärää - särki menneet polvet kyynärpäät ja ranteet saa ehjättyä..

Toki kylmillä ilmoilla "polvivikaisena" polvisuojat lämmittävät mukavasti eikä polvia jomota lenkin jälkeen. Kevään hiekoilla rannesuojat olisivat toki hyvä mutta kun eivät oikein sovellu sauvojen kanssa käytettäviksi.

• Matti vaan
        rullat kirjoitti:

Ittelläni on kypärän lisäksi pyöräilyhanskat. Yleensä käytän niitä mukavuussyistä, (ei hierry peukalonhangat pitkillä lenkeillä) mutta ainakin kahdesti hanskat on säästäneet kämmenpohjat asfaltti-ihottumalta kaatumatapauksessa. Ei todellakaan mikään pakkovaruste, mutta lisää mielestäni ajomukavuutta ja vähän turvallisuuttakin.

• Turvamies
        myy kirjoitti:

Kyynärpääsuojat voisivat olla pyöräilijälle ihan hyvä varuste lisäsuojaa siltä varalta että kaatuu.

Onko kukaan käyttänyt niitä ns. tavallisessa pyöräilyssä?

Käytän pyöräillessäni kypärää, kasvosuojusta, hammassuojusta, hartiasuojuksia, olkavarsisuojia, kyynärpääsuojia, käsivarsisuojia, lantiosuojia, munasuojia, reisisuojia, polvisuojia, nilkkasuojia ja melko paksuja hanskoja. Olo on edelleen aika turvaton. Olisiko kenelläkään vinkkejä lisäsuojiin?

• Ajuri

Vain yksi sadasta näyttää käyttävän
      kypärää

• pyöräilijä

kesällä käytän, mutta talvella on pipo tai muu paksumpi lakki, niin kypärä ei mahdu.
      kyllähän se paksu lakkikin jonku verran suojaa, jos kaatuu.

• Sipsu

...kävisi kuin tutulleni. Hänkin pitää kypärää yleensä. Kerran talvella kypärä ei mahtunut pipon päälle. Ja kas kummaa, ajoipa ajautuksissaan pyrätien reunaan, kaatui ja sai aivotarähdyksen. Kyllä kiroili, että sen ainoan kerran kun ilman kypärää oli, niin pitikin sattua.

• KYPÄRÄ PÄÄHÄN

näin kohta, 25päästä, vaaditaan että kävelellessäkin täytyy pitää kypärää....älkää naurako, niin naurettiin 25v sitten mopokypärille eikä ajateltukaan että nyt pyöräillessä pitäisi laittaa nyt kypärä päähän.

sairasta holhousta, jokaisen oma asia pitääkö kypärää vai ei....pois holhous!!!!!!!

• ..Little-Ankel..

Se on jokaisen oma asia käyttääkö kypärää vai ei.Olisihan sitä järkevä käyttää mutta itse en käytä koska se on niin typerän näköistä..Eikö voisi keksiä jotain vähän "muodikkaampaa" pään suojaksi?

• Sipsu

... kypärää. Olen tottunut siihen niin kuin turvavyönkin käyttöön. Ja nykyajan kypärät ovat ihan mukavia ja hyvännäköisiä käyttää, toisin kuin ensimmäiset styroksipotat.

• Marjaana

Minusta rumia ja epämukavia. Käyttäisin jos olisi malli, joka ei tuhoa kampausta.

Jos nykytyylinen kypärä tulee pakolliseksi, joudun vaihtamaan työmatkoilla autoon. Asiakkaiden eteen en voi mennä kypärän littaamalla kampauksella.

Lasten on hyvä kayttää eikä varmaan olisi pahitteeksi kenellekään. SUUNNITTELIJAT TEHKÄÄ HYVÄNNÄKÖINEN, KAMPAUKSEN SÄILYTTÄVÄ MALLI AIKUISELLE TYÖSSÄ KÄYVÄLLE NAISELLE, JOKA EI VOI VALITA SPORTTILUUKKIA!!

• Nainen

Jos käyttää kypärää, voi unohtaa nutturat, kiharat, ponnarit. Eipä tunnu olo kovin naiselliselta päänmyötäisessä "kampauksessa". Lenkillä ja muuten ulkoillessa se on yksi ja sama miltä näyttää, mutta töihin mennessä asia on jo ihan toinen.

• no proplem

...ja kun kaadut tai ajat kolarin vammaudut ja saat kallovamman on sama minkälainen kampaus päässäsi on ,mutta kypärä olisi pelastanut sinut. Ehdotankin, että varaat työpaikallesi kampaus välineet ja työmatkaasi sen verran enemmän aikaa että ehdit kohentaa kampauksesi ennen asiakkaiden tuloa .

• 8-)

No ei se letti hyvännäköisenä muutenkaan pysy kun pyörällä ajaa... tuuli sen viimeistää silmille heittää..

• Reksa

Olet varmasti kaunis nainen. Toisin kuin ne pottapäät.

• Marjaana
        no proplem kirjoitti:

...ja kun kaadut tai ajat kolarin vammaudut ja saat kallovamman on sama minkälainen kampaus päässäsi on ,mutta kypärä olisi pelastanut sinut. Ehdotankin, että varaat työpaikallesi kampaus välineet ja työmatkaasi sen verran enemmän aikaa että ehdit kohentaa kampauksesi ennen asiakkaiden tuloa .

Juu tuo sopii jos olen menossa omiin toimitiloihin. Käyn kuitenkin keskimääräisen viikon aikana 10-20 kertaa asiakkaan tiloissa, enkä oikein voi aloittaa tapaamista hiusten väkertelyllä.

Alani on sellainen, että malli ei tarvitse olla, mutta siistiyttä edellytetään. Pitkä tukka sopisi muuten, mutta itselläni päänahan ongelmat ovat aikamoinen este kasvattamiselle.

Yritän käyttää polkupyörää mahdollisimman usein ideologisista syistä ja oman kuntoni takia. Kollegoista ei kukaan muu pyöräile, yhtenä syynä juuri tyyli- ja ulkonäkövaatimusten ja pyöräilyn hankala yhdistettävyys.

Arvasin saavani ivallisia kommentteja, mutta teiltä minun on vara ottaa niitä. Jos menen pää kypärän hiostamana, lehmännuoleman näköisenä asiakastapaamiselle uskottavuuteni kärsii kolauksen. Niin se vaan on.

• mää vaa

joudun valikoimaan, milloin käytän ja se harmittaa, sillä koskaan ei voi tietää, milloin onnettomuus tulee.

no joo, vapaa-aikana ja urheillessa käytän aina.
      baarireissuilla en, koska en voi kampausta laittaa uudelleen...

mut töihin mennessä käytän, kun työpaikalla voi laittaa tukkansa, menee sen verran aikaisemmin töihin että ehtii laitta..

• kypärä

Melkeimpä sitä ajaa mopolla kypärä päässä mieluummin, kun polkee potta päässä fillarilla.

• Cannondale

Se on ruma, hankala käytttää ja hiostaa. Hiukset menee sekaisin ja sitä pottaa joutuisi roudaamaan joka paikassa. Käyttäkää te, jotka haluatte ihan vapaasti, mutta turha provosoitua siitä jos jollain ei ole kypärää. Ainakin Helsingissä nämä vanhemmat "pottapäät" mielellään ojentavat meitä päälle 30v. potattomia.

Ah on se hienoa kun saa viilettää tukka hulmuten pitkin kesäisiä teitä.

• teuvo
        Cannondale kirjoitti:

Se on ruma, hankala käytttää ja hiostaa. Hiukset menee sekaisin ja sitä pottaa joutuisi roudaamaan joka paikassa. Käyttäkää te, jotka haluatte ihan vapaasti, mutta turha provosoitua siitä jos jollain ei ole kypärää. Ainakin Helsingissä nämä vanhemmat "pottapäät" mielellään ojentavat meitä päälle 30v. potattomia.

Ah on se hienoa kun saa viilettää tukka hulmuten pitkin kesäisiä teitä.

Tosimiehet ei kypäriä käytä!!

• hybridi
        teuvo kirjoitti:

Montako tosimiestä tulee Suomen suvessa moottoripyörällä vastaan ilman kypärää? Jenkeissä ehkä enemmänkin. Tosimies ei käytä kumeakaan eikä pese kalsareita. Eikä pese hampaita. Oletko tosissasi tosimies??

• minä
        teuvo kirjoitti:

eiks uskalla käyttää kypärää?onks tosimiehet niin mamoja?

• !??!?!?
        minä kirjoitti:

eiks uskalla käyttää kypärää?onks tosimiehet niin mamoja?

ex uskalla olla ilman???? xD oox niin pelkuri??? onko sut pullossa kasvatettu??

• -S-

En käytä kypärää... En kyllä tiedä edes miksi. Eihän siinä mitään olis. Mutta ei vaan ole tullut hankittua sitä. Ajan kyl pyörällä tosi harvoin. Mieluummin kävelen tai menen autolla.

• catlady40

Heissuli.

Itse olen käyttänyt pyöräilykypärää jo kolme vuotta. Se tulee napattua automaattisesti mukaan kun pyöräilykausi alkaa ja lähtee ottamaan pyörän esiin. Huollatan myös joka vuosi pyöräni aina talven jäljiltä. Sekin parantaa turvallisuutta.

Mielestäni kypärä on halpa henkivakuutus kun ajattelee nykyistä liikenne käyttäytymistä.

Ja minä olen huomannut, ainakin meidän suunnalla, että autoilijat paremmin varovat ja antavat tietä kun näkevät pyöräilijän kypärä päässä.

• koffi3

Eipä tule käytettyä kypärää polkupyörällä ajettaessa.. fiksuahan se olisi.. mutta ei kun ei.. mutta näin kesällä tulee muutenkin vähemmän ajettua fillarilla kun on tuo isompi pyörä alla :D

• Pyöräilijä

En osaa pitää kypärää koska minulla on harvinaisen kokolias pää. Olen ratkaissut ongelman asentamalla 5-vaihteiseen pyörääni apurattaat.

• Janne

Itse pidän kypärää aina. Yksi mälli pyörällä armeijassa ilman kypärää sai viimeistään miettimään. Oma kaali on kuitenkin tärkein. Eikä sinne radalle kannata fillarilla lähteä, jos pelkää että tukka menee sekaisin. Kaveri vaimonsa kanssa pysähtyi viime kesänä auttamaan pyörällä ilman kypärää kaatunutta nuorehkoa naista. Verta valui päästä ja neiti hoki koko ajan, että työpalaveriin on päästävä, vaikka oli sunnuntai. No, ei mennyt tukka sekaisin. Miettikääpä sitä! Ja ei se mälli aina omasta syystä tule. Äidin päälle on ajanut kaksi kertaa väistämisvelvollinen kuski autolla ja kerran pyörällä, hänen ollessa itse pyöräilemässä.

• Iskä

Itse käytän aina pyöräillessäni ja rullaillessani kypärää itse asiassa olen käyttäny kypärää jo toista kymmentä vuotta. Jos vanhempi ei itse käytä kypärää on aika tyhmää vaatia että lapset pitää. Meillä molemmat lapset käyttävät AINA, koska tietävät että ilman kypärää kävellää ja pyörä pysyy varastossa (samat sanktiot olen luvannut jos tulevat vastaan ilman kyprää -> ei ole tullut).

Napinaa tulee kun kavereiden ei tarvitse pitää kypärää...! Ihmettelen näitä vanhempia joilla ei ole sitä vertaa valtaa/vastuuta/otetta lapsistaan! Meillä ei syyksi riitä kun muut... Selkeesti sakotettavaksi tuo ilman kypärää ajo niin saadaan homma kuntoon!

• Tea

Säälin lapsiasi, jotka joutuvat elämään tuollaisessa kurissa.

• äityli
        Tea kirjoitti:

Säälin lapsiasi, jotka joutuvat elämään tuollaisessa kurissa.

Siis vanhemmat, jotka opettavat lapsensa kypärään ja pienestä asti, siitä asti, kun lapsi istuu vanhempiensa pyörässä omassa turvaistuimessaan, kypärä myös aikuisen päässä, ovat hyviä vanhempia!

Jo lapsesta tällainen turvakasvatus, tuo tulosta!

Ajattele ihan ite, jos auto törmää sinuun kun ajat pyörällä, niin päällesi käy kuin kananmunalle...
        Kyllä kypärä suojaa..
        Suojaisi sinunkin aivosi...
        Vai eikö sinulla ole, mitä suojata?

• olla

Pyörällä ajaes pitäis käyttää samanlaista kypärää kuin mopolla ajaes! Nykykypärä on naurettava! Auttaa ehkä joissakin tapauksissa.

• Niina

Käytän kypärää aina kun pyöräilen tai rullaluistelen. Jos ajan pyörällä töihin, laitan hiukset vasta työpaikalla.
        Kyse on vain asenteesta!

• pyöräilijä

Opetelkaa ajamaan niin ei satu onnettomuuksia!

• SheDevil2

Osaan ajaa ja osaan myös liikennesäännöt jo työnikin vuoksi. Olen ajanut autolla ammatikseni vuosikymmeniä. Pyöräilykypärää olen käyttänyt reilut 10v ja laitan sen myös aina päähäni, kun liikun fillarilla.

Liikennesäännöt pitääkin olla hallinnassa, kun ajelee aivan Helsingin keskustassa, jossa ei juuri pyöräteitä ole. Jalkakäytävällä en aja missään nimessä!

Onnettomuus voi sattua vaikka osaakin säännöt ja noudattaa niitä. Auto voi ajaa päällesi jopa pyörätiellä tai kotipihalla.

• rgssrg

En edes omista pyöräilykypärää, enkä aio hankkia!

• Kypärää

Potta päähän ja menoksi...ei ei ei.

Kauhean näköistä aikuisen päässä sellainen kypärä.
      Pienillä lapsilla ymmärrän kypärän käytön, mutta ei muille.

Huomatkaa vielä, että tämähän on sitten vain minun mielipide.

• Tympääntynyt

Ongelma ei nähdäkseni ole siinä, pitäisikö ihmisten käyttää kypärää vai ei, vaan siinä, että polkupyöräilijä on heikoilla autojen seassa.

Minun puolestani yksityisautoilu voitaisiin kieltää pieni poikkeuksin lähes kokonaan, jolloin ihmiset uskaltaisivat taas kävellä ja pyöräillä vapaasti. Ilmastokin voisi paremmin ja ihmisten fyysinen kunto kasvaisi.

Valitettavasti tämä on vain utopia, ja hamaan loppuun asti me autottomat ihmiset joudumme kärsimään autoilijoiden ylivallasta. Omista veromarkoistani joudun maksamaan liikenteen saasteen aiheuttamat terveyshaitat ja autoilijoiden ylipainosta aiheutuvat kustannukset.
      Kyllä tympii.

Vielä tähän asti olen jaksanut pyöräillä henkeni kaupalla autoilijoiden armoilla: mielestäni pyöräilijöiden ja kävelijöiden olisi syytä nousta barrikaadeille. Pyöräilykypärää en aio käyttää, koska se ei ole oikea vastaus ongelmaan. Jos kypärä tulee pakolliseksi, siirryn kävelemään.

Oikea vastaus olisi yksityisautoilun vähentäminen ja turvalliset tiet kävelijöille ja pyöräilijöille, joille ne moraalisesti etupäässä kuuluvatkin. Bensan hintaan korkea ympäristövero niin johan vähenisi turha autoliikenne kaupunkien keskustoissa. (Ymmärrän kyllä, että maaseudulla asuvat ihmiset tarvitsevat autonsa, koska kunnollista joukkoliikennettä ei ole.)

Suomen valtio tukee yksityisautoilua, ja sitä kautta ilmeisesti haluaakin pyöräilijöiden heittävän henkensä ja ilmastonmuutoksen etenevän.
      Kärjistetysti, mutta kuitenkin. Ei siis kypärää vaan turvalliset tiet, vaadin.

• Oululainen

Tunge fillaris perseesees ja poistu autoilijoiden edestä !!

• Risto
        Oululainen kirjoitti:

Tunge fillaris perseesees ja poistu autoilijoiden edestä !!

Juuri tällaiset autoilijat pitäisi poistaa liikenteestä tai uudelleenkouluttaa auton ajamiseen. Enkä tarkoita teknistä osaamista vaan henkisen puolen kasvattamista. Monet autoilijat Helsingin liikenteessä ajavat otsasuonet pullollaan, ja sinne on turha pyöräilijän mennä. Joten jos sinusta tuntuu että hermoilet turhanpäiväisesti ratin takana niin jätä auto kotiin tai aloita vaikka joogan harrastus niin saat sisäisen rauhan... toivottavasti.

• realisti

Ongelma on tosiaankin siinä, että pyöräilijät ei kovin hyvin sovi (ainakaan ahtaassa kaupunkiajossa) autojen sekaan. Tähän pitäsi puuttua lisäämällä ne pyörätiet sinne kaupunkiinkin (miksi kadun molemmin puolin kävelytiet???)
        Autoja verotetaan suomessa nytkin reilusti muuta eurooppaa enemmän, mistä johtuen autokanta suomessa on vanha ja saasteet sen mukaisia (järkevää!!). Polttoaineen moninkertainen vero (olikos se nyt yli 500%) sisältää myös kulut päästöihin sekä teiden kunnossapitoon. Kyllä kaupungin keskustassa nyt pari korttelia kävelee laiskempikin, mutta (esim. Turussa) jo 10km päässä yhteydet katkeaa kuin seinään. Tavallisen kansalaisen täytyy päästä sinne töihin tienaamaan tyhjäntoimittajien sosiaaliturva joskus yöllä ja sateellakin. Alkaa pikkuhiljaa oikein tympimään nuo nykyajan maailmanparantaja city-hipit. Kyllä minäkin puhtaisiin vetyautoihin siirtyisin kun niitä markkinoille sitten kilpailukykyisinä joskus tuodaan, mutta eletään siihen asti nykyhetkessä.

• Romeo

Voi kun sä oot suloinen maailmanparantaja ihku. Onko sulla jo iso linna ja satuhäät ja paljon paljon isoja pehmoisia nalleja?

• Lainsuojaton?

Kysymys on tästä:
      Täytyykö joka asiasta tehdä laki ja sääntö?
      Eikö suomalaiset osaa itse valita miten ja millä päänsä suojaa?
      Kaiken huippu oli kun joku vakuutusjohtaja sanoi tv:ssä, että matkustusvakuutus pitäisi tehdä pakolliseksi.
      Kuka poliitikko uskaltaa alkaa purkaa näitä holhouslakeja?
      On täysin mahdollista luoda järjestelmä jossa holhottavat ja ilman holhousta elävät samassa yhteiskunnassa.

• On minullakin asennevamma

Minun kypärä ei ainakaan ole mitenkään fiksun näköinen, kun on niin iso pää.. näyttää hassulta ja silti pidän sitä kypärää päässä. Taidan olla jotenkin asennevammainen tämän asian suhteen. Mutta mikäs siinä, kun ei muutenkaan ole hyvännäköinen niin ei se kypärä ainakaan enää rumemmaksi tee! PEittääpähän vähän.

Niin ja avopuolisonikin käyttää kypärää. Uskomatonta mutta totta. Aloitimme molemmat kypärän käyttämisen siinä vaiheessa, kun työmatkasta tuli sopivan pituinen edestakaiseen pyöräilyyn (kynnys autoilun hylkäämiseen pieneni riittävästi)..

Nykyään kuletaan pyörällä kesät talvet ja auto näillä bensan hinnoilla saa olla pitempiä matkoja varten.

• järkeä ja harkintaa

Käytän kypärää yleisillä liikenneväylillä, etenkin kaupungissa ja vilkkailla pyöräilyteillä, arkisin ja päivällä. Käytännössä siis työmatkoilla. Metsäpoluilla tai kauppareissuilla en käytä, eipä ole muuta liikennettäkään joka vaarantaisi hengen. Suurempi vaara on kävellä suojatiellä tien yli ja jäädä auton alle. Mutta elinympäristöt ovat ihmisisllä erilaiset, toiset asuvat liikenteen keskellä.

Kypärä on hyvä asia kun kevyt liikennekin on lisääntynyt. Kevyen liikenteen väylillä ainakin Helsingissä on ruuhkaa. On jalankulkijoita, koirankusettajia, rullaluistelijoita, pyöräilijöitä, mopoja, mutta kaikkein pahimpia ovat sauvarullaluistelijat. Ei meinaa kadunleveys riittää. Autoilijoiden huomaavaisuudesta ei paljon kannata mainita, joten olkoon pyöräilijä kuinka etuoikeutettu tahansa niin viisas pyöräilijä väistää autoja eikä v*ttuile tai pullistele omista oikeuksistaan.

Sen sijaan kypärän käyttämättä jättämisen rangaistavuus on turhaa. Johonkin ihmisille on annettava oma vastuu! ja kypärän käyttämättä jättäminen ei ole haitaksi kenellekään muulle kuin kyseiselle henkilölle itselleen. Virkavallalla on tärkeämpiäkin valvonnan kohteita kuin potat päässä. Lisäksi kun käyttöympäristöt poikkeavat toisistaan, kts. ylh. elinympäristöt, joten tilanteita ei voi verrata toisiinsa. On järjetöntä että toisaalla (esim. H:gin keskusta) aiheellinen rangaistavuus on toisessa paikassa (hiljainen metsäpolku) liioittelua.

Vakuutusyhtiöt voisivat tapaturmavakuutuksissa edellyttää kypärän käyttöä ja käyttämättä jättäminen poistaa korvausvastuun päähän kohdistuneissa vahingoissa, esimerkiksi siis. Jokainen harkitkoon itte mihin henkensä uhraa. Eihän kukaan valvo sitäkään käytetäänkö sadekelillä ja pakkasella asianmukaisia varusteita, ettei vilustuta ja saada aivokalvontulehdusta ja kuolla??

• Kortsua.Vähemmän lahopäitä idioottimaisia tekstejä tänne kirjoittamassa olisi jos olisi aikoinaan käytetty..
      EIköhän tuo ole jokaisen oma asia käyttääkö sitä halavatun kypärää vai ei!Samalla perusteluilla kun sen kypärän voisi laittaa päähänsa niin autoilijat kuin jalankulkijatkin jos saivartelemaan ruvetahan.
      Itse en käytä pyöräilykypärää mutta muuten pyrin olemaan varovainen ja muut huomioon ottava liikenteessä.
      Kypärä on kyllä lapsille välttämätön,ainakin kaupungeissa.
      Silloin harvemmin sattuu vahinkoja.

• holhousta

Kun kypärä tulee pakolliseksi niin minä myyn pyöräni pois.
      Naurettavaa akkojen touhua..

• thjo

Juu, ehdottomasti ei käyttöpakolle, sillä sellainen saattaisi vaarantaa elisiirrännäisten saatavuuden.

• kaisa -73

Meillä on kotona kolme mukulaa (iältään kuudesta yhteentoista) ja päätös tehtiin jo ensimmäisen synnyttyä, että myös me vanhemmat käytämme kypärää, ei sitä muutoin voi lapselta edellyttää...
      Yksikään ei ole kyseenalaistanut tätä ratkaisua, kun se heille on hyvin perusteltu. Muutama tuttavapiiristämme on kuollut kaaduttuaan pyörällä ilman kypärää ja se on ollut riittävä perustelu.
      Mutta näin meillä, jokainen kantakoon vastuun itsestään.
      Siltikin edelleen puhun kypäränkäytön puolesta, se on halpa henkivakuutus!

• käytän

Tottakai, jokaisen oma asia, mutta lämpimästi suosittelen kaikille kypärän käyttämistä.

• hah hah

poliisi pysäytti minut ja sanoi että kypärä puuttu. Sanoin että puhu pukille en laita. poliisi sanoi että ei voi sitten mitään. nauroin ja jatkoin matkaani.

• anni22

Oon saanut kauheat traumat koko kypärän käytöstä! Äiti ja isäpuoli pakotti pitään ihan tajun rumaa punaista kypärää, kun olin vielä 9-luokalla ja silti ne itse eivät pitäneet! Se oli tosi noloa, kun kukaan muu ei pitänyt kypärää päässä.

Olisihan se kypärä varmasti hyväksi kaikkien päähän varmuuden vuoksi, mutta itse en sellaista halua. Ne on vain edessä ja niistä on haittaa, kun sitä pitää raahata sit vielä kaupassa ja siellä missä kulkeekaan niin koko ajan mukana. Että ei kiitos ainakaan tällä hetkellä..

• jaahaa

Jos tästä aletaan joskus pyytämään sakkoja. Mä alan pyytämään poliiseilta sakkoja siitä, että ovat poliiseja. Mä en sitten mitään halpoja sakkoja annakaan, vain sellaisia vähintään 1000€ sakkoja...

• EN KÄYTÄ

Ennenkuin laissa toisin määrätään

• ffh

jos kypärä tulee oikeesti pakolliseks ja sakkoperusteiseks, nii myyn fillarin pois. Rajansa turvallisuudellakin...

• Kohta autoilijoillekin kypä...

Kyllä se on jokaisen oma asia jos käyttää kypärää,niin se oli aikoinaan mopoillakin kun tuli kypäräpakko niin loppui minulta mopoilu siihen paikkaan.Jos pyörailijöille tulee kypäräpakko niin monelta loppuu myös polkupyörällä ajo,siinä tapauksessa myös autoilijoille tulisi määrätä kypäräpakko ja turvakaaret niin kyllä kuolintapaukset vähenisivät taatusti.

• Ei kaikilla ole varaa nykyä...

Tämäkin asia on jonkun kypäränvalmistajan sukulaisen kummin kaiman Ministerille ehdottama kypäräpakko touhotus että pääsis kypäränmyynillä rikastumaan,jos kypäräpakko tulee niin kypärät ilmaiseen jakoon niin nähdään onko joku taho ihan tosissaan sitä mieltä että siitä on kansantaloudellista järkeä.

• halla

ja kypärä pistetään päähän myös lapsille ajaa itse tai istuu sitten istuimessa =)

• Karik

40 vuotta on ajettu ilman kypärää ja ajetaan seuraavatkin.

Niin yksinkertaista se on. Mp:llä ajaessa käytän kyllä varusteita viimeisen päälle.

• iloinen pyöräilijä:)

Kyllä käytän. halpa henkivakuutus.Ajelen pyörällä paljon ja katson tarpeelliseksi käyttää kypärää.pyöräsuunnistus Kisoihin ei ees pääse ilman pyöräilykypärää.käyttäkää kypärää:)

• kypärä on hyvä keksintö:)

Kyllä käytän. halpa henkivakuutus.Ajelen pyörällä paljon ja katson tarpeelliseksi käyttää kypärää.pyöräsuunnistus Kisoihin ei ees pääse ilman pyöräilykypärää.käyttäkää kypärää:)

• kypärä on hyvä keksintö:)

• mjs

Asiasta ei pidä säätää lakia, järjen käyttö pitäisi riittää. Jos pyöräilijöille asetetaan kypäränkäyttöpakko, niin sen tulisi kattaa myös monia muita urheilulajeja. Vakava kaatumisesta johtuva vamma on myös mahdollinen esim rullaluistellessa, lasketellessa, hiihtäessä, luistellessa ja monessa muussa lajissa. Olen itse käyttänyt kypärää pyöräillessä jo varmaan kymmenen vuotta, mutta en sitä vieläkään päähäni laita lakipykälän vaan itseni vuoksi. Mietinkin miksi kypärän käyttöä vastustetaan? Tässä yllä oli muutama syy: kampaus painuu, olen tyhmän näköinen tai kovat jätkät ei käytä. Ei vielä paljon vakuuta.

• ei kypäräpakkoa
        Karik kirjoitti:

40 vuotta on ajettu ilman kypärää ja ajetaan seuraavatkin.

Niin yksinkertaista se on. Mp:llä ajaessa käytän kyllä varusteita viimeisen päälle.

Menkäähän katsomaan suuriin pyöräilykaupunkeihin kuten Köpis tai Amsterdam, montako pyöräilijää tulee vastaan kypärä päässä, tuskin yhtään eli unohdetaan meilläkin meille tyypillinen mustavalkoisuus ja kukin päättää itse haluaako kypärän päähänsä vai ei.

• tiiä
        kypärä on hyvä keksintö:) kirjoitti:

Onko joku tehnyt testiä kuinka kauan kestää ennenkuin ruma kypärä lähtee pyörältä jos sen jättää siihen? Vai lähteekö fillari ensin?

• pölö
        mjs kirjoitti:

Asiasta ei pidä säätää lakia, järjen käyttö pitäisi riittää. Jos pyöräilijöille asetetaan kypäränkäyttöpakko, niin sen tulisi kattaa myös monia muita urheilulajeja. Vakava kaatumisesta johtuva vamma on myös mahdollinen esim rullaluistellessa, lasketellessa, hiihtäessä, luistellessa ja monessa muussa lajissa. Olen itse käyttänyt kypärää pyöräillessä jo varmaan kymmenen vuotta, mutta en sitä vieläkään päähäni laita lakipykälän vaan itseni vuoksi. Mietinkin miksi kypärän käyttöä vastustetaan? Tässä yllä oli muutama syy: kampaus painuu, olen tyhmän näköinen tai kovat jätkät ei käytä. Ei vielä paljon vakuuta.

Kimmo Sasi on tämän holhoamisen takana. Muistakaa ketä ens vaaleissa ei kannata äänestää!

• Milla

Kyllä suunnittelussa olis edelleenkin parantamisen varaa. Minun mielestä nykyisetkään kypärät eivät ole hyvännäköisiä (eikä niistä varmaan sellaisia ikinä saa), mutta suunnittelussa vois vielä ottaa enemmän huomioon esim. sen että kesällä kypärä hiostaa ja taas talvella tosiaan sinne alle ei välttämättä kovin lämmintä pipoa mahdu.
      Itse pidän kypärää "pitkin hampain" yrittäen kuitenkin muistaa, että ehkä se meikäläisenkin pelastaa, jos tiukka paikka joskus tulee. Ja jokainen onnettomuushan nostaa meidän kaikkien vakuutusmaksuja, joten ihan oma asia se ei ole.

• kypärää

Minulla on Bellin ns. pannallinen malli, joka on kohtalaisen viileä kesällä ja talvella mahtuu hyvin wind stopper -pipo alle, joten minusta tuo malli on ihan toimiva sekä kesällä että talvella. Kypärissä on kovasti eroja, kannattaa sovittaa usemapia kun on hankinta edessä...

• Milla
        kypärää kirjoitti:

Minulla on Bellin ns. pannallinen malli, joka on kohtalaisen viileä kesällä ja talvella mahtuu hyvin wind stopper -pipo alle, joten minusta tuo malli on ihan toimiva sekä kesällä että talvella. Kypärissä on kovasti eroja, kannattaa sovittaa usemapia kun on hankinta edessä...

Kiitos vinkistä! Täytyykin tästä lähteä kypäräkaupoille uusimaan tuota vanhaa "pottaa".

• hanuri
        kypärää kirjoitti:

Mikä ihmeen hankinta edessä? On kuule paljon tähdellisempääkin hankintaa.

• Liisi

Olenpa ollut paikalla, kun 20-v. kundi kaatui pyörällään kiveykselle (ja vauhtia ehkä 10 km /h). Ihan tarpeeton aivovamma siitä syntyi, mutta otin kerrasta opiksi.

• ilopilleri-sohva

En käytä,ei jaksa käyttää.MUt jos sattuuu jotain nii sit vast alkaa käyttää:ei usko ennen kuin tapahtuu!

• Maija

Itse ostin kypärän pari viikkoa sitten kun aloin taas aktiivisesti pyöräilemään työmatkat. Välillä näytän kyllä aika idiootilta kypärä päässä kun on aurinkolasit ja musiikki kuulokkeet korvilla, mutta eipä tuo silti kypärän käyttöani estä. Ulkonäöllä ei paljon mitään tee jos makaa aivokuolleena koneissa.
      Yksi asia kuitenkin suivii..monet pitävät kypärää aivan liian takana. Otsalle sen tulisi ulottua. Mitä järkeä laittaa ollenkaan päähän jos kaadutessa kypärä lentää kokonaan pois? Myös pari aukinaista kypärää on vastaani tullut..huoh!

• saitas

Itse käytän kypärää. Kuitenkin kuten jo edellä todettua, asia on jokaisen itse päätettävissä. Tosin, toivoisin että vaikka vanhemmat eivät itse käytä, laittaisivat kuitenkin kypärän sen pienen lapsen suojaksi joka melko usein kulkee mukana istuimessa. Itse kun voi siis tuon valinnan tehdä mutta lapsen puolesta päättää aikuinen, ja mielestäni se päätös saisi olla sellainen ettei jälkeenpäin kaduta kun ei omaa lasta suojannut...

• kolarissa

Suosittelen kypärän käyttöä pyöräillessä!
        Pari vuotta sitten jouduin pyöräkolariin / humalaiset ajoivat suojatiellä päälle autolla. Kypärä pelasti pääni suuremmiltä vaurioilta. Jalka sen sijaan meni leikkauskuntoon.
        Opin siitä että aina kypärä päässä ja kännykkä mukana että saan soitettua apua jos vielä joudun vastaavaan tilanteeseen.
        Millä vaan saisi nuo joupot pois ratista ?

• Kypärän käyttö on järkevää;D

Käytän, ja olen ylpeä siitä. Ja vanhemmatkin pakottavat(käyttävät itsekin):D Onhan se tietysti jokaisen oma asia, mutta se että kampaus menee pilalle ei ole kyllä kamalan pätevä syy... On se kivempi käyttää kypärää kun maata sairaalassa aivotärähdyksen ansiosta, eikö? Ja minusta nykyiset kypärät ovat ihan hyvännäköisiä, eikä mitään pottia.

• kypärän käyttäjä

Siis hyvät immeiset käyttäkää sitä kypärää jos vain on, ja jos ei ole niin ostakaa.
      Uskon että vain sellaset ihmiset joilla on huono itsetunto eivät ns. kehtaa pitää kypärää kun se ei ole coolia tai muodikasta tms.(Mulla on ainakin pari sellaista tuttua)
      Se ettei ole muka rahaa ostaa kypärää tai ei ole kerinnyt ostamaan sitä, ei ole mikään syy.
      Kyllä tekin ihmiset jotka nytkin niin ylimielisesti sanoitte että "en käytä ennen ku laki pakottaa!", huomaatte sen tarpeen kun jotain sattuu.
      Minun ystäväni joutui auton tönäisemäksi viime kesänä. Hän ei saanut muualle muita vammoja kuin ruhjeita, mutta löi päänsä pahasti katukivetykseen. Siltä meni taju mutta se selvisi ja lääkäri sano että jos sillä ei olisi ollu kypärää niin se ei olis välttämättä selvinnyt.
      Jotkin ovat niin onnekkaita ettei satu mitään ikinä. Mutta se ei auta vaikka ite ajaiskin rauhallisesti tai hyvin, koska tuolla on sellaisia autokuskeja ja muita pyöräilijöitä jotka ajavat itse varomattomasti ja vaarallisesti ja saattavat aiheuttaa just sulle vahinkoa.
      Käyttäkää siis hyvät ihmiset sitä kypärää. Se ei paina päässä mitään mut voi pahan paikan tullen muuttaa kaiken- jättää sut eloon.

• mutta miksi minä

Kiva kiva!
        Tarviitko siihen lain?
        Anna kaikkien kukkien kukkia!!

• Idioottiko?

Onko Suomen kansa näin tyhmää, että se käyttää kypärää kun on lain mukaan pakko?
      Ja nimenomaan sitä kypärää jonka vakuutusyhtiöt ovat "hyväksyneet"?
      Pyöräilyyn ei käy jääkiekkokypärä tai skeittailukypärä tai rullaluistelukypärä?
      Kansaa taas kusetetaan!!
      Tämä on rahastusta!!

Ettekö näe sitä?

Kulutusta täytyy lisätä ja siksi keksitään tälläisiä toinen toistaan typerämpi asioita.

Jos käytät kypärä, niin käytä. Mitä siihen lakia tarvitaan!!
      Poliitikot herätkää ja tehkää työnne eteen jotain!!

• Tonitto

voisin käyttää villarikypärää; jos ilma kypärää ajamisesta aiheutuisi vaaraa muille' Tuun aina ajamaan ilman kypärää koska se on henkilökohtaisesti oma asia´ joten se ei myöskään voi kuulua rangaistaviin tekoihin' eihän lumilautailussakaan käytetä kypärää´vaikka päähän kohdistuneet iskut on satakertaa yleisempiä siinä lajissa.

• Sonnisen setä

Vastausten perusteella voisi päätellä, että ne jotka eivät käytä kypärää eivät sitä myöskään tarvitse.

• Alfiina

Käytän kypärää, koska kaikki "tärkeä" on päässä. Sitten niille, jotka liputtavat "oma asia" puolesta, kun tulee se kolaritilanne ja ei pää ole suojattu, on hoito jo jotakin aivan muuta kuin "oma asia".. se kaikki "tärkeä" on siellä päässä, jos et ymmärtänyt, niin...

• Kuangoo

Minä ne ole koskaan käyttäny kypärää, enkä koskaan tule kypärää käyttämään sanoi laki mitä sanoi, onko laki joskus muka vastannut oikeutta?
      Ajan kumminkin pyörällä päivittäin. Vaaratilanteita pyörä elämässäni ei ole ollut ainuttakaan, kuten on kohdallani niin monessa muussa lajissa, joissa kypärä pakosta ei ole tiedon hajuakaan. Miksi siis kypärä päinen fillari kuski käytät kypärää? Tietenkin se on jokaisen oma asia, mutta luuletko olevasi muita kovempi tai pätevämpi tai järkevämpi, Kun pyöräilet kypärä päässä? Voin sanoa ettet muutu silloin astettakaan järkevämmäksi tai kovemmaksi tai viisaammaksi, päinvastoin olet siinä tapauksessa ehkä hiukan pelokas ihminen ja säikyt kovasti nopeita asioita? Ilma kypärää ajaminen on enemmän ekstriimiä kuin kypärä päässä ajaminen. Ajatteletko sitä?

• agentti-007

miksi ihmeessä ihmisen pitäisi käyttää kypärää!!!!??? jos kerta ihminen on itse vastuussa ittestään!!! itse en tod. käytä kypärää!!!!

• hybridi

Minulla ei ole varaa opetella uudestaan puhumaan taikka kävelemään. Työssäni minulle maksetaa aivotyöskentelystä, joten se on pääomani josta firma maksaa. ihmisen pää kestää kävelyvauhdista kaadutun iskun. Siitä kovempi aiheuttaa aina jonkintasoisen aivovamman. En ole muita pätevämpi, kovempi mutta järkevämpi ehkä? Jos kypärän käyttö sitä on.

Harrastan kalliokiipeilyä sekä laitesukellusta. Kumpikin on ns. extreme laji ja kummassakaan lajissa ei oteta hallitsemattomia riskejä. Kypärän käyttämättäminen on hallitsematon riski.

• defi55

kyllä kilpapöyräilessä ja pitkän matkan poljennassa käytän, mutta en aina lyhyillä matkoilla, jos se onnettomuus silloin tulee,niin voin sanoa,että se oli minun kohtaloni

• kypärät pois

älkää käyttäkö kypäriä! en mäkää käytä se on vajaan näkööstä

• dandoo

kaltaisesi tyhjäpäät eivät kypärästä hyötyisikään - mitä se muka suojaisi

• algerialainen
        dandoo kirjoitti:

kaltaisesi tyhjäpäät eivät kypärästä hyötyisikään - mitä se muka suojaisi

Sinusta nyt puhumattakaan.

• teme

se on fiksua käyttää!!!

• jolla

päävammoihin johtavat onnettomuudet sattuvat, tulee yleensä muutenkin sairaalakäynti (auton töytäisy, liukkauden huomiotta jättäminen etc.), ainoa mitä kypärä suojaa on se pääkoppa, eli jos luulet olevasi fiksu, käytä kypärää.

• järkevää käyttää!

Minä käytän AINA kypärää!Kumpi on kivempaa,ajaa kypärä päässä ilman kuhmuja vai aivotärähdys!?
      Ja siitä pitäisi rangaista,jos ei käytä kypärää!

• gerta

Tuommoset holhoajat pitäs viedä saunan taakse. Keskity niihin omiin kuhmuihis äläkä sekaannu muiden elämään.

• lain

säätäminen johtaisi minun kohdallani ainakin muutamaan kypärävarkauteen. Tehdään sitten ilmoituksia poliisille asiasta.
        nimim. lamppuvarkauksia en ole viitsinyt ilmoittaa

• Arppa

En todellakaan käytä. Uskomattoman rumia pottia. Hyi.

Suurempi syy on kuitenkin se, joka aiemmissakin viesteissä on tullut esille: vituttaa tämmönen holhoaminen.

Jos joku haluaa kypärää käyttää niin se on ihan ok. Mutta jos ruetaan sakkoja jakelemaan käyttämättä jättämisestä niin ei voi muuta kuin nauraa. Ihmisen lihasvoimalla kulkeva pyörä ei niin vaarallinen lelu ole, että tällaista holhoamista tarvittaisiin. Tai voihan silläkin kuolla, mutta onhan kuulemma kotiinsakin moni kuollut. Kielletään kotona asuminen!

Pian varmaan autoakin pitää ajaa joku lätkäpotta päässä. Jossakin oli tilasto, että moni autoilija kuolee kolarissa päävammoihin.

• RedLightning

Mun PITÄS käyttää kypärää mutta en pidä.. mulla on tyhmä "tekosyy" siihen.. :D sillä mä näytän niin hirveeltä.. pitäs sitä pitää ja semmonen laki voitais asettaa että se on PAKOLLINEN niin sillon muut ei vois haukkuu tyhmän näköseksi koska sillä itelläki on semmonen. jep.. but silti mulla on iha tyhmä tekosyy mutta omapahan on asiani ^_^

-RedLightning

• ÖÖlem

Nämä kaikki idiootit lakipykälät on vakuutusyhtiöiden vouhotuksia. Saatte ihmiset nähdä, että tulevaisuudessa keksitään yhä lisää kaikenlaista kiusaa vain siksi, ettei näiden ahneiden ja petollisten firmojen tarvisi maksaa mitään.

• Matti vaan

Vuonna 2003 liikenteessä kuoli
      318 henkeä moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa (joista 20kpl ajoi moottoripyörää)
      41 pyöräilijää
      38 jalankulkijaa.

Käytännössä jalankulkijoita kuolee yhtä paljon kuin pyöräilijöitä. Olisi perusteltua määrätä siis samoin perustein kypäräpakko jalankulkijoillekin. Liikennekuolemista suurin osa johtuu moottoriajoneuvo-onnettomuuksista ja nimenomaan ihmisten huolimattomuudesta. Pyöräilijöiden kypäräpakkoa suuremmat säästöt ihmishengissä saataisiin paremmalla liikennekasvatuksella tai vaikka nostamalla ajokortin saamisen ikärajaa. Surmakuskeista suuri osa on nuorta porukkaa.

Pyöräilyonnettomuudet onkin toinen juttu. Kaksi kolmasosaa kuolemaan johtavista pyöräilyonnettomuuksista sattuu yli 60v pyöräilijöille. Yli 60v pyöräilijät ei käytä pyöräilykypärää juuri lainkaan.
      (lähde Liikennevakuutuskeskuksen sivut)

Itse käytän pyöräilykypärää. Pahimman sattuessa kypärä suojaa 50%:sti kuolemalta tai aivovammalta. Vaimoni on lisäksi helpompi saada rahat henkivakuutuksestani, jos sattuu paskempi mäihä.. Toisaalta minulla on suurempi todennäköisesti voittaa lotossa 6 lisänumero oikein kuin kuolla pyöräilyonnettomuudessa.

Noh.. kypärä tekee minusta sentään sporttisemman näköisen ja se suojaa pollaani auringolta. Ajan vuosittain tuhansia kilometrejä, joten riskini joutua onnettomuuteen on suurempi kuin keskivertopyöräilijällä. Kypärän käyttö olkoon jokaisen oma ratkaisu nyt ja jatkossakin. Perusteet pakollisuudelle on mielestäni turhan hatarat.

• Soslib

Harvemmin täällä näkee viksusti kirjoitettuja tekstejä jotka vielä perustuvat muuhunkin kuin hatusta vedettyyn tietoon.

Itse en pyöräillessäni käytä kypärää koska pidän sitä jokaisen päätettävissä olevana asiana. Suomessa holhotaan aivan liikaa ja mitä typerämmissäkin asioissa, esim. omaa taloaan ei saa maalata sen väriseksi kuin haluaa!

Suomessa pitäisi ottaa käyttöön henkilökohtaiset vakuutukset joiden tulisi olla vapaa ehtoisia, voisi valita valtiontarjoaman, tapiolan tai muun yksityisen laitoksen välillä. Tällöin jos vakuutusta ei ole tai joku syy estää korvauksen saamisen, esimerkiksi nyt polkypyöräillessä kypärättömyys lääkärikulut maksettaisiin sitte omasta pussista. Tällöin yhteisten varojen tarkkailijat voisivat keskittyä täysinrinnoin vaikka naapureiden roskien lajittelemattomuuden vahtimiseen eikä niskalaukausten jakamiseen suurimmalle osalle pyöräilevää kansaa (viittaan tässä aikaisemmin esiintyneeseen viestiin).

• maikki

Minulla on vain yksi pää ja yhdet aivot. Raajat tms. ovat yleensä korjattavissa. Tiedän ettei pään kanssa ole sama juttu, joten käytän kypärää.

• 224411

Näytät aika rumalta se potta päässä.

• velo

50-vuotiaana on koko ikä tullut ajettua pyörällä eikä mitään ole sattunut. Jos kuolee niin kuolee. Nykyajan kakarat on kasvatettu konttauskypärä päässä. Ei niillä ole itsesuojeluvaistoa kun pyyhältävät maastopyörillään.
      Elämä voisi olla rennompaa, käy vaikka katsomassa kuinka Amsterdramisssa ajetaan. Tai funtsikaa italiaa, jossa kaunottaret ajavat Vespallaan tukka hulmuten. Suomalainen tekee elämästään ankeaa turhilla säännöillään.

• naurattaa

Olen täysin samaa mieltä! onneksi täälä on edes joku viisas näiden mummeleiden seurassa!

• Järki päässä

Oletteko miettineet, miltä näytätte ilman kypärää auton tuulilasissa? Hyvä, jos kypärän käyttämisestä säädetään laki! :D

• Paska-jaakko

Edelleen. Mitä vittua se sulle kuuluu?

• kyllä

Jokainen viksu ja järkevä ymmärtää käyttää kypärää!
        Mielestäni siihen ei pitäisi löytyä mitään syytä olla käyttämättä.
        Minulle ja pojalleni kypärän käyttö on itsestään selvyys.
        Siksi kovia on vauhdit autoilla ja pyöräilijöilläkin nykyisin ,että jos törmäys sattuisi aina on ilman kypärää oleva heikoimpi lenkki.
        Mut näitä oman onnensa seppiä ain löytyy..valitettavasti näin on..
        JA RULLALAUTAILIJOILLEKIN PITÄISI LÖYTYÄ LAKI..YHTENÄ PÄIVÄNÄ AJOIN KULMAN TAKAA TUNNELIIN OMALLA KAISTALLANI,NIIN TULI RULLALAUTAILIJA VASTAAN JA OLI VÄHÄLLÄ ETTEN KAATUNUT TUNNELIN SEINÄÄN.JA HÄN ILMAN MITÄÄN SUOJAVARUSTEITA.ÄLLIÄ EI KYLLÄ OLLUT ,KUN AJATTELENKIN MINKÄ TILANTEEN HÄN SIINÄ MINULLE JA MUILLEKIN JÄRJESTI.ELI JÄRKEÄ PITÄISI JOKAISEN KÄYTTÄÄ..MITEN TÄRKEÄ KYPÄRÄ ON.

• Vandaluusia
        kyllä kirjoitti:

Jokainen viksu ja järkevä ymmärtää käyttää kypärää!
        Mielestäni siihen ei pitäisi löytyä mitään syytä olla käyttämättä.
        Minulle ja pojalleni kypärän käyttö on itsestään selvyys.
        Siksi kovia on vauhdit autoilla ja pyöräilijöilläkin nykyisin ,että jos törmäys sattuisi aina on ilman kypärää oleva heikoimpi lenkki.
        Mut näitä oman onnensa seppiä ain löytyy..valitettavasti näin on..
        JA RULLALAUTAILIJOILLEKIN PITÄISI LÖYTYÄ LAKI..YHTENÄ PÄIVÄNÄ AJOIN KULMAN TAKAA TUNNELIIN OMALLA KAISTALLANI,NIIN TULI RULLALAUTAILIJA VASTAAN JA OLI VÄHÄLLÄ ETTEN KAATUNUT TUNNELIN SEINÄÄN.JA HÄN ILMAN MITÄÄN SUOJAVARUSTEITA.ÄLLIÄ EI KYLLÄ OLLUT ,KUN AJATTELENKIN MINKÄ TILANTEEN HÄN SIINÄ MINULLE JA MUILLEKIN JÄRJESTI.ELI JÄRKEÄ PITÄISI JOKAISEN KÄYTTÄÄ..MITEN TÄRKEÄ KYPÄRÄ ON.

Onko sulla joku itsetunto-ongelma, kun on noin kauhea tarve hallita muita ihmisiä? Kato löysää vähän sitä kypärääs ja ala nauttia elämästä. Huomaat kohta, että tämähän on kivaa, kun ei tarvi kokoajan repiä stressiä muiden tekemisistä.

• oiiyo

iyopiohlhfctuyyt fgjuyhg,mbcnbrtsjn

• kypärä?!

olen samaa mieltä sun kanssa kypärää!!! että kypärää kannattaa pitäää... mä kyllä nään joka päivä hirveesti semmosii joilla ei ole kypärää mutta en mene sanomaan sitä niille.. kun taas ne jotka ei käytä kypärää tulee sanomaan miten sä voit pitää tota päässä sehän on ihan lapsellista...mutta kyllä joskus ei huvittais laittaa sitä päähän mutta aina se kyllä päässä on ollut... ;)

• KypäräGirl

Minä käytän ainakin kypärää, koska se on oman turvallisuuden vuoksi vaan ja muutenkin trendikäs!! :D Ja ärsyttää, kun olen 12 vuotta ja kuudennella, ja kaikki koulussa haukkuu koska´käytän kypärää.

• Mia

Pyöräilykypärän käyttö kannattaa.
      Olen sen kerran omakohtaisesti kokenut joutuessani auton tönäisemäksi ja lennettyäni kuperkeikalla alas mäkisen pientareen.
      Pyörä meni aivan romuks, ja niskat vähän vääntyi, mutta polla säästyi!
      Kypärästä ei voi sanoa aivan samaa.
      Piti ostaa uus.
      Kyllä nyt kelpaa taas pyöräillä!

• ^kauris^

Käytän joskus kypärää, varsinkin pitkillä pyörämatkoilla.. :>

• koska

jos henkeni on kullan kallis. Olen nähnyt kun kypärä hajoaa sen iskeydyttyä heikkatiehen. Tällä säästyi lapsen henki ja toisella kertaa muuten vaan isommilta vammoilta. Meillä käyttää siis kaikki kypärää, ja nyt jo pitkään käyttäneenä ilman kypärää ajoon lähtö tuntuu kuin lähtisi alasti ulkoilemaan. (8

• "reikä pää"

Suotta kait sitä pottaa päähän pistämään eipähän jää ainakaan kitumaan kun kovasta vauhdista ryykäsöö/pyyhkäsöö pöpelikköön!

• hybridi

Mun kaveri sanoi ja otti turvavyön pois päältä kun vauhti nousi yli 160km/h. "Eipähän jää kitumaan"

Sanoin sille kerran että jos vaaratilnne tulee niin tottakai jarrutan tai teen kaikkeni että ei sattuisi onnettomuutta. Samalla sanoin että mitä jos minä jarrutan ja sattuu silti yhteentörmäys vaikka 30km/h tuntivauhdilla. Aikooko se laittaa siinä salaman nopeasti turvavyön takaisn vai lentää tuulilasista läpi ja jäädä kitumaan?

• Ylpeä kypärän käyttäjä

Kyllä täällä meillä kaikki kypärää käyttävät. Ainakin melkein kaikki. Mielummin kyllä pidän kypärää kun kaatumisen vuoksi joudun sairaalaan!!! Ja ei kypärän tarvitse olla mikään pottamallinen vaan nykyaikana osataan valmistaa todella tyylikkäisä, sekä urheilullisia kypäriä!!! Ottakaa kantaa!!!

• vai kantaa

Tyylikkyys ja urheilullisuus eivät ole yleensä sitä mitä pyöräilyltä haen. Yleensä haluan vain päästä paikasta A paikaan B tarvitsematta huolehtia muusta kuin muusta liikenteestä.

Toivottavasti olet keksinyt syyt kaatumisiisi, sillä muuten niitä voi käydä uudestaan. Huonolla kelillä ei yleensä ole pakko käyttää pyörää liikkumiseen. Onnettomuuksiin ei pitäisi joutua mikäli ajaa sääntöjen mukaan ja pitää pyöränsä kunnossa. Uhkia voi tietenkin aina kehittää, kuten tässäkin ketjussa on aiemmin kuvailtu. Miellyttävää kypärätöntä tahi kypärällistä pyöräilyä toivotellen.

• mukavaa

Itse en käytä pyöräillessä kypärää ja se on oma asiani. Ketjun aloittajalla on positiivinen suhtautuminen kypärän käyttöön ja tuollaisen viestin lukee mielellään, vaikka itse toimiikin eri tavalla kuin kirjoittaja. Sen sijaan valistajat, jotka vaahtoavat kypärän käyttämisestä samaan sävyyn kuin uskonnosta, lihansyönnistä tai jonkin tuotemerkin boikotoinnista, esittävät asiansa niin, että "tehkää heti niin kuin me, muuten olette idiootteja, huonompia ihmisiä tai joudutte helvettiin". Jos tuolla lailla paasaavat oikeasti haluavat vaikuttaa toisten mielipiteisiin tai toimintaan, suosittelen heitä toimimaan ketjun aloittajan tapaan. En tosin aio jatkossakaan käyttää kypärää, ja se on edelleen oma asiani, mutta silti en sano, että ketjun aloittaja ei olisi antanut minulle jotain. On mukavaa, että joku kirjoittaa jonkin puolesta eikä jotain vastaan. Omakin viestini on toki suurelta osin jotain vastaan, siinä mielessä pata soimaa kattilaa, mutta haluan päättää tämän viestin ketjun aloittajalle osoitettuun kiitokseen positiivissävyisestä kirjoituksesta. :)

• Janscu

pyöräilykypärää vielä,mutta aion kyllä joskus sellaisen hankkia.

• Henna

Kyllä käytän:) harrastan kilpapyöräilyä ja siinä on pakko. Muutenkin käytän jos fillaroi huvinvuoksi!

• Onnellinen kypärä

Käytän kypärää se on viisasta!

• tätä samaa
        Onnellinen kypärä kirjoitti:

Käytän kypärää se on viisasta!

Pyöräilyäni ei edistetä kypäräpakolla, vaikka sitä ei alkuperäisessä viestissä agitoitukaan. Onko tiedossa kypärää joka suojaa pään lisäksi leukaa ja miten hankala sellainen on käytössä ? Lisäksi toivoisin suojaa myös korville (viima) , mutta sitten en enää kuulisi autojen tööttäyksiä enkä jalankulkijoiden huomautuksia, mikä voisi kyllä lisätä luottamustani pyöräilytaitoihini.

• jannu

koskaan en ole kypärää pitäny, enkä pidä! jos tulee laki kypärän pakollisesta pitämisestä, lopetan pyöräilyn siihen paikkaan! joka asiaan sitä pitääkin puuttua prkkl!!!

• mina000

sehän on oma asia. eihän sinua voi pakottaa käyttämään munasuojia skeittauksessa--

• sanat sekasin

Sama täällä. Ilman kypärää en lähde fillaroimaan. Niin tottunu käyttämään sitä :)

• kirsikan kukka

Mie en lähde ilman kypärää liikenteeseen, niin tottunu käyttäjä olen :)

• Kiki

Mopolla ajaessa käytän koska nopeudet on niin suuria, fillarilla ajaessa en, koska nopeudet on niin pieniä

• tuomas

Ei jumalauta mitä porukkaa Suomessa HAHAHAHAHAHA!!!!!!! ei voi muutako nauraa... ?KYPÄRÄKI? pitäis vielä päähän pistää? pitää kyllä olla melko suhari että saa itelleen ees vahinkoa pyörällä tehtyä...

• Hemppa

Itse vasta pstin pyöräily kypärän viime viikolla, ja ennen sitä en käyttänyt, mutta nyt kun se on tossa hyllyssä niin pakkohan sitä on käyttää. Ja vaikka se on todella tyhmän näköinen niin ei voi mitään.. Käytän silti.

• Käytä

6 vuotta ajoin kesäisin 600-1000km pyörällä ja aina pidin kypärää, viime kesänä lensi kypärä lampeen ja uutta en osta.

• resse

kypärän käyttö on halpa henkivakuutus.. eli sitä kannattaisi käyttää.. itse en ole käyttänyt 6-vuoteen mutta oma asiahan se on että käyttääkö..

• Jou!!!

Munki mielestä kannattaa käyttää kypärää, vaikka en itse aina käytäkkään kypärää.Mutta kypärät on aika kalliita ja jos ne tippuu vaikka lattialle nii se ei oo enää turvallinen,nii eikö kypärät vois ollahalvempiiii!!!!!!!!!ei jaksa joka kerta uutta ostaa kun se tippuu lattialle.

• rizze88

Käytin pyöräilykypärää aina seiskaluokkaan asti, mutta sitten alkoi se nälviminen ja silleen, ni jätin kokonaan pois. Nyt sitte ku pitää kouluun pyöräillä keskeltä kaupunkii, ni oon miettiny et pitäs mennä ostaan jonkinlainen kypärä, ei se niin pöljän näköistä oo. Paljo pöljempää on olla käyttämättä kypärää. Paljo turvallisempi oli pyöräillä ku oli kypärä päässä, nytte on vähä sillee et voivoi ku noi autotki ajaa nii läheltä ja lujaa et iha hirvittää... Aina kun näkee jonku pyöräilevän kypärä päässä, niin ajattelen et oisimpa ollut ylä-asteella niin rohkee et oisin käyttänyt, ni nyttenki se menis iha automaattisesti päähä...

• Brankkari

Jos näkisitte yhdenkin pyörällä kaatuneen lapsen,joka on saanut kaatuessaan aivoruhjeen ja sätkii ambulanssissa,niin luulen,että kypäränkäyttöä lisättäisiin.Olen nimittäin muutamaa hoitanut.

• werty_:O

kyl sitä ihan hyvä ois pitää kypärää ku fillarilla ajaa! :)

• Pyöräilijäpoika

Itse käytän kypärää lähes aina. Poikkeuksen tekee tässä lähiössä ajelu, esim. kaverilla poikkeaminen, mutta tuolloin ajan aikas tarkkaavaisesti ja tuo osuus ajoistani on varmaankin alle prosentin kaikesta ajostani polkupyörällä.

Syitä miksi käytän kypärää? Itse kyllä osaan ajaa polkupyörällä, tai ainakin uskoisin niin kun vuosittain tulee tuhansia kilometrejä mittariin.

Lähinnä syyt ovat muista johtuvia, koskaan ei voi tietää mitä joku toinen tekee. Lapsi, eläin, toinen pyöräilijä, moottoripyöräilijä tai autoilija. Itse en ole onnettomuudessa ollut, mutta läheltä piti-tilanteita on riittänyt kun mm. taajama-alueella vapaana ollut koira on hypännyt ojasta suoraan eteen (vauhtia itsellä tuolloin hieman alle 50 km/h, paniikkijarrutus ja olin juuri hyppäämässä pyörän päältä pois kun koira väisti. Useita kertoja olisi liikennesäännöistä piittaamaton auto ajanut päältäni (tai auton kuljettaja autollaan, ettei kukaan nyt tuosta huomauta). Muutaman kerran olen väistänyt lapsia ojan puolelle, mikä ei nyt katupyörällä ole mukavinta hommaa.

Tärkeintä on kuitenkin tuo tilanteiden ennakointi, kehenkään tai mihinkään ei sovi luottaa vaikka liikennesäännöt mitä sanoisivat. Hiljennän aina vauhtia nähdessäni koiria, lapsia tms. Muitta maantiellä ajaessa sinun on pakko luottaa siihen, että takaa ei tulla päälle. Todennäköisesti sitä kuitenkin joskus tulee pahemmin yllätetyksi ja joku ajaa päältä tms, ei se kypärä kuitenkaan onnettomuuksia vähennä, pienentää vain syntyviä vammoja. Kunhan vain sitä kypärää pidettäisiin oikein päässä, Tukevasti suojaamassa päätä ja otsaa, eikä niskassa sekä hihnat kiristettynä kunnolla, ettei kypärä lennä pois päästä iskussa.

Kyllä itseäni aina välillä pelottaa polkea maantien vierustaa kun autot pyyhältävät ohitse tai sitä että kovassa vauhdissa (50 km/h tai yli (huom. mopolla pääsee vain 40 km/h ja sille on kypäräpakko) polkupyörään tulisi jokin vika, osa pettäisi tms. Lisäksi myös nuo reissut kaverille ilman kypärää (tuolloin syynä juuri kampaus), mutta silloin ajankin suhteellisen hiljaa ja olen todellakin varuillani kaikkea muuta liikennettä.

En tiedä tulisiko kypärästä tehdä pakollista, mutta en ymmärrä väitettä että kypärän käyttö olisi vain oma asia. Jos käyttämättömyyden takia joutuu sairaalahoitoon, aiheutuu siitä kuluja yhteiskunnalle, ellet sitten jotenkin saa kelalta pyydettyä kaikki maksut täysimittaisena itsellesi maksettavaksi. Tietenkin myös kypärän kanssa kolarissa ollessa syntyy hoitotarvetta, mutta tuo erotus voi olla merkittävä. Kuolemantapauksissa valtio saattaa jäädä tappiolle ihmiselämästä (koulutus, terveydenhuolto ym) jos ihminen kuolee ennenkuin on saanut maksettua takaisin "velkansa" veroina. Sama pätee niin tupakointiin, ylipainoisuuteen, liialliseen alkoholin käyttöön, huumeiden käyttöön ym. Siinä vaiheessa kun näistä syistä yhteiskunta joutuu maksamaan jotakin, se ei ole mielestäni enää kyseisen henkilön oma asia. Sitäpaitsi joutuvathan läheisetkin kärsimään ja hoitamaan sinua jos sinä sairastut, eikä se välttämättä ole heille hauskaa.

Yksi puolituttuni halvaantui pahasti tulipalossa eikä hänen vaimonsa enää jaksanut hoitaa häntä, vaan otti ja lähti lapsien kanssa. Enpä haluaisi joutua tilanteeseen, missä halvaantuisin tms sen takia, etten käyttänyt kypärää ja sitten vielä vaimo ja lapset lähtisivät, kyllä olisi elämä aikas lailla pilalla tuon jälkeen.

• ^^nipsu^^

pitäs kaa se olla. itelläni ei oo ollu millo lie viimes mu iha sama

• Itse sain juuri kypärän, ja kertaakaan en ole ilman sitä ajanut, enkä aja!! se on just halpa henkivakuutus, ja jos sitä ei oo käyttäny ja onnettomuus tapahtuu, turha sitä on jossitella, ei se siitä parane, pää ja aivot on vahingoittuneet ja mahdollisesti PYSYVÄSTI!! käytän myös hanskoja.. musta on kiva pyöräillä kun tietää et on turvallinen varustus.. suosittelen kypärää.. eikä siinä oo mitään häpeemistä, ne saa hävetä jotka ei käytä sitä jos se on niin epämakeeta..!!

• gyy

EN JAKSA KÄYTTÄÄ

• kerran kaatunut

Kannatan kypärän käyttöä ehdottomasti. En itse olisi tässä kirjoittamassa, ellen olisi käyttänyt kypärää. Kaaduin pari kesää sitten ja pää kopsahti katuun. Kypärä halkesi, mutta kallo säilyi ehjänä. Nykyään ajetaan niin kovaa, että äkkitilanteita voi tulla kenelle vain.

• saunoja

Käyttämään kypärää kylpyhuoneessa. Kaaduin kerran siellä ja oli kallo mennä halki. Nyt on mukavan turvallista istua saunassakin tukeva kypärä päässä.

• mie

mie piän kypärää!!onko täällä muita järkevii ketkä pitää kypärää??

• harmisko

Loppuu pyörällä kulkemiseni siihen paikkaan, jos kypäräsanktio viedään käytäntöön saakka. Piste.

-harmisko-

• kohta pyörätön

Mutta sittenhän ihmiset alkaa saatuttaa autolla ja lihoa entisestään. Tulee taas näille eduskunnan apinoille uusi hirveä pulma ratkottavaksi.

• tuossa
        kohta pyörätön kirjoitti:

Mutta sittenhän ihmiset alkaa saatuttaa autolla ja lihoa entisestään. Tulee taas näille eduskunnan apinoille uusi hirveä pulma ratkottavaksi.

taitaisi käydä että pyöräilyni vähenisi. En tiedä loppuisiko kokonaan, kun se nyt kuitenkin on kätevin väline pienille kauppareissuille (kestää suuntaansa n. 5 min) yksineläjälle, kun kauppaan on sentään jonkun verran matkaa.

• -II-

Kypärät on rumia, ne kahlitsee mun onne ja vapauttani!
      !

• 14 wee likka täältä jostain

Miust kypärä on ihan jees. oon ite käyttäny mut haluisn sen jo pois. onhan se halpa henkivakuutus ja sillee mut oon jo kasilla ja koulus kiusataan kypäränkäyttäjiä. Miust on järkevää käyttää kypärää!!

• mmm

Kypärä ei ole hyvännäkönen!
      Sehän on ihan hirveen näkönen!
      Kyl mä kypärää joskus käytän, mut tosi harvoin!
      Tiedän kyllä, et sitä pitäis, ja kannattais käyttää, mut mä vaan en halua, joten mä en sit myöskään käytä!
      Sitä paitsi mä pärjään ihan hyvin ilmankin...!!!
      Ja jos siitä säädettäis joku laki, nii kyl munki pyöräily loppuis siihen paikkaan(okei, ei ihan kokonaan)!

• Pyöräilijä

Jokaisen oma asia.... Haluaako suojella päätä vai ei... Mä en kyllä lyö pottaa päähän vaikka maksettas on se niin inhottava...

• minä vaan

Joo minä reilu nelikymppinen nainen
      olen ajelut ja viisitoista vuotta kypärä päässä.
      Se on jo automatisoitunut tapa.
      On suoraansanoen kiva laittaa itsensä kauniiksi
      ja kesäinen mekko päälle. Sekä kirkkaan punaista
      huulipunaa. Niin on pyöräkin punainen.
      Kampaus hieman kärsii, mutta kallo säästyy kaatuessa.
      Kampauksiahan saa uusia, kalloja ei.

• Enska

Varmaan ennen kypärän käyttöä olisi syytä opetella käyttämään aivoja ajaessaan. Aina saa kuulla tarinoita tyyliin "auto ajoi suojatiellä mun päälle, vaikka mulla oli etuajooikeus" tms. Oikeasti opetelkaa ennakoimaan niitä tilanteita, älkääkä sokeasti luottako omiin oikeuksiin. Liikenteessä on monenlaisia suhareita, jotka ovat huolimattomia tai eivät muuten vaan välitä.

Tuntuu että porukka luulee kypärän ratkaisevan kaiken. Kyllä te voitte samallalailla kuolla se pottakin päässä. Opetelkaa sen sijaan ennakoimaan niin vältätte monta vaaratilannetta.

• Göbbels

Nimittäin sellainen 2 maailmansodan aikainen Saksan armeijan kypärä. Se päässä kun ajelee tuolla kylillä niin kyllä mummot niiaa ja papat kumartaa. Herättää tarvittavaa kunnioitusta ja kestää taatusti vaikka konekiväärin luoteja.

• t.o.a
        Göbbels kirjoitti:

Nimittäin sellainen 2 maailmansodan aikainen Saksan armeijan kypärä. Se päässä kun ajelee tuolla kylillä niin kyllä mummot niiaa ja papat kumartaa. Herättää tarvittavaa kunnioitusta ja kestää taatusti vaikka konekiväärin luoteja.

Kannattaako käyttää kypärää kampauksen kanssa ja voivotella kun kampaus on sekaisin vai ei käyttää kypärää ja kaatua niin että pää menee verille ja voivotella?

• t.o.a kirjoitti:

Kannattaako käyttää kypärää kampauksen kanssa ja voivotella kun kampaus on sekaisin vai ei käyttää kypärää ja kaatua niin että pää menee verille ja voivotella?

Jaa'a rupeaakohan ihmiset oikeasti joskus käyttämään kypärää ajellessaan perjantai iltana pyörällä yökerhoon ja sieltä humalassa kotiin. Alkavatko yökerhot tehdä erillisiä narikka hyllyjä, johon mahtuu takkien lisäksi myös kypärä?

pyöräilykypärissä on se ongelma, että ainakin minulla tulee helposti kylmä korville. Pitäisi olla erilliset kypärän kanssa käytettäväksi tarkoitetut korvaläpät.

• MilkShake

Kyllä käytän kypärää, ja hyvästä syystä. Tiedän nimittäin sen, miltä tuntuu lentää autokonepellin yli katuun. Eikä ollut silloin kypärää päässä. Pakko on tosin myöntää,ettei sitä aina jaksaisi käyttää, siis lyhyvillä matkoilla, mutta onneks omatunto antaa harvemmin periksi.

Kypärä päähän siis jokaiselle. Ihmiset valitettavasti tuudittautuvat siihen uskoon, ettei heille tapahdu mitään pahaa. En minäkään olisi uskonut että matkani siihen katkeaa, ihan tavallinen päivä se oli, niinkuin tämäkin päivä sinulle. Yksi risteys, toinen risteys, ja yhtäkkiä aika pysähtyy. Ei siinä tilanteessa kysytä oletko taitava pyöräilijä tai kuuluuko tämä suunnitelmiisi. Ja rullaluistelijat näyttää uskomattoman typeriltä ilman kunnon suojavarusteita. Ollaan muka niin sporttisia kun viiletetään pää paljaana pitkin katuja. Siitä on uskottavuus kaukana! Itsensä esittelemistä lähinnä.

ja vielä niille, jotka hiukankin miettii että se näyttää typerälle. Mieti sitä samaa sitten kun takaraivo on halki.

• roope

on se, että jos joku sattuu ajamaan ylitseni niin pääsen kostamaan, koska en makaa teho-osastolla vihanneksena. Käyttäkää siis kypärää.

• Siili

Ymmärrän sen, että pyöräilijä on aika avuton, jos joku kännykkään hölöttävä tai auringon sokaisema autokuski jyrää yli, mutten voi käsittää, miten aikuiset ihmiset oikein ajavat, että onnistuvat omia aikojaankin kaatuilemaan pitkin katukivetyksiä.

Kaksikymmentäviisi vuotta minullakin sentään pyöräilyä takana enkä ole koskaan edes meinannut kaatua, vaikka vauhtiakin piisaa. Hyvät refleksit ja valppaus auttavat kummasti. Ja tietysti se, ettei yritä loikkia kaksikymmensenttisten kadunreunojen yli.. Jos pyöräily ylipäätään on sen reunuksen takana sallittua, jostain löytyy varmasti matalampikin kohta. Jos ei, niin pysyy sitten sovinnolla jonkin aikaa ajoradalla, kunnes pääsee hengissä matalamman reunuksen yli. ;)

• satu
        Siili kirjoitti:

Ymmärrän sen, että pyöräilijä on aika avuton, jos joku kännykkään hölöttävä tai auringon sokaisema autokuski jyrää yli, mutten voi käsittää, miten aikuiset ihmiset oikein ajavat, että onnistuvat omia aikojaankin kaatuilemaan pitkin katukivetyksiä.

Kaksikymmentäviisi vuotta minullakin sentään pyöräilyä takana enkä ole koskaan edes meinannut kaatua, vaikka vauhtiakin piisaa. Hyvät refleksit ja valppaus auttavat kummasti. Ja tietysti se, ettei yritä loikkia kaksikymmensenttisten kadunreunojen yli.. Jos pyöräily ylipäätään on sen reunuksen takana sallittua, jostain löytyy varmasti matalampikin kohta. Jos ei, niin pysyy sitten sovinnolla jonkin aikaa ajoradalla, kunnes pääsee hengissä matalamman reunuksen yli. ;)

mut lapset käyttää!
        olivat ne sitten kyydissä tai ajaavat omilla pyörillä!!
        Mut aion hankkia nyt kypärän koska me aikuiset olemme mallina lapsillemme ja toisten lapsille!!

• yytuytutu

Minun mielestäni sakottaminen olisi väärin. Jos tehdään pakote niin kaikille pitäisi jakaa ilmaiseksi kypärät. En opiskelijana ainakaan mielelläni vähiä rahojani laittaisi.

Kypärän pitämisestä voisi tehdä pakoitteen alaikäisille ja lapsille. Vanhemmat ihmiset tehköön kuten parhaaksi näkee.

• MilkShake

asenne on uskomaton! Ei viiti opiskelijana vähiä rahoja laittaa... Kertoo just siitä, ettei uskota että juuri itselle voi lopulta käydä pahasti.Ei kukaan ole poikkeus! Laitat joka kuukausi kympin jemmaan, niin viiden kuukauden päästä sulla on jo hyvä kypärä! Et varmasti ole niin köyhä! Ja niitä kypäriä saa alennuksesta varsinkin loppukesällä, itse maksoin yli sadan euron kypärästä 50 e. Halpa henkivakuutus.

• MIKAZ
        MilkShake kirjoitti:

asenne on uskomaton! Ei viiti opiskelijana vähiä rahoja laittaa... Kertoo just siitä, ettei uskota että juuri itselle voi lopulta käydä pahasti.Ei kukaan ole poikkeus! Laitat joka kuukausi kympin jemmaan, niin viiden kuukauden päästä sulla on jo hyvä kypärä! Et varmasti ole niin köyhä! Ja niitä kypäriä saa alennuksesta varsinkin loppukesällä, itse maksoin yli sadan euron kypärästä 50 e. Halpa henkivakuutus.

en mä ainakaan käytä ku en oo kaatunu pitkiin aikoihin...
        jo ala-aste aikanaki olin niin hyvä ajaan et en tarvinnu
        =)

• Wikke
        MIKAZ kirjoitti:

en mä ainakaan käytä ku en oo kaatunu pitkiin aikoihin...
        jo ala-aste aikanaki olin niin hyvä ajaan et en tarvinnu
        =)

Kaikki koko ajan puhuvat siitä, että ei se "järki" päähän tule ennen kuin itselle jotain tapahtuu. mitäköhän sekin mahtaa takoittaa? Itse olen jäänyt auton yliajamaksi ilman kypärää noin 7 vuotta sitten, aivotärähdys, murtuneita luita, päästä vähän verta, viikko sairaalassa. Enkä muuten edelleenkään käytä kypärää. Laittakoon päähän jos haluaa, omasta mielestäni äärimmäisen epämukava kapistus, ehkä en sitten vaan ikinä opi, mutta en tule koskaan laittamaan kypärää päähän. Ja en sitten tiedä, jos jotkut "himopyöräilijät" hyökkäävät tästä kimppuun, mutta turha aukoa minulle siitä, ajan kuitenkin yhtä paljon polkupyörällä vuosittain kuin mitä suomessa ajetaan keskimäärin autolla.

Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6115
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      637
      2502
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1191
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      79
      1080
    5. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      330
      1063
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      55
      1030
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      65
      1002
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      925
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228