EKA SANA

äippis

Minkä ikäisenä lapsenne sanoi ekan selvän sanan?

10

2243

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja

nuorimmaisin sanoi n.10kk 4 ensimmäistä sanaansa.kukka,mummo,äiti ja puu...

• 2xäiskä

Meillä tyttön ensimmäiset sanat, äiti, lamppu, eno, apina. Vuoden ikäisenä jo lauseita. Käveleminen sitten jäikin puheen jalkoin, sen oppi 1v 1kk.

• Marjo

äitienpäivälahjaksi (tosin päivää ennemmin)! Poika oli silloin 10 kk. Sitten tuli tosi hiljaista tahtia muita sanoja ja 1 v 6 kk repesi: jätkä alkoi pulputtaa 10 uuden sanan päivävauhdilla ja nyt kun on 1 v 9 kk puhuu ihan täysillä monen sanan lauseita.

• ...

tuo 10kk näyttää olevan aika yleistä. Itsekin mietin samaa, koska mun poika on nyt 6kk. Tässä pari harvinaisen aikaista ekan sanan sanojaa, jotka tosin ei ole ihan kunnolla niitä sanoneet, mutta kaiktenkin: Tuttuni poika sanoi 'äiti' ja 'izi' ekan kerran 5kk vanhana, jolloin ei vielä varmasti ymmärtänyt mitä sanoi, mutta matki isäänsä joka toisteli hälle näitä sanoja. Taito unohtui kun alkoi liikkuminen kiinnostaa enemmän. Isoveljeni taas aikoinaan oli 7kk iässä osoittanut autoja ja hokenut 'aukni' eli hän oli jo tajunnut että sanalla on merkitys, muttei osannut sanoa sitä oikein. Hänkin oli sitten unohtanut puhumisen vielä useammaksi kuukaudeksi ennenkuin oppi lisää sanoja.

• halla

esikoinen sanoi ekan sanansa (pallo) 11 kk iässä ja puhetta alkoi tulla kunnolla 1v3kk iässä ja lauseita puhui 1,5 ikäisenä.

kuopus sanoi ekan sanansa (äiti)8kk iässä ja muita yksittäisiä sanoja tuli pian mutta kunnolla alkoi puhumaan vasta vähän alle 2 vuoden iässä.

Eli aikas eritavoin nämä mun pojat ovat kehittyneet puheen suhteen =)

• terri

"Lamppu" oli eka sana jota lapsi selvästi käytti tarkoittamaan tiettyä esinettä, oikein sormella osoittaen. Sitten pian perässä tulivat nämä vakiot "äiti", "hauva", "kukka" jne.

• mirkku

naurettiin kun emma 8 kuukautta sanoi topakasti kummilleen "ota" kun ojensi leluaan. vahingossa kylläkin, mutta sattui juuri oikeaan paikkaan oikeat ääntelyt.
      meillä tosiaan vasta ättää, nännää, nennee ja muita älyttömiä attaa örinöitä. heh...
      minä itse taas siinä vuoden iässä olen ekat sanani sanonut, kun yöllä olen herännyt pinnasängyssä pomppimaan ja kikatellut"hyppää heittää" sitten yhtä aikaa.

• 1v sama sana koko ajan

Mä opin ekaksi sanaksi hypää pois kun isoveli ja isä leikkivät jänis istuu maassa leikkiä pompien hoi sitä sanaa lähes koko ajan en käytänyt muuta sanaa ennen kuin kaksi vuotiaana opituani lisää sanoi.

• Emäntä

Eka sana oli kakka ja äiti sana tuli samoihin aikoihin. Tyttö on kovin kova puhumaan ja puhui pitkiäkin lauseita jo 1,5 v. ärrä ja ässä tulivat tyylipuhtaasti jo alle 2 v. mutta tämä on tosi yksilöllistä. Monet tutut lapset eivät paljoa puhu esim. vielä 3 vuotiaanakaan vaikka todella fiksuja muuten ovatkin

• äityli80

puhumaan oppi 10kk iässä.Kaikki sanat tuli vuoden ikäisenä selvästi. Kävelemään poika oppi 8kk iässä ja kovaa on ollut meno sen jälkeen:=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      65
      1977
    2. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1901
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1649
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1641
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      103
      1609
    6. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1587
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1357
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1289
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1160
    10. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      70
      1132
    Aihe