Millaisena olet kokenut, otitko 50 vai 25 % eläkkeen? Onko ollut hyvä juttu kohdallasi? Saan ensi vuonna ove:n ja aion ottaa. Kovin on pitkä työura jo takana ja onhan tämä itse ansaittua. Helpotusta vähän elämään.
Osittainen varhennettu eläke, Ove, kokemuksia
10
3599
Vastaukset
- Anonyymi
Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta. Riippuu niin paljon hlön tilanteesta, onko työtön, töissä, anssilla tai pitkäaikaistyötön.
Itse työssä olevana laskin, että jos ottaisin - menettäisin liikaa lopulliseen eläkkeeseen, töitä takana 40 vuotta, mutta vaikka pienipalkkaisena kunnallisena virkamiehenä olisin 25 prossan oven ottanut, olisi se vähentänyt lopullista eläkettä n. 200 euroa/kk - lopun elämääni.- Anonyymi
pitää olla ihmisellä hyvä palkka
- Anonyymi
Kovin on iso palkka pienipalkkaisella virkamiehellä. Jos lopullinen eläke pienenee 25% ovella 200€/kk, nyt 61 vuotiaan eläkekertymä oltava 3300€/kk ja kuukausipalkka 7000€/kk. Julkisella alalla saattaa olla jotain erikoiskertymiä, mutten usko niiden vaikuttavan noin paljon. Mutta vastaus aloittajalle: kannattaa käyttää ovelaskuria ja verolaskuria kannattavuusarvioon. Itse otin 50% oven heti, kun se oli mahdollista. Verottaja vei ison siivun, kun olin muka isotuloinen. Pari vuotta sitten laskin, että olen 80-vuotias, kun alan vasta jäädä tappiolle. Parempi oli saada rahat etukäteen.
- Anonyymi
Olen itse ansiosidonnaisella, alin vanhuuseläkeikä 64 täytyy, mutta anssipäiviä jää. Aion jäädä lisäpäiville 65 vuoteen saakka ja nostaa samalle 50 % ovea, vähennystä (ei myöskään korotusta) näin ei tule. Nostan siis ansiosidonnaista sekä ovea samanaikaisesti vuoden.
- Anonyymi
Minä otin 50%.
Selvitin Ilmariselta,paljonko Eläke pienenee,kun jään Täyseläkkeelle.
150-200€ kk.Ei haittaa minua.
Olen vielä Osa-aikatyössä,joten tarkkaa summaa ei nyt tiedä. - Anonyymi
50000 brutto.
28000 netto eläke eli 1800 kk, siitä pois 200, riittääkö 1600 kk ? - Anonyymi
Itse laskenut että noin 600€/kk eläke käteen riittää hyvään elämään. Loput tuloista sitten osingoista.
Jos tuon saa jo 25% ove:lla niin totta hitossa otan sen. - Anonyymi
Mikähän se on veroprosentti, jos on ansiosidonnaisella ja ove:lla? Saattaa olla 20 prossaa, veikkaan.
- Anonyymi
Olisko niin alhainen?
- Anonyymi
20 % hyvä arvio. Tosin 10, 30 ja 40 % nekin hyviä. Kaikkihan riippuu kokonaisansioista. Katso verottajan verolaskuri ja laita OVEn vuosittainen määrä eläkesarakkeeseen ja ansiosidonnaisen vuosittaismäärä etuussarakkeeseen. Esimerkiksi 1000 €/kk OVEa ja 1600 €/kk ansiosidonnaista antaa veroprosentiksi 24,5, jos kunnallisvero% on 20 eikä kuulu kirkkoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743002
- 712881
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171699- 241667
- 261632
- 201620
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91279