W126 Lämmitylaiteongelma

Anonyymi

Terve kaikille. Löytyisiköhän täältä tietäjää museorekisteröidyn S-Mersun lämmityslaitteen ongelman selvittämiseksi. Otin auton muutama päivä sitten liikenteeseen talvisäilytyksestä ja huomasin että lämmityslaitteesta tulee pelkästään kuumaa ilmaa kaikissa säätörullien asennoissa. Mistäpäin ongelmaa pitäisi yrittää alkaa ratkaisemaan. En ensimmäisenä haluaisi turvautua merkkihuoltoon koska ongelma ei lopulta liene kovin suuri sen jälkeen kun syy siihen löytyy. Arvostaisin kovasti asiallisia vastauksia kun olen huomannut että niitäkin näköjään asiallisiin kysymyksiin täältä saa.

7

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lämmityslaiteen läpät liikkuu alipaineen voimin. Joten voisi epäillä että alipaine vuotaa jostakin kohtaa.

      Läppää liikuttavat toimielimet näyttää olevan yleinen vuotopaikka. Noiden vaihtaminen edellyttää kojelaudan purkamista.

      https://www.benzworld.org/attachments/020-jpg.371715/

      Onnea matkaan !

      • Anonyymi

        Aloittaja taisi mainita että kuumaa tulee koko ajan. Tuli mieleen että lämmityslaitteelle tulevan veden lämpötilan säätöventtiili on viallinen. YouTubessa on videoita vianetsinnästä ja jopa tuon magneettiventtiilin korjauksesta. Yleensä sinne pitää vaihtaa kumitavaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taisi mainita että kuumaa tulee koko ajan. Tuli mieleen että lämmityslaitteelle tulevan veden lämpötilan säätöventtiili on viallinen. YouTubessa on videoita vianetsinnästä ja jopa tuon magneettiventtiilin korjauksesta. Yleensä sinne pitää vaihtaa kumitavaraa.

        Eikai magneettiventtiilillä säädetä mitään, nehän on on/off venttiileitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikai magneettiventtiilillä säädetä mitään, nehän on on/off venttiileitä.

        Tuota kutsutaan nimellä "monovalve".

        Taitaa olla säätöventtiili, jossa venttiilin kara liikkuu sen mukaan miten paljon sen ympärillä olevaan kelaan johdetaan virtaa.

        "Magneettiventtiili on sähköisesti luodun magneettikentän välityksellä ohjattu venttiili, jolla voidaan ohjata kaasun tai nesteen virtausta."

        Eli näköjään magneettiventtiiliin voi olla säätöventtiili. Kaikkea sitä oppii, 30 vuotta ollut automaatioalalla vasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taisi mainita että kuumaa tulee koko ajan. Tuli mieleen että lämmityslaitteelle tulevan veden lämpötilan säätöventtiili on viallinen. YouTubessa on videoita vianetsinnästä ja jopa tuon magneettiventtiilin korjauksesta. Yleensä sinne pitää vaihtaa kumitavaraa.

        Kyllä sitä voi korjatakin, mutta uusimalla saa parhaan ja pitkäikäisimmän lopputuloksen. Jäähdytysnesteethän kannattaa vaihtaa tietyin välein, niin ei se venttiili jumitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota kutsutaan nimellä "monovalve".

        Taitaa olla säätöventtiili, jossa venttiilin kara liikkuu sen mukaan miten paljon sen ympärillä olevaan kelaan johdetaan virtaa.

        "Magneettiventtiili on sähköisesti luodun magneettikentän välityksellä ohjattu venttiili, jolla voidaan ohjata kaasun tai nesteen virtausta."

        Eli näköjään magneettiventtiiliin voi olla säätöventtiili. Kaikkea sitä oppii, 30 vuotta ollut automaatioalalla vasta.

        Siis on/off-periaatteellahan se lämmön säädön venttiili toimii. Päästää tarvittaessa hetken kuumaa nestettä lämmityslaitteen kennolle, ja sitten taas pitäisi mennä kokonaan kiinni. Jos jumittuu auki tai osittain auki, niin esim ruuvarilla kopauttamalla saattaa sulkeutua.


    • Anonyymi

      Aloittaja W126 tässä taas terve. Tänään sitten purin lämmönsäätöventtiilin kun sain maailmalta uudet osat. Yllätys oli suuri kun melkein 40 vuotta vanha alkuperäinen duoventtiili oli sisuskaluiltaan kuin uusi, myös kumiosat kunnossa sekä joustavat ja "männät" liikkuivat kevyesti kelan sisällä. Pistokkeesta on mitattu että sinne tulee molemmille keloille yli 12 V jännite kun säätöpyörät ovat min-asennossa. Sen verran tilanne tosin muuttui että nyt kuskin puolelle tulee kuumaa ilmaa ja oikealle puolelle vain lämmintä. Asia siirtyy vanhan Mersu-asentajan tutkittavaksi mutta tilannetta saa toki edelleen kommentoida.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2590
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2552
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1752
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1577
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1490
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1430
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1352
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1213
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1157
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1076
    Aihe