Sunnuntai maanantaina nähdään lopputulos, palataan tähän sitten

Helsingin Sanomien tuoreen gallupin mukaan kokoomus voittaa vaalit, ja kolmen kärki viisi päivää ennen uurnien sulkeutumista on tämä:
Kokoomus 19,6 %
Perussuomalaiset 18,0 %
Sdp 17,9 %
Keskustalle HS povaa 12, 7 prosentin kannatusta.
Vihreille HS lupaa 11,1 prosentin kannatusta.

Nyt keskustalla 31,4 % kannatus valtuutettujen määrässä mitaten kunnissa.
Siihenkin palaan sitten myöhemmin.
Mikä onkaan oikeampi tapa mitata paikakllisvaalien tulos koko maata ajatellen ?
Huono äänimäärällä mitata koko maa ynnäten, kun kohdistuu maan eri osiin.
Valtuutettujen määrä voisi olla oikeampi laskentatapa, jossa siinäkin heikkoutensa, kun verrataan suurinta ja pienintä.

Mutta Jussi Halla-Ahon perussuomalaisten ja Sanna Marinin Sdp:n taistelusta tulee sunnuntai-illan jännitysnäytelmä.
Kummallakin on heikko kohta:
Halla-ahon persuilla se on sohva. Jäävätkö tukijat kotiin?
Sdp:llä se on puheenjohtaja Sanna Marin itse, ja hänen aamupalakohunsa.
Vaalivoitto persuille on tulossa joka tapauksessa, sillä viimeksi puolue sai 8,8 prosentin kannatuksen. Eli jos perussuomalaiset kaksinkertaistaa kannatuksensa, se jää osaksi suomalaista vaalihistoriaa.
Sdp:ssä fiiliksen täytyy olla matala.

Ehdokasmäärien osalta tilanne on tämä:
Keskusta: 6 900
Kokoomus: 6 015
Perussuomalaiset: 5 962
Sdp: 5 612
Vasemmistoliitto: 3 000
Vihreät: 2 806
Kristillisdemokraatit 1 930
Rkp: 1 387
Liike Nyt: 500

4

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kunnallisvaalit eivät tietenkään ole = eduskuntavaalit, mutta tietysti ja taatusti ennakoivat tulevaa. Näyttää vahvasti siltä, että vuodesta 2023 alkaen .. jollei jo ennen.. on odotettavissa oikeistokeskusta koalitio Kok-PS-Kesk-KD (huom ei välttämättä RKP).

• Anonyymi

Heikkoa ja ala-arvoista oli Marinin touhu taas ylimielisyydessään eilen illalla
      Kun hänellä loppuu sanat ja äly, hän alkaa haukkua ja tuohtua asiattomasti .Joka kerralla käytännössä älyniekka Halla-ahon kanssa Marin hermostuu!
      Marin on pääministeri eikä kestä yhtään kritiikkiä, varsinkaan älykkäiltä ihmisiltä.
      Hänen kannattaa miettiä, onko hän " taitojensa" kanssa oikealla paikalla.

Ylimieliseksi tulkitun Marinin esiintymisen? Ei siinä kyllä jää mitään tulkinnanvaraa.
      Oli herkullista katsottavaa Marinin ilme,kun Essaja sanoi : Tässä sen näkee millaisia verohaukkoja meillä istuu hallituksessa. Osui ja upposi.

Etelä euroopasta tulisi miljoona kaupalla ääniä SDP:lle, harmi kun eivät voi Suomen vaaleissa äänestää.

• Anonyymi

Vihervasemmisto pitää saada syrjään ja äkkiä, ennen kuin ehtivät tehdä liikaa tuhoa Suomelle ja sen taloudelle ja turvallisuudelle!

Purjetuuli ei puhalla SDP:n suuntaan, heikolla tuulella saatta olla Marinin viimeinen viikko SDP puheenjohtajana.. Eilisen illan tentti kertoi jo paljon.
      Sari Essayah oli aivan ylivoimainen muihin verrattuna. Sitten tulivat Saarikko, Orpo ja Harkimo.

• Anonyymi

Sanan Marinin viimeinen viikko puheenjohtajana ? jo ounastellaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      65
      2349
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      33
      1745
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1584
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1555
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      15
      1518
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1387
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1131
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1084
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe