Kuinka kauan voi rantautua luonnonsatamassa?

Anonyymi

Onko jotain lakia tai asetusta, joka määrittelee moottoriveneen osalta rantautumista?

Tarkoitan tällä sitä, että kuinka pitkään voin rantautua esimerkiksi Päijänteen luonnonsatamissa kansallispuiston alueella, joka on luonnollisesti pihapiirin ja yksityisten ranta-aluieden ulkopuolella? Mikäli termi on välikaikaisesti, niin mitä väliaikaisesti tarkoittaa mahdollisten oikeustapausten näkökulmasta?

8

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuukausia kunhan et rakenna mitään pysyväisluontoista tukikohtaa.

• Anonyymi

Eipä taida kukaan tulla sua hätistelemään sieltä pois.

Ruotsissa sääntö 2vrk, kerran oon nähnyt, kun mökki hlperö ajoi engelsmannin lådna vikkenistä vekeen...

• Anonyymi

Lakia sovelletaan oikeudessa, jos tulee tilanne että joku nostaa kanteen sinua vastaan niin oikeus päättää tuolloin mikä on väliaikaista. Ei siitä mitään aikarajaa oo lakiin laitettu

• Anonyymi

Saunalauttojen (vene?) yleistyessä roimasti, voisi ajatella jotain lakiuudistuksia lähitulevaisuudessa ja onhan niistä jo jtn kiistoja ollutkin. Ite olin ajatellut saunalauttaa rakennettavaksi jolla pöräyttäis päijänteellä minne haluaa ja ankkuroi kivaan paikkaan kesäksi. Sanomistahan siitä tulis kuitenkin

• Anonyymi

Ei ole kaukaa haettua, jos oikeudesta lähdetään vastausta kyselemään, että sovelletaan jokamiehenoikeuksien käytäntöä maastossa yöpymisessä, eli kaksi yötä ellei ole pakottavaa tarvetta jäädä pidempään.

• Anonyymi

Vesialue on eri asia kuin kova maa.
        Määräävät lait ovat vesilaki ja vesiliikennelaki.

Jokamiehenoikeudet eivät ole laki vaan monet lait yhdessä, jotka määrittelevät sallitun ja kielletyn rajat. Oikeudet leiriytymisen suhteen perustuvat siitä syntyvään haittaan, jotka oletetaan sitä suuremmiksi, mitä pitempään se kestää. Vesi ei käytössä kulu toisin kuin maa.

Saunalautan osalta KHO on tehnyt ennakkopäätöksen, että se vaatii rakennusluvan ja sellaisella tai vastaavalla leiritymisen kieltäminen perustuisi rakennuslakiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vesialue on eri asia kuin kova maa.
        Määräävät lait ovat vesilaki ja vesiliikennelaki.

Jokamiehenoikeudet eivät ole laki vaan monet lait yhdessä, jotka määrittelevät sallitun ja kielletyn rajat. Oikeudet leiriytymisen suhteen perustuvat siitä syntyvään haittaan, jotka oletetaan sitä suuremmiksi, mitä pitempään se kestää. Vesi ei käytössä kulu toisin kuin maa.

Saunalautan osalta KHO on tehnyt ennakkopäätöksen, että se vaatii rakennusluvan ja sellaisella tai vastaavalla leiritymisen kieltäminen perustuisi rakennuslakiin.

Nyt oli kyse rantautumisesta, ei ankkuroinnista redille, eli kovalla maalla ollaan.

• Anonyymi

Tilapäiseksi katsotaan muutama päivä. Vesiliikennelaissa määritellään lisäksi, ettei saa aiheuttaa merkittävää tai tarpeetonta haittaa luonnolle ja ympäristölle.
      Itse olen tulkinnut asiaa siten, että jos alueella on lähistöllä asutusta, niin yön yli. Jos asutusta ei juuri ole, niin 1-3 päivää. Ja asumattomalla alueella olen joskus ollut parkissa viikon verran. Jos joku on tullut asiaa kyselemään olen ilmoittanut yöpyväni ja läntenyt viimeistään seuraavana aamuna. Jokamiehen oikeuksista kannattaa pitää kiinni, mutta tarpeetonta mielipahaa ei kannata aiheuttaa kenellekkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2825
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2723
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1802
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1590
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1570
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1277
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe