Pösön diesel sinunkin keulallasi?

Anonyymi

Yllätyin kertakaikkiaan, kun etsin tietoa vaimon diesel-auton moottorista. Samaa Peugeotin valmistamaa 2-litrasta on seuraavissa autoissa:

Peugeot
206, 306, 406, 307, 308, 407, 607, 508, Partner, Expert, 807

Citroen
Xsara, Xsara Picasso, Xantia, Berlingo, Jumpy, C4, C4 Picasso, C5, C6, C8, DS4, DS5

Fiat Scudo

Ford
Focus, C-Max, Galaxy, S-Max, Kuga

Suzuki
Vitara, Grand Vitara

Volvo
C30, S40, V50, C70, S80, V70

Tämä tarkoittaa siis sitä peruskonetta, eri valmistajilla on lisäksi muunneltuja versioita, Ford on tehnyt joitain muutoksia polttoaineruiskutukseen ja kaikki ovat tehneet omia sovelluksia AdBlue-lisäaineen osalta.

2.2 -litrasena pösön konetta löytyy seuraavista autoista:

Peugeot
406, 406 Coupé, 607, 407, 4007, 807

Citroen
C5, C8, C-Crosser, C6

Fiat Ulysse

Ford
Mondeo, S-Max, Galaxy

Jaguar
XF, X-Type

Land Rover
Freelander 2, Discovery Sport, Range Rover Evoque

Mitsubishi Outlander

Aikamoinen kattaus, tai eihän näitä nykydieseleiden valmistajia oikeasti montaa ole, jotka täyttävät saastepäästövaatimukset, mersu, volkkari, pösö, GM ja sitten japsit.

12

780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Listastasi puuttuu kokonaan Toyotan pakettiautot!

    • Anonyymi

      Kyllä se on PSA diesel.

    • Anonyymi

      ja öljynsyönti VW TDI koneet kuinka monessa merkissä?

      kts. moottorihiomo-antaa viitteitä

      • Anonyymi

        Eihän niitä vag-koneita ole kuin folkkareissa.

        Itselläni jo 4.s pösön kaxlitranen. Polttoaineen syöttö on ongelmakohta, joissain suihkupää osuu mäntään, joissain ei muuten pysy paineet.

        Pösön koneet ei ihmeemmin syö öljyä, ellei ole kantta poltettu. Öljynvaihto ajallaan on tärkeää, kummasti alkaa kalkattamaan kone jos ylittää vaihtovälin kymppitonnilla. Öljyn lisäilyä ei ole tarvinnut harrastaa vaihtojen välillä.


    • Anonyymi

      Kumma kun pösö on tehnyt loistavan 2-litrasen koneen, mutta tuo 1.6-litranen on TÄYSI SUSI.

      Älkää ostako 1.6-litrasta dieseliä, siinä on paha suunnitteluvirhe ja kone sakkaa yleensä ennen kuin 300.000km on täynnä, joskus jo 150.000km kohdalla. Onnetonta suunnittelua ranskalaisilta...

      Ei kun hetkinen, eikös tämä pikkudiesel ole alunperin BMW:n suunnittelema?

      • Anonyymi

        "tuo 1.6-litranen on TÄYSI SUSI."

        Ei ole.

        "siinä on paha suunnitteluvirhe ja kone sakkaa yleensä ennen kuin 300.000km on täynnä, joskus jo 150.000km kohdalla."

        Ja mikä tämä suunnitteluvirhe on? Ja missä versiossa, moottorista on jo kuudes versio menossa.

        "Ei kun hetkinen, eikös tämä pikkudiesel ole alunperin BMW:n suunnittelema?"

        No ei ollut.


      • Anonyymi

        Muutama oikaisu koskien 1.6 HDI -konetta. Tai tässä linkki jossa Lontoon kielellä kerrotaan ongelmista 1.6- dieseleissä:
        https://pmmonline.co.uk/technical/tackling-turbo-trouble-psa-1-6-hdi-engine/

        Ja BMW:llä ei ole mitään tekemistä ton koneen kanssa, tai on kun se istutettiin Minin keulalle ja ilmeisesti sitä suunniteltiin myös 1-, 2- ja 3- sarjojen diesel-vaihtoehdoksi.

        Tämä 1.6-litranen on aivan alkujaan Fordin suunnittelema, e-driven myötä volvokin osallistui. Peugeot toi mukanaan suunnitteluun polttoaineen syöttöön liittyvän common rail-yhteispaineen. Mitsubishi toi turbotuksen ja se on osa ongelmaa, tietty garrett- ahdin ei kestä. Tämä näin lyhyesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama oikaisu koskien 1.6 HDI -konetta. Tai tässä linkki jossa Lontoon kielellä kerrotaan ongelmista 1.6- dieseleissä:
        https://pmmonline.co.uk/technical/tackling-turbo-trouble-psa-1-6-hdi-engine/

        Ja BMW:llä ei ole mitään tekemistä ton koneen kanssa, tai on kun se istutettiin Minin keulalle ja ilmeisesti sitä suunniteltiin myös 1-, 2- ja 3- sarjojen diesel-vaihtoehdoksi.

        Tämä 1.6-litranen on aivan alkujaan Fordin suunnittelema, e-driven myötä volvokin osallistui. Peugeot toi mukanaan suunnitteluun polttoaineen syöttöön liittyvän common rail-yhteispaineen. Mitsubishi toi turbotuksen ja se on osa ongelmaa, tietty garrett- ahdin ei kestä. Tämä näin lyhyesti.

        1.5 dci Nissan, Mersu, Renault, Dacia.
        Vähäpäästöisin , siksi suosituin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama oikaisu koskien 1.6 HDI -konetta. Tai tässä linkki jossa Lontoon kielellä kerrotaan ongelmista 1.6- dieseleissä:
        https://pmmonline.co.uk/technical/tackling-turbo-trouble-psa-1-6-hdi-engine/

        Ja BMW:llä ei ole mitään tekemistä ton koneen kanssa, tai on kun se istutettiin Minin keulalle ja ilmeisesti sitä suunniteltiin myös 1-, 2- ja 3- sarjojen diesel-vaihtoehdoksi.

        Tämä 1.6-litranen on aivan alkujaan Fordin suunnittelema, e-driven myötä volvokin osallistui. Peugeot toi mukanaan suunnitteluun polttoaineen syöttöön liittyvän common rail-yhteispaineen. Mitsubishi toi turbotuksen ja se on osa ongelmaa, tietty garrett- ahdin ei kestä. Tämä näin lyhyesti.

        " Tai tässä linkki jossa Lontoon kielellä kerrotaan ongelmista 1.6- dieseleissä:"

        Kommenttisi on hieman epätarkka, tuossa linkissä ei kerrota 1.6 dieselistä vaan tarkalleen ottaen tästä moottorista: PSA 1.6 HDi DV6TED4.

        Tuota moottoria valmistettiin vuoteen 2011 asti ja sen jälkeisissä versioissa noita ongelmia ei ole esiintynyt.

        "Tämä 1.6-litranen on aivan alkujaan Fordin suunnittelema, e-driven myötä volvokin osallistui. "

        Mistä tällainen tieto on löytynyt että tuo olisi fordin suunnittelema?

        "Mitsubishi toi turbotuksen ja se on osa ongelmaa, tietty garrett- ahdin ei kestä. "

        Turbotus ei ole osa ongelmaa. Ongelma johtuu siitä, että kyseisessä moottorissa suuttimien löystyessä, polttoainetta sekoittuu voiteluöljyyn joka palaa kuumassa ahtimessa "kokkareiksi". Voitelu häiriintyy ja turbo ottaa ensimmäisenä itseensä tuosta voitelun heikentymisestä.

        Voihan sitä toki syyttää turbon heikkoutta, mutta ei se ole mitenkään syyllinen tuohon tapahtumaketjuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.5 dci Nissan, Mersu, Renault, Dacia.
        Vähäpäästöisin , siksi suosituin.

        1.5 dci ihmediesel, kestävä, väkevä.
        Euro 5 vuodesta 2009 , nykyään Euro 6,,,,,,vähäpäästöisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.5 dci ihmediesel, kestävä, väkevä.
        Euro 5 vuodesta 2009 , nykyään Euro 6,,,,,,vähäpäästöisiä.

        Diesel Vikibedia:
        Päästöluokka Käytössä alkaen Häkä (CO) Hiilivety (HC) Typenoksidit (NOx) HC NOx Hiukkaset (PM)
        EM1 tammikuu 1989 2,72 (3,16) - - 0,97 (1,13) 0,14 (0,18)
        Euro 2, IDI tammikuu 1993 1,0 - - 0,7 0,08
        Euro 2, DI tammikuu 1993 1,0 - - 0,9 0,10
        Euro 3 joulukuu 1997 0,64 - 0,50 0,56 0,05
        Euro 4 tammikuu 2003 0,50 - 0,25 0,30 0,025
        Euro 5 syyskuu 2009 0,50 - 0,18 0,23 0,005
        Euro 6 syyskuu 2014 0,50 - 0,08 0,17 0,005


    • Anonyymi

      Aloittajan listan täytyy olla reilusti yli 10 vuoden takainen, koska siitä puuttuvat tuoreemmat automallit. Mainittu 1,6 -litrainen diesel hyötyy ainakin Suomen oloissa suositeltua tiheämmästä öljynvaihtovälistä. Samaa pätee melkein mihin tahansa nykyaikaiseen polttomoottoriin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      77
      3095
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      86
      2989
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1852
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1792
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1691
    6. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1677
    7. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1661
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

      Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      32
      1316
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1299
    Aihe