Firman asunto, jolla vuokralla?

Anonyymi

Hei!

Olen yhden miehen rakennusyritys ja mietin seuraavanlaista kuviota. Ostaisin asunnon osakeyhtiöni nimiin ja vuokraisin tätä asuntoa ainoalle osakkaalle eli itselleni. Onko verotuksellisesti mahdollinen ratkaisu?

8

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Riippuu vuokran määrästä - jos vuokra on käypä, ei mitään ongelmaa - jos vuokra on liian halpa, on kyseessä peitelty osingonjako joka johtaa veroseuraamuksiin.

• Anonyymi

Tuskin verotuksellisesti kannattavaa

• Anonyymi

Vähän kuin laittaisi rahaa toisesta taskusta toiseen.

• Anonyymi

Eli mitä hyötyisin jos perustaisin yrityksen jonka toimiala olisi asunnon omistaminen ja olisin itse sen asunnon vuokralainen? Joku kai sen asunnon joutuu kuitenkin maksamaan ja jos ko. menettely jotakin hyötyä toisi, luulisi sitä yleisesti käytettävän.
      Ok. ymmärsin toki ettei aloittajan tapauksessa yritystä ole perustettu tässä tarkoituksessa mutta silti, mitä tuo hyödyttäisi?

• Anonyymi

Hyötyähän siitä ei ole, vaan haittaa.
        Vuokran maksat nettopalkalla, eli verotetulla rahalla ja vuokratuotto olisi verotettavaa tuloa. Toisinpäin tuo voisi olla järkevää, eli vuokraisit firmalle toimitilat itse

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyötyähän siitä ei ole, vaan haittaa.
        Vuokran maksat nettopalkalla, eli verotetulla rahalla ja vuokratuotto olisi verotettavaa tuloa. Toisinpäin tuo voisi olla järkevää, eli vuokraisit firmalle toimitilat itse

Just näin - ja jos joskus myyt oman asunnon, on sen myyntivoitto verovapaa kahden vuoden asumisajan jälkeen - firma ei tätä etua saa.

• Anonyymi

Kun sivistyksen taso on sitä, ettei osaa kirjoittaa "jossa vuokralla", niin tuskin kikkailu muutenkaan onnistuisi.

• Anonyymi

Mikä on oma sivistystasosi kun täällä roikut nillittämässä jonninjoutavia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2640
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1450
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe