On syntymässä lähes uskomattoman kattava vähemmistön diktatuuri.
Että tällaista se monissa maissa on, tulee ryhmä joka sanoo että tämä on minun maa. Kommunistit ja armeija, se yhdessä pystyy maisaan tekemään omista kansalaisista orjia. Siksi kuten meillä, armeija ei ole kommunistien talutusnuorassa, jota kommunistit sanoneetkin että armeija tulisi lakkauttaa.
Kiinan kommunistinen puolue on nykyisen johtajansa Xi Jinpingin johdolla ottamassa ratkaisevia askeleita historian tehokkaimman kansalaisten valvontajärjestelmän kehittämisessä.
Maan toimivan hallinnon ja teknologisen osaamisen tuloksena on syntymässä lähes uskomattoman kattava vähemmistön diktatuuri. Onhan puolueen jäsenmäärä ainoastaan kahdeksan prosenttia aikuisväestöstä. Tavoite on eliittijärjestelmän ylläpitäminen niin, että puolue on johdolle täysin luotettava ja uskollinen.
Puolueella on päätäntävalta yhteiskunnan kaikilla tasoilla asuinkortteleista kansainvälisten suuryritysten johdolle saakka. Tavoite on valvoa ihmisten kaikkia liikkeitä turvatakseen kommunistisen sanoman soveltamisen jokapäiväisessä elämässä. Apuna heillä on valvontakameroita, jotka suodattavat tietoa valtaviin tietokoneisiin. Tavoite on paljastaa mahdollisia puolueen vastaisia suunnitelmia hyvissä ajoin. Tarvittaessa puolueen edustajat tekevät sanktiopäätöksiä, ei poliisi eikä tuomioistuin.
Xi Jinping on puolueen johtajana, presidenttinä ja armeijan ylipäällikkönä erittäin vahvassa asemassa. Xi pyrkii kaikin keinoin välttämään Neuvostoliiton kohtalon, jossa puolue yllättäen romahti. Xi katsoo, että Neuvostoliiton kaatuminen pitkälti johtui siitä, ettei armeija lähtenyt puoluetta puolustamaan. Kiina ei aio tehdä sitä "virhettä". Mutta Kiina ei ole Neuvostoliitto.
Kiinan nykyinen taloudellinen vauraus perustuu paljolti kansainväliseen yritystoimintaan. Ja kansainväliset markkinat toimivat Kiinan kommunistipuolueen ulottumattomissa. Tosin näillä markkinoilla toimivilla yrityksillä on oma kommunistinen valvontaelimensä.
Kotikentällä puolue päättää kaikesta, eikä sen asemalla ole juuri säröjä. Poliittinen järjestelmä joutuu kuitenkin koetukselle siitä, että menestyminen kansainvälisesti edellyttää yrityksiltä innovaatioita ja mahdollisuuksia kasvaa uusille suunnille.
Kuinka kauan Kiina kestää?
2
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Unohdit linkin siihen josta aloituksesi lainasit. Tässä se on:
https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/4269187 - Anonyymi
Usa Eu ja muut maat ettei Kiinaaisia tutteita osteta, olisi snä se vauraus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565320Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212357- 1131582
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2281529- 931467
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681165Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91133Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2911085- 721047