Silmiini on sattunut viime aikoina eri palstoilla useita väitteitä, että vakionopeussäädintä ei pitäisi käyttää vilkkaassa liikenteessä tai kaupunkiajossa. Yksikään näin väittävä ei kuitenkaan ole missään perustellut väitettään. Joku on kehottanut perustelujen kysyjää "katsomaan Googlesta". No, minä puolestani olen sitäkin kokeillut enkä vieläkään ole löytänyt yhtään perustetta väitteelle.
Itse käytän cruisea oikeastaan aina. Säädettynä rajoitusnopeutta seuraavalle vitosen viivalle, siis esim. 80-alueella 85 kohdalle, jolloin tosinopeus (navigaattorilla ja tienposken nopeusnäytöillä todennettuna) on 80-81 km/h. En ole havainnut mitään muuta ongelmaa kuin sen, että välillä joutuu ottamaan cruisen pois päältä, kun eteen sattuu sellainen, joka ajaa mittarivirheen verran alle rajoituksen.
Olisiko jollakulla esittää ihan oikea ja asiallinen peruste, miksi cruise ei sopisi vilkkaaseen liikenteeseen?
Vakionopeussäätimen käytöstä...
101
946
Vastaukset
- Anonyymi
Koska vilkkaassa liikenteessä vauhti soutaa liikaa ja vain adaptiivinen cruise pitää vauhdin kun muut himmaa.
Kyllä vilkkaassakin liikenteessä tulee niitä, jopa satojen metrien pätkiä, joilla perinteisenkin kruisen voi napauttaa päälle. Samalla jalan voi siirtää valmiiksi jarrulle ja keskittyä paremmin muuhun liikenteeseen, kun nopeudesta ei tarvitse huolehtia. Turvallisuus kasvaa.
Mutta sitten kun päästään varsinaiseen ruuhkaan, jossa pisimmät välit jonossa ovat parin kymmenen metrin luokkaa ja nekin seurausta siitä, että joku jäi lukemaan iltalehteä eikä huomannut jonon edellä jo liikkuvan (huomaa kyllä nopeasti), ei kruisesta ole enää juurikaan hyötyä. Suurin osa perinteisistä ei edes toimi alle 30-40 km/h nopeuksissa. Adaptatiivisista ei ole riittävästi kokemuksia minulla, jotta osaisin sanoa toimivatko ne yleisesti. En ehkä käyttäisi.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Kyllä vilkkaassakin liikenteessä tulee niitä, jopa satojen metrien pätkiä, joilla perinteisenkin kruisen voi napauttaa päälle. Samalla jalan voi siirtää valmiiksi jarrulle ja keskittyä paremmin muuhun liikenteeseen, kun nopeudesta ei tarvitse huolehtia. Turvallisuus kasvaa.
Mutta sitten kun päästään varsinaiseen ruuhkaan, jossa pisimmät välit jonossa ovat parin kymmenen metrin luokkaa ja nekin seurausta siitä, että joku jäi lukemaan iltalehteä eikä huomannut jonon edellä jo liikkuvan (huomaa kyllä nopeasti), ei kruisesta ole enää juurikaan hyötyä. Suurin osa perinteisistä ei edes toimi alle 30-40 km/h nopeuksissa. Adaptatiivisista ei ole riittävästi kokemuksia minulla, jotta osaisin sanoa toimivatko ne yleisesti. En ehkä käyttäisi.Kuka nyt viitsii leikkiä muutaman sadan metrin pätkiä jollain perusvakkarilla kun se onnistuu ihan kaasupolkimellakin?
Nykyaikaisissa autoissa on adaptiivinen vakkari ja automaattinen jarrutus ja sillä yhdistelmällä auto säätää vauhdin edellä ajavan mukaan ja pitää välin sopivana ja jarruttaa itsestään. Itse tykkään kyllä ajaa ja päättää autoni liikkeet ja käytän vakkaria vain maantiellä. Anonyymi kirjoitti:
Kuka nyt viitsii leikkiä muutaman sadan metrin pätkiä jollain perusvakkarilla kun se onnistuu ihan kaasupolkimellakin?
Nykyaikaisissa autoissa on adaptiivinen vakkari ja automaattinen jarrutus ja sillä yhdistelmällä auto säätää vauhdin edellä ajavan mukaan ja pitää välin sopivana ja jarruttaa itsestään. Itse tykkään kyllä ajaa ja päättää autoni liikkeet ja käytän vakkaria vain maantiellä.> Kuka nyt viitsii leikkiä muutaman sadan metrin pätkiä jollain
> perusvakkarilla kun se onnistuu ihan kaasupolkimellakin?
Minä? Rajoitus vaikkapa 40 km/h. Valot vaihtuvat, jolloin minä polkaisen kaasua kevyesti ripeän lähdön aiheuttamiseksi ja napsautan heti perään sormella vakkarin päälle. Ja tavoitenopeus on hetkessä saavutettu ja pysyy.
Paljon helpompaa kuin hakea mittaria tuijottelemalla ja kaasua säätämällä se sama tavoitenopeus.
Kyllähän puun kaataa käsisahallakin, mutta minä käytän mielummin moottorisahaa. Parempiakin välineitä on, mutta ei minulla.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka nyt viitsii leikkiä muutaman sadan metrin pätkiä jollain perusvakkarilla kun se onnistuu ihan kaasupolkimellakin?
Nykyaikaisissa autoissa on adaptiivinen vakkari ja automaattinen jarrutus ja sillä yhdistelmällä auto säätää vauhdin edellä ajavan mukaan ja pitää välin sopivana ja jarruttaa itsestään. Itse tykkään kyllä ajaa ja päättää autoni liikkeet ja käytän vakkaria vain maantiellä.Juttu onkin siinä, että monelta se nopeuden tasaisena pitäminen pelkällä kaasulla ei onnistukaan. Nopeus seilaa sinne tänne. Tuollainen "nopeusjojoilu" on haitallista sujuvuuden kannalta. Mahdollisimman tasainen nopeus on taas parasta sujuvuutta ajatellen.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
> Kuka nyt viitsii leikkiä muutaman sadan metrin pätkiä jollain
> perusvakkarilla kun se onnistuu ihan kaasupolkimellakin?
Minä? Rajoitus vaikkapa 40 km/h. Valot vaihtuvat, jolloin minä polkaisen kaasua kevyesti ripeän lähdön aiheuttamiseksi ja napsautan heti perään sormella vakkarin päälle. Ja tavoitenopeus on hetkessä saavutettu ja pysyy.
Paljon helpompaa kuin hakea mittaria tuijottelemalla ja kaasua säätämällä se sama tavoitenopeus.
Kyllähän puun kaataa käsisahallakin, mutta minä käytän mielummin moottorisahaa. Parempiakin välineitä on, mutta ei minulla.Sama tyyli minulla. Olen uskaltautunut olettamaan, että jos antaa vakkarin hoitaa kiihdytyksen, niin se todennäköisesti tekee sen optimaalisella tavalla.
Aiemmalle kommentoijalle sellainen huomautus, että "nykyaikainen" on tietysti kovin väljä määritelmä, mutta kyllä minä pidän kaikkia tällä vuosituhannella valmistettuja autoja nykyaikaisina. Eikä niiden vakionopeussäätimistä ole vielä kuin murto-osa adaptiivisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juttu onkin siinä, että monelta se nopeuden tasaisena pitäminen pelkällä kaasulla ei onnistukaan. Nopeus seilaa sinne tänne. Tuollainen "nopeusjojoilu" on haitallista sujuvuuden kannalta. Mahdollisimman tasainen nopeus on taas parasta sujuvuutta ajatellen.
Olin tällaisen kuskin kyydissä viime viikolla. Todella häiritsevää kun nopeus seilasi ylös alas 5km/h viiden sekunnin välein ja välillä teki vahingossa rajujakin kiihdytyksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olin tällaisen kuskin kyydissä viime viikolla. Todella häiritsevää kun nopeus seilasi ylös alas 5km/h viiden sekunnin välein ja välillä teki vahingossa rajujakin kiihdytyksiä.
Sama homma täällä. Kuski kiihdytti jatkuvalla syötöllä ja imi pienenkin välimatkan edellä ajavaan kiinni. Olisi vain napsauttanut vakinopeudensäätimen päälle ja nauttinut tasaisesta menosta.
Ei tarvi pelätä jos edessä olevan perä karkaa vähän pidemmälle. Ajaa itse vain tasaista nopeutta (mahdollisimman lähellä suurinta sallittua nopeutta). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama tyyli minulla. Olen uskaltautunut olettamaan, että jos antaa vakkarin hoitaa kiihdytyksen, niin se todennäköisesti tekee sen optimaalisella tavalla.
Aiemmalle kommentoijalle sellainen huomautus, että "nykyaikainen" on tietysti kovin väljä määritelmä, mutta kyllä minä pidän kaikkia tällä vuosituhannella valmistettuja autoja nykyaikaisina. Eikä niiden vakionopeussäätimistä ole vielä kuin murto-osa adaptiivisia.Vakkarit toimivat eri tavalla. Jotkut eivät edes mene päälle, ennenkuin nopeus on 40 km/h, jotkut kiihdyttävät täysillä tavoitenopeuteen, jotkut sivistyneesti. Silti, kun vakarilla oppii ajamaan, tulee sitä käytettyä melkein jstkuvasti, sen mukaan mitä se sallii sitä käytettävän.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
> Kuka nyt viitsii leikkiä muutaman sadan metrin pätkiä jollain
> perusvakkarilla kun se onnistuu ihan kaasupolkimellakin?
Minä? Rajoitus vaikkapa 40 km/h. Valot vaihtuvat, jolloin minä polkaisen kaasua kevyesti ripeän lähdön aiheuttamiseksi ja napsautan heti perään sormella vakkarin päälle. Ja tavoitenopeus on hetkessä saavutettu ja pysyy.
Paljon helpompaa kuin hakea mittaria tuijottelemalla ja kaasua säätämällä se sama tavoitenopeus.
Kyllähän puun kaataa käsisahallakin, mutta minä käytän mielummin moottorisahaa. Parempiakin välineitä on, mutta ei minulla.Tästähän tulee juuri sitä seilaamista, kun lippispää takana koittaa pysyä perässäsi ja sitten kiihdytyksen jälkeen tulee taas jarruttelua, kun vakkari.
Anonyymi kirjoitti:
Tästähän tulee juuri sitä seilaamista, kun lippispää takana koittaa pysyä perässäsi ja sitten kiihdytyksen jälkeen tulee taas jarruttelua, kun vakkari.
Ei vakkari jarruta kiihdytyksen jälkeen, vaan jää ajamaan sitä tavoitenopeutta jonka se saavuttaa.
Ideana ei ole kiihdyttää manuaalisesti pää märkänä reilusti yli tavoitenopeuteen ja sitten hidastaa, vaan kiihdyttää sen verran, että lähtee ripeästi liikkeelle ja saa napattua vakkarin päälle. Vakkari huolehtii sitten loppukiihdytyksestä varsin hyvin.- Anonyymi
Miksi samaa ei voi tehdä vakkarilla kuin kaasupolkimellakin, opettele käyttää laitteita.
Toiseksi kannattaa opetella pitää etäisyyttä pumppaajiin.
- Anonyymi
Vaikea sanoa, keiden kanssa asiasta väittelet, mutta keskityn varsinaiseen asiaan. Vakionopeudensäädintä voi ihan hyvin käyttää myös kaupungissa, jos liikennetilanne sen sallii. Vilkkaassa liikenteessä nopeus yleensä vaihtelee paljon, jolloin siitä ei juuri hyötyä ole. Jatkuvan nopeuden vaihtelun pippeli tilanteessa se on aika hyödytön. Lopulta kuitenkin päätät itse, miten ja milloin sitä käytät. Ei muiden mielipiteet siihen vaikuta.
- Anonyymi
Poikkeavalla se pippeli vaan edelleen määrää jopa nopeuden liikenteessä.
Jopa tekoälyllä on edellytyksiä suoriutua yksinkertaisista tehtävistä kuten vakionopeden säädöstä ja siihen läheisesti liittyvästä turvavälin säädöstä. Vaikeaksi homma menee monikaistaisella tiellä mutkissa, kun tekoäly ei osaa erottaa viereisellä kaistalla kulkevaa oman kaistan käyttäjästä. Ihan lähiaikoina itseajavat autot eivät lyö läpi.
- Anonyymi
Järjetön laite taas kerran. Polttoaineenkulutus kasvaa ja ainakin pitkillä matkoilla onnettomuusriski lisääntyy koska mitä vähemmän kuskin tarvitsee tehdä ajaessaan, sitä helpommin nukahtaa rattiin.
- Anonyymi
Tuollainen kuski ei sitten ole sopiva ajoneuvon kuljettajaksi, joka ei tasaisella nopeudella pysy hereillä. Silloin kannattaa miettiä sen ajamisen jättämisen muiden hommaksi.
- Anonyymi
En oikein ymmärrä, miten vakionopeudensäädin lisäisi kulutusta. Noin äkkipäätään tuntuisi, että sen pitäisi alentaa kulutusta, koska yleensä mitä tasaisempana nopeuden saa pysymään, sitä taloudellisemmin auto kulkee.
Huom: ajattelen nyt puhtaasti "perinteistä" cruisea, joka säädetään tiettyyn nopeuteen and that's it. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En oikein ymmärrä, miten vakionopeudensäädin lisäisi kulutusta. Noin äkkipäätään tuntuisi, että sen pitäisi alentaa kulutusta, koska yleensä mitä tasaisempana nopeuden saa pysymään, sitä taloudellisemmin auto kulkee.
Huom: ajattelen nyt puhtaasti "perinteistä" cruisea, joka säädetään tiettyyn nopeuteen and that's it.Eivätkö kaikki vakkarit/cruiset toimi samalla periaatteella, eli pyrkivät pitämään säädetyn nopeuden? Jotkut uudemmat ilmeisesti huomioivat edessä olevan hitaamman liikenteen ja osaavat itse hidastaa, mutta eikös periaate ole niissäkin sama?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivätkö kaikki vakkarit/cruiset toimi samalla periaatteella, eli pyrkivät pitämään säädetyn nopeuden? Jotkut uudemmat ilmeisesti huomioivat edessä olevan hitaamman liikenteen ja osaavat itse hidastaa, mutta eikös periaate ole niissäkin sama?
Periaate kyllä, mutta olen ymmärtänyt, että ne eivät vielä olisi kovin toimintavarmoja, ts. niillä olisi taipumusta hiljentää vaikkei todellista syytä olisikaan (ts. ne tulkitsevat esteiksi asioita, jotka eivät sitä oikeasti ole).
Siksi rajasin adaptiiviset cruiset tuolla "disclaimerilla" pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En oikein ymmärrä, miten vakionopeudensäädin lisäisi kulutusta. Noin äkkipäätään tuntuisi, että sen pitäisi alentaa kulutusta, koska yleensä mitä tasaisempana nopeuden saa pysymään, sitä taloudellisemmin auto kulkee.
Huom: ajattelen nyt puhtaasti "perinteistä" cruisea, joka säädetään tiettyyn nopeuteen and that's it.Lisäähän se kulutusta kun se lisää kaasua ylämäkeen.
Kaasupolkimen voi halutessaan pitää tasakaasulla.
Nopeus voi vähän laskea, mutta so what jos ei ole kenenkään jaloissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäähän se kulutusta kun se lisää kaasua ylämäkeen.
Kaasupolkimen voi halutessaan pitää tasakaasulla.
Nopeus voi vähän laskea, mutta so what jos ei ole kenenkään jaloissa.Kyllä jokainen lisää manuaalisesti ajaessa yhtä paljon kaasua ylämäkeen. Muuten auto hiljentäisi vauhtiaan jatkuvasti mitä pidemmälle mäki jatkuu. Yhtä paljon kaasua se vakkari lisää, jotta nopeus pysyy tasaisena.
- peruskauraa - - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä jokainen lisää manuaalisesti ajaessa yhtä paljon kaasua ylämäkeen. Muuten auto hiljentäisi vauhtiaan jatkuvasti mitä pidemmälle mäki jatkuu. Yhtä paljon kaasua se vakkari lisää, jotta nopeus pysyy tasaisena.
- peruskauraa -No eihän lisää, jos on tarpeeksi vääntävä kone. Tasakaasulla menee melko jyrkätkin mäet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eihän lisää, jos on tarpeeksi vääntävä kone. Tasakaasulla menee melko jyrkätkin mäet.
Silti se vakkari lisää tasan tarkkaan yhtä paljon tai yhtä vähän kaasua kuin manuaalisesti joutuu tekemään ylläpitääkseen samalla moottorilla samaa nopeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En oikein ymmärrä, miten vakionopeudensäädin lisäisi kulutusta. Noin äkkipäätään tuntuisi, että sen pitäisi alentaa kulutusta, koska yleensä mitä tasaisempana nopeuden saa pysymään, sitä taloudellisemmin auto kulkee.
Huom: ajattelen nyt puhtaasti "perinteistä" cruisea, joka säädetään tiettyyn nopeuteen and that's it.Kulutus lisääntyy koska ylämäessä moottori pitää nopeuden vakiona vaikka itse ajaen se hidastuu jonkin verran ja alamäessä moottori jarruttaa vaikka itse ajaen vapaalla bensan kulutus on minimissään.
Anonyymi kirjoitti:
Kulutus lisääntyy koska ylämäessä moottori pitää nopeuden vakiona vaikka itse ajaen se hidastuu jonkin verran ja alamäessä moottori jarruttaa vaikka itse ajaen vapaalla bensan kulutus on minimissään.
Vakkarittoman kuskin kulutuksen lasku perustuu siis kahteen virhepäätelmään:
1) lasketaan nopeutta, mikä johtaa pienempään keskinopeuteen, joka olisi saavutettavissa pitämällä vauhti myös tasaisena ja kulutus pienenisi, koska yksi merkittävä tekijä on ilmanvastus (vauhdista riippuen).
2) moottorin jarruttaessa kulutus on nolla. Vapaalla ajaen kulutus ei yleensä ole nolla. Suurin osa manuaalikuskeista kyllä osaa lasketella alamäet moottorijarruttaen.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti se vakkari lisää tasan tarkkaan yhtä paljon tai yhtä vähän kaasua kuin manuaalisesti joutuu tekemään ylläpitääkseen samalla moottorilla samaa nopeutta.
Tosiasia on, että vähänkin vanhemmalla bensiisi käyttöisellä autolla maantieajossa pääsee jalalla tarkasti kaasua säätelemällä ja maaston epätasaisuudet tarkasti ennakoimalla noin litran satasella pienemmällä polttoaineen kulutuksella kuin ajamalla saman matkan ja tieosuuden vakkarilla. Vääntävällä diesel moottorisella kulkineella ajo antaa sitten jonkin verran erilaisen tuloksen.
Mitä sitten tuo polttoaineen kulutuksen ero kullekin merkitsee on sitten toinen asia. - Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Vakkarittoman kuskin kulutuksen lasku perustuu siis kahteen virhepäätelmään:
1) lasketaan nopeutta, mikä johtaa pienempään keskinopeuteen, joka olisi saavutettavissa pitämällä vauhti myös tasaisena ja kulutus pienenisi, koska yksi merkittävä tekijä on ilmanvastus (vauhdista riippuen).
2) moottorin jarruttaessa kulutus on nolla. Vapaalla ajaen kulutus ei yleensä ole nolla. Suurin osa manuaalikuskeista kyllä osaa lasketella alamäet moottorijarruttaen.Moottorilla jarrutettaessa kulutus on nolla mutta jos ajaa vapaalla niin nopeus muuttuu vähemmän. Nopeuden saaminen entiselleen vaatii polttoainetta. Jokainen jarrutus lisää polttoaineen kulutusta tästä syystä.
- Anonyymi
Ainakin kun se ajoväsymys iskee niin nopeus alkaa vaihtelee, vakkarilla mennään tasaista nopeutta. Itseäni stressaa se takana oleva liikenne jos autossa ei ole vakkaria, prkl kyttäät koko ajan omaa ajonopeutta, jos vähän keskittyminen on huonoa niin alkaa olla aika rasittavaa se ajaminen. Ei siinä auta keikka päällä minnekkään tauolle mennä ja toiseksi kyse voi olla suhteellisen lyhyistä keikoistakin mutta se maantieajo on myrkkyä mulle ainakin.
Anonyymi kirjoitti:
Moottorilla jarrutettaessa kulutus on nolla mutta jos ajaa vapaalla niin nopeus muuttuu vähemmän. Nopeuden saaminen entiselleen vaatii polttoainetta. Jokainen jarrutus lisää polttoaineen kulutusta tästä syystä.
Vapaalla ajaessa nopeus alamäessä muuttuu enemmän ja karkaa helposti sakotettavalle puolelle. Ja mäessä ajamisestahan tässä oli kyse.
Tietysti jos pyrkii pelkästään säästämään polttoainetta, niin vapaalla alamäet ja moottori sammutettuna on oikea tapa. En suosittele liikenteeseen, noin pääsääntöisesti.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosiasia on, että vähänkin vanhemmalla bensiisi käyttöisellä autolla maantieajossa pääsee jalalla tarkasti kaasua säätelemällä ja maaston epätasaisuudet tarkasti ennakoimalla noin litran satasella pienemmällä polttoaineen kulutuksella kuin ajamalla saman matkan ja tieosuuden vakkarilla. Vääntävällä diesel moottorisella kulkineella ajo antaa sitten jonkin verran erilaisen tuloksen.
Mitä sitten tuo polttoaineen kulutuksen ero kullekin merkitsee on sitten toinen asia.Hmm. Heitän tähän oman kokemuksen:
-autona on Volvo V70 vuodelta 2007, automaattivaihteinen
-tasainen 80 km/h vakionopeussäätimellä => kulutus hieman yli 6 litraa satasella.
Hyvin vaikea uskoa, että kukaan saisi taiteiltua sen kulkemaan litran vähemmällä (tai jaksaisi kovinkaan montaa tuntia pitää sen vaatimaa keskittymistä yllä). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm. Heitän tähän oman kokemuksen:
-autona on Volvo V70 vuodelta 2007, automaattivaihteinen
-tasainen 80 km/h vakionopeussäätimellä => kulutus hieman yli 6 litraa satasella.
Hyvin vaikea uskoa, että kukaan saisi taiteiltua sen kulkemaan litran vähemmällä (tai jaksaisi kovinkaan montaa tuntia pitää sen vaatimaa keskittymistä yllä).Tuon ikäinen bensiini käyttöinen Volvo, joka on tunnetusti ja tunnustetusti melkoinen "syöppö" harvalla tieosuudella noin vähällä kulkee. Diesel ehkä????
Juuri tuo "keskittymisen" vaatimus on vakionopeus-säätimen ylivoimaisuus, vaikka "pihistelemällä" hiukan pienemmällä kulutuksella pääsisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon ikäinen bensiini käyttöinen Volvo, joka on tunnetusti ja tunnustetusti melkoinen "syöppö" harvalla tieosuudella noin vähällä kulkee. Diesel ehkä????
Juuri tuo "keskittymisen" vaatimus on vakionopeus-säätimen ylivoimaisuus, vaikka "pihistelemällä" hiukan pienemmällä kulutuksella pääsisi.Bensakone minulla on. Tuo on nimenomaan tasaisen nopeuden kulutus moottoritiellä. Ja kuten sanottu, en usko kenenkään pystyvän sitä olennaisesti alittamaan "manuaalisesti".
- Anonyymi
Käytän ihan kaikkialla vakionopeudensäädintä, jossa ajetaan edes jonkin matkaa ilman liikennevaloja.
- Anonyymi
Käytän kaupungissakin 40-rajoituksilla, jossa se alkaa toimimaan. Eipähän tule vahingossa kaahattua ylinopeutta.
- Anonyymi
Jos vähän sallitaan kärjistää/yksinkertaistaa: kuskit voi jakaa kahtia "aktiivisiin" ja "passiivisiin". Ensinmainitut suosivat manuaalivaihteistoa ja haluavat muutenkin jonkinlaista "ajamisen elämystä" (ja ajavat muuten usein ylinopeutta). Jälkimmäiset haluavat vain päästä siirtymään tai siirtämään tavaraa/ihmisiä paikasta A paikkaan B eivätkä kaipaa hommasta mitään "elämyksiä". Voisi sanoa, että ovat ihan tyytyväisiä matkustajina. Tämä ryhmä suosii cruisea, automaattivaihteistoa, peruutustutkaa jne.
(Itseni määrittelen tuohon jälkimmäiseen ryhmään. Kun motari alkaa, cruise päälle, mukava asento ja sitten körötellään perille.)- Anonyymi
Juuri näin. Auto on vain välttämättömyys jolla siirrytään paikasta A pakkaan B. Jos asuisin lähempänä työmaata, niin pyöräilisin.
- Anonyymi
"Kun motari alkaa, cruise päälle, mukava asento ja sitten körötellään perille."
Olisihan se kivaa, kun omistaisi tuollaisen hienouden, ilmeisesti jossakin viiksessä on kytkin penkin asennon vaihtamiseksi . No, pienehkön eläkkeen saajalle lienee utopiaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kun motari alkaa, cruise päälle, mukava asento ja sitten körötellään perille."
Olisihan se kivaa, kun omistaisi tuollaisen hienouden, ilmeisesti jossakin viiksessä on kytkin penkin asennon vaihtamiseksi . No, pienehkön eläkkeen saajalle lienee utopiaa.Aika monesta autosta löytyy vakionopeudensäädin nykyään. Ei ole mikään uusi keksintö.
- Anonyymi
... ja samalla voi ottaa pienet nokoset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika monesta autosta löytyy vakionopeudensäädin nykyään. Ei ole mikään uusi keksintö.
"Aika monesta autosta löytyy vakionopeudensäädin nykyään. Ei ole mikään uusi keksintö."
Tarkoitin kyllä tuolla hienoudella tuota "mukava asento"-nappulaa. Toki tiedän, että on autoja, joissa on tallennettavissa eri käyttäjille omat istuinsäädöt, mutta tuo "mukava asento"-toiminto on minulle uutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Aika monesta autosta löytyy vakionopeudensäädin nykyään. Ei ole mikään uusi keksintö."
Tarkoitin kyllä tuolla hienoudella tuota "mukava asento"-nappulaa. Toki tiedän, että on autoja, joissa on tallennettavissa eri käyttäjille omat istuinsäädöt, mutta tuo "mukava asento"-toiminto on minulle uutta.Viittasin sillä lähinnä siihen, ettei tarvitse kuormittaa kaasujalkaa vaan voi ottaa sillekin mukavamman asennon. Kunhan nyt ei sitä penkille alleen taita, ettei reaktioaika äkillisen jarrutuksentarpeen iskiessä liiaksi pitene :)
Ja joo, onhan siinä mukavassa ajoasennossa muutakin. Rento takanoja, kyynärpää nojaa oveen jne. Ei mitään "kaksi kättä tiukasti ratissa ja tiukka etukeno".
- Anonyymi
Kauan aikaa sitten TM lehti testasi jälkiasennusvakkareita.
Viidellä autolla ajettiin Helsinki-Lahti-Helsinki motaria eessuntaassun, kun vakkareiden ominaisuuksia testattiin.
Jutussa oli maininta, että monta kertaa ohitettiin vakionopeudella auto, joka sitten ohitti TM:n auton ja ja kohta taas vakionopeusauto ohitti sen saman auton.
Erään auton se vakkariletka ohitti viisi kertaa sen jälkeen puhkesi pieni road rage, eli tööttäilyö, käsimerkkejä ja kaukovaloja.
Ei vissiin pumppaajalla kasetti kestänyt.
Vaikka miten luulee ajavansa tasaista nopeutta, niin vakkari on aivan yliveto siinä hommassa.
Kyllä, käytän vakkaria tosi paljon niin taajamassa kuin taajaman ulkopuolella.
Mikä onkaan kehätiellä helpompaa kuin kiihdytys haluttuun vauhtiin ja vakkari päälle. Ei tarvii pohtia ja pähkäillä.
Sitten kun tulee valoristeys, niin vakkari pois päältä ja vaihteella hiljentäminen valoihin.- Anonyymi
Itsellä on samalaisia omakohtaisia kokemuksia vastaavasta tilanteesta moottoritiellä. Itselläni oli vakkari päällä koko ajan. Saavutin yhden auton ja lähdin tästä ohi. Hetken päästä tämä auto ohitti minut, mutta ohituksen jälkeen tippui tämän vauhti jolloin minä vakkari päällä jälleen ohitin hänet. Toistui kolme kertaa sama kuvio. Sitten poistui tämä jojoilija yhdestä liittymästä pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsellä on samalaisia omakohtaisia kokemuksia vastaavasta tilanteesta moottoritiellä. Itselläni oli vakkari päällä koko ajan. Saavutin yhden auton ja lähdin tästä ohi. Hetken päästä tämä auto ohitti minut, mutta ohituksen jälkeen tippui tämän vauhti jolloin minä vakkari päällä jälleen ohitin hänet. Toistui kolme kertaa sama kuvio. Sitten poistui tämä jojoilija yhdestä liittymästä pois.
Sitäkin tapahtuu, että vakkarilla ohittaessa sen ohitettavan vauhti kiihtyy samaan jolla ohittaja on ohittamassa. Itse ohittajana seuraan noissa tilanteissa hetken, että himmaako ohitettava vai ei. Jos himmaa, niin jatkan ohitusta. Jos ei, niin hidastan hiukan itse ja siirryn tuon auton taakse hyvin lähelle. Melkein aina sen vauhti alkaakin taas hiljentyä, jolloin lähden ohitukseen uudelleen, ja enää se ei nosta nopeuttaan. En tiedä, mikä tuollaisen käytöksen aiheuttaa.
Anonyymi kirjoitti:
Sitäkin tapahtuu, että vakkarilla ohittaessa sen ohitettavan vauhti kiihtyy samaan jolla ohittaja on ohittamassa. Itse ohittajana seuraan noissa tilanteissa hetken, että himmaako ohitettava vai ei. Jos himmaa, niin jatkan ohitusta. Jos ei, niin hidastan hiukan itse ja siirryn tuon auton taakse hyvin lähelle. Melkein aina sen vauhti alkaakin taas hiljentyä, jolloin lähden ohitukseen uudelleen, ja enää se ei nosta nopeuttaan. En tiedä, mikä tuollaisen käytöksen aiheuttaa.
Autossa i ei ole vakkaria. Moottoritiellä käy joskus niin, että takana tuleva lähtee ohittamaan hyvin pienellä nopeuserolla, eikä ohituksesta tahdo tulla mitään. Päättelen, että kuski ei reagoi mitenkään vakkarinsa toimintaan, on ehkä puoliunessa. Nostan hiukan jalkaa kaasulta, niin hän pääsee ohi, eikä ole tien tukkona.
- Anonyymi
Enevpk1 kirjoitti:
Autossa i ei ole vakkaria. Moottoritiellä käy joskus niin, että takana tuleva lähtee ohittamaan hyvin pienellä nopeuserolla, eikä ohituksesta tahdo tulla mitään. Päättelen, että kuski ei reagoi mitenkään vakkarinsa toimintaan, on ehkä puoliunessa. Nostan hiukan jalkaa kaasulta, niin hän pääsee ohi, eikä ole tien tukkona.
Motarilla ohittamani ovat pääasiassa rekkoja, koska en näe mitään syytä kaahata 120 km/h ja polttaa bensaa turhaan. Mutta en ota stressiä siitä, että nopeusero on pieni. Ei mikään sääntö sano, että ohituksen pitäisi moottoritiellä tapahtua ripeästi. Jos nopeusero on 1 km/h, niin kyllä se ohitus siinä hiljalleen tapahtuu.
Oikein vanhassa laissa (kai siinä, joka kumoutui 1974 tms. ) kuulemma sanottiin, että ohitus on sallittu vain, jos nopeus on ohitettavaa "olennaisesti suurempi" (tosin en tiedä, koskiko se moottoriteitä lainkaan). Veljeni ajoi korttinsa niihin aikoihin ja kertoi autokouluopettajan tuumanneen, että "eihän mitään ohitusta tapahdu muuten" :) Anonyymi kirjoitti:
Motarilla ohittamani ovat pääasiassa rekkoja, koska en näe mitään syytä kaahata 120 km/h ja polttaa bensaa turhaan. Mutta en ota stressiä siitä, että nopeusero on pieni. Ei mikään sääntö sano, että ohituksen pitäisi moottoritiellä tapahtua ripeästi. Jos nopeusero on 1 km/h, niin kyllä se ohitus siinä hiljalleen tapahtuu.
Oikein vanhassa laissa (kai siinä, joka kumoutui 1974 tms. ) kuulemma sanottiin, että ohitus on sallittu vain, jos nopeus on ohitettavaa "olennaisesti suurempi" (tosin en tiedä, koskiko se moottoriteitä lainkaan). Veljeni ajoi korttinsa niihin aikoihin ja kertoi autokouluopettajan tuumanneen, että "eihän mitään ohitusta tapahdu muuten" :)Ei laissa enää olekaan tuollaista mainintaa. Mutta terve järki sanoo, että vasemmalla kaistalla toisen rinnalla ajava on tulppa.
- Anonyymi
Enevpk1 kirjoitti:
Ei laissa enää olekaan tuollaista mainintaa. Mutta terve järki sanoo, että vasemmalla kaistalla toisen rinnalla ajava on tulppa.
Ei ole tulppa jos nopeus on sallitulla ylärajalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole tulppa jos nopeus on sallitulla ylärajalla.
Ylinopeusyrjöjen mielestä on tulppa.
- Anonyymi
Enevpk1 kirjoitti:
Autossa i ei ole vakkaria. Moottoritiellä käy joskus niin, että takana tuleva lähtee ohittamaan hyvin pienellä nopeuserolla, eikä ohituksesta tahdo tulla mitään. Päättelen, että kuski ei reagoi mitenkään vakkarinsa toimintaan, on ehkä puoliunessa. Nostan hiukan jalkaa kaasulta, niin hän pääsee ohi, eikä ole tien tukkona.
Juu, tuollaisiakin on. Mieleeni on jäänyt se ohitus, joka alkoi Ideaparkin paikkeilla ja päättyi Toijalan ABC:n lähellä. Molemmilla vakkari päällä ja nopeusero hyvin pieni. Ei se häirinnyt, vaan lähinnä ihmetytti ja huvitti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylinopeusyrjöjen mielestä on tulppa.
Miksi pitää tulpata liikenne?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Motarilla ohittamani ovat pääasiassa rekkoja, koska en näe mitään syytä kaahata 120 km/h ja polttaa bensaa turhaan. Mutta en ota stressiä siitä, että nopeusero on pieni. Ei mikään sääntö sano, että ohituksen pitäisi moottoritiellä tapahtua ripeästi. Jos nopeusero on 1 km/h, niin kyllä se ohitus siinä hiljalleen tapahtuu.
Oikein vanhassa laissa (kai siinä, joka kumoutui 1974 tms. ) kuulemma sanottiin, että ohitus on sallittu vain, jos nopeus on ohitettavaa "olennaisesti suurempi" (tosin en tiedä, koskiko se moottoriteitä lainkaan). Veljeni ajoi korttinsa niihin aikoihin ja kertoi autokouluopettajan tuumanneen, että "eihän mitään ohitusta tapahdu muuten" :)Tuo on vaan niin itsekästä ja kusipäistä kuin olla voi, eli tulppaan liikennettä koska halua säästää bensaa ja pääsen kerrankin päättään ihan itse jostain.
Et varmaankaan ota koronarokotetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylinopeusyrjöjen mielestä on tulppa.
Just näin. Takaatulevista EI tarvitse välittää paskaakaan.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole tulppa jos nopeus on sallitulla ylärajalla.
Silloinhan voisi yhtä hyvin ajella oikealla kaistalla. Moottoritie ei saavuta maksimiliikenneäärää suurimmalla sallitulla nopeudella, vaan alkaa sumputtua, kun nopeus on jossain satasen nurkilla. Vasemman kaistan tukkimisesta se ruuhka alkaa. Viikonloppuruuhkissa näkee joskus, kun vasemmalla kaistalla pysähdellään, mutta oikealla kaistalla ei ole ketään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, tuollaisiakin on. Mieleeni on jäänyt se ohitus, joka alkoi Ideaparkin paikkeilla ja päättyi Toijalan ABC:n lähellä. Molemmilla vakkari päällä ja nopeusero hyvin pieni. Ei se häirinnyt, vaan lähinnä ihmetytti ja huvitti.
Jos ohittajalle ei ollut kaasupoljinta. Kai sen saisi lisävarusteena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylinopeusyrjöjen mielestä on tulppa.
On sellaisiakin ihmisiä joiden mielestä maa on litteä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just näin. Takaatulevista EI tarvitse välittää paskaakaan.
Ohittaa motarilla suurinta sallittua ajaen = ei välitä takana tulevista?
😄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole tulppa jos nopeus on sallitulla ylärajalla.
"Ei ole tulppa jos nopeus on sallitulla ylärajalla."
Olikos se niin, että motarilla se vasen kaista on pääsääntöisesti ohitusta varten, joitakin erikseen sallittuja poikkeuksia lukuun ottamatta?
Miksi siis ajaa vasemmalla kaistalla pitkiä matkoja oikealla ajavan rinnalla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei ole tulppa jos nopeus on sallitulla ylärajalla."
Olikos se niin, että motarilla se vasen kaista on pääsääntöisesti ohitusta varten, joitakin erikseen sallittuja poikkeuksia lukuun ottamatta?
Miksi siis ajaa vasemmalla kaistalla pitkiä matkoja oikealla ajavan rinnalla?Miksi ei? Se ei ole laitonta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole tulppa jos nopeus on sallitulla ylärajalla.
on tulppa jos takaa tulisi nopeampia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
on tulppa jos takaa tulisi nopeampia
Sellainen ei merkitse mitään, jos itse jo ajaa suurinta sallittua nopeutta. Ylinopeusyrjö voi hyvin itse hidastaa sallittuun nopeuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellainen ei merkitse mitään, jos itse jo ajaa suurinta sallittua nopeutta. Ylinopeusyrjö voi hyvin itse hidastaa sallittuun nopeuteen.
Eipä nyt aivan noinkaan, koska se toisen vauhti ja sen arviointi, että onko ylinopeutta vai ei, kuuluu ainoastaan poliisille. Joten liikennesääntöjen opettaminen ja ennen kaikkea noudattamisen valvominen ei kuulu kaltaisellesi pisipäiselle kotipoliisille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä nyt aivan noinkaan, koska se toisen vauhti ja sen arviointi, että onko ylinopeutta vai ei, kuuluu ainoastaan poliisille. Joten liikennesääntöjen opettaminen ja ennen kaikkea noudattamisen valvominen ei kuulu kaltaisellesi pisipäiselle kotipoliisille.
Ei tarvitse arvioida takana tulevan vauhtia. Riittää, että tietää oman vauhdin ja jos se on suurinta sallittua, niin tämä tieto riittää tilanteessa. Jos takana tuleva silti lähestyy, niin sitten siitä voi päätellä asioita, eikö niin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse arvioida takana tulevan vauhtia. Riittää, että tietää oman vauhdin ja jos se on suurinta sallittua, niin tämä tieto riittää tilanteessa. Jos takana tuleva silti lähestyy, niin sitten siitä voi päätellä asioita, eikö niin?
Ainoa "asia" mitä siitä takaa nopeammin lähestyvästä voi päätellä on se, ettei sen etenemistä saa omalla toiminnallaan häiritä tai hidastaa.
Se oman vauhdin tietäminen ei oikeuta muiden nopeusien valvomiseen, vaikka kotipoliisi kuvittelee asian näin olevan.
- Anonyymi
Ainoa mihin se ei sovi monestikaan on siihen raivo pumppaamiseen.
Mutta senhän välttää sillä kun pitää tähän aasijonoon etäisyyttä sopivasti.
Mikäs sen helpompaa, viiksellä tai näppäimillä säätelet vauhtia tarpeen mukaan.
Vakkaria käyttäessä huomaakin miten moni muu ei käytä vakkaria vaikka sellainen autossa onkin. Adaptiivinen vakkari on tietysti miellyttävin kun automatiikka tutkaa edellä olevaa autoa ja säilyttää nopeuden ja etäisyyden siihen. Ps suzuki switch lienee ainoa halppis autoista joissa on jopa vakiona adaptiivinen vakkari. Moniin sen saa lisävarusteena kun ensin valitsee vähintään ei halvimman varustetason niin lisävaruste listalta pääsee ruksii sen adaptiivisen vakkarin ja pari muuta kivaa varustetta ja kas se pieni kauppakassi maksaakin jo 27 000 euroa.- Anonyymi
Jokin mättää jos tuliterä auto maksaa yli 20 000 €.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokin mättää jos tuliterä auto maksaa yli 20 000 €.
Köyhän ininää takaviistosta, niini noloa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhän ininää takaviistosta, niini noloa.
Vuonna 2013 arvioitiin nykyaikaisen henkilöauton tehdasvalmistus maksavan noin 6000 € paikkeilla. Myyntihinta sitten 25-30 000 € paikkeilla tai jopa enemmän. Herättääkö ajatuksia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuonna 2013 arvioitiin nykyaikaisen henkilöauton tehdasvalmistus maksavan noin 6000 € paikkeilla. Myyntihinta sitten 25-30 000 € paikkeilla tai jopa enemmän. Herättääkö ajatuksia?
Ne verot ne verot!!!!!!
- Anonyymi
Saa sitä käyttää jos haluaa. Ei ole mitenkään kiellettyä.
- Anonyymi
Tavallista cruise on turha käyttää kun oikeasti on vilkas liikenne taajamassa tai kaupungissa kuten aloituksessa puhuttiin. Cruise putoaa kokoajan pois päältä kun tulee jarrutuksia ja pysähdyksiä yhtenään ja sitten taas cruise päälle ja taas pois, eihän tuossa ole järjen häivää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavallista cruise on turha käyttää kun oikeasti on vilkas liikenne taajamassa tai kaupungissa kuten aloituksessa puhuttiin. Cruise putoaa kokoajan pois päältä kun tulee jarrutuksia ja pysähdyksiä yhtenään ja sitten taas cruise päälle ja taas pois, eihän tuossa ole järjen häivää.
Ei ole noin suoraviivaista. Riippuu täysin tilanteesta. Monesti voi hyvinkin käyttää vakkaria/cruisea taajamissakin. Monessa taajamassa on esim. vihreä aalto joka ei aiheuta jatkuvia pysähtymisiä. Itse käytän aina kun on mahdollista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavallista cruise on turha käyttää kun oikeasti on vilkas liikenne taajamassa tai kaupungissa kuten aloituksessa puhuttiin. Cruise putoaa kokoajan pois päältä kun tulee jarrutuksia ja pysähdyksiä yhtenään ja sitten taas cruise päälle ja taas pois, eihän tuossa ole järjen häivää.
Se säädin muistaa asetetun nopeuden ja yksi etusormen painallus aktivoi säätimen ja säädin kiihdyttää asetettuun nopeuteen.
Helppoa, eli mikä on ongelma? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se säädin muistaa asetetun nopeuden ja yksi etusormen painallus aktivoi säätimen ja säädin kiihdyttää asetettuun nopeuteen.
Helppoa, eli mikä on ongelma?Jos ei millään osaa niin sitten on varmasti vaikeaa. Tuntuu että joillakin on peukalo keskellä kämmentä kun näinkin helppo asia on heistä niin vaikeaa tai jopa mahdotonta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei millään osaa niin sitten on varmasti vaikeaa. Tuntuu että joillakin on peukalo keskellä kämmentä kun näinkin helppo asia on heistä niin vaikeaa tai jopa mahdotonta.
Ja moni sellainen haluaa julistaa oman osaamattomuutensa ainoaksi oikeaksi totuudeksi. En tiedä, miksi.
- Anonyymi
Automaattivaihteiset autot lisäävät valosaastetta kaupunkiajossa.
- Anonyymi
Jos Saab tekee auton, joka kulkee 300km/h, niin pitääkö siinä olla tuhkakuppi?
- Anonyymi
Omassa autossa on adaptiivinen cruise joka ottaa nopeuden liikennemerkeistä ja luonnollisesti asetuksissa saa säätää mennäänkö tasan tuota sallittua nopeutta tai n kilometriä yli tai alle. Kiihdytys menee ajoprofiilin mukaan eli Ecolla laiskinta mutta asiallisen ripeää ja Sportilla nopeinta mutta ei "talla pohjassa" - meininkiä. Työmatka on noin 40 kilometriä suuntaansa ja parhaimmillaan polkimiin on tarvetta koskea ainoastaan alun ja lopun kaupunkialueilla eikä silloinkaan montaa kertaa. Lisäksi aktiivinen ohjausavustin pitää auton keskellä kaistaa. On aika lailla rennompaa kulea paikasta toiseen näin, teknologia helpottaa paljon ja monella tavalla arjen elämää.
- Anonyymi
Ajoneuvon kuljettajaksi sopimaton henkilö valittaa takuulla kohta tuollaisesta, että nukahtaa rattiin kun on liian mukava ja tasainen meno.
- Anonyymi
Mutta jos on ärhäkkä vakkari kuten minulla. Se kiihdyttää selvästi liikaa ylämäessä ja saavuttaa muita autoja, mutta pitää tasaisella autojen välimatkan samana.
Toinen ärhäkkä vakkari on ainakin Hummerissa, mikä myös antaa liikaa kaasua ylämäkeen mentäessä. Sellainen on esim. talvella mutkaisella tiellä suorastaan vaarallinen ominaisuus. Kia Ceed on hyvä, mm. siinä on maltillinen vakkari.- Anonyymi
Se on tietysti harmillinen tilanne, onneksi omassani toimii tuoltakin osin mallikkaasti
- Anonyymi
Itselläni ei ole kokemuksia tuollaisista vakkareista, jotka eivät pidä tasaista nopeutta. Kaikki jota olen käyttänyt, ovat pitäneet vauhdin erittäin hyvin, paitsi erittäin jyrkkien alamäkien kohdalla, jolloin vauhti on noussut, mutta vain hivenen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemuksia tuollaisista vakkareista, jotka eivät pidä tasaista nopeutta. Kaikki jota olen käyttänyt, ovat pitäneet vauhdin erittäin hyvin, paitsi erittäin jyrkkien alamäkien kohdalla, jolloin vauhti on noussut, mutta vain hivenen.
Jokusen merkin (volvo) vakkari on juuri tuota mallia joka jyrkäsä alamäessä heittää vaihteiston vapaalle ja vauhti nousee yli sakotusrajan. Kysyä voidaan, että mitä hittoa tuollaisella "vakionopeuden säätimellä"on virkaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemuksia tuollaisista vakkareista, jotka eivät pidä tasaista nopeutta. Kaikki jota olen käyttänyt, ovat pitäneet vauhdin erittäin hyvin, paitsi erittäin jyrkkien alamäkien kohdalla, jolloin vauhti on noussut, mutta vain hivenen.
Kyllä se vauhti pysyy hyvin alsmäessäkin aisoissa, kunhan ei pistä eco-asetuksia päälle, silloin moottorijarrutus on poissa käytöstä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se vauhti pysyy hyvin alsmäessäkin aisoissa, kunhan ei pistä eco-asetuksia päälle, silloin moottorijarrutus on poissa käytöstä.
2008 vuosimallin Passatissa nopeus tuppasi kiihtyä jyrkemmissä alamäissä vakkarin päällä olosta huolimatta. Ei ollut mitään eco asetuksia tai muutakaan vastaavia.
- Anonyymi
Jalkakaasulla ajaen säästää todellakin litran pari, mitä isompi normikulutus, sitä suurempi säästö,rekalla jopa 3-4 litraa. Tottakai se taloudellinen ajo vaatii keskittymistä, mutta ajamiseenhan on hyvä keskittyä muutenkin. Itsellä 20v diesel saabin keskikulutus tasan 5 l/ 100km , nykyisin dieselpösö kuluttaa 4.9 tankkauksien perusteellla. Enkä ole todellakaan tientukkona.
- Anonyymi
Viisaampien tietojen mukaan vakionopeus säädintä käyttäen sitä polttoaineen säästöä, jalkakaasulla ajamiseen nähden juurikin se pari litraa sataselle tulee.
Polttoaineen säästön lisäksi tuo vakkarilla ajaminen on tasaisempaa ja sen tähden turvallisempaa kun voi keskittyä ajamiseen eikä huomio kohdistu pelkkään pihistelyyn, ja ärsyttäähän se tasainen vauhdin pitäminen kanssaliikkujiakin tuota pihistely pumppaamista vähemmän. - Anonyymi
> Jalkakaasulla ajaen säästää todellakin litran pari, mitä isompi normikulutus,
No tottakai säästöä tulee, kun vertaillaan esim. autoa, jossa vakkariin on asetettu 104 km/h (todellinen nopeus 100 km/h) ja käsikaasuttelijaa, jonka nopeus puutu ylämäessä 60-70 lukemiin ja joka alamäessä spurttaa hetkellisesti up to 110 km/h.
Siinä ylämäessä konttaamisessa kuitenkin kuluu enemmän aikaa (liki 1 min / km), kuin alamäessä (reilu ½ min/km). Keskinopeus määräytyy ajankäytön eikä kilometrien mukaan, joten pumpparin keskinopeus jää pienemmäksi kuin min/max nopeuksien keskiarvo. Tyypillisesti pumpparit kihnuttaa 75-85 km/h keskinopeudella 80 aj 100 rajoitusalueilla. Vaikka varmaan itse kuvittelevat koko ajan ajavansa liki satasta.
Pitäisi vakkariin laittaa asetukseksi 75 km/h ja kokeilla uudelleen.
Ja todellakin käsikaasulla ajavat pumpparit ovat tientukkoja, jotka tulevat perä edellä vastaan. Satasen rajoitusalueella.
Tyyliin kuuluu toisaalta se, että kääkkä jatkaa järkähtämättä samaa "90 mittarissa" vauhtia (todellinen nopeus seilaa tasamallakin 70-85) vauhtia myös kaikkien eteen tulevien taajamien ja risteysalueiden 50/60/80 rajoitusten läpi.
- Anonyymi
Adaptiivinen vaikonopeudensäädin reagoi edessä ajavan vauhtijojoiluun ja toistaa tämän töpeksinnät.
- Anonyymi
Koko ketjussa yksikään ei ottanut huomioon sitä tosiasiaa että ilman vakkaria kuski pystyy sopeuttamaan ajonopeuden siten että saapuu esim. liikennevaloihin juuri vihreän vaihtuessa.
Eli ei ole vielä keksitty vakionopeussäädintä joka laskee millä vauhdilla esim. liikennevaloa tulee lähestyä ettei tarvitse pysähtyä.
Joskus ainoinaan oli jossakin ruotsin kaupungissa nopeusnäyttäjä että millä nopeudella pääset suoraan ajamaan vihreille valoille.
Se ettei autoa tarvitse pysäyttää ja lähteä uudelleen nollista liikkeelle säästää eniiten polttoainetta.
Vaikka sähköautot ja hybridit ottavat jarrutusenerdiaa talteen kuluu sitä kuitenkin enemmän kiihdytyksessä häviöiden takia, eli jos onnistuu ajamaan pysähtymättä niin säästöä syntyy.- Anonyymi
Vakionopeuden säädin voidaan ennen risteystä kytkeä hetkellisesti pois päältä ja saapua risteykseen hidastaen ja ennakoiden. Sitten kun valot vaihtuvat vihreiksi niin lähdetään jälleen etenemään ja painetaan "recall" tai vastaavaa painiketta, joka palauttaa asetukset ennen poiskytkentää olevaan tilanteeseen ja nopeuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakionopeuden säädin voidaan ennen risteystä kytkeä hetkellisesti pois päältä ja saapua risteykseen hidastaen ja ennakoiden. Sitten kun valot vaihtuvat vihreiksi niin lähdetään jälleen etenemään ja painetaan "recall" tai vastaavaa painiketta, joka palauttaa asetukset ennen poiskytkentää olevaan tilanteeseen ja nopeuteen.
Taajamissa kun nyt pakkaa olemaan jatkuvaa hidastamista ja kiihdyttämistä ja nopeuksien sovittelua.
Tietenkin jos ajatellaan että taajama on kehäteillä ajamista niin taitaa olla kyllä ajatus kaukana taajamasta.
Jos nyt totta puhutaan niin itse en juurikaan nopeuksia katso taajama-ajossa, menen vain muiden mukana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakionopeuden säädin voidaan ennen risteystä kytkeä hetkellisesti pois päältä ja saapua risteykseen hidastaen ja ennakoiden. Sitten kun valot vaihtuvat vihreiksi niin lähdetään jälleen etenemään ja painetaan "recall" tai vastaavaa painiketta, joka palauttaa asetukset ennen poiskytkentää olevaan tilanteeseen ja nopeuteen.
Vakkari putoaa pois päältä jarrutuksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakkari putoaa pois päältä jarrutuksessa.
Se on silloin pois kytkemistä sekin.
- Anonyymi
Että minua riepoo nämä ääliöt, jotka matelee kävelyvauhtia jo 200 m ennen liikennevaloja. Kas kun kääntyvien kaistalla palaa vihreä valo ja sinne olisi kiva keritä. Mutta liikenteen veritulppa hidastalee. Joskun niinkin paljon, ettei edes itse kerkiä vihreisiin, kun se suoraa ajavan liikenteen vihreä syttyy. Näillä matelijoilla muuten aina ja poikkeuksetta kiire alkaa ja säästöniksit unohtuu, kun valo vaihtuu punaiseksi. Kaasu pohjaan, vielä ehtii!
Vakkarilla voi kiihdyttää sallittuun nopeuteen (jolloin bensansäästäjiin tulee alkuun kirittyä 100 m etumatka... sitten säästäjät kiihdyttää säästeliäästi 20 km/h ylinopeuteen ja kirii kaulan kiinni).
Jos edessä on punainen valo, niin vakkari pois päästä sopivalla etäisyydellä niin, että vauhti ehtii valohin tultaessa hiipua jonnekin kolmeen kymppiin. Helppo pysähtyä, jos valo ei ehdi vaihtua, helppo pinkaista taas täyteen vaihtiin, jos valo ehtii vaihtua.
Bensansäästäjät joko kihnuttaa niin, että joutuvat ajamaan risteykseen vanhoilla vihreillä (ja perässään hinaama jono jää punaisiin valoihin, paitse ne 2 muuta vatipäätä, jotka ajaa vanhoilla vihreillä risteyksen tukkeeksi) tai sitten nämä säästäjät kiihdyttää hitaasti ja turvallisesti 20...30 km/h ylinpeuteen, josta ei ole mitään vaaraa, koska kiihdytettiin hitaasti.
Tärkeintä on pitää kaasupolkimen alla tiiliskiveä, joka takaa, että ylämäkeen lähettäessä 60 tonnin rekatkin kiihtyvät nopeammin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakkari putoaa pois päältä jarrutuksessa.
Adaptiivinen vakkari osaa jarruttaa omatoimisesti eikä siis tipu pois päältä.
Toimii ihan OK, jos muut kuskit täysipäisiä ja käyttävät myöskin vakkaria.
Kun ajellaan nopeuttaan +10/-15 km pumppaavan käsikaasuttelijan perässä tai on mäkinen maasto ja tasakaasuidiootti, joka alamäessä kiihdyttää 90-110 lukemiin ja hidastaa ylämäissä 60-70 nopeuteen, ei adpatiivinen vakkari toimi. Se kun ei ole älykäs, vaan reagoi vain etäisyyteen. Kun pumppari kiihdyttää, välimatka kasvaa. Vakkari alkaa myös nostamaan nopeutta.... mutta just kun on saatu lisää vauhtia, pumppari onkin jo päässyt sekoilussaan vaiheeseen, jossa nopeus äkillisesti hidastuu 30 km/h. Välimatka alkaakin kutistua niin nopeasti, että vakkari jarruttaa. Ja samaan aikaan pumppari löytää uudelleen kaasupolkimensa -> välimatka venähtää. Bensankulutus +2 l/100 km, kun ajellaan "bensaa säästävän" tasakaasuidiootin tahtiin.
Ainoa oikea ratkaisu on ohittaa pumppari. Joka, luonnollisesti, kiihdyttää 30 km/h ehkäistäkseen tarpeetonta ohitusta ja roikkuu ohituksen jälkeen 2 km ajan takapuskurissa. Sitten muistaa taas jarrutella ajoittain 70 nopeuteen = katoaa nopeasti taustapeilistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että minua riepoo nämä ääliöt, jotka matelee kävelyvauhtia jo 200 m ennen liikennevaloja. Kas kun kääntyvien kaistalla palaa vihreä valo ja sinne olisi kiva keritä. Mutta liikenteen veritulppa hidastalee. Joskun niinkin paljon, ettei edes itse kerkiä vihreisiin, kun se suoraa ajavan liikenteen vihreä syttyy. Näillä matelijoilla muuten aina ja poikkeuksetta kiire alkaa ja säästöniksit unohtuu, kun valo vaihtuu punaiseksi. Kaasu pohjaan, vielä ehtii!
Vakkarilla voi kiihdyttää sallittuun nopeuteen (jolloin bensansäästäjiin tulee alkuun kirittyä 100 m etumatka... sitten säästäjät kiihdyttää säästeliäästi 20 km/h ylinopeuteen ja kirii kaulan kiinni).
Jos edessä on punainen valo, niin vakkari pois päästä sopivalla etäisyydellä niin, että vauhti ehtii valohin tultaessa hiipua jonnekin kolmeen kymppiin. Helppo pysähtyä, jos valo ei ehdi vaihtua, helppo pinkaista taas täyteen vaihtiin, jos valo ehtii vaihtua.
Bensansäästäjät joko kihnuttaa niin, että joutuvat ajamaan risteykseen vanhoilla vihreillä (ja perässään hinaama jono jää punaisiin valoihin, paitse ne 2 muuta vatipäätä, jotka ajaa vanhoilla vihreillä risteyksen tukkeeksi) tai sitten nämä säästäjät kiihdyttää hitaasti ja turvallisesti 20...30 km/h ylinpeuteen, josta ei ole mitään vaaraa, koska kiihdytettiin hitaasti.
Tärkeintä on pitää kaasupolkimen alla tiiliskiveä, joka takaa, että ylämäkeen lähettäessä 60 tonnin rekatkin kiihtyvät nopeammin.Täysin oikea kuvaus polttoaineen säästäjien ajotyylistä lisättynä, että jos "säästäjän" tavalla tai toisella ohitat , niin saat säästäjältä palstalle katkeran vuodatuksen siitä, kuinka kaaharit. luonnon varojen haaskaajat ja muiden turvallisuudesta piittaamattomat koheltajat taas kerran aiheutti säästäjälle ja koko yhteiskunnalle korvaamattoman vahingon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että minua riepoo nämä ääliöt, jotka matelee kävelyvauhtia jo 200 m ennen liikennevaloja. Kas kun kääntyvien kaistalla palaa vihreä valo ja sinne olisi kiva keritä. Mutta liikenteen veritulppa hidastalee. Joskun niinkin paljon, ettei edes itse kerkiä vihreisiin, kun se suoraa ajavan liikenteen vihreä syttyy. Näillä matelijoilla muuten aina ja poikkeuksetta kiire alkaa ja säästöniksit unohtuu, kun valo vaihtuu punaiseksi. Kaasu pohjaan, vielä ehtii!
Vakkarilla voi kiihdyttää sallittuun nopeuteen (jolloin bensansäästäjiin tulee alkuun kirittyä 100 m etumatka... sitten säästäjät kiihdyttää säästeliäästi 20 km/h ylinopeuteen ja kirii kaulan kiinni).
Jos edessä on punainen valo, niin vakkari pois päästä sopivalla etäisyydellä niin, että vauhti ehtii valohin tultaessa hiipua jonnekin kolmeen kymppiin. Helppo pysähtyä, jos valo ei ehdi vaihtua, helppo pinkaista taas täyteen vaihtiin, jos valo ehtii vaihtua.
Bensansäästäjät joko kihnuttaa niin, että joutuvat ajamaan risteykseen vanhoilla vihreillä (ja perässään hinaama jono jää punaisiin valoihin, paitse ne 2 muuta vatipäätä, jotka ajaa vanhoilla vihreillä risteyksen tukkeeksi) tai sitten nämä säästäjät kiihdyttää hitaasti ja turvallisesti 20...30 km/h ylinpeuteen, josta ei ole mitään vaaraa, koska kiihdytettiin hitaasti.
Tärkeintä on pitää kaasupolkimen alla tiiliskiveä, joka takaa, että ylämäkeen lähettäessä 60 tonnin rekatkin kiihtyvät nopeammin.Uusin villitys on, että madellaan ennen vihreitä valoja ja annetaan vaihtua punaiselle.
Vasemmalle kaistallekin tullaan levittämään tätä bensan/patterien säästön ilosanomaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että minua riepoo nämä ääliöt, jotka matelee kävelyvauhtia jo 200 m ennen liikennevaloja. Kas kun kääntyvien kaistalla palaa vihreä valo ja sinne olisi kiva keritä. Mutta liikenteen veritulppa hidastalee. Joskun niinkin paljon, ettei edes itse kerkiä vihreisiin, kun se suoraa ajavan liikenteen vihreä syttyy. Näillä matelijoilla muuten aina ja poikkeuksetta kiire alkaa ja säästöniksit unohtuu, kun valo vaihtuu punaiseksi. Kaasu pohjaan, vielä ehtii!
Vakkarilla voi kiihdyttää sallittuun nopeuteen (jolloin bensansäästäjiin tulee alkuun kirittyä 100 m etumatka... sitten säästäjät kiihdyttää säästeliäästi 20 km/h ylinopeuteen ja kirii kaulan kiinni).
Jos edessä on punainen valo, niin vakkari pois päästä sopivalla etäisyydellä niin, että vauhti ehtii valohin tultaessa hiipua jonnekin kolmeen kymppiin. Helppo pysähtyä, jos valo ei ehdi vaihtua, helppo pinkaista taas täyteen vaihtiin, jos valo ehtii vaihtua.
Bensansäästäjät joko kihnuttaa niin, että joutuvat ajamaan risteykseen vanhoilla vihreillä (ja perässään hinaama jono jää punaisiin valoihin, paitse ne 2 muuta vatipäätä, jotka ajaa vanhoilla vihreillä risteyksen tukkeeksi) tai sitten nämä säästäjät kiihdyttää hitaasti ja turvallisesti 20...30 km/h ylinpeuteen, josta ei ole mitään vaaraa, koska kiihdytettiin hitaasti.
Tärkeintä on pitää kaasupolkimen alla tiiliskiveä, joka takaa, että ylämäkeen lähettäessä 60 tonnin rekatkin kiihtyvät nopeammin.Siis hidastat itsekkin vakkarin poiskytkemisellä ja annat valua hitaasti valoristeykseen, ja takanatulija kiroaa kun et aja nopeusrajoituksen mukaisesti ja tee sitten äkkijarrutusta vähän ennen punaisia valoja.
En nyt ymmärrä miten vakkarin ajotapa poikkeaa ilman vakkaria kikkailusta?
Kummassakin hidastetaan risteystä kohden kun punaiset palaa.
Monessa kauungissa ja kunnassa on luotu sellainen omituinen punainen aalto, eli kun lähdet liikkeelle valojen vaihduttua niin pitää ajaa n. 15km ylinopeutta niin kerkeät seuraaviin valoihin vihreällä mutta sitä seuraaviin et enään kerkeä jollet lisää vielä entisestään vauhtia.
Eikä kyse ole siitä että risteävälle kadulle on luotu vihreä aalto sillä risteävällä ei ole kuin se yksi valoristeys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että minua riepoo nämä ääliöt, jotka matelee kävelyvauhtia jo 200 m ennen liikennevaloja. Kas kun kääntyvien kaistalla palaa vihreä valo ja sinne olisi kiva keritä. Mutta liikenteen veritulppa hidastalee. Joskun niinkin paljon, ettei edes itse kerkiä vihreisiin, kun se suoraa ajavan liikenteen vihreä syttyy. Näillä matelijoilla muuten aina ja poikkeuksetta kiire alkaa ja säästöniksit unohtuu, kun valo vaihtuu punaiseksi. Kaasu pohjaan, vielä ehtii!
Vakkarilla voi kiihdyttää sallittuun nopeuteen (jolloin bensansäästäjiin tulee alkuun kirittyä 100 m etumatka... sitten säästäjät kiihdyttää säästeliäästi 20 km/h ylinopeuteen ja kirii kaulan kiinni).
Jos edessä on punainen valo, niin vakkari pois päästä sopivalla etäisyydellä niin, että vauhti ehtii valohin tultaessa hiipua jonnekin kolmeen kymppiin. Helppo pysähtyä, jos valo ei ehdi vaihtua, helppo pinkaista taas täyteen vaihtiin, jos valo ehtii vaihtua.
Bensansäästäjät joko kihnuttaa niin, että joutuvat ajamaan risteykseen vanhoilla vihreillä (ja perässään hinaama jono jää punaisiin valoihin, paitse ne 2 muuta vatipäätä, jotka ajaa vanhoilla vihreillä risteyksen tukkeeksi) tai sitten nämä säästäjät kiihdyttää hitaasti ja turvallisesti 20...30 km/h ylinpeuteen, josta ei ole mitään vaaraa, koska kiihdytettiin hitaasti.
Tärkeintä on pitää kaasupolkimen alla tiiliskiveä, joka takaa, että ylämäkeen lähettäessä 60 tonnin rekatkin kiihtyvät nopeammin.Joo, tuota eivät ajattele, että joku haluaisi ehtiä risteykseen ennen heitä, koska siihen toiseen suuntaan on vihreät valot. Pitää olla pelisilmää tilanteiden suhteen. Valitettavan monella on pelisilmän tilalla puusilmä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496605Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6642815Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.931210- 841205
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611113- 891110
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 721002
- 228875