F-35 VOITTI SIIVET-LEHDEN HX-HÄVITTÄJÄVERTAILUN

Anonyymi

Suomen ilmavoimien Hornet-hävittäjien korvaamiseen tähtäävän HX-hankkeen voittaja valitaan tänä vuonna. Suomen ainoa kaupallinen ilmailualan erikoislehti, tänä vuonna 35 vuotta täyttävä Siivet vertaili hankkeen ehdokkaat kolmessa peräkkäisessä numerossa. Keskiviikkona 6. lokakuuta lehtipisteisiin ilmestyvässä numerossa julkaistaan vertailun lopputulos, jossa Lockheed Martin F-35A selviytyi voittajaksi.

https://siivet.fi/tiedote/f-35-voitti-siivet-lehden-hx-havittajavertailun/

Siivet-lehti vertaili ehdokkaista 13:a ominaisuutta, jotka olivat nopeus, nousukyky, ketteryys, taistelusäde, aseet, sensorit, elektronisen sodankäynnin kyky, sähköntuotto, häiveominaisuudet, luotettavuus, monipuolisuus, kustannukset ja tulevaisuuspotentiaali. Konetyyppien väliset erot ovat kuitenkin monelta osin vähäisiä ja joiltakin osin jopa olemattoman pieniä. Jokainen HXehdokas voitti vähintään yhden ominaisuuden vertailussa. Vertailun lopputuloksen sisältävä artikkeli toteaakin, että HX-kilpailussa on mukana pelkästään erinomaisia vaihtoehtoja.

On kuitenkin hyvä muistaa, että vain Puolustusvoimat pystyy arvioimaan järjestelmien todellisen sotilaallisen suorituskyvyn ja soveltuvuuden Suomen kokonaispuolustusjärjestelmään. Siivet-lehti tai mikään HX-hankkeen ulkopuolinen taho ei sellaiseen vertailuun pysty – ei edes silloin, vaikka olisi saanut ehdokkaista todellista tietoa markkinointiväitteiden sijasta. – Siivet-lehden vertailun päämääränä oli analysoida ja tuottaa parasta saatavissa olevaa tietoa ehdokkaista ja eri ominaisuuksien merkityksestä, mutta vertailun tuottamaan tulokseen kannattaa suhtautua pelkkänä viihteenä. Oikeaan osumisen todennäköisyys on 20 prosenttia, joka on kuitenkin paljon parempi kuin esimerkiksi lottovoitossa, toteaa vertailun tekijä Pentti Perttula.

HX-hankkeen ehdokkaat ovat Boeing F/A-18E Super Hornet EA-18G Growler Airpower Teaming System (Yhdysvallat), Dassault Rafale F4 (Ranska), Eurofighter Typhoon (Britannia, Saksa, Italia ja Espanja), Lockheed Martin F-35A Lightning II Block 4 (Yhdysvallat) ja Saab Gripen E GlobalEye (Ruotsi).

Kaikki HX-vertailun sisältävät numerot verkon kautta:

https://issuu.com/siivet-wings/docs/_siivet-3-2021
https://issuu.com/siivet-wings/docs/_siivet-4-2021
https://issuu.com/siivet-wings/docs/_siivet_2021_5
Siivet-lehden toimittaja, tietokirjailija Pentti Perttula on seurannut ja käsitellyt hävittäjähankintaa tarkoin sen alkamisesta lähtien ja muun muassa julkaissut vuonna 2018 ilmestyneen teoksen Paras hävittäjä Suomelle (kustantanut Docendo).

Tilaa lehti: https://siivet.fi/tilaa/

10

739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miettisin toisenkin kerran USA:n ollessa kyseessä. Jokin seuraava "Trump" katsoo että Suomi on liian lähellä Venäjää, jotta siihen voisi luottaa kumppanina, ja lopettaa kaiken yhteistyön hävittäjien kanssa. Sitten on kallista romua halleissa.

      • Anonyymi

        Ongelmana on, ettei F-35:lle oikein ole varteenotettavaa vaihtoehtoa. Jos konetta oltaisiin hankkimassa vain lyhyeksi ajaksi, Super Hornet olisi hyvä valinta, mutta kun valitun konetyypin kanssa on elettävä seuraavat 30 vuotta, valinta on välttämätöntä tehdä tarjouskisan edistyksellisimpien eli F-35:n ja Gripen E:n välillä. Siis niiden konetyyppien, jotka ovat aktiivisessa palveluskäytössä maailmalla vielä 2050-luvulla.

        Rafale ja Typhoon ovat jo vanhoja, ja niille ollaan jo kehittämässä korvaajaa. Ei hyvä Suomen kannalta. Myös Super Hornet on yhtä vanha peruskonfiguraationa, mutta Growlerin myötä se on saanut tekohengitystä ja astunut askeleenmitan ohi Rafalesta ja Typhoonista.

        Gripenin tuotantosarja tulee jäämään pieneksi, mikä on isompi riski kuin seuraavan "Trumpin" nelivuotiskausi. Kone on kyllä tällä hetkellä edistyksellisin heti F-35:n jälkeen, mutta päivitykset ja kehitystyö jäävät helposti puolitiehen, koska maailmanlaajuisesti alle 200 koneyksilön pitäminen teknisesti ajan tasalla seuraavat 30 vuotta ei tule olemaan Saabille riittävän kannattavaa bisnestä. Tai vaihtoehtoisesti eliniänkustannutkset tulevat kohoamaan korkeammiksi kuin Saab haluaa antaa ymmärtää, koska tulevat päivitys- ja kehityskustannukset on jaettava pienemmän konemäärän kesken. Nykyinen Saabin mainostama eliniän kustannusarviohan perustuu ajatuksee, että Gripen E:lle löytyisi merkittävästi lisää ulkomaisia käyttäjiä, mutta maa toisensa jälkeen näyttää valitsevan F-35:n.

        F-35 on Gripen E:tä pienempi riski, koska koneella on valtava tilauskanta, ja valmistaja tulee jo silkkaa rahanahneuttaan panostamaan koneen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Mitä enemmän käyttäjiä, sitä suuremmalle joukolle myös kehityskustannukset jakautuvat, mikä hyödyttäisi Suomeakin tulevaisuudessa.

        F-35 ja Gripen E ovat konetyypit, joiden välillä valinta tullaan tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmana on, ettei F-35:lle oikein ole varteenotettavaa vaihtoehtoa. Jos konetta oltaisiin hankkimassa vain lyhyeksi ajaksi, Super Hornet olisi hyvä valinta, mutta kun valitun konetyypin kanssa on elettävä seuraavat 30 vuotta, valinta on välttämätöntä tehdä tarjouskisan edistyksellisimpien eli F-35:n ja Gripen E:n välillä. Siis niiden konetyyppien, jotka ovat aktiivisessa palveluskäytössä maailmalla vielä 2050-luvulla.

        Rafale ja Typhoon ovat jo vanhoja, ja niille ollaan jo kehittämässä korvaajaa. Ei hyvä Suomen kannalta. Myös Super Hornet on yhtä vanha peruskonfiguraationa, mutta Growlerin myötä se on saanut tekohengitystä ja astunut askeleenmitan ohi Rafalesta ja Typhoonista.

        Gripenin tuotantosarja tulee jäämään pieneksi, mikä on isompi riski kuin seuraavan "Trumpin" nelivuotiskausi. Kone on kyllä tällä hetkellä edistyksellisin heti F-35:n jälkeen, mutta päivitykset ja kehitystyö jäävät helposti puolitiehen, koska maailmanlaajuisesti alle 200 koneyksilön pitäminen teknisesti ajan tasalla seuraavat 30 vuotta ei tule olemaan Saabille riittävän kannattavaa bisnestä. Tai vaihtoehtoisesti eliniänkustannutkset tulevat kohoamaan korkeammiksi kuin Saab haluaa antaa ymmärtää, koska tulevat päivitys- ja kehityskustannukset on jaettava pienemmän konemäärän kesken. Nykyinen Saabin mainostama eliniän kustannusarviohan perustuu ajatuksee, että Gripen E:lle löytyisi merkittävästi lisää ulkomaisia käyttäjiä, mutta maa toisensa jälkeen näyttää valitsevan F-35:n.

        F-35 on Gripen E:tä pienempi riski, koska koneella on valtava tilauskanta, ja valmistaja tulee jo silkkaa rahanahneuttaan panostamaan koneen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Mitä enemmän käyttäjiä, sitä suuremmalle joukolle myös kehityskustannukset jakautuvat, mikä hyödyttäisi Suomeakin tulevaisuudessa.

        F-35 ja Gripen E ovat konetyypit, joiden välillä valinta tullaan tekemään.

        Periaatteessa totta, mutta tuohon pitää vielä lisätä, että Gripen on käytännössä 90% amerikkalainen kone, joka on vahvasti riippuvainen jenkkiläisistä komponenteista.

        Toinen ja tärkeämpi asia, joka on syytä muistaa, on että Ruotsissa sukupolvea 4.5 edustava Gripen E aiotaan korvata 2040-luvulta alkaen Brittien johtaman Tempest-hankkeen 6. sukupolven koneella. Gripen E:n ei ole tarkoitus palvella Ruotsin ilmavoimien pääkalustona niin pitkälle, kuin Suomen HX-koneen olisi tarkoitus olla käytössä eli ainakin vuoteen 2055.

        Summa summarum: jos Suomi etsii konetta, jota käytetään ainakin vuoteen 2055 asti, F-35 on AINOA vaihtoehto. Jos jokin muu konetyyppi valitaan, edessä on ikävä tilanne, että Suomella on käytössä 2040 luvulta eteenpäin kone, jota konetyypin valmistajamaa ei enää käytä. Ei hyvä asia päivitysten osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa totta, mutta tuohon pitää vielä lisätä, että Gripen on käytännössä 90% amerikkalainen kone, joka on vahvasti riippuvainen jenkkiläisistä komponenteista.

        Toinen ja tärkeämpi asia, joka on syytä muistaa, on että Ruotsissa sukupolvea 4.5 edustava Gripen E aiotaan korvata 2040-luvulta alkaen Brittien johtaman Tempest-hankkeen 6. sukupolven koneella. Gripen E:n ei ole tarkoitus palvella Ruotsin ilmavoimien pääkalustona niin pitkälle, kuin Suomen HX-koneen olisi tarkoitus olla käytössä eli ainakin vuoteen 2055.

        Summa summarum: jos Suomi etsii konetta, jota käytetään ainakin vuoteen 2055 asti, F-35 on AINOA vaihtoehto. Jos jokin muu konetyyppi valitaan, edessä on ikävä tilanne, että Suomella on käytössä 2040 luvulta eteenpäin kone, jota konetyypin valmistajamaa ei enää käytä. Ei hyvä asia päivitysten osalta.

        Tjaa... eikös silloin olis hyvä harkita Ruotsin valitsemaa tietä? Siellä korvataan vain osa vanhoista C/D -Gripeneistä uudella suhteellisen edullisella E-koneella ja siirrytään aikanaan kokonaan Tempestiin. Miksei osteta Suomeenkin vaikka 30 Gripen E:tä ja jatketa osan Horneteista käyttöikää. Sitten 10 - 15 vuoden päästä katsottaisiin rauhassa, mitä Tempestistä tulee. F-35 on varmasti saatavilla vielä 2030 jälkeenkin ja nykyistä kehittyneempänä versiona, jos Tempest laskee alleen tai on liian kallis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tjaa... eikös silloin olis hyvä harkita Ruotsin valitsemaa tietä? Siellä korvataan vain osa vanhoista C/D -Gripeneistä uudella suhteellisen edullisella E-koneella ja siirrytään aikanaan kokonaan Tempestiin. Miksei osteta Suomeenkin vaikka 30 Gripen E:tä ja jatketa osan Horneteista käyttöikää. Sitten 10 - 15 vuoden päästä katsottaisiin rauhassa, mitä Tempestistä tulee. F-35 on varmasti saatavilla vielä 2030 jälkeenkin ja nykyistä kehittyneempänä versiona, jos Tempest laskee alleen tai on liian kallis.

        Jos Tempestiä tehdään yhtä verkkaisesti ja riitaisesti kuin Eyrofighter Typhoonia aikanaan, se ei todellakaan ole operatiivisessa käytössä vieä 2030-luvulla.


    • Anonyymi

      Ihanko tosiaan vielä ilmestyy Siivet-lehti. Joskus nuorena tuli luetuksi sitä ja Korkeajännitystä.
      Oliko F35 koelentälänä Battler Britton?

      • Anonyymi

        Taisit kuitenkin lukea Pravdaa. Nyt olisi syytä lukea historiaa ja muistaa millaista oli sotia venäläisiä vastaan malli Cajanderilla. Se oli kokanderi hattuun, jos sellaisen sattui omistamaan, oma metsästyskivääri kouraan ja rintamalle. Gripen olisi tämän päivän vastine malli Cajanderille. Ei mitään jakoa venäläisiä vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit kuitenkin lukea Pravdaa. Nyt olisi syytä lukea historiaa ja muistaa millaista oli sotia venäläisiä vastaan malli Cajanderilla. Se oli kokanderi hattuun, jos sellaisen sattui omistamaan, oma metsästyskivääri kouraan ja rintamalle. Gripen olisi tämän päivän vastine malli Cajanderille. Ei mitään jakoa venäläisiä vastaan.

        Gripenillä ei ole mitään jakoa mitään nykyaikaista hävittäjää vastaan.

        Pahin ongelma on, että kone on alitehoinen mopo. Maksimisuoritusarvot kyllä näyttävät paperilla ihan kelvollisilta, mutta jos ei mennä näytöstankkauksella vaan kyydissä on aseita ja riittävästi polttoainetta, teho/painosuhde romahtaa radikaalisti verrattuna kilpailijoihin. Se taas näkyy suoraan nopeudessa, nousunopeudessa, kiihtyvyydessä ja kaartokyvyssä.

        GlobalEye sentään tarjoaa lisäaikaa, että ehtivät lentää tosipaikan tullen Arlandaan turvaan, jos Suomi hankkii Gripeneitä.


    • Anonyymi

      Suomen ainoa KAUPALLINEN ilmailualan erikoislehti. Kaupallinen. Paljonko lehdelle maksettiin F-35:n kehumisesta?

      • Anonyymi

        Tuskin on edes tarvinnut maksaa. F-35 on voittanut monta tarjouskilapilua, joissa on ollut vastassa samoja koneita kuin HX-hankkeessakin.

        Vain F-35 ja Gripen E tulevat olemaan maailmalla palveluskäytössä 2060-luvulle asti. Gripen E on valitettavasti käytännössä yhä prototyyppiasteella oleva alitehoinen mopo, jonka asekuorma jää kilpailijoihin verrattuna vaatimattomaksi. Suoraan sanottuna tuo Gripen näyttää kilpailijoiden rinnalla Ferrarin kanssa samaan kuvaan päässeeltä vanhalta Kullisaabilta. Gripenin riskiksi muodostuu pieneksi jäävä tilauskanta ja sitä myötä kallistuvat käyttökustannukset. Gripen E:n ainoa etu F-35:een verrattuna on parempi kyky operoida maantietukikohdista.

        Rafale, Typhoon ja Super Hornet alkavat olla jo eilisen teknologiaa, eivätkä siksi järkeviä hankintoja ajatellen tilannetta, jossa Suomelle etsitään hävittäjää, joka olisi käytössä 2050-luvun loppupuoliskolle asti.

        Jos Suomen hävittäjillä olisi lyhyempi eliniän odote, esim. 2030 -luvun loppuun asti, silloin tieteinkin Super Hornet Growler -yhdistelmä olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto. Mutta kun koneilla pitäisi pärjätä pari vuosikymmentä pidemmälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2962
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2837
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1679
    5. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1602
    7. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1273
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1269
    Aihe