Sin lausekkeen ratkaisusta

Anonyymi

Miten ratkaistaan yhtälöstä sin alpha = 0,30 kulma alphan arvo? Tämä yhtälö kerrotaan ilmeisesti sinin käänteisluvulla, jolloin vasemmalle jää kulma alpha, mutta mitä lasketaan yhtäkuin merkin vasemmalla puolella, että arvoksi saadaan asteluku? Opetus.tv:n videoilla tätä käytetään, mutta välivaihetta ei näytetä.

3

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos a= b joillekin reaaliluvuille tai funktioille, jonka arvo on reaaliluku, silloin kaikille funktioille f(x) pätee f(a) = f (b). Voit siis kirjoittaa f(sin alpha) = f (0,30). On olemassa funktio arcsin (x), jolle arcsin (sin alpha) = alpha, jota voidaan käyttää tässä. Tätä sanotaan funktion käänteisfunktioksi, joka ei ole sama kuin 1 / f

Asteluvuista ja radiaaneista:

https://www.desmos.com/calculator/orzpilxsyg

Asteiden arcsin ja radiaanien arcsin ovat eri funktioita (sininen ja punainen). Akseli y merkitsee joko asteita tai radiaaneja. Asteiden arcsinille ei kuitenkaan ole omaa symbolista merkintää tai ns. alkeisfunktiota, koska asteiden arcsin on vain radiaanien arcsin -funktio kerrottuna luvulla kuten näkyy vasemmalla. Koeta myös muodostaa kaksi eri funktiota pelkästään sinille ja käytä seuraavaksi sitä käänteisfunktiota, joka on saman kulmayksikön käänteisfunktio kummassakin tapauksessa.

• Anonyymi

Menipä yli hilseen. Miten ratkaiset tuon yhtälön yllä?

• Anonyymi

sin(α ) = 0.30 => arcsin(0.30) = sin ^ -1 (0.30) = 17.45760312° , 162.54239688 °
      ja vastaavasti radiaaneina 0.30469265 rad, 2.8369 rad jne.
      Itse arcsin käänteisfunktion laskentaproseduuri on monimutkaista, mutta laskimessa
      on onneksemme arcsin eli sin ^ -1 näppäin. Myös matematiikan taulukkokirjoista arcsinin ja sitä vastaavan kulman asteet löytyvät paaljon helpommin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2892
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2753
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1639
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1478
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe