Oikeuskansleri vaatii pääministeri Sanna Marinilta vielä selvityksen ateriaeduista – "Miten pääministerin etu on teille esitelty?"
Oikeuskansleri selvittää, toimiko pääministeri lain mukaan, kun hän otti vastaan perheelleen valtion maksamia aamupaloja ja muita aterioita.
Oikeuskanslerin selvityspyyntö ateriaeduista lähti pääministeri Sanna Marinille (sd.) viime perjantaina.
Pääministeriltä halutaan nyt vastaukset erityisesti seuraaviin asioihin.
Onko Marin ollut itse päättämässä ateriaeduistaan?
Onko Marin ollut tietoinen maksamiseen liittyneestä mahdollisesta oikeudellisesta epäselvyydestä?
Miten virkamiehet ovat Marinille kertoneet ateriaeduista?
Pääministerin perheen ateriaetu oli 850 euroa kuukaudessa.
Poliisi selvitti esiselvityksessä valtioneuvoston virkamiesten toimia. Poliisi katsoi, että asiassa ei ole syytä epäillä rikosta ja ei siksi aloittanut esitutkintaa.
Pääministeri Marin totesi tuolloin, että ateriaetu on ollut aiemmillekin pääministereille mahdollinen ja että hän ei ole ollut itse päättämässä ateriaedustaan. mm väitteinä että Lipponenkin sai saman edun.
Pääministerillä kaksi kuukautta aikaa vastata
Poliisi ei ole selvittänyt ateriaetua pääministerin osalta, mutta oikeuskansleri nyt siis selvittää pääministerin toimia.
– Pyydän teitä antamaan selvityksen siitä, miten pääministerin asuntoetu ja siihen kuuluvat palvelut on teille virkamiesten toimesta esitelty, todetaan oikeuskanslerin lähettämässä selvityspyynnössä.
Pääministerin asuntoedusta säädetään laissa.
Lain mukaan pääministerillä on asunto "valtion talossa, jonka kunnossapito, lämmitys ja valaistus sekä sisustus kustannetaan ja tarpeellinen henkilökunta maksetaan valtion varoista".
Oikeuskansleri huomauttaa selvityspyynnössään, ettei laissa mainita mitään ateriaeduista.
– (Lain) säännöksessä ei mainita asuntoetuun kuuluvan valtion varoista maksettavia yksityiskäyttöön tarkoitettuja elintarvikkeita, todetaan oikeuskanslerin selvityspyynnössä.
Miten pääministerin etu on teille esitelty?
7
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Taisi tulla maitojuna !
- Anonyymi
Ei tuke vaikka Marinia kammetaan oikeuskansleri T Pöystin ja katkerien kokoomuslaisten voimin.
Kyllä pääninisteri Marinin ajojahti on näin vaikeana korona-aikana ollut joidenkin tahojen toimesta systemaattisen raakaa ja vainoharhaista. Pöystin oma toiminta ei taida päivänvaloa kestää , Yli-Viikarin entiseen viraansa junaillut Pöysti ei taida tässä ajaa kuin omia ambitioita. Taas ollaan hyvien veljien asialla, kun siitä on sitten uudelleenvakinnassa itselle hyötyä, jotkut tahot kiitollisuudenvelassa.
- Anonyymi
Tämä hallitus aika ollut resuista.
Ensin lähti SDP puheenjohtaja päämisteri Antti Rinne, vei mennessään muita demari ministereitä. Sitten lähti keskustan puheenjohtaja, mikä hänen nimensä nyt olikaan?
Ministereitä vaihtunut, ja mikä ilahduttavinta nuoret naiset alkaneet synnyttämään edustaja aikanaan, joka tuonut vaihdoksia ministereihinkin -tilapaisesti.
Puheenjohtajienkaan puolueuskollisuus ei ole niin kiveen hakattu mm vasemmsotoliiton puheenjohajana ollut Suvi-anne Siimes siirtyi kokoomus leipiin, josta sai hyvänjobin. Myös pääministeri Sanna Marin kertoi että meinasi alkuun littyä vasemmmistoliittoon tai vihreisiin. - Anonyymi
Pääministeri alkanut ryyppäämään kavereidensa kanssa virkatalossaan viiniä ja soittoa valtion laskuun.
- Anonyymi
Marin ei suostu paljastamaan saamiaan ateriaetuja, vaikka laissa ei tosiaan mainita niitä pääministerin asuntoedussa. Hänelle on tärkeämpää valtion velkaannuttaminen EU-liittovaltion muodostamiseksi, joten siinä nähdään demareiden asenne isänmaahan.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17149894/aamiaistelija-meikkailee-vaalityota-musiikkipiirin-yhteislauleskelulla
- Anonyymi
Onneks Kurvinen pääsi mukaan bilettämään ettei aina demarit
- Anonyymi
Eiköhän demareita ole joille valtio luonnollinen maksaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa652339En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321734- 101574
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741555Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly151518Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681377- 1061131
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91074- 20999