Kuhan kevätkalastus

Kakkonen

Kertokaapa kokeneemmat kuhastajat, että minkälaista paikkaa alan hakeen syvyyskartoista tällai keväällä..? paikkana sisävesi (Längelmävesi) ja tarkoituksena olisi niitä lasisilmiä lähinnä jigitellä...

7

13470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuhanaama

Kyllä Kyrösjärvellä kuhat ilmaantuu ihan samoille paikoille, mistä niitä saa pitkin kesää, ehkä tosin vähän syvemmältä pitää aloittaa, eli 5-8 metristä. Syönti käynnistyy toukokuun puolessa välissä, jos on ollut lämmintä, kylmänä kesänä vasta kuukautta myöhemmin. Jäät lähtee yleensä vappuna. Verkkomiehet saa kuorreilla täytettyjä kuhia heti jäiden lähdettyä, että kyllä ne jossain ruokailee aikaisemminkin.

• Kakkonen

Eli tällai keväällä ja alkukesästä ni mistäpäin järvee...? Karikoitten lähistöltä, matalikoilta vai jostai tasasilta lahdilta??

• Kuhanaama

En itse ole kuhia lahdista tavoittanut, en tosin ole hakenutkaan, mutta olis sitä muilta kuullut, jos niitä sieltä saisi. Kyllä ne täällä on selkeesti olleet selkäpakkojen reunoilla. Yksi hyvä vedenalainen kivikko on tosin n. 100 m rannasta. Kai ne jo kutupaikkoja lähestyy ja siksi kannattaa haravoinnit kohdistaa sellaisiin paikkoihin, missä on kova pohja, kivikkoa tai hiekkaa. Täällä on niin taajassa kuhaa, että yleensä viidellä heitolla saa merkin, että kannattaako jatkaa vai vaihtaako paikkaa.
        Tämän päivän Erässä oli kiinnostava juttu kuhan kevätkalastuksesta syötillä. Juttu oli Ruotsista, mutta kai se jotenkin pätee täälläkin.

• Kakkonen
        Kuhanaama kirjoitti:

En itse ole kuhia lahdista tavoittanut, en tosin ole hakenutkaan, mutta olis sitä muilta kuullut, jos niitä sieltä saisi. Kyllä ne täällä on selkeesti olleet selkäpakkojen reunoilla. Yksi hyvä vedenalainen kivikko on tosin n. 100 m rannasta. Kai ne jo kutupaikkoja lähestyy ja siksi kannattaa haravoinnit kohdistaa sellaisiin paikkoihin, missä on kova pohja, kivikkoa tai hiekkaa. Täällä on niin taajassa kuhaa, että yleensä viidellä heitolla saa merkin, että kannattaako jatkaa vai vaihtaako paikkaa.
        Tämän päivän Erässä oli kiinnostava juttu kuhan kevätkalastuksesta syötillä. Juttu oli Ruotsista, mutta kai se jotenkin pätee täälläkin.

Jees, eiköhä näillä neuvoilla lähe jotai tulee. Tulee heti mielee pari hyvää karia/kivikkoa, joitte ympärillä semmone 15m vettä, et eiköhä niitte reunoja jigittelemällä si tuu, jos on tullaksee..?! Varmaan ihan perus matojigeillä oot nypytelly, vai..?

• Kuhanaama
        Kakkonen kirjoitti:

Jees, eiköhä näillä neuvoilla lähe jotai tulee. Tulee heti mielee pari hyvää karia/kivikkoa, joitte ympärillä semmone 15m vettä, et eiköhä niitte reunoja jigittelemällä si tuu, jos on tullaksee..?! Varmaan ihan perus matojigeillä oot nypytelly, vai..?

Ne matojigit on niitä kasiaisen näköisiä, eikä niitä juuri käytetä kuhalle, ainakaan täällä. Itse olen alkukaudesta käyttänyt 2-3 tuuman kalajigejä ja kun vedet vähän lämpiävät niin toukkajigejä, eli niitä sirppipyrstöjä. Täällä parhaat värit on keltaisia, ja kellanvihreitä, myös jotkut valkoisen sävyt puree. Merellä niin kalastavalla moottoriöljyn värisellä ei kannata edes yrittää. Pään paino saisi olla 12 grammasta ylöspäin, jos vettä on 5 metriä tai enemmän.
        Toisinaan, kun jigit ei käy olen käyttänyt "jiginä" Valio-pystypilkkiä(kolmihaarakoukulla) tai Räsästä. Niillä toimitaan kuten jigillä, eli vajotus, pari kierrosta kelausta ja taas vajotus.

• anaski82

kannattaa myös kokeilla salmista joissa on virtausta...

• Tomppa221221

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2992
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2857
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1832
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1699
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1632
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1610
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe